نیمی از ملی‌پوشان فوتبال ایران با موفقیت در جام جهانی می‌توانند به یک اتفاق مهم و ویژه دست پیدا کنند.

شروط عجیب و سخت برای معافیت ملی‌پوشان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، بحث سربازی بازیکنان فوتبال و به‌ویژه ملی‌پوشان همواره دغدغه‌ای برای آنها بوده و حضور در جام جهانی که هر چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد، شرایطی به وجود می‌آورد تا نفرات حاضر در تیم ملی این انتظار را داشته باشند که آپشن‌های خاصی برای‌شان در نظر گرفته شود و بتوانند به معافیت هم برسند.

بعضا شرایطی برای بازیکنان دعوت شده به تیم ملی وجود داشته که می‌توانند تا سن ۳۰ سالگی به خدمت سربازی نروند، اما پس از آن باید به عضویت باشگاه‌هایی مثل ملوان انزلی، فجر سپاسی و ... زیر نظر ستاد نیروهای مسلح دربیایند ولی اکنون ملی‌پوشان در آستانه جام جهانی این دغدغه را دارند تا پس از مشمول شدن، به خدمت سربازی نروند.

ملی‌پوشان ایران در ادوار گذشته نیز قبل از جام جهانی عنوان می‌کردند در صورت موفقیت در مرحله گروهی این رقابت‌ها، شرایطی برای معافیت آنها فراهم شود که اکنون نیز این درخواست توسط بازیکنان تیم ملی مطرح شده و آنها این موضوع را در دیدار با وزیر ورزش، رئیس فدراسیون فوتبال و... گفته بودند.

در حال حاضر گفته می‌شود نفراتی مثل علیرضا بیرانوند، مهدی ترابی، علیرضا جهانبخش، مرتضی پورعلی‌گنجی(در صورت دعوت) و ... مشمول هستند و باید به خدمت سربازی بروند که حضور در جام جهانی این فرجه را برای آنها به وجود آورده تا بتوانند به راحتی تا آن مدت در تیم‌های باشگاهی خود فعالیت کنند ولی مشخص نیست پس از بازگشت از قطر، چه وضعیتی داشته باشند.

اکنون سینا کلهر، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی که پانزدهم خردادماه برای شرکت در نشست هم‌اندیشی اتاق مشترک ایران و قطر راهی کشور میزبان جام جهانی فوتبال شده بود، علاوه بر صحبت‌هایی که درباره فراهم کردن شرایط مناسب برای ملی‌پوشان و آماده‌سازی مناسب شاگردان دراگان اسکوچیچ داشته، به مسائل دیگری درباره خدمت سربازی بازیکنان هم اشاره کرده است.

او به ایرنا گفته، بازیکنان تیم ملی از آنها خواسته‌اند تا مطالبات معوق و پاداش‌های پرداخت نشده پس از سه برد در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ پرداخت شود و همچنین حواله خودرو که پس از صعود به آنها داده شده بود، کارایی ندارد و نیاز به پیگیری دارد تا آنها با روحیه بهتری تمرینات و آماده‌سازی خود را انجام بدهند.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی سومین مسئله مهم عنوان شده از سوی بازیکنان تیم ملی را موضوع خدمت سربازی آنها عنوان کرد و افزود: «درحال حاضر ۱۲ نفر از بازیکنان تیم ملی فوتبال مشمول هستند. بهره‌مندی از معافیت سربازی در صورت کسب پیروزی در رقابت‌های جام جهانی یکی از درخواست‌های بازیکنان بود.»

کلهر در خصوص شرایط در نظر گرفته شده برای معافیت ملی پوشان از طریق موفقیت در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر گفت: «مطالبه ملی‌پوشان فوتبال این است که مسئله معافیت از خدمت سربازی با مسئله پیروزی در جام جهانی گره نخورد، اما واقعیت این است که در آخرین پیش‌نویسی که در متن درخواست‌های کادر فنی تیم ملی فوتبال به دست وزیر ورزش و جوانان رسید و این متن در وزارت‌خانه تایید نهایی شد، سه شرط از سوی کادر فنی برای معافیت از خدمت سربازی عنوان شده بود.»

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی درباره سه شرط کادر فنی تیم ملی برای معافیت بازیکنان از خدمت سربازی اشاره کرد و در این باره گفت: «کسب مساوی در هر سه بازی، کسب یک مساوی و یک برد و یا صعود از مرحله گروهی با هر نتیجه‌ای» شروطی است که در این پیش‌نویس آمده و در وزارت ورزش به تایید نهایی رسیده است.

تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ توانست ۴ امتیاز کسب کند ولی این تعداد امتیاز منجر به صعودشان از مرحله گروهی نشد، اما در جام جهانی قطر گرفتن همان نتایج دوره قبل و رسیدن به یک برد و یک مساوی، ملی‌پوشان مشمول خدمت سربازی را از انجام این خدمت مقدس معاف خواهد کرد.

حال باید دید در کنار تاییدیه وزارت ورزش و جوانان درباره این موضوع، دولت و ستاد کل نیروهای مسلح نیز با این موضوع و چنین شرایطی موافقت خواهند کرد یا شروط دیگری برای معافیت ملی‌پوشان در نظر گرفته می‌شود.