محمدکاظم انبارلویی گفت: آمریکایی‌ها سابقه بدعهدی دارند اما از این سو جای خشنودی وجود دارد که دولت ایران اهل عقب‌نشینی نیست.

آمریکایی‌ها می‌گویند مدت راستی‌آزمایی یکی دو هفته باشد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: مذاکرات در شرایطی هنوز به نتیجه نهایی نرسیده که مسئولان ایرانی و مسئولان دیگر کشورهای طرف مذاکره می‌گویند، نتیجه قریب‌الوقوع است اما این سخنان هنوز جامه عمل به خود نپوشیده است. حالا باید بررسی کرد که چه عواملی برای این توقف در میان است؟

محمدکاظم انبارلویی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «مهم‌ترین مانع به نتیجه‌رسیدن مذاکرات سیاست‌های زیاده‌خواهانه آمریکایی‌ها و عوام‌فریبی و اغواگری این کشور به همراه سه کشور شرور اروپایی یعنی انگلستان، فرانسه و آلمان است. تکلیف ما در مذاکرات مشخص است و بر مبنای مصوبه مجلس همه تحریم‌ها باید برداشته شود و راستی‌آزمایی دقیق صورت بگیرد و آمریکا تضمین بدهد که دیگر بازی در نیاورد».

او ادامه داد: «تا اینجای کار آمریکایی‌ها می‌گویند ما قبول داریم که باید تضمین بدهیم اما نمی‌توانیم دولت بعدی آمریکا را متعهد کنیم. درباره تحریم‌ها هم می‌گویند بخشی از تحریم‌ها را کنگره وضع کرده و بخشی از تحریم‌ها که اصلا مربوط به اتحادیه اروپاست. درخصوص راستی‌آزمایی هم می‌گویند یکی دو هفته کافی است و نمی‌پذیرند که حداقل شش ماه مدت راستی‌آزمایی وجود داشته باشد تا ببینیم مانعی برای فروش نفت و اخذ پول وجود دارد یا نه».

این فعال سیاسی مطرح کرد: «همه اینها به کنار و فرض کنیم آمریکا همه شروط ایران پذیرفت و تمام تحریم‌ها هم رفع شد؛ در آن صورت هم نباید خوشحال شویم زیرا آمریکا سابقه بدعهدی دارد و مشخص نیست در آینده پای تعهداتش بماند یا خیر اما در عین حال جای خشنودی وجود دارد که دولت ایران اهل عقب‌نشینی نیست و همان‌طور که خود رئیس‌جمهور هم به تازگی گفت، از خواسته‌هایمان عقب نمی‌نشینیم».

او درباره عملکرد تیم مذاکره‌کننده هم خاطرنشان کرد: «تصور می‌کنم هم شورای عالی امنیت ملی و هم دولت و تیم مذاکره‌کننده پر قدرت ظاهر شده‌اند و اهل عقب‌نشینی نبودند. ما با اقتدار گفته‌ایم که تنها در صورتی توافقی صورت می‌گیرد که همه تحریم‌ها رفع شود، راستی‌آزمایی رخ دهد و تضمین گرفته شود؛ حالا اینکه آمریکا معتاد به تحریم است و بازی در می‌آورد به ما مربوط نیست و موضع ما مشخص است».

انبارلویی در پایان درخصوص تحرکات صهیونیست‌ها برای آسیب‌رسانی به روند مذاکرات هم گفت: «صهیونیست‌ها آتش‌بیار معرکه هستند. تیم مذاکره‌کننده آمریکایی نشان داد که اختلاف‌هایی با رژیم صهیونیستی دارد اما در مجموع آنها نمی‌توانند از رژیم اشغالگر قدس استقلال داشته باشند. اما باید بدانیم که همه این تحرکات و مواضع آمریکایی‌ها مهم نیست زیرا موضع ما معلوم است و حتما از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شویم».