وزارت رفاه افرادی که استحقاق دریافت سهام عدالت را دارند تعیین خواهد کرد. افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و افراد واجد شرایط مطابق قانون، سهام عدالت دریافت می کنند.

تصمیم جدید دولت برای جاماندگان سهام عدالت |واریزی جدید برای این افراد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سهام عدالت هنوز مورد اسقبال کسانی است که دور اول، آن را دریافت کردند. دولت تصمیم دارد سهام عدالت را مجدد راه اندازی کند. سهام عدالت امسال بیشتر افراد بی بضاعت را در لیست دریافت کنندگان خود قرار خواهد داد. سهام عدالت امسال باتوجه به تصمیم دولت مبنی بر یکسان سازی توزیع خواهد شد. همچنین میزان دریافت سهام عدالت برای مستحقین هنوز مشخص نیست. 

سهام عدالت

رییس سازمان خصوصی سازی گفت: بر اساس ماده ۳۴ تبصره سه قانون سیاست اصل ۴۴ ساز و کاری را پیش بینی کرده است که وزارت رفاه افرادی که استحقاق دریافت سهام عدالت را دارند تعیین کند. در این راستا چند جلسه با وزارت رفاه برگزار شده است تا به اشراف کافی در این حوزه برسیم. البته چند وقتی است که موضوع دهک بندی و یارانه‌ها وزارت رفاه را درگیر کرده، اما این موضوع باید تا پایان خرداد مشخص شود.

این مقام مسئول با اشاره به بند الف تبصره ۲ قانون بودجه اظهار کرد: طبق این بند دولت مکلف شده است به افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و افراد واجد شرایط مطابق قانون سیاست اصل ۴۴ سهام عدالت پرداخت کند

وی با بیان اینکه در ابتدا قرار بود پرداخت سهام عدالت به دو دهک اول و چهار دهک بعدی باشد، عنوان کرد: اما در کشور چنین اشرافی از مجموع درآمد وجود ندارد. در ابتدا سهام عدالت بر اساس رده بندی شغلی بود، برای مثال کارمندان دولت، تاکسیرانان، خادمان مسجد و…، این موضوع باعث شد بعضا افرادی که مستحق دریافت سهام عدالت نیستند، سهام عدالت دریافت کنند و برعکس. دهک بندی توسط وزارت رفاه انجام می‌شود اما اینکه چه میزان سهام و به چه طریقی واگذار شود هنوز مشخص نیست.

با توجه به استقبال چشمگیری که در دور نخست ارائه سهام عدالت، توسط مردم و واجدین شرایط دریافت این سهام صورت گرفت، دولت، تصمیم بر ارائه مجدد و ثبت نام جاماندگان سهام عدالت، در سال جاری، به منظور یکسان سازی سطح درآمدی اقشار مختلف جامعه، به ویژه افراد با درآمد پایین و بی بضاعت کرده است.

از آنجایی که در دور نخست ثبت نام سهام عدالت، تنها 49 میلیون نفر از واجدین شرایط، موفق به دریافت این سهام شدند، لذا در حال حاضر، افراد بسیاری وجود دارند که علی رغم میل باطنی خود، موفق به ثبت نام و دریافت این سهم نشده اند، در نتیجه این امر، این افراد، بی صبرانه منتظر شروع ثبت نام سهام عدالت ۱۴۰۱، برای جاماندگان می باشند.

به جهت استقبال بالای افراد، از تصویب طرح ارائه دور دوم سهام عدالت، برای جاماندگان این سهم، توسط مجلس و پرسش های متعددی که در رابطه با زمان دقیق اجرائی شدن طرح یاد شده وجود دارد، به همین دلیل، در ادامه، در رابطه با زمان شروع ثبت نام سهام عدالت ۱۴۰۱ و همچنین، تاریخ تکمیل فرم ثبت نام دوره جدید ثبت نام سهام عدالت، مطالبی آورده شده است.

با توجه به اطلاعیه های رسمی، قرار بر این بود تا پایان بهمن ماه سال گذشته، وزارت کار، لیست تمامی افراد جامانده ثبت نام سهام عدالت، که شامل گروه هایی همچون، کودکان تازه متولد شده در خانواده های واجد شرایط ثبت نام سهام عدالت، افرادی که اقدام به ثبت نام جهت دریافت سهام مورد نظر کرده اند اما، به هر دلیلی نام نویسی آن ها انجام نشده، افرادی که پس از پایان مهلت زمان ثبت نام سهام عدالت، تحت پوشش سازمان های حمایتی قرار گفته اند و غیره را تهیه نموده و در اختیار مجلس قرار دهد.

پس از ارائه لیست مورد نظر، توسط وزارت کار، پیش بینی می شود که تا پایان سال جاری، ثبت نام سهام عدالت برای کودکان و جاماندگان آغاز شود و تمامی افراد واجد شرایط، مجاز به نام نویسی و دریافت سهام مورد نظر شوند. دقت شود که تمامی مواردی که در بالا ذکر شده است، طبق اطلاعیه های رسمی، پیش بینی بوده و درحال حاضر، لازم به ذکر است با توجه به اعلام رسمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان، در سال 1401، در دستور کار است که از خرداد ماه، فراخوان واگذاری این سهام، به مشمولان، انجام می‌شود.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیز، از پیگیری ثبت‌نام مشمولان جدید سهام عدالت در کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد و گفت: موضوع ثبت‌نام از مشمولان جدید توسط کمیسیون اقتصادی مجلس در حال پیگیری است و باید منتظر ماند و دید خروجی تصمیمات نمایندگان در این کمیسیون چیست و تحت چه شرایطی و در چه زمانی ثبت‌نام از مشمولان جدید و جاماندگان سهام عدالت صورت می‌گیرد. در صورتی که کار ثبت‌نام از سهامداران عدالت به ثمر برسد و آغاز شود، بدون شک اعضای جدید کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی که سهام عدالت ندارند، باید در اولویت دریافت این سهام قرار گیرند.پیش از این دولت دوازدهم اعلام کرده بود که سهامی برای اعطا به جاماندگان سهام عدالت ندارد، اما به گفته مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش‌های مجلس فهرستی از شرکت‌های دولتی که امکان واگذاری آنها وجود دارد، تهیه کرده است که دولت می‌تواند از این منابع برای ارائه سهام عدالت به جاماندگان اقدام کند