وزیر کشور فرانسه از یورگن کلوپ به دلیل اظهاراتش خطاب به هواداران لیورپول پیش از فینال لیگ قهرمانان در پاریس انتقاد کرد.

فرانسه: کلوپ هم در  نا آرامی ها مقصر است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، وزیر کشور فرانسه با انتقاد از یورگن کلوپ سرمربی لیورپول مدعی شد او با دعوت از هواداران بدون بلیت لیورپول برای سفر به پاریس در آشوب به‌وجود آمده پیش از شروع فینال چمپیونزلیگ نقش داشته است.

ژرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه، همچنین از استفاده پلیس فرانسه از گاز اشک‌آور در جریان آشوب به‌وجود آمده در استاد دو فرانس دفاع کرده و گفت هدف نیروهای امنیتی فرانسوی جلوگیری از مرگ و میر افراد بوده است.

مقامات فرانسوی ادعا کرده‌اند هواداران بریتانیایی دیرهنگام و به شکلی غیر سازمان‌یافته به استادیوم رسیده‌اند. آنها همچنین مدعی هستند چیزی بین 30هزار تا 40هزار هوادار لیورپولی بدون بلیت یا با در دست داشتن بلیت جعلی به ورزشگاه مراجعه کرده بودند.

دارمانین در این‌باره گفت:" در فوتبال فقط وقتی پای بعضی باشگاه‌های انگلیسی در میان باشد شاهد چنین اتفاقاتی هستیم". اما هواداران لیورپولی مدعی هستند پلیس فرانسه بدون اینکه بین خطاکار و بی‌گناه تفاوتی قائل بشود با گاز اشک‌آور و اسپری فلفل به آنها حمله‌‌ور شده است و در زمان ترک استادیوم هم هیچ اقدامی برای محافظت از آنها به عمل نیامده. دولت فرانسه امروز با دعوت از یوفا‌، شهردار پاریس و مقامات فدراسیون فوتبال فرانسه یک جلسه مدیریت بحران تشکیل داد.

بعد از این جلسه که در محل وزارت ورزش فرانسه برگزار شد، وزیر کشور به خبرنگاران گفت:" حضور تعداد زیادی تماشاچی انگلیسی بدون در دست داشتن بلیت قبلا هم اتفاق افتاده. از جمله سال 2019 در مادرید. این داستان همان زمان هم مشکلات مشابهی ایجاد کرده بود. سال گذشته در ویمبلی هم شاهد ماجراهای مشابهی بودیم. رفتار تماشاچی‌ها‌، سازماندهی نشده بودن آنها و بازار بزرگی که برای بلیت‌های جعلی به‌وجود می‌آید از مشخصات مشابه هستند. در ضمن یادآوری می‌کنم که سرمربی لیورپول چند روز قبل از هواداران خواست حتی بدون بلیت به فرانسه بروند".

دارمانین در ادامه گفت:"ما با ده‌ها هزار هوادار بریتانیایی مواجه بودیم که بخشی از آنها با احترام کامل بلیت خریده و به fan zone مختص به خودشان مراجعه کردند. باز هم تکرار می‌کنم که در fan zone لیورپول شاهد حضور ده‌ها هزار هوادار بودیم که هیچ مشکلی نداشتند. آنها به قوانین احترام گذاشتند. اما بخش کوچکتر اما فعال‌تری از هواداران لیورپول بودند که با دستگاه امنیتی ما درگیر شدند".

فرانسه سال آینده میزبان جام جهانی راگبی و در سال 20‌24 میزبان بازی‌های المپیک است. دولت این کشور وعده داده که از اتفاقات شنبه‌شب درس‌های لازم را خواهد آموخت. وزیر کشور فرانسه گفت از استفاده از گاز اشک‌آور و اسپری فلفل متاسف است ولی " ما در استاد دو فرانس مسابقات راگبی و فوتبال زیادی را برگزار کرده‌ایم بدون اینکه مشکلی پیش بیاید. این رفتار نیروهای حافظ نظم به این علت بود که شاهد مرگ و میر نباشیم. به نظرم مقایسه شرایط آن شب با جام جهانی راگبی یا المپیک متناسب نیست چرا که تنها در فوتبال و تنها با معدود باشگاه‌های انگلیسی شاهد این مشکلات هستیم".

وزیر کشور فرانسه در ادامه گفت:" باز هم یادآوری می‌کنم که فرانسه در هفته‌های گذشته شاهد برگزاری مسابقات متعدد راگبی و فوتبال بوده بدون اینکه مشکلی پیش بیاید. حتی با وجود بعضی باشگاه‌های فرانسوی که ممکن است مشکل‌ساز باشند مثلا در فینال جام حذفی ما شاهد چنین مشکلاتی نبودیم. اینکه برخی زنان و کودکان در معرض گاز اشک‌آور قرار گرفتند یک واقعیت است. بعضی‌ها هم بین جمعیت گیر کرده و بین جمعیت و موانع پلیس یا حصار اطراف استادیوم تحت فشار قرار گرفتند. ما برای اینکه فضایی ایجاد کنیم تا مردم زیر دست و پا له نشوند از گاز اشک‌آور استفاده کردیم. من و کمیسیونر پلیس فرانسه این فرصت را داشتیم تا با دیدار با این افراد مراتب تاسف خودمان را ابراز کنیم. ولی من در عین حال شاهد بودم که پلیس بعد از این صحنه‌ها به سرعت خودش را به صحنه رساند تا به آسیب‌دیده‌ها کمک کند. من قبول دارم که آنچه اتفاق افتاده کاملا نرمال نبوده". ‌