هواداران فوتبال امشب انتظار یک نمایش فوتبالی جذاب دیگر را در لیگ قهرمانان خواهند داشت.

به قسمت دوم این نمایش دلربا خوش آمدید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه", جذاب ترین تورنمنت فوتبال باشگاهی رفته رفته به ایستگاه پایانی خود نزدیک و نزدیک تر می شود. دیشب شاهد یک نمایش جذاب و تماشایی بین دو تیم منچسترسیتی و رئال مادرید بودیم؛ دیدار پر هیجانی که نهایتا با پیروزی 4-3 تیم پپ به پایان رسید تا همه چیز به برنابئو ختم شود.

امشب در دومین بازی مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان لیورپول در آنفیلد میزبان ویارئال شگفتی‌ساز خواهد بود. روی کاغذ همه لیورپول را شانس اصلی صعود به فینال چمپیونزلیگ می‌دانند اما نباید فراموش کرد که زیردریایی های زرد در دو بازی قبلی خود دو نام بزرگ یعنی یوونتوس و بایرن مونیخ را حذف کرده اند بنابراین حریف دست و پا بسته ای برای قرمزها نخواهند بود.

برخورد غول ها

فلاش بک: دیروز 

هنگامی که جو فریزر و محمد علی در هشتم مارس ۱۹۷۱ برای کسب عنوان قهرمانی سنگین وزن مشت زنی جهان در رینگ مقابل یکدیگر ایستادند، جهان نیز به تماشا ایستاد. نبردی که «مبارزه قرن» نام گرفت. در «مدیسون اسکوئر گاردن» نیویورک جای سوزن انداختن نبود. بلیط ها تماما به فروش رفته بود. تنها در ایالات متحده ۴۵ میلیون دلار از این راه بدست امد. و بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان آن را تماشا کردند، منجمله ایرانیان در ۵ و ۶ صبح.

استقبال چنان بی نظیر بود که پخش دوباره ان در همان شب امری اجتناب نظیر بود. نیمی از جمعیت بریتانیا در بی بی سی و شبکه های تلویزیونی خود مجددا به تماشا نشستند.

دلیل این استقبال در ان دوران امری عادی و موجه بود. نبرد برای قهرمانی سنگین وزن جهان، عنوانی که بزرگترین جایزه در ورزش های انفرادی لقب گرفته بود، بین دو مبارز شکست ناپذیر و دارندگان مدال طلای سابق المپیک. اما مبارزه قرن چیزی بیش از یک نبرد معمولی میان دو قهرمان بود. این جدال پایان قصه محمد علی و جو فریزر نبود. دو گلادیاتور استثنایی! 

در داخل و خارج از رینگ. 

فلاش فوروارد: امروز

پس از بازی هیجان‌انگیز شب کذشته میان سنگین وزن های اروپا، منچسترسیتی و رئال مادرید، در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا، هواداران فوتبال همچنان نفس تازه می کنند. 

در شبکه های اجتماعی تمجید از  این دیدار غیر قابل وصف است. یکی از هیجان انگیزترین بازی های نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا در خاطرات هریک از ما. از بهترین بازی‌های تاریخ لیگ قهرمانان اروپا، یک بازی مطلقا کلاسیک و فراموش نشدنی، را برگزار کردند که تیم سیتی پپ گاردیولا در برابر ارباب قدیمی اروپا ۳-۴ از میدان پیروز بیرون امد. نمایشی که یکحا همه انچه که فوتبال را به محبوبترین ورزش جهان تبدیل کرده است، همه چیز در خود داشت. انچه که ما با جان می خریم. و برای تماشای ان به هر خفت و خواری تن می دهیم. رفتن به استادیوم با ان همه خرج و مشکلات عدیده یا در برایر تلویزیون و غر و لندهای دائمی پدران و مادران، همسران و هم خونه ها یا همسایه ها. 

بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان شاهد این دیدار نفس گیر بودند.

این ختم‌ غائله نیست و همه بی صبرانه در انتظار دیدار برگشت در هفته اینده خواهیم ماند. در برنابئو مادرید. 

حکایت غول های فوتبال ادامه دارد. دو تیم استثنایی. در داخل و خارج از چمن سبز.

…………

دومین دیدار مرحله رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان؛ لیورپول ویارئال در انفیلد ۲۷-اپریل-۲۰۲۲

یورگن کلوپ حافظه خوبی دارد. مرد متفکر المانی همچنان بیاد دارد. فینال لیگ اروپا در ۲۰۱۶ را. اونای امری را. سویا را. شکست ۳-۱ را. همه چیز را. 

«اونای امری» سرمربی ویارئال در سال ۲۰۱۶ سویا را به قهرمانی لیگ اروپا در برابر قرمزها هدایت کرد. مغز متفکر و طراح شکست 3-1 شاگردان کلاپ در بازل.

زمانی که یورگن کلوپ و جردن هندرسون در آستانه شب تعیین‌کننده دیگری مقابل دوربین‌ها قرار گرفتند، خاطرات ان دیدار موضوع و تم گفتگو بود.

جردن هندرسون کاپیتان لیورپول آن را یکی از ناامید کننده ترین وقایع دوران حرفه ای خود نامید. اما برای کلاپ، سرمربی قرمزها،  این شکست، آغاز سفری طولانی و‌ راهگشای دروازه های پیروزی و افتخار با لیورپول بود.

