رئیس کمیته انضباطی به ابهامات پرشماری که این روزها پیرامون این کمیته و تصمیماتش وجود دارد، در گفتگویی اختصاصی با " ورزش سه" پاسخ داده است.

توضیح کامل افشاریان درباره جلسه با مدیران استقلال
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، همواره جامعه داوری در طول مسابقات با فشار زیادی مواجهند و این فشار طی هفته‌های اخیر در فوتبال ایران به دلیل بیانیه‌های تیم‌های مختلف، واکنش‌های شدید مربیان به تصمیمات داوران و هجمه‌های فضای مجازی تشدید هم شده است. در این بین فقط انتقاد تند محمد فنایی به عنوان یکی از کارشناسان داوری خوشنام فوتبال کم بود که او نیز با خطاب قرار دادن خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران بر بار فشارها بیش از گذشته اضافه کرد.

در همین رابطه با رئیس کمیته انضباطی گفتگویی در مورد مسائل مختلف داوری داشته‎ایم که در ادامه می‌خوانید.

*اگر انتقادها متعارف باشد گوش می‌کنم 
صحبت‌هایمان با خداداد افشاران با واکنش او به انتقاد محمد فنایی آغاز شد و او در رابطه با این موضوع گفت:« قبل از اینکه بخواهم در مورد سایر مسائل صحبت کنم باید در مورد مصاحبه آقای فنایی حرف بزنم. مصاحبه‌ای استاد من آقای فنایی انجام دادند؛ چون آقای فنایی از بزرگان داوری کشور هستند، حرف‌هایشان را گفته‌اند. من به تمام انتقادات گوش می‎‌کنم، ولی اگر خدایی نکرده حرف نامتعارف و نامناسب باشد، گوش نمی‌کنم.»

*به خودم اجازه نمی‌دهم از فنایی شکایت کنم 
او در ادامه ضمن تکذیب شکایت از محمد فنایی اضافه کرد:« بنده هیچ‌گونه شکایتی از آقای فنایی نکرده‌ام. آقای فنایی از بزرگان ماست و هیچ‌وقت به خودم اجازه نمی‌دهم اینکار را بکنم. همینجا اعلام می‌کنم که من هیچ شکایتی از ایشان نه در کمیته انضباطی، نه در کمیته اخلاق و نه در هیچ یک از محاکم قضایی نداشته‌ام»  

*ای کاش آقای فنایی مستقیم با خودم صحبت می‌کرد
از رئیس کمیته داوران پرسیدیم که آیا انتقادات محمد فنایی را درست می‌داند یا خیر که او در واکنش به این سوال گفت:« می‌توانست طور دیگری مسئله را مطرح کند یا طور دیگری بگوید که به جامعه داوری برنخورد. شاید بهتر بود در مورد پیشرفت داوران صحبت کند. می‌توانست وزین‌تر و قشنگ‌تر صحبت کند، تا اینکه حرفی بزند و فضا را برای تحلیل هرکسی برای ضربه زدن به داوری فراهم کند. این شرایط جالب نیست. ای کاش مستقیم به خودم می‌گفت، ولی با هم صحبت کردیم و هیچ مشکلی بین من و آقای فنایی نیست و من هم هیچ شکایتی از ایشان نکرده‌ام.»

