رئیس کل بانک مرکزی گفت: ما به بانک‌ها توصیه می‌کنیم اگر فردی خوش حساب است نیاز به اخذ ضامن نیست و قرارداد لازم‌الاجرای مشروط بر اعتبارسنجی کافی است.

توصیه جالب رییس بانک مرکزی به بانک‌ها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ما به بانک‌ها توصیه می‌کنیم اگر فردی خوش حساب است نیاز به اخذ ضامن نیست و قرارداد لازم‌الاجرای مشروط بر اعتبارسنجی کافی است.

علی صالح‌‌آبادی بعد از ظهر امروز در جمع مدیران بانک‌های استان آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه اصلاح نظام بانکی آغاز شده و اقدامات موثری نیز در این زمینه انجام شده است، اظهار کرد: دولت‌های قبل در ابتدای سال طبق قانون بودجه درصدی را از بانک مرکزی به‌عنوان تنخواه اخذ می‌کردند اما با توجه به اینکه‌ دولت و سازمان‌های دولتی حساب‌های متمرکزی در نزد بانک مرکزی دارند، در جلسه‌ روز گذشته‌ سران قوا مقرر شد خزانه‌ داری کل کشور ابتدا از آن منابع رسوب ‌شده در حساب بانک مرکزی استفاده کند و در نهایت اگر ضرورت داشت دریافت تنخواه آخرین راهکار دولت برای تامین منابع مالی خود باشد.

وی در ارتباط با بحث مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها نیز افزود: جنگ اوکراین موجب افزایش قیمت‌های جهانی کالاها شد و در کنار این‌موضوع اشتها برای اخذ ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز بالا رفت اما این ارز بیشتر از آنکه برای تولید و کشور مفید واقع شود، موجب افزایش رانت و آسیب به تولید شد و ما تصمیم گرفتیم به‌جای اینکه یارانه‌ها را به حلقه‌ اول که واردکننده‌ها هستند، بدهیم؛ این مبلغ را در اختیار مردم که حلقه‌ی آخر هستند، پرداخت کنیم.

وی تاکید کرد: زمانی ‌که این مبلغ به حلقه‌ اول داده می‌شد، به ‌دلیل وجود مشکلات زیادی از جمله افزایش هزینه و ایجاد رانت، مبلغ ناچیزی به دست مردم می‌رسید؛ البته ما معتقد هستیم باید به‌جای مطرح کردن عبارت "حذف" ارز ۴۲۰۰ تومانی، اصطلاح "اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ای" را به کار ببریم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در واقع دولت به جای توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی، اصلاح نظام پرداخت یارانه ها را در دستور کار قرار داد تا منفعت بیشتری از منابع کشور سهم عموم مردم شود.

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نیاز مصرف‌کنندگان به سرمایه در گردش بیشتر شده و سرمایه در گردش قبلی دیگر پاسخگو نیست، در جلسه‌ سران قوا مصوب شد علاوه ‌بر آنچه که در قانون پیش‌بینی‌شده، دولت اسناد خزانه‌ خود را بابت بدهی به بانک کشاورزی در اختیار این بانک قرار دهد و منابع حاصل از فروش آن که حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است، در راستای تامین سرمایه در گردش هزینه شود.

صالح آبادی در خصوص درخواست در راستای اعطای خط اعتباری از سوی بانک مرکزی نیز گفت: پول بانک مرکزی پرقدرت است و باعث ایجاد افزایش پایه پولی و نقدینگی می‌شود و از طرفی ما معترض هستیم که چرا تورم افزایش پیدا می‌کند؛ یکی از دلایل افزایش تورم بالا رفتن قیمت‌های جهانی است اما مهم‌ترین عامل ایجاد تورم بحث نقدینگی است که به‌دلیل افزایش پایه‌ پولی ایجاد می‌شود.

