امید ابراهیمی معتقد است صعود به جام جهانی نتیجه تلاش دراگان اسکوچیچ و بازیکنان تیم ملی است و در شرایط فعلی نیز هواداران باید از کادرفنی حمایت کنند.

ابراهیمی: این فشار و انتقادات غلط و نامنصفانه است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، امید ابراهیمی ستاره تیم ملی ایران در جام جهانی 2018 روسیه و به خصوص دیدار مقابل مراکش بود که در اردوی خرداد ماه پس از مدتی دوری به پیراهن تیم ملی رسید و در نیمه دوم تنها بازی دوستانه ایران برابر الجزایر به میدان رفت.

دعوت از امید ابراهیمی توسط اسکوچیچ در حالی اتفاق افتاد که فوتبال ایران در لیگ برتر و همچنین بین لژیونرها غنی از هافبک‌های تدافعی است و حالا ابراهیمی در 34 سالگی توانسته جایگاه خود را دوباره بین ستاره‌های این پست پیدا کند و در تلاش است تا خود را در ترکیب تیم ملی برای جام جهانی نگه دارد. چند روز پس از پایان اردوی پرماجرای قطر که با شکست برابر الجزایر همراه بود، خبرنگار ما گفتگویی را با امید ابراهیمی داشته و در خصوص مسائل مختلف نظر او را جویا شده است.

این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

* بعد از مدت ها به تیم ملی برگشتی؛ درباره این تجربه صحبت کن؟

وقفه کوتاهی بود که من در خدمت تیم ملی نبودم و دوباره برگشتم. برای هر بازیکنی مایه افتخار و خوشحالی است که بتواند پیراهن تیم ملی کشورش را به تن کند و به تیم ملی خدمت کند. من هم با تمام وجود خوشحال شدم و سعی کردم که در این اردو تمام تلاشم را بکنم که بتوانم بهترین عملکردم را در تمرینات داشته باشم تا اگر هم بازی کردم بهترین خودم را نشان دهم. تمام تلاشم را کردم و امیدوارم کادرفنی از من راضی بوده باشد. 

* درباره کیفیت الجزایر، مسائلی بیان شده است؛ با توجه به اینکه تو از بازیکنان این تیم که در قطر شاغل هستند، شناخت کافی داری، درباره کیفیت این تیم چه نظری داری؟

در مورد تیم الجزایر صحبت های زیادی مطرح شد اما من می‌خواهم بگویم تمام بازیکنان الجزایر، بازیکنان با کیفیتی هستند و بازیکن اصلی و ذخیره وجود ندارد. این تیم از ناپولی، بشیکتاش، لیگ فرانسه بازیکن داشت. فکر نکنید تمام بازیکنانی که در تیم الجزایر هستند، در لیگ الجزایر بازی می‌کنند؛ همه در بهترین تیم های اروپایی بازی می‌کنند و من به شخصه پیش از بازی می‌دانستم بازی سختی داریم چون بازیکنان الجزایر بسیار با کیفیت هستند و در بهترین لیگ های اروپا بازی می‌کنند‌. تیم بسیار قابل احترام و با کیفیتی هستند و من فکر می‌کنم همین بازی دوستانه توانست محک خیلی خوبی برای تیم ملی کشورمان باشد تا بتواند در آینده شرایط بهتری داشته باشد.

* درباره اردوی قطر، گرمای هوا و شرایطی که پشت سر گذاشتید هم صحبت کن. آیا در کل این اردو را مثبت می‌دانی و شرایط اردو مناسب بود یا خیر؟