*مگر چه اتفاق بد و کمرنگی رخ داده؟! 
او با تایید عمکرد کمیته داوران و بهبود شرایط نسبت به گذشته ادامه داد:« چه اتفاق بد و کمرنگی افتاده است؟! بازی ها حساس است، ولی نباید چوبش را دوران بخورند. تیم‌ها اوت می‌شوند، ولی نباید دوران ضربه بخورند. نباید بی ‌گناه ضربه بخوریم. شرایط به نظرم بهتر از سال گذشته است. در 94بازی لیگ برتر، 14 بازی اشتباه داشته که می شود چیزی کمتر از هفت درصد از بازی‌ها. در 220 بازی لیگ هم اشتباهات کمتر از گذشته بوده است. اگر به طور کلی نگاه کنیم اشتباهات کم بوده است. در صورتی که شرایط مناسب نیست؛ چه از نظر مالی و چه بیانیه‌نویسی باشگاه‌ها و چه هجمه‌های فضای مجازی و .... این‌ها به داوران فشار وارد می‌کند. من از عملکرد داورانم راضی هستم و چیزی که من را بیشتر از هر چیزی خوشحال می‌کند این است که بچه‌ها در هفته های پایانی کاری کنند که حق به حق‌دار برسد. هم در لیگ برتر، هم در لیگ یک، هم در لیگ‌های پایین‌‎تر و فوتسال و .... دوست دارم بچه‌ها کاری کنند که حق تیمی ضایع نشود. بچه‌ها هم به همین نقطه رسیده‌اند تا با تمرکز بالا در مسابقات حاضر شوند تا به امید خدا در پایان مسابقات سربلند باشیم.» 
*فقط چهار مسابقه نظارت کرده‌ام؛ آن هم دلیل داشته
انتقاد بعدی طی روزهای اخیر که از سوی برخی مربیان نسبت به خداداد افشاریان مطرح شده، حضور خودش به عنوان ناظر مسابقات است و اینکه برخی از اهالی فوتبال معتقدند این موضوع سبب ایجاد فساد می‌شود. افشاریان اما این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید تنها در 4 مسابقه و آن هم به دلایل ویژه حاضر بوده است:« ببخشید ولی به پروسه کمیته داوران گذشته برگردید. ما 220 بازی لیگ یک و 120 لیگ برتر داریم. علاوه بر این‌ها لیگ دو، لیگ سه و جام حذفی هم وجود دارد. من فقط چهار بازی نظارت کردم و آن هم به خاطر شرایط حساس بازی ها بوده است. اصلا به فکر این موضوع نیستم و اگر جایی بوده‌‍ام یا بازی خیلی مهم و حساس بوده و یا می‌‍خواستم عملکرد داور مسابقه را ببینم.»
*عزت و آبرویم را دوست دارم و مناسب‌ترین داوران را انتخاب می‌‎کنیم
سوال بعدی ما از رئیس کمیته داوران این بود که چه تمهیدانی برای موفقیت داورانش در هفته‌های حساس باقی‌مانده در لیگ‌های مختلف دارد و او در واکنش به این سوال اینطور توضیح داد:« از خدا می‌خواهم کمک کند که هفته های خوبی را داشته باشیم. ما وقتی با همکاران می‌نشنیم و می‌خواهیم داوران را ارنج کنیم به حساسیت بازی‌ها نگاه می‌کنیم. حتی به حضور تماشاگران. تمام موارد را در نظر می‌گیریم تا داورانی که مناسب هستند را انتخاب کنیم. من عزت و آبرویم را دوست دارم و دوست دارم داوران سربلند باشند. به هر حال تیم‌ها هم زحمت کشیده‌‎‌اند؛ سرمایه‌گذاری کرده‌اند و ممکن است با یک اشتباه ضرر کنند و به چیزی که می‌‍خواهند نرسند. امیدوارم در این هفته‌ها داوران هم کمک کنند و با تمرکز بالا قضاوت‌هایی که به آنها سپرده می‌شود را انجام بدهند. اما به هر حال وقتی پای انسان در میان است ممکن است اشتباهاتی رخ بدهد که به ضرر تیم‌ها باشد. امیدوارم داوران ما بهترین عملکرد را داشته باشند تا خدایی ناکرده اینچنین نشود.»

*در ورزشگاه‌ها علیه داوران حکم می‎‌دهند! 
از خداداد افشاریان در مورد زمان ورود سیستم کمک داور ویدئویی (VAR) پرسیدیم، که او نیز مانند برخی پیشکسوتان داوری می‌گوید نمی‌توان به استفاده از این تکنولوژی حتی در فصل آینده امیدوار بود، ولی با قاطعیت از رخ دادن اتفاقات خوب برای لیگ بیست و سوم حرف می‌‎زند و می‎‌‌گوید:« همانطور که می‌دانید مدینه فاضله ما VAR نیست. دیدید که در مسابقات اروپایی با حضور VAR هم اشتباه می‌شود. VAR یک تکنیک پیشرفته است که به داور کمک می‌کند ولی بعضی وقت‌ها داور درست تصمیم گرفته، ولی باز هم می‌بینید که مورد هجمه شدیدی قرار می‌گیرد. باید اجازه بدهیم داوران خودشان با وجود اشتباهاتی که انجام می‌دهند به زندگی طبیعی برگردند. ولی متاسفانه برخی‌ها در ورزشگاه حکم می‌دهند و حتی نمی‌گذارند ما رسیدگی کنیم.»