هندرسون گُر گرفته و خشمگین پس از پایان دیدار، در گوشه ایی از بار در نووتل، هتلی در مرکز بازل کز کرده بود. ناگهان کلاپ وسط پیست رقص پرید، میکروفون را در دست گرفت و فی البداهه گفت؛

“احساس خیلی مزخرف و گندیه، اما در اینده، بهتر خواهد بود، خیلی بهتر. We are Liverpool ما لیورپول هستیم"

ان شب، شب تعیین کننده ایی برای بازیکنان، کلاپ و لیورپول بود. باقی ماجرا به تاریخ پیوسته است.کلاپ نشان داد"ما مو می بینیم و او پیچش مو"

جاییکه مانند "بروس لی" به شاگرد خود در "اژدها وارد می شود". شگفتی های اسمان را در برایرمان قرار داد؛

"مثل انگشتی که به سمت ماه اشاره می کنه. روی انگشت تمرکز نکن وگرنه تمام آن "شکوه بهشتی" را از دست خواهی داد"

هندرسون با تأمل در باره ان شب دردناک اما غیرقابل باور و سرنوشت ساز اضافه می کند: «یورگن هم ناامید و غمگین بود. اما احساس کردم کاملا می‌دانست این تازه شروع کار است. اعتماد به نفسی که در ان شب به بازیکنان منتقل شد، انگیزه ایی برای بهتر شدن بود. شبی حیاتی که هیچیک از ما هرگز فراموش نکردیم. و  از آن زمان تاکنون همه می دانیم تا چه حد پر حادثه بوده است. امیدوارم که توان ان را داشته باشیم تا ادامه دهیم»

این چهارمین نیمه‌نهایی لیورپول در اروپا در شش سال اخیر تحت هدایت یورگن کلاپ خواهد بود. همتراز با باب پیزلی کبیر و رافا بنیتز که به ترتیب از سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۱ و ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ رکورد مشابهی دارند.

هندرسون حق دارد بگوید، مسیر پر ماجرا و پر حادثه بوده است. زمانیکه در ۲۰۱۹ بارسلونا را در همین مرحله شکست دادند.

شکست ۰-۳ در بازی رفت و پیروزی ۰-۴ در دیدار برگشت. کسب ان نتیجه و اتمسفر ان شب، عنوان بهترین شب اروپایی آنفیلد را برای همیشه ربود. اشاره به اون بازی حتی لحن کلوپ و هندرسون را تغییر کرد.

ویارئال در حال حاضر در مکان هفتم لالیگا است. بارسلونا لیونل مسی و لوئیس سوارز هم نیست. بنگاه های شرط بندی لیورپول را یکی از فینالیست ها بشمار می اورند. اما ایده دست کم گرفتن «زیر دریایی زرد» Yellow submarine از ذهن سرمربی و کاپیتان لیورپول خطور نمی کند. هردو معتقدند بنای ویارئال ساخته شده برای نبردهای حذفی اروپایی.

بی جهت نیست کلاپ، کاپیتان خود را به همراه اورده است. تفکرات هندرسون اینه ایی است از دیدگاه کلاپ در زمینه نکاه به منظره گسترده روبرو.

ویارئال با شکست دادن یوونتوس و بایرن مونیخ برای رسیدن به مرحله نیمه نهایی رقابت‌ها ثابت کرده است چرا در این نقطه قرار دارند. و کلوپ با تاکید هشدار داده است؛ «لیورپول آنها را ساده نمی‌گیرد. باید در اوج بازی خود باشیم. تماشاگران بطور حتم سنگ تمام خواهند گذاشت، امیدوارم پسرها هم همینطور»

در این بین «امری» امیدوار است که به «موج سواری»ً و‌موفقیتی که با قهرمانی لیگ اروپا در فصل ۲۲-۲۰۲۱ آغاز شد، ادامه دهد. او خوب می داند ضرب غافلگیری ویارئال بعد از حذف بایرن و یووه کاهش یافته است.

«در مقابل بایرن این کاری بود، زیرا ما توانستیم خودمون باشیم و قادر از استفاده سلاح‌های خود در برابر رقیب قدرتمند.

اما این دیگر وجود ندارد، اما هر تیمی که در نیمه نهایی است شایسته است، ما می دانیم که آنها به ما احترام خواهند گذاشت.

ما توانسته‌ایم با تیم‌های بزرگی مانند یووه و بایرن رقابت کنیم، بنابراین آنها می‌دانند که بازی سختی خواهد بود و باید ۱۰۰ درصد تلاش کنند، ارائه همه توانایی هایشان  در انفیلد. همه لیورپول را بهتر می دانند و این  طبیعی است، و حتم دارم سختی ماموریت ما حتی دشوارتر از یوونتوس و بایرن مونیخ است»

خاطرمان باشد، لیورپول ممکن است به دنبال کسب سه جام دیگر باشد تا چهارگانه تاریخی خود را کامل کند اما حتی کلاپ و هندرسون به دورنمای کسب یک جام دیگر در منظره خیره کننده روبرو فکر نکرده است. بهتر است هواداران لیورپول نیز تصویر خاطره انگیز و فراموش نشدنی برابر خود را ببینند. شکی نیست، زیبایی ها را باید دید.

زیاد دور نیست، ما نیز مانند مرد المانی همچنان بیاد داریم. فینال لیگ اروپا در ۲۰۱۶ را. اونای امری را. سویا را. شکست ۳-۱ را. همه چیز را. 

هنوز تا پایان راه فاصله بسیاری هست. حتی اگر چند قدمی بیش نمانده است. هر چه نزدیکتر می شوی، مقصد دورتر به چشم می اید. شاید هیچیک از هواداران و عشاق لیورپول در دنیای و حس و خال خود به تنهایی قدمی بر ندارد، ولی همه ان ها به خوبی می دانند؛ برای گشودن دروازه های نو و پاگذاردن به سرزمین های سرسبز لایتناهی، واپسین گام ها، همیشه سنگین ترین  و سخت ترین و دشوارترین بوده است.