علی بیگدلی در گفت‌وگو با سایت «خبر سراسری» گفت: الان ما یک مذاکرات محرمانه‌ای با آمریکا از طریق چند کشور داریم اما اخیرا در بیانیه و توافقی که تعداد زیادی از نمایندگان جمهوری‌خواه تصویب کردند، خطاب به بایدن اعلام شده است که حق نداری با ایران وارد مذاکراتی در راستای خروج سپاه از تحریم شوی.

بیگدلی مطرح کرد: جزئیاتی از مذاکرات ایران و آمریکا از طریق چند کشور
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث‌آنلاین، به نقل از سایت خبرسراسری، علی بیگدلی، کارشناس روابط بین الملل،در آغاز درباره وضعیت فعلی برجام گفت: «الان ما یک مذاکرات محرمانه‌ای با آمریکا از طریق چند کشور داریم اما اخیرا در بیانیه و توافقی که تعداد زیادی از نمایندگان جمهوری‌خواه تصویب کردند، خطاب به بایدن اعلام شده است که حق نداری با ایران وارد مذاکراتی در راستای خروج سپاه از تحریم شوی. البته جنبه قانونی ندارد و رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند توجهی به آن نکند اما هر روز لابی‌های یهودی و جناح راست در آمریکا بایدن را تحت فشار قرار می‌دهند و ایران را نیز تهدید می‌کنند که اگر بایدن هم توافق کند رئیس‌جمهور بعدی که جمهوری‌خواه خواهد بود این فرمان اجرایی را لغو خواهد کرد؛ بنابراین ایران در یک دوراهی بسیار آزار دهنده‌ای قرار گرفته است و الان هم راست افراطی در ایران به وزارت خارجه فشار می‌آورد که اگر بخواهید صلحی بر سر برجام بکنید باید سپاه از لیست تحریمی خارج شود چون می‌خواهند پشت سپر سپاه پنهان شوند تا مورد نقد محافل تندرو داخلی قرار نگیرند. در نتیجه به این دلایل صحبتی از برجام نیست و هر دو طرف به نوعی زیاده‌خواهی می‌کنند البته ایران اعلام کرده بود که محور مذاکرات ما در حوزه هسته‌ای خواهد بود و آنها نیز در وین مذاکرات را در حوزه مسائل هسته‌ای حل کردند و در آخر اعلام شد که همه تحریم ها باید لغو شود بنابراین تقاضا ایران که سپاه باید از لیست تحریم‌ها خارج شود صحنه را تغییر داد. به‌نظر نمی‌رسد آمریکا این کار را بکند و پیشنهاد کرده است اگر قرار است سپاه از لیست تحریم‌ها خارج شود باید دولت ایران تعهد دهد سپاه در منطقه دست به فعالیت نزند که رهبری هم در اینباره فرمودند سپاه عمق استراتژیک ماست».

او در ادامه درباره تاثیر فشار معیشت بر دولت و احتمال کوتاه‌آمدن در مذاکرات افزود: «این حرف رئیسی که اقتصاد را با برجام گره نمی‌زنیم درست نبود. ایران تا زمانی‌که از برجام موفق بیرون نیاید امکان ندارد مشکلات اقتصادی ما حل شود و به معیشت سر و سامان دهیم چون تحریم‌ها بسیار آزاردهنده است و با توجه به اینکه کمتر از دوسال از عمر کابینه بایدن باقی مانده است ما تلاش می کنیم از آمریکا تضمین بگیریم که پس از پایان دوره اول بایدن برای مسئله برجام مشکلی پیش نیاید که رئیس جمهور آمریکا هم حق چنین کاری ندارد بنابراین ایران باید خود را برای حل چند موضوع آماده کند.اول تحریم موشکی،دخالت در منطقه و تحریم هسته‌ای و در صورتی‌که مشکلات همه جانبه حل نشود امکان توافق وجود ندارد».

بیگدلی در پایان نسبت به «دولت رئیسی بدون برجام» اشاره کرد: «دولت بدون برجام هیچ‌کاری نمی‌تواند بکند. الان چون فروش نفت آسان گرفته شده است و ایران نیز به چین نفت صادر می‌کند و قیمت نفت هم بالا رفت مقداری درآمدهای دولت ایران بالا رفته که باعث شد نسبت به مذاکرات بیخیال شود و این هم نتیجه جنگ روسیه است اما این فروش نفت روی زندگی مردم تأثیر نداشته است و اقتصاد ما از این شرایط بحران‌زده به هیچ‌وجه بدون برجام سر و سامان نخواهد یافت».