*کرمانشاهی را با لیگ‌های پایین آماده بازگشت می‌کنیم
سوال بعدی از رئیس کمیته داوران در رابطه با شرایط کرمانشاهی بود و او در این مورد عنوان کرد:« آقای کرمانشاهی بعد از اینکه مصدوم شد، پس از پشت سر گذاشتن تست‌های مورد نیاز آماده قضاوت شده است. سعی داریم از لیگ‌های پایین‌تر شروع کنیم و به آنها بازی بدهیم تا رفته رفته آماده بازگشت به سطوح بالاتر شود.»

*آقای فغانی نمی‌رسد و او را در ایران نخواهیم داشت 
از افشاریان در مورد احتمال استفاده از علیرضا فغانی طی هفته‌های باقی مانده لیگ برتر پرسیدیم که او این موضوع را رد کرد و در مورد آن گفت:« آقای فغانی را نداریم. با توجه به اینکه در استرالیا قضاوت می‌کند و مسابقات بین المللی هم هست، نمی‌رسد که در لیگ ایران هم قضاوت کند. برخی داوران بین المللی خودمان هم درگیر هستد. همانطور که الان فولاد و سپاهان درگیر مسابقات آسیایی هستند، داوران ما هم درگیر هستند و هفته بعدی داوران ما برای قضاوت می‌روند و ما با مشکل کمبود داور مواجه می‌شویم.»

*نه استقلال و نه هیچ تیم دیگری نگران آینده نباشد
بخش بعدی صحبت‌های ما با خداداد افشاریان در رابطه با جلسه‌ای بود که ساعاتی پیش با سمیعی و محمد مومنی دو مسئول باشگاه استقلال برگزار کرده بود و از او در رابطه با محتوای این جلسه پرسیدیم. او در واکنش به این سوال ضمن تاکید بر اینکه استقلالی‌ها نباید نگران داوری تیم‌شان در شش بازی باقی مانده باشند،گفت:« ما خدمت دوستان آقای مومنی و سمیعی بودیم. صحبت‌هایی در مورد بازی حذفی بود و صحبت هایی که سرمربی محترم‌شان انجام دادند. سعی کردیم در فضایی دوستانه این مشکل را حل کنیم. به آنها اطمینان دادیم هیچ دل نگرانی‌ای نسبت به آینده نداشته باشند. ما هیچ مشکلی با هیچ تیمی نداریم. می‌دانیم که استقلال بالای جدول است و برای قهرمانی می‌جنگد. برای ما هیچ رنگی معنا ندارد. سعی می‌کنیم طوری عمل کنیم که نه استقلال، نه پرسپولیس و نه هیچ تیم دیگری از داوری متضرر نشوند. داوران ما در این شش هفته با هیچ نسخه و هیچ پیش زمینه قبلی به میدان نمی‌روند و تیم‌ها مطمئن باشند که هیچ سوء نیتی در کار نخواهد بود.»
او سپس با اشاره غیرمستقیم به موضوع فرهاد مجیدی و خسروی اضافه کرد:« امیدوارم این مسئله را ختم به خیر کنند؛ آقای خسروی ( اشاره ضمنی به درگیری غیرمستقیم فرهاد مجیدی و خسروی) و هر کسی حقی دارد بگذرد و در آینده با آرامش بهتری به مسابقات بیاییم.» 
*من در مورد برائت فرهاد مجیدی صحبت نکنم بهتر است
اعتراض یحیی به حکم برائت فراهاد مجیدی دیگر سوال ما از خداداد افشاریان بود و او در واکنش به این ابهام سرمربی پرسپولیس گفت:« با توجه به اینکه ارکان قضایی مستقل هستند، توهین یا هر موضوع دیگری را خودشان بررسی می‌کنند. اجازه می‌خواهم من در مورد این موضوع صحبت نکنم و خودتان از آقای حسن‌‎زاده در مورد حکمی که داده‌اند، سوال کنید.»

*برای هیچ کس نمی‌جنگیم و با هیچ کس مشکلی نداریم 
درنهایت مصاحبه‌ مفصل ما با خداداد افشاریان با تاکید رئیس کمیته داوران بر اینکه او تمام تلاشش را برای متضرر نشدن تیم‌ها خواهد کرد، با این جملات پایان یافت:« ما با هیچ داور، با هیچ تیمی، هیچ هوادار و به طور هیچ کسی هیچ مشکلی نداریم. برای هیچ کس هم نمی‌جنگیم و برای فقط برای آبرو و عزت خودمان می‌جنگیم. سعی می‌کنیم با آرامش بالا و با صلابت و شهامت حق را به حق دار برسانیم. امیدوارم در سال منتهی به جام جهانی شرایط طوری پیش برود که جامعه فوتبال از زندگی‌شان لذت ببرند.»