قبل از اردو برنامه‌ریزی هایی انجام شده بود که ما بتوانیم چند بازی دوستانه در کانادا داشته باشیم اما اتفاقاتی افتاد که بازی ها کنسل شد و این اتفاقات هم قابل پیش‌بینی نبود. این مسئله کار را سخت کرد چون مقصر ما نبودیم و کنسلی از طرف مقابل بود‌. سخت بود که بعد از این اتفاق بتوانیم در فیفادی بازی هایی انجام بدهیم چون همه تیم ها از قبل برنامه‌ریزی کرده بودند و تیم های ملی بازی های مقدماتی و دوستانه داشتند. تنها گزینه ما این بود که به کشور قطر بیاییم و اینجا تمام تلاش‌مان را بکنیم و در تمرینات کارهای تمرینی و تاکتیکی انجام بدهیم و یک بازی برگزار کنیم و در نهایت هم بازی با الجزایر با تلاش همه برگزار شد.

* فکر می‌کنی بازی تدارکاتی با الجزایر ایده خوبی بود و چنین مسابقه ای می‌تواند به تیم ملی کمک کند؟

من فکر می‌کنم بازی خیلی خوبی بود و مطمئنا این بازی می‌تواند در راه جام جهانی کمک زیادی به ما کند تا بتوانیم در بازی های سختی که در گروه‌مان داریم عملکرد بهتری ارائه بدهیم. تیم خوبی بودند و توانستیم محک خوبی بخوریم اما نباید از این مسئله هم غافل شویم که ما ۳-۴ بازیکن اصلی خودمان را در خط دفاع و پست های دیگر در اختیار نداشتیم. تیم کامل نبود و هوا هم کمی گرم بود‌. همه کیفیت تیم ملی و انتظاراتی را که وجود دارند می‌دانیم اما بازی های دوستانه هستند که باعث می‌شوند ما نقاط ضعف‌مان را پیدا کنیم و روی آن‌ها کار کنیم تا در آینده شرایط بهتری داشته باشیم.

* در شرایط فعلی و با باخت برابر الجزایر انتقادات زیادی به کادرفنی وارد شده است؛ تو چه نظری درباره این مسئله داری؟

از دیروز تا به حال هجمه های زیادی به کادرفنی تیم ملی وارد شده است و من فکر می‌کنم این فشار منصفانه نیست. ما قبل از آقای اسکوچیچ شرایط سختی داشتیم و کسی باور نمی‌کرد که تیم ملی به این راحتی و با این شرایط به جام جهانی صعود کند اما با تلاش کادرفنی و زحمت بازیکنان این اتفاق افتاد. بازی الجزایر هم یک بازی دوستانه بوده و همین بازی ها هستند که باعث می‌شوند ما نقاط ضعف‌مان را بشناسیم و بتوانیم در آینده بهتر باشیم. این بازی هم در شرایطی بود که ما ۱۴ روز در اردو بودیم و مطمئن نبودیم که بازی انجام می‌دهیم یا خیر. چند بازیکن مصدوم داشتیم و تیم اصلی را هم در اختیار نداشتیم. فکر می‌کنم فشارهایی که روی آقای اسکوچیچ و کادرفنی وجود دارد منصفانه نیست و ما باید مثل همیشه از مربی‌مان حمایت کنیم. ایشان واقعا مربی خوبی است و توانسته تیم ملی را از آن شرایط سخت به جام جهانی برساند. بازی های مهمی در جام جهانی داریم و باید از کادرفنی حمایت کنیم تا آنها هم بتوانند از الان تمام برنامه‌ریزی ها را انجام بدهند و ما بتوانیم در بازی های جام جهانی، عملکرد خیلی خوبی داشته باشیم.

