رسول منتجب‌نیا در حالی به تازگی گفته است که اصلاح‌طلبان باید تریبون مردم باشند که انگار فراموش کرده نارضایتی عمومی محصول عملکرد دولت مورد حمایت خودشان است.

فرار رو به جلو به سبک اصلاح‌طلبان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: به تازگی رسول منتجب‌نیا در گفت‌وگویی با خبرگزاری «ایسنا» گفته است که «اکنون بهترین فرصت برای اصلاح‌طلبان است زیرا اکنون مسئولیتی نداشته و پاسخگوی مردم هم نیستند... در این شرایط جریان اصلاحات باید کنار و همراه مردم بوده و صدا و تریبون آنها باشد. باید به میان مردم رفته و فاصله با آنها را از بین ببرد. با این حال سعی کند در چارچوب‌ها حرکت کند... سه قوه و سایر ارکان نظام در اختیار اصولگرایان است. البته میان خود آن‌ها هم اختلاف است و تندروها شکاف‌ها را بیشتر کرده‌اند. در این بین هم بسیاری از اصول‌گرایان کنار بوده و منتقد هستند. در این شرایط ما باید عملکردها را رصد کنیم. اگر کار خوبی دیدیم تشکر کنیم و اگر اشکالی دیدیم تذکر دهیم. مهم این است در کنار انتقاد، برنامه عملیاتی هم داشته باشیم تا نگویند اصلاح طلبان فقط غر می زنند».

منتجب‌نیا و دیگر اصلاح‌طلبان در شرایطی منتقد وضع موجود شده‌اند که پر واضح است شرایط سختی که بر دولت رئیسی وجود دارد، محصول بی‌تدبیری‌های دولت مورد حمایت آنهاست؛ به بیان دیگر گرچه رئیسی نمی‌خواهد مانند روحانی مدام علیه دولت قبل موضع‌گیری کند اما واقعیت این است که گرانی‌ها، تورم افسارگسیخته، افزایش شدید فاصله طبقاتی، اعتراضات اقتصادی و بسیاری بحران‌های دیگر از دولت قبل و مشخصا بعد از شکست برجام آغاز و تا امروز ادامه دارد. هرچند دولت رئیسی هم آن‌طور که انتظار می‌رفت عمل نکرده است، اما عملکرد دولت سیزدهم نافی ضعف شدید دولت روحانی و حامیانش نیست؛ از سوی دیگر اصلاح‌طلبان در شرایطی می‌گویند می‌خواهیم تریبون مردم باشیم که بیش از هر زمانی از سوی مردم طرد شده‌اند و شاهد مثال عینی‌اش دو انتخابات مجلس98 و ریاست‌جمهوری1400 است. در واقع اصلاح‌طلبان نه‌تنها نمی‌توانند تریبون جامعه باشند، بلکه آشکارا مورد غضب مردم قرار دارند زیرا تکرارهای خاتمی و توصیه اصلاح‌طلبان مردم را ترغیب به رأی‌دادن به حسن روحانی کرد؛ فردی که به گفته بسیاری از کارشناسان چه در حوزه سیاست داخلی، چه در عرصه سیاست خارجی و چه در حوزه اقتصاد به شدت ناکارآمد عمل کرد.

نکته بسیار عجیب در سخنان اخیر منتجب‌نیا آنجایی است که او می‌گوید اکنون بهترین فرصت برای اصلاح‌طلبان است زیرا «مسئولیتی ندارند و پاسخگوی مردم هم نیستند». این جمله را می‌توان نوعی اقرار اصلاح‌طلبان دانست زیرا این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به وضوح می‌گوید اصلاح‌طلبان حالا که هیچ مسئولیتی ندارند، می‌توانند منتقد باشند. در واقع معنای مخالف حرف منتجب‌نیا این است که اصلاح‌طلبان در زمانی که مسئولیت داشتند و دولت مورد حمایشان روی کار بود، مهر سکوت بر دهان خود زده بودند.

به هر روی اصلاح‌طلبان در شرایطی که به گفته خودشان مسئولیتی متوجه‌شان گویا بنای تخریب دولت را دارند؛ غافل از آنکه شرایط کنونی کشور به گونه‌ای است که خوب و بد شرایط متوجه همه ملت است و حتما عقل سلیم حکم می‌کند به جای سیاسی‌کاری‌های جناحی و حزبی همه حامی دولت باشند.