فردا نوشت: حجت الاسلام سید محمود دعایی، سرپرست موسسه اطلاعات و نماینده شش دوره مجلس دیروز و در 81 سالگی درگذشت. بیشتر روزنامه‌های امروز در پوشش خبر فوت او، وی را مردم اخلاق و رسانه نامیده‌اند و اخلاق همان موضوعی است که دعایی دغدغه آن را داشت.

مرد اخلاق و رسانه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، سرپرست موسسه اطلاعات و نماینده شش دوره مجلس دیروز و در 81 سالگی درگذشت. رفتن او جامعه سیاسی و رسانه‌ای را از اصلاح‌طلب گرفته تا اصولگرا اندوهگین کرد و دلیلش هم رفتار و منش دعایی بود.

بیشتر روزنامه‌های امروز در پوشش خبر فوت او، وی را مردم اخلاق و رسانه نامیده‌اند و اخلاق همان موضوعی است که دعایی دغدغه آن را داشت. مرحوم دعایی 17 بهمن 1397 در گفت‌وگویی از برخی رسانه‌ها گلایه کرد و گفته بود: «این روزها رسانه سالم در کشور کم پیدا می‌شود. امروزه برخی رسانه‌ها تقوا ندارند و خیلی پایبند به اخلاقیات نیستند. متاسفانه دروغ خیلی رایج شده است و رسانه‌ها امروز خیلی درباره مطالب شان تحقیق نمی‌کنند و همین باعث می‌شود نسنجیده مطالب و خبرهایشان را منتشر کنند و این نشان می‌دهد از اصالت یک خبر مطمئن نیستند که این خود یک آسیب مهم و جدی برای اصحاب رسانه است و این اپیدمی در برخی رسانه‌ها وجود دارد باید برای آن چاره‌ای اندیشید.»

زندگی‌نامه دعایی

حجت‌الاسلام سید محمود دعایی متولد ۳۰ فروردین ۱۳۲۰ در شهر یزد بود. یکی از همراهان و نزدیکان امام خمینی (ره) در دوران اقامت ایشان در شهر نجف بود، سابقه سفارت ایران در بغداد بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸ و مقطع پیش از آغاز جنگ تحمیلی را هم در کارنامه خود داشت.

او پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و سایر کشور‌ها فعالیت سیاسی داشته است، و در همین راستا به اروپا و کشور‌های خاورمیانه مانند لبنان، عربستان، سوریه، اردن، افغانستان و پاکستان سفر کرده است. او از اعضای مجمع روحانیون مبارز است، و از سال ۱۳۵۹ تا کنون به عنوان سرپرست موسسه اطلاعات مشغول فعالیت است. دعایی در شش دوره مجلس شورای اسلامی تا سال ۱۳۸۲ به عنوان نماینده مردم حضور داشته است. او در فاصله سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۹ به مدت دو سال سفیر ایران در عراق بود.