فارس نوشت: «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران شامگاه جمعه از تماس تلفنی خود با معاون وزیر امور خارجه کره‌جنوبی خبر داد.

زد و بند آمریکا و کره‌جنوبی درباره ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وی در این پیام توییتری نوشت: «صبح امروز تماس عالی با معاون وزیر خارجه کره جنوبی داشتم. ما به هماهنگ کردن تلاش‌هایمان درباره گستره وسیعی از منافع مشترک درباره ایران متعهد شدیم».

کره‌جنوبی یکی از کشورهایی بود که با خروج آمریکا از برجام، با سیاست فشار حداکثری دولت آمریکا علیه ایران همراهی کرد.

 بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، مجموعاً به ارزش هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی (شهریورماه ۱۳۹۷) به بهانه تحریم‌های آمریکا پرداخت نشده و طی سال‌های گذشته این پول توسط سئول بلوکه شده است.

پس از آنکه دولت آمریکا به ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» از برجام به صورت یکجانبه خارج شد و سیاست فشار حداکثری علیه ایران را در پیش گرفت، تمام کشورهایی که از ایران نفت می‌خریدند راتحت فشار قرار گرفته تا خرید نفت از ایران را به صفر برسانند.

کره جنوبی از جمله مشتریان نفت ایران بود که خرید نفت از تهران را به صفر رسانده و طبق خواسته دولت آمریکا، مانع از دستیابی ایران به منابع مالی خود در بانک‌های این کشور شد.

اما سئول پا را فراتر گذاشت و در برهه‌ای از زمان به ایران اعلام کرد که بابت نگهداری دارایی‌های ایران در بانک‌های این کشور، باید هزینه پرداخت شود.

 تاکنون سفرهایی بین مقامات دو کشور انجام و رایزنی‌هایی صورت گرفته اما تا کنون نتیجه قابل توجهی در زمینه آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران حاصل نشده است.

رابرت مالی چندی پیش نیز در نشستی در کمیته امور خارجی مجلس سنا درباره مذاکرات وین شرکت کرد و با اذعان به شکست سیاست فشار حداکثری که از دوران ترامپ علیه ایران اعمال شده بود گفت که بهترین مسیر، بازگشت به برجام است و افزود: «تنها راهکار واقعی که در اینجا داریم، دیپلماسی است».

مالی در عین حال گفت که: «فشار حداکثری دولت قبلی به جای متقاعد کردن ایرانی‌ها به دادن امتیاز آنها را به سمت تحریکات حداکثری سوق داد. ایران و گروه‌های مسلح تحت حمایت آنها حملاتشان به شریکانمان در خلیج [فارس] و نیروهای خودمان را افزایش دادند.»

وی همچنین یادآور شد که دولت کنونی آمریکا یعنی دولت جو بایدن حتی یکی از تحریم‌های وضع‌ شده علیه ایران را هم رفع نکرده است.