ابراهیم رزاقی گفت: باید فقرا حداقل های زندگیشان تامین شود از این نظر بنظر من کوپن باید اجرا شود.

ابراهیم رزاقی: فقرا از رئیسی انتظارات دیگری داشتند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث‌آنلاین، به نقل از سایت خبرسراسری، ابراهیم رزاقی،اقتصاددان، درآغاز درباره عدم موفقیت دولت رئیسی در سیاست اقتصادی به نفع فرودستان گفت: «اینکه تاکنون دولت هیچکاری نکرده است اشکال دارد مثلا یکی از وزرا گفته بود اگر وارد بحث کوپن شویم تورم ایجاد می شود من سوال می کنم مردم بمیرند ایراد دارد یا تورم بیشتر شود؟ این یک ایراد به کار آقای رئیسی است و انتظار از ایشان جز این بود و فقرا از ایشان انتظارات دیگری داشتند. احتمال زیاد علت این سیاست ها این است که رئیسی مدیران قبلی را که با روحانی کار می کردند کنار نگذاشته است به‌جز وزارت کار که 300نفر را عوض کرده‌اند و تازه معلوم نیست آن جا نیز وضعیت چگونه است.ما از زمان آقای رفسنجانی اقتصاد را به گونه ای نگاه کردیم که به سمت سرمایه داری رفت و کارگر برایشان مهم نبود و فقط سود و سرمایه برایشان مهم بود؛این سیاست ها هنوز ادامه دارد نه اقتصاد مقاومتی رهبری پیاده شده است نه الگو اقتصادی قانون اساسی و این مجموعه نشان می دهد در سی سال اخیر با وجود اینکه سیاست های اقتصادی نتایج خوبی نداشته در حال ادامه است.کوپن یک مسئله ضروری است و کشور های اروپایی نیز آن را دنبال می کنند اگر این سیاست پیاده شود مثبت است اما همین هم معلوم نیست چون از سویی می گویند پول می دهیم از سوی دیگر می گویند کوپن می دهیم. باید فقرا حداقل های زندگیشان تامین شود از این نظر بنظر من کوپن باید اجرا شود و تجربه قبلی مهم بود آن هم با توجه به اینکه این کار را تعاونی ها کردند که با موسسات تولیدی کالابرگ صادر کردند».

او در ادامه درباره بازآفرینی نقش تعاونی‌ها در اقتصاد افزود: «اولین نکته این است که چرا تعاونی‌ها منحل شدند اگر به این نکته توجه کنیم می‌بینیم که آدم‌های هر محل کار آدم‌های علاقه‌مند یک مقدار سرمایه می‌گذارند بعد مدیرعامل انتخاب می‌کنند و اعضا بر کار آن تعاونی نظارت می‌کنند که اگر فساد کنند به آن رسیدگی شود. تعاونی‌ها نباید مثل یک شرکت خصوصی عمل کنند اما اگر آدم های درستی در تعاونی ها انتخاب شوند با سرمایه اندک می تواند اشتغال به وجود آورد در واقع کمیته امداد یک جور این کار را می کند با این تفاوت که دولت به آن کمک می کند اما در تعاونی مردم کمک می کنند.در تعریف اصل43 قانون جزئیات آن مشخص شده است که بازار و دولت چه سهمی دارند که به دولتی،تعاونی و خصوصی تقسیم بندی شده است و خصوصی نباید حداکثر سود را داشته باشد اگر طبق قانون اساسی پیش برویم هیچکس نباید گرسنه باشد.اگر این شرایط باشد هرکسی مسئول فقر و بیکاری خودش است و همه بطور جمعی تلاش می کنند و سود نه سرمایه داری است نه دولتی و به شکل حداقلی شکل می گیرد».

این کارشناس اقتصادی سپس درباره نتایج سیاست‌های سرمایه‌داری در ایران اشاره کرد: «الان چرا هر دولتی آمد همان وضع قبل از زمان آقای رفسنجانی اجرا شد؟همین مدیرانی که با آقای رئیسی هم کار می کنند ممکن است کاری بکنند که رئیسی نتواند به هیچکدام از وعده هایش عمل کند تعداد اشرافیت سرمایه داری در دولت زیاد است و در دستگاه اداری قدرت زیادی دارند که باعث شده است طی32سال اخیر قانون اساسی در زمینه اقتصاد اجرا نشود.آقای رئیسی هنوز نتوانسته است کنترل قیمت ها را بدست بگیرد چون نیروهای عظیمی در پوشش انواع رسانه ها و سمت ها حرف هایی می زنند که قبلا در دوره روحانی می زدند و همان سیاست ها باعث 20میلیون فقر مطلق شده است.بدترین نوع سرمایه داری در ایران اعمال شده است».

رزاقی در پایان درباره سیاست های بازدارنده فساد در ایران گفت: «متاسفانه سیاست‌های بازدارنده نیز در مقابل مفسدین اقتصادی وجود ندارد بنظر من نوع مجازات ها باید تغییر کند. چین را ببینید که چند نفر از حزب کمونیست را اعدام کردند تا مشکلات حل شد،شوروی اعدام نکرد سقوط کرد! البته ناامیدی کفر است انسان نباید ناامید باشد ولی شرایط سخت است برنامه آمریکایی ها این است که مردم در مقابل نظام بیاستند».