حسین سبحانی‌نیا گفت: دولت می توانست مقدمات کار را به طور کامل مهیا کند و سپس طرح حذف ارز ترجیحی را اجرا می کرد.

دولت قدری عجله کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: حذف ارز ترجیحی پیامدهایی با خود به همراه داشته است؛ از جمله آنکه گرانی ها صرفا محدود به کالاهایی که ارز ترجیحی از رویشان برداشته شده، نمانده است و اکنون مردم شاهد گرانی هایی تازه هستند اما دولت برای کنترل بازار چه کاری می توانست انجام می داد؟

حسین سبحانی‌نیا، نماینده اسبق مجلس و فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «شرایط خوبی را شاهد نیستیم و گرانی ها به همه کالاها سرایت کرده است؛ به معنای دیگر علاوه بر کالاهایی که مشمول ارز ترجیحی می شدند، اکنون شاهد هستیم که کالاهای دیگر هم گران شده اند و همین موضوع مردم را ناراحت کرده است. دولت محترم کار سنکینی را شروع کرده که به نوعی یک جراحی بزرگ اقتصادی است؛ کاری که دولت های قبل جرئت انجام آن را نداشتند اما در عین حال دولت باید نظارت بالایی بر قیمت ها داشته باشد و باید جلوی گرانی کالاهایی که ربطی به ارز ترجیحی ندارند را بگیرد. اگر بر قیمت ها نظارت وجود داشته باشد، یارانه ها می تواند برای اقشار آسیب پذیر چاره کار باشد اما اگر چنین نشود، یارانه ها اتفاقی در زندگی مردم ایجاد نمی کند».

او ادامه داد: «اصل حذف ارز ترجیحی درست بوده است و در دولت اول آقای احمدی نژاد که ما در مجلس بودیم، بنایمان این بود که یارانه ها به اقشار کم درآمد داده شود که البته دولت وقت خلاف قانون عمل کرد و شاهد بودیم بیشترین استفاده از یارانه ها را افراد ثروتمند می بردند. امروز دولت سیزدهم می خواهد یارانه ها به صورت صحیح خودش پرداخت کند که البته کار سختی است».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «برخی از رسانه های آن سوی آب ها می خواهند علیه دولت فضاسازی و مردم را تحریک کنند و در برخی از مشکلات را بزرگنمایی می کنند که چنین اقداماتی اوج بی انصافی است زیرا واقعا دولت در مسیر سختی گام گذاشته است».

سبحانی نیا در پایان گفت: «با همه اینها این نکته را هم باید گفت که دولت می توانست مقدمات کار را به طور کامل مهیا کند و سپس طرح حذف ارز ترجیحی را اجرا می کرد زیرا اکنون شاهد برخی نارسایی ها مانند عدم شناسایی کامل بخش هایی از مردم که نیاز به یارانه دارند، هستیم. دولت قدری عجله کرد و همین موضوع کارش را قدری سخت کرد».