* به عنوان یکی از بازیکنان باتجربه تیم ملی به نظرت آماده‌سازی این دوره چه تفاوتی با دوره های قبل و آماده‌سازی جام جهانی ۲۰۱۸ یا ۲۰۱۴ دارد؟

یکی از تفاوت هایی که دوره قبل با دوره فعلی داشته این است که در دوره قبل ما از چند ماه قبل از بازی ها، شرایط اردو و برنامه ها مشخص بود اما الان متاسفانه هم شرایط سخت شده و هم برنامه‌ریزی کامل انجام نشده است. به هر حال تمام ارگان ها از وزارت تا فدراسیون و ... باید تمام تلاش‌شان را برای تیم ملی بکنند تا یک برنامه‌ریزی درست انجام بدهیم و بتوانیم در فیفادی بعدی بازی های دوستانه خوبی داشته باشیم و آماده‌سازی خوبی برای جام جهانی انجام بدهیم. مطمئنا شرایط در جام جهانی سخت است اما تنها تفاوت دوره قبل این بود که از قبل همه چیز انجام شده بود و کارها پیش می‌رفت اما الان شرایط سخت‌تر است چون هنوز مشخص نیست ما در فیفادی بعدی، بازی داریم یا خیر.

* یکی از بحث ها این است که ما می‌خواستیم برابر الجزایر شکل فوتبال تهاجمی رو اجرا کنیم در حالی که در دوره قبلی ما سعی می‌کردیم بازی فشرده با بلاک های دفاعی اجرا کنیم. آیا می‌توان این دو را با هم مقایسه کرد؟

به هر حال سرمربی تیم بر اساس تفکرات و آنالیزهایش برای هر بازی برنامه های خاصی دارد. ما سعی کردیم مقابل الجزایر کاری را که کادرفنی می‌خواهد انجام بدهیم. آنها تیم بسیار خوبی بودند. مطمئنا کادرفنی نه تنها برای بازی با الجزایر بلکه برای هر بازی دوستانه و رسمی دیگری در جام جهانی هم آنالیز می‌کند و شرایط فنی را در نظر می‌گیرد تا بتوانیم با یک برنامه‌ریزی درست، به نتیجه مدنظرمان برسیم.

* اینکه ما می‌توانستیم در این دوره بازی کنیم، اما فرصت بازی کردن از ما گرفته شد چقدر بر شرایط تیم ملی تاثیرگذار بود؟

ما می‌توانستیم از این فیفادی که زمان مناسبی برای برگزاری ۳-۴ بازی مهم بود، استفاده کنیم اما به هر دلیلی بازی ها کنسل شد و این اتفاق رخ نداد. اگر این اتفاق می‌افتاد کمک بیشتری به تیم ملی می‌شد و می‌توانستیم نقاط ضعف و قوت‌مان را بهتر بشناسیم و محک بیشتری بخوریم اما این اتفاق افتاد و کاری هم نمی‌شود کرد. باید تمرکز و تلاش کرد تا بتوانیم در بازی های مهم سربلند باشیم.

* در‌ مورد آینده خودت هم بگو. صحبت هایی درباره حضورت در استقلال مطرح می‌شد؛ آیا در قطر می‌مانی؟

من فصل قبل یک قرارداد دو ساله با تیم الوکره امضا کردم که یک فصل آن گذشت و فصل جدید هم در خدمت الوکره هستم. با توجه به قراردادم باید بمانم و از فردا هم تمرینات فصل جدیدمان آغاز می‌شود.

* در نهایت می‌‌خواستم اگر صحبتی با هواداران فوتبال ایران داری از این موقعیت استفاده کنی و اگر نکته ای وجود دارد به ما بگویی.

هواداران محترم تیم ملی همیشه نسبت به تیم محبت داشتند و در سخت ترین و بدترین شرایط همیشه حمایت لازم را از تیم ملی انجام داده‌اند و می‌دانند بازیکنان تیم ملی هم با افتخار این پیراهن را به تن می‌کنند، برای سربلندی و خوشحالی همین مردم و هواداران تمام انرژی‌شان را می‌گذارند. در حال حاضر چند ماه تا جام جهانی باقی مانده و شرایط حساسی داریم و هواداران باید مثل همیشه حمایت‌شان را از بازیکنان، کادرفنی و فدراسیون نشان بدهند تا ما بتوانیم در کنار هم به موفقیت برسیم و مردم کشورمان را خوشحال کنیم و همه سربلند باشیم.