ایلنا/ نماینده مردم تبریز در مجلس، گفت: اینکه به معیشت مردم شوک وارد شود و بعد گفتاردرمانی کنند، این کافی نیست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اقدامات اجرایی مناسب باید پشتوانه این اقناع باشد. وگرنه اینکه بیایند در تلوزیون و فضای مجازی صحبت‌های دانشگاهی ارائه دهند به جای اینکه تصمیمات اجرایی خودشان را توضیح دهند، این به چه درد جامعه می‌خورد؟

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ سوالی پیرامون مضمون سخنانی رئیس‌جمهور که به تازگی چندباری از کلیدواژه «تصمیمات سخت» استفاده کرده‌، گفت: اینکه در مکنونات ذهنی مسئولان اجرایی و آقای رئیس‌جمهور چه می‌گذرد، من از آن اطلاعی ندارم اما آنچه که خیلی روشن است، اجرای صحیح قانون است.

فرهنگی در انتقاد از شیوه اجرای قانون بودجه درخصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی، ابراز داشت: در بودجه سال ۱۴۰۱ و مشابه آن در بودجه ۱۴۰۰ به دولت مجوز داده شد، الزامی وجود نداشت؛ مجوز هم این بود که ابتدا نسبت به تامین کالابرگ الکترونیکی و حفظ قیمت‌ها برمبنای شهریور ۱۴۰۰ اقدام شود، پس از آن که مقدمات لازم فراهم شد و سهمیه‌هایی که مردم نیاز دارند از طریق کالابرگ در اختیارشان قرار داده شد، نسبت به حذف ارز ۴۲۰۰ اقدام کنند. دولت این را برعکس عمل کرد یعنی اول نسبت به حذف ارز اقدام کرد، بعد به دنبال جبران رفت، آن هم به صورت نقدی که این یارانه نقدی معلوم نیست به هدف بنشیند یا خیر.

وی ادامه داد: نکته دیگر ایرادات دهک‌بندی‌هاست، در دهک‌بندی‌ها ایرادات بسیار گسترده‌ای وجود دارد و خیلی از واجدان شرایط هستند که استحقاق دریافت یارانه را دارند اما حذف شدند. از قبل هم نسبت به دولت‌ها این ایراد وجود داشت که اطلاع دقیقی از دهک‌های درآمدی واقعی ندارند. مثلا یک زوج شاغل که عمده درآمدشان صرف اقساط مسکن‌شان می‌شود این‌ها ممکن است از نظر تامین اقلام مختلف از جمله مواد غذایی دچار مشکلات جدی باشند، درحالیکه از نظر دولتی‌ها این‌ها چون هر دو نفر شاغل هستند و مسکن هم دارند و چه بسا خودرو هم داشته باشند، جزو دهک‌های برخوردار محسوب می‌شوند. لذا ما یک تذکر را خطاب به دولت در این موضوع در صحن مجلس آماده کردیم و حدود ۶۰ نفر از نمایندگان هم آن را امضاء کردند، مضمون تذکر هم این بود که دولت به همه متقاضیان کالابرگ‌ها را اختصاص دهد و از آن‌ها حمایت انجام شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس همچنین خاطرنشان کرد: درعین‌حال که وارد کردن شوک‌های مختلف به جامعه را مناسب نمی‌دانیم و توصیه هم نمی‌کنیم اما اقدام براساس قانون اگر درست انجام شود، واقعا تصمیم بزرگی است و جراحی مثبتی است و آرامش هم به جامعه می‌دهد و نگرانی‌ها را به کل برطرف می‌کند.

فرهنگی در پاسخ به این سوال که «در زمان اجرای طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقناع کافی در افکار عمومی صورت نگرفت، اهمیت موضوع گفت‌وگو با مردم و اقناع را چه اندازه ارزیابی می‌کنید؟»، گفت: ببینید اقناع خوب است اما صرفاً اقناع کافی نیست، اینکه به معیشت مردم شوک وارد شود و بعد گفتاردرمانی کنند، این کافی نیست. اقدامات اجرایی مناسب باید پشتوانه این اقناع باشد. وگرنه اینکه بیایند در تلوزیون و فضای مجازی صحبت‌های دانشگاهی ارائه دهند به جای اینکه تصمیمات اجرایی خودشان را توضیح دهند، این به چه درد جامعه می‌خورد؟

وی تصریح کرد: چیزی که به درد مردم و جامعه می‌خورد این است که درب منزل با یک دستگاه پوز سهمیه‌های اقلام مورد نیاز به دستشان واصل شود و خط‌کشی‌های نادرست دهک‌ها از بین برود و همه متقاضیان بتوانند به چیزی که لازم دارند، دسترسی پیدا کنند. بعد از اجرای این اقدامات بیایند توضیحات را ارائه کنند، حتما مفید و موثر است اما صرف اینکه بحث‌های تئوریک و دانشگاهی را در رسانه مطرح کنیم به اسم اینکه داریم افکار عمومی را اقناع می‌کنیم، قطعا افکار عمومی با این چیزها اقناع نمی‌شود.