علی‌محمد نمازی در گفت‌وگو با سایت «خبرسراسری» گفت: اعتماد محکمی باید بین مردم و جراحان این عمل وجود داشته باشد اما به آن صورت اعتمادی نیست و مردم همراهی نخواهند کرد.

نمازی: زیرساخت حذف ارز ترجیحی مهیا نبود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث‌آنلاین، به نقل از سایت خبرسراسری، علی‌محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره ماهیت آزادسازی قیمت‌ها گفت: «من نمی‌دانم هدف دولت از این اقدام چیست اگر به گفته خودشان این است که می‌خواهند قیمت‌ها را یکسان و رقابتی کنند، بیشترین یارانه در سوخت و بعد در نان است. البته گفته‌اند قیمت نان و سوخت اضافه نمی‌شود این چهار قلم که از سوی دولت انتخاب شده است، نقشی برای مصرف و واردات آن که قاچاق بشود را ندارد لذا با هدف بسیار خوبی که دولت آقای خاتمی و مجلس ششم تصویب کردند در ماده چهار برنامه چهارم که به‌صورت پلکانی قیمت سوخت واقعی شود و افزایش یابد و سود آن در راستای توسعه سیستم حمل و نقل صرف شود. کشور ما نیز تا زمانی که به سمت اقتصاد رقابتی حرکت نکند سرمایه‌کذاران نمی‌توانند در ایران کار کنند».

او در ادامه درباره علت اصرار دولت به حذف ارز4200 تومانی افزود: «این برنامه‌ای که آغاز شده است آن هدف را ندارد. آنچه به‌نظر می‌رسد این است که دولت روی ارز 4200 خیلی مانور دادند و گفتند از آن سوءاستفاده شده و درست واردات نشده است و این توهم به یقین تبدیل شد و گفتند اول باید تکلیف این پول را روشن کنیم. دارو و نان و سوخت را نیز گفتند از این قاعده مستثنی است اما نصف درآمد حاصل از واقعی‌کردن قیمت‌ها با دلار20هزار تومان، حدود 200هزار میلیارد تومان درآمد حاصل می‌شود این رقم با پولی که پرداخت کرده‌اند نصف این پول برای دولت باقی می‌ماند. دولت به‌جای آنکه روی ریشه و علت کار کند روی ارز 4200 کار کرده‌اند و یک قولی هم به طرفدارانشان داده است که اگر به آن عمل نکنند بد می‌شود و مطمئنا این طرح به نتیجه نمی‌رسد».

نمازی در پایان نسبت به ایرادات اجرا این طرح توسط دولت اشاره کرد: «دهک‌های معیشتی معلوم نیست متعلق به چه زمانی هست وقتی می‌گویند از یک‌میلیون تا یک‌میلیون و هفتصد به دهک اول واقعا کدام خانواده درآمدش می‌تواند همین باشد و دهک‌های بعدی که از دریافت یارانه محروم شده‌اند، واقعی‌نبودن دهک‌های معیشتی است. دومین اشکال این است که زیرساخت این طرح فراهم نیست اولین قدم این بود که تحریم‌ها لغو شود تا قیمت‌ها کاهش یابد و اقتصاد کشور نفس تازه کند و مردم مقداری درآمد بیشتری پیدا کنند تا تحمل این قضیه را داشته باشند. مشکل بعدی نیز این است که اعتماد محکمی باید بین مردم و جراحان این عمل وجود داشته باشد اما به آن صورت اعتمادی نیست و مردم همراهی نخواهند کرد؛ علی‌رغم اینکه گفته‌اند یارانه به حساب مردم ریخته‌ایم خبرها از نارضایتی شدید مردم می‌آید نتیجتا عامل اعتماد وجود ندارد. آخرین مشکل در این زمینه این است که ما در کشور بخش خصوصی قوی می‌خواهیم که وجود ندارد و همه‌چیز دست دولت است. کالاهایی که قرار است توسط کالابرگ اعلام شود را چه کسی وارد می‌کند؟ اگر قرار باشد دولت وارد کند که به دهه60 برمی‌گردیم و یک بدبینی نسبت به کوپن وجود دارد که در گذشته چقدر از آن سوءاستفاده می‌شد. این طرح باید فراگیر و پلکانی باشد».