صالح آبادی اضافه کرد: اعطای خط اعتباری از سوی بانک مرکزی مثل این است که ما به یک فرد تشنه آب شور بدهیم؛ نقدیندگی از سویی باعث افزایش تورم می‌شود و از طرفی هم اکثر بانک‌ها خواستار دریافت نقدینگی از بانک مرکزی هستند و لذا راه‌حل این مشکل هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد است و ما باید امکانی را برای بانک‌ها فراهم کنیم تا نظارت لازم بر روند صحیح افزایش استفاده از تسهیلات را داشته باشند.

رئیس کل بانک مرکزی یکی از اقدامات نظام بانکی در دنیا در این زمینه را مالیات بر عواید سرمایه اعلام کرد و گفت: دولت ها در همه جای دنیا بر نقل و انتقال جریان پول نظارت دارند و وجوه را به بخش مولد هدایت می کنند، همچنین مالیات بر بخش غیرمولد را افزایش داده و مالیات بر بخش مولد را کاهش داده می دهند.

وی همچنین گفت: ما باید ارتباط لازم بین ریال، کالا و خدمات را نیز برقرار کنیم که در این ‌راستا سامانه‌ جامع تجارت نقش بسیار مهمی دارد و بحث فاکتورهای الکترونیکی نیز در این خصوص مطرح شده ‌است که نظارت لازم بر اعطای تسهیلات مبتنی بر فاکتورهای الکترونیکی تولید شده از سامانه‌ جامع تجارت، انجام شود.

صالح آبادی در خصوص اصلاح قانون بانک مرکزی نیز گفت: موضوع مهم دیگر بحث اقتدار بانک مرکزی است و ما در این‌ راستا طرح اصلاح قانون بانک مرکزی را با همکاری نمایندگان مجلس و کمیسیون اقتصادی مجلس آغاز کرده‌ایم که به ‌زودی در صحن مجلس مطرح خواهد شد که تصویب این قانون موجب اقتدار بانک مرکزی خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شرایط لازم برای بانک‌ها به منظور انتشار اوراق به‌ جای اضافه برداشت از بانک مرکزی فراهم شده است، افزود: در حال ‌حاضر کفایت سرمایه بانک‌ها پایین است و از طرفی بانک‌ها از دولت طلبکار هستند و بانک مرکزی نیز از دولت طلبکار است اما اولویت با پرداخت بدهی‌های بانک‌ها است و دولت به‌جای دادن ریال به بانک‌ها و یا صدور اوراق باید سهام نقد شونده‌ بورسی را به بانک‌ها بدهد و با توجه به اینکه تجربه نشان داده دولت‌ها سهام فروش خوبی نیستند، اگر به‌جای طلب بانک‌ها اموال در اختیار بانک‌ها قرار داده شود، تا حدود زیادی مشکلات آن‌ها حل خواهد شد.

وی همچنین در خصوص اعطای تسهیلات خرد نیز گفت: مردم گلایه می‌کنند که چرا بعضی اشخاص برای دریافت تسهیلات چند هزار میلیاردی هیچ مشکلی ندارند اما موقع دریافت وام‌ها و تسهیلات خرد با انواع و اقسام مشکلات مواجه می‌شوند؛ ما به بانک‌ها توصیه می‌کنیم اگر فردی خوش حساب است نیاز به اخذ ضامن نیست و قرارداد لازم‌الاجرای مشروط بر اعتبارسنجی کافی است و لذا اگر کسی خوش حساب باشد تسهیلات را به او بدهیم؛ کاری که در بانک‌های قرض‌الحسنه انجام‌شده و نتایج خوبی نیز دارد.

صالح‌آبادی در ارتباط با بحث تمرکز منابع بانکی شرکت‌ها در داخل استان‌ها تاکید کرد: با توجه به اینکه آذربایجان شرقی جزو استان‌های صنعتی است و شرکت‌های بخش خصوصی در این استان زیاد و صادرات نیز با ظرفیت بالا انجام می‌شود نگاه ویژه‌ای به این استان خواهیم داشت.