جدول یک دهه اخیر لیگ برتر نشان می‌دهد راه قهرمان شدن استقلال، گل نخوردن این تیم در پنج بازی باقی مانده است.

ارزش گل نخوردن، جام قهرمانی است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، در هفت سال گذشته لیگ برتر تکلیف قهرمان را بهترین خط دفاع مشخص کرده است، نه مهاجمان گلزن تیم قهرمان ولی در این بین تنها در دو دوره بهترین خط حمله به تنهایی موجب قهرمانی یک تیم شده است.

در ۶ دوره لیگ برتر بهترین تفاضل گل هم متعلق به تیم اول بوده و اگر مسابقات لیگ برتر از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ را با هم بررسی کنیم، می‌بینیم در ایران برخلاف بسیاری از لیگ‌های دنیا، خط دفاع و عملکرد آن بر موفقیت خط حمله برتری دارد.

فصل ۹۱-۹۰

در لیگ ۱۸ تیمی فصل ۹۱-۹۰ ، سپاهان اصفهان با ۵۴ گل زده و ۲۷ گل خورده قهرمانی را به دست آورد؛ نایب قهرمان تراکتور تبریز با ۵۷ گل زده و ۳۲ گل خورده بود. پس در این لیگ قهرمانی نصیب تیمی شده که بهترین خط دفاع را دارا بود.

فصل ۹۲-۹۱

در لیگ ۱۸ تیمی استقلال تهران موفق شد که جام را بالای سر ببرد، در این فصل نیز بهترین خط دفاع را استقلال در اختیار دارد که تنها ۱۸ گل دریافت کرده است و در مقابل ۴۲ گل نیز به ثمر رسانده است. در آن فصل تراکتور با ۵۵گل زده و ۳۲ گل زده جایگاه دوم را در اختیار دارد، ولی بهترین خط حمله متعلق به سپاهان است که مهاجمین این تیم ۶۰ گل به ثمر رساندند، ولی خط دفاع این تیم بسیار متزلزل نشان داده و ۳۳ گل دریافت کرده است.

فصل ۹۳-۹۲

در فصل ۹۲ و ۹۳ در لیگ ۱۶ تیمی فولاد خوزستان با ۳۶ گل زده و ۲۴ گل خورده قهرمان لیگ برتر شد.‌ این در حالی است که پرسپولیس با ۱۵ گل خورده و ۳۴ گل زده مقام دوم را کسب کرد. این لیگ جزو معدود لیگ هایی است که بهترین خط دفاع رتبه اول را کسب نکرده است. گفتنی است در این لیگ ملوان با ۴۰ گل زده آمار بهترین خط حمله را بر عهده دارد ولی در جایگاه هفتم جدول لیگ قرار دارد.

فصل ۹۴-۹۳

در لیگ ۱۶ تیمی سپاهان اصفهان با ۲۷ گل خورده و ۴۶ گل زده قهرمان لیگ شده است در حالی که نایب قهرمان تراکتور با وجود اینکه  ۵۸ گل به ثمر رسانده است و عنوان بهترین خط حمله را از آن خود کرده است ولی دریافت ۳۴ گل خورده باعث شده که این تیم در خط دفاع آمار ضعیفی داشته باشد.

فصل ۹۵-۹۴

در لیگ ۱۶ تیمی استقلال خوزستان به عنوان قهرمانی لیگ دست یافت این تیم با ۱۴ گل خورده بهترین دفاع لیگ را در اختیار داشت و موفق شد ۳۳ گل هم به ثمر برساند. در این لیگ پرسپولیس با وجود اینکه ۵۰ گل زده و عنوان بهترین خط حمله را در اختیار داشت با دریافت ۳۴ گل در دفاع عملکرد خوبی نداشت و در جدول نیز جایگاه دوم را کسب کرد.

 فصل ۹۶-۹۵

در لیگ ۱۶، پرسپولیسی ها با دریافت تنها ۱۴ گل زده و به ثمر رساندن ۴۶ گل زده هر دو عنوان بهترین خط دفاع و خط حمله را در اختیار دارند. استقلال با ۴۵ گل زده و دریافت ۲۷ گل خورده جایگاه دوم را کسب کرد.

 فصل ۹۷-۹۶

در لیگ ۱۶ تیمی، پرسپولیس با دریافت ۱۵ گل و به ثمر رساندن ۴۸ گل اول شد. ذوب آهن با دریافت ۳۰ گل و به ثمر رساندن ۴۶ گل در جایگاه دوم قرار گرفت. در این لیگ پرسپولیس عنوان بهترین خط دفاع و بهترین خط حمله را بر عهده داشت.

لیگ ۹۸-۹۷

پرسپولیس در لیگ ۱۶ تیمی با دریافت ۱۴ گل و به ثمر رساندن ۳۶ گل عنوان اول را به دست آورد. سپاهان با ۴۶ گل زده بهترین خط حمله را در اختیار داشت ولی با دریافت ۲۰ گل عملکرد خوبی در دفاع نداشت. در این لیگ استقلالی ها با دریافت تنها ۱۳ گل خورده بهترین عنوان خط دفاع را در اختیار داشتند ولی نتوانستند عنوان قهرمانی را به دست آورد. آبی ها در این لیگ ۴۰ گل نیز به ثمر رسانده بودند.

لیگ ۹۸-۹۹

در این فصل پرسپولیس در لیگ ۱۶ تیمی به قهرمانی رسید. این تیم موفق شد در این لیگ با دریافت تنها ۱۷ گل بهترین خط دفاع لیگ را در اختیار داشته باشد قرمزها در این لیگ ۴۶ گل نیز به ثمر رساند ولی عنوان بهترین خط حمله در اختیار استقلال بود که با وجود اینکه خط حمله موفقی داشتند و موفق شد ۵۵ گل به ثمر برساند با دریافت ۳۱ گل نتوانست در خط دفاع هم عملکرد خوبی داشته باشد.

لیگ ۱۴۰۰-۱۳۹۹

پرسپولیس در لیگ ۱۶ تیمی جام قهرمانی را بالای سر برد. در این لیگ پرسپولیسی ها با دریافت تنها ۱۴ گل بهترین خط دفاع را در اختیار داشتند و موفق شدند. این تیم همچنین ۴۷ گل نیز به ثمر رساند. در این لیگ سپاهانی ها با به ثمر رساندن ۵۳ گل آمار بهترین خط حمله را در اختیار داشتند ولی دفاع آنها ۲۴ گل دریافت کرد. در این فصل نیز بهترین خط دفاع به قهرمانی لیگ رسید.