نایب رئیس مجلس گفت: فاز اول واحد‌های نهضت ملی مسکن در شهر‌های مختلف از جمله تهران در نیمه دوم امسال به اتمام می‌رسد.

افتتاح اولین واحدهای نهضت ملی مسکن در نیمه دوم امسال
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نایب رئیس مجلس گفت: فاز اول واحد‌های نهضت ملی مسکن در شهر‌های مختلف از جمله تهران در نیمه دوم امسال به اتمام می‌رسد.

آقای اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درباره طرح نهضت ملی مسکن، به سوالات زیر پاسخ داد.

میزان سهیمه بنیاد مسکن در طرح نهضت ملی مسکن چقدر است؟

آقای نیکزاد: در قالب نهضت ملی مسکن، ۱۰۰ هزار واحد در شهر‌ها در حال ساخت است و اولین فاز افتتاح‌های این طرح، در تمامی شهر‌ها از جمله پردیس، پرند، هشتگرد، قم، فاز بندر عباس، آذربایجان شرقی، در نیمه دوم امسال، به مالکان آن‌ها تحویل داده می‌شود.

تمامی واحد‌های مسکن مهر که از سوی این بنیاد ساخته شده بود، به اتمام رسیده و نه تنها مسکن مهر بلکه تمامی واحد‌های نیمه تمام مسکنی که باقی مانده، طبق دستوری که صادر شده به زودی به اتمام می‌رسد.

آیا قیمت‌ها در طرح نهضت ملی مسکن تغییر خواهد کرد؟

آقای نیکزاد: تلاش می‌کنیم با همان ۱۵۰ میلیون تومان آورده و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات قبلی، متقاضیان بتوانند این واحدها را تحویل بگیرند، اما این قیمت‌ها ممکن است تغییر کند و این موضوع را به افراد اعلام کرده ایم. 

طبق قانون جهش تولید مسکن، طرح نهضت ملی مسکن آغاز شد که در قالب این قانون، سالیانه باید یک میلیون واحد مسکونی؛ یعنی ۸۰۰ هزار واحد در شهر‌ها و ۲۰۰ هزار واحد در روستا‌ها ساخته شود. دولت نظارت دارد و قیمت‌ها باید از یک منطقی تبعیت کند. پیش از این، ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای هر مترمربع، هزینه متوسط ساخت از سوی وزارت راه وشهرسازی تعیین شده بود.

آیا از سرمایه خارجی برای ساخت مسکن استفاده خواهد شد؟

آقای نیکزاد: برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی خود پیمانکاران داخلی توان ساخت دارند و دستمزد پیمانکاران در پروژه‌های مسکن شهری، با قیمت‌های روز است تا این پروژه‌ها متوقف نشود.

وام ۲۰۰ میلیون تومانی کی پرداخت می‌شود؟

آقای نیکزاد: وام ۲۰۰ میلیون تومانی با سود ۵ درصد، با سفته زنجیره‌ای ۳ نفره از اول تیر با دستور مستقیم رئیس جمهور عملیاتی می‌شود. پیش از این سازمان برنامه و بودجه با پرداخت این تسهیلات برای مسکن روستایی مخالفت کرده بود و همین امر باعث کند شدن ساخت این واحد‌ها شده بود.

بنیاد مسکن با ساخت وساز برون شهری برخورد می‌کند؟

آقای نیکزاد: هرگونه ساخت وساز بدون اخذ پروانه خلاف قانون است و با اینگونه ساخت وساز غیر مجاز، طبق کمیسیون ماده ۹۹ برخورد می‌شود.

میزان آورده متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن چه قدر است؟

آقای نیکزاد: میزان آورده متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن، در شهر‌های مختلف، متفاوت است، اما به طور مثال اگر ساخت نهضت ملی مسکن متری ۶ میلیون تومان باشد، برای یک واحد ۸۰ متری، میزان آورده متقاضیان حدود ۱۷۰ میلیون تومان می‌شود و ۳۵۰ میلیون تومان هم تسهیلات بانکی است.

متراژ واحد‌ها در این طرح مشخص شده است؟

آقای نیکزاد: متراژ واحد‌ها هم در شهر‌های مختلف، تفاوت دارد، اما میانگین قیمت واحد‌ها در برخی از مراکز استان‌ها، یک خوابه و دو خوابه خواهد بود و کم‌ترین متراژ، ۶۰ متری و بیشترین تسهیلات هم ۱۰۰ میلیون تومان است. زمین پروژه‌ها در نهضت ملی مسکن رایگان است و در پرداخت تسهیلات، بانک‌ها همکاری مناسبی داشته اند.

پیش از این معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی اعلام کرده بود که پالایش‌های نهضت ملی مسکن در پایان خرداد به اتمام می‌رسد و اراضی بیش از ۲ میلیون واحد مسکونی تامین شده است.