طی دو روز کاری این هفته بورس روند نوسانی داشت و امروز نیز شاخص کل در حدود یک درصد افت کرد. به عقیده کارشناسان فردا تالار شیشه‌ای روند نوسانی را تجربه می‌کند.

بورس فردا متفاوت ظاهر می شود!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

طی دو روز کاری این هفته بورس روند نوسانی داشت و امروز نیز شاخص کل در حدود یک درصد افت کرد. به عقیده کارشناسان فردا تالار شیشه‌ای روند نوسانی را تجربه می‌کند.

بورس امروز رشد هزار و ۷۳ واحدی را تجربه کرد و در نهایت به سطح یک میلیون و ۵۱۵ هزار واحدی رسید.

جواد فلاحیان، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: بورس فردا کاملا متفاوت با چاشنی منفی در بسیاری از سهم‌ها است. طی شش تا هفت ماه اخیر بازار در وضعیت کما به سر می‌برد و نوسات بالایی و پایینی نداشته است و از طرفی ارزش سهم‌ها روزبه‌روز کمتر می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در ماه‌های اخیر بازار چند روزی مثبتی بود و پس از منفی شد. در این مدت اغلب سهم‌ها یک تا دو درصد مثبت می‌شدند و پس از آن با منفی پنج تا شش نزول درصد می‌کردند. بنابراین می‌توان گفت که عملا بورس در یک وضعیت خنثی قرار گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح می‌دهد: اخبار اقتصاد کلان کشور مناسب نیست و تاثیر منفی روی بازار سرمایه دارد. همچنین اگر در شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شود می‌تواند آثار بدی روی اقتصاد کشور داشته باشد. از سوی دیگر از شرکت‌ها به روش‌های مختلف مالیات می‌گیرند که این موضوع نیز سود شرکت‌ها را کاهشی می‌کند.

زیان شرکت‌های بورسی از قطعی برق‌ها

فلاحیان با اشاره به نرخ دلار می‌گوید: اختلاف نرخ دلار نیمایی و بازار آزاد تقریبا در محدوده هشت هزار تومان است. زمانی که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرد، امیدها نسبت به تک نرخ شدن نرخ ارز افزایش یافت. اما اکنون شکاف قیمتی بین دلار نیمایی و بازار آزاد وجود دارد و با توجه به این موضوع احتمالا طی سال‌های آینده اختلاف قیمت هفت تا هشت هزار تومانی عملا از جیب سهامداران و شرکت‌ها به دولت پرداخت شود.

وی درباره مشکلات قطعی گاز و برق اظهار می‌کند: قرار است برق و گاز صنایع نیز قطع شده که می‌تواند روی قیمت تمام شده محصولات‌شان اثر بگذارد. با توجه به تورم پیش آمده بهای تمام شده محصولات افزایش پیدا کرده و بسیاری از صنایع اجازه افزایش قیمت ندارند و به نوعی قیمت‌گذاریشان دستوری است.

به گفته این کارشناسان بازار سرمایه اخبار مختلف باعث شده که برخی از سهامداران به صورت هیجانی رفتار کنند و سهام خود را بفروشند.