زوج خط دفاعی تیم ملی فوتبال ایران در گفت و گوی اختصاصی با ورزش سه برای مهاجمان بزرگ دنیا در جام جهانی حسابی خط و نشان کشیدند.

جنجال زوج دفاعی تیم ملی / قطر، اسکوچیچ و سیاوش!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، محمدحسین کنعانی‌زادگان مدافع مرکزی تیم ملی در این اردو غایب بود و به دلیل حکم کمیته اخلاق، نتوانست در تمرینات و همچنین بازی دوستانه مقابل الجزایر به میدان برود.

او که حالا به تازگی شجاع خلیل‌زاده را هم به عنوان مدافع در کنار خود در تیم باشگاهی می‌بیند، در گفتگوی اختصاصی که با خبرنگار ما در دوحه داشت، به سوالات پاسخ داد.

این گفتگو در حضور شجاع خلیل‌زاده آغاز شد اما شجاع خیلی زود مصاحبه را ترک کرد تا کنعانی به تنهایی در مورد مسائل مختلف اظهارنظر کند.

* ما قبل از شما یک مصاحبه با آقای خلیل‌زاده انجام دادیم و ایشان ۳۰-۴۰ بار از شما تعریف کرد.

کنعانی: من هر چه دارم از آقا سید و آقا شجاع دارم؛ همیشه چه در‌ تیم ملی و چه در پرسپولیس به من کمک کردند. الان هم که با شجاع در الاهلی هستیم و شجاع تجربه بیشتری نسبت به من دارد و چیز های زیادی کنار او یاد گرفته‌ام و می‌گیرم. انشاالله امسال بتوانیم سال خیلی خوبی داشته باشیم تا بتوانیم در‌ جام جهانی خیلی خوب و موثر باشیم و دل مردم ایران را شاد کنیم.

* شما ۵-۶ ماه بعد ‌کنار هم اولین بازی جام جهانی را انجام خواهید داد و این هماهنگی و هم‌تیمی بودن شما خیلی کمک خواهد کرد؛ اسکوچیچ درباره حضور شما در یک تیم نظری داشته یا خودتان اتفاقی این تصمیم را گرفتید؟

کنعانی: صد در صد صحبت هایی کردیم. تاثیر زیادی دارد و فکر نمی‌کنم این اتفاق پیش از این افتاده باشد که دو دفاع وسط در یک کشور خارجی در یک تیم بازی کنند. این اتفاق امسال افتاد و خیلی خوشحالم که زوجم دوباره برگشته و انشاالله بتوانیم امسال عملکرد خیلی خوبی داشته باشیم تا به تیم ملی کمک کنیم.

* از امروز تمرینات شما آغاز می‌شود. چه پیشنهادی برای شجاع داری که سال قبل اینجا نبوده است؟

کنعانی: من همیشه حتی زمانی که می‌خواهم تیمی انتخاب کنم از شجاع مشورت می‌گیریم چون تجربه اش بیشتر از من است. خودش هم زودتر از من به قطر آمده و تجربه بیشتری دارد. درست است من الاهلی بودم و شجاع اولین سالی است که به این تیم آمده است اما من در حدی نیستم که به شجاع بگویم اینجا چطور است؛ خودش همه چیز را می‌داند. امیدوارم بتوانیم به یکدیگر کمک کنیم و سال خیلی خوبی داشته باشیم.

* شجاع می‌خواهد برای تمرین آماده شود.

شجاع: حسین زود بیدار می‌شود و الان ناهار و صبحانه اش را خورده است. من باید ناهار بخورم و آماده بشوم و به تمرین بروم. شما را با حسین تنها می‌گذارم. دعا کنید امسال سال خوبی هم برای من و هم برای این عزیز باشد و کنار هم بتوانیم بهترین سال را داشته باشیم. امیدوارم که بتوانیم در قطر پرچم ایران را بالا ببریم. بهترین ها را برای ما آرزو کنید همانطور که ما بهترین ها را برای شما می‌خواهیم. عزیز ما هستید و دوستتان داریم.

* فکر کن می‌خواهی یک سوال از کنعانی‌زادگان بپرسی؛ چه سوالی از بازیکنی که چند سال در پرسپولیس در کنار هم بازی کردید و در تیم ملی هم کنار هم هستید، داری؟

شجاع: از وقتی که حسین گفت به فرانسه بخوریم و امباپه را بگیریم من هنوز با خودم کلنجار می‌روم. من بازی ها را که نگاه می‌کنم امباپه یک استارت می‌زند هر مدافع ۱۰-۲۰ متر عقب می‌افتد. می‌ترسیدم با فرانسه هم‌گروه شویم؛ امباپه می‌انداخت و من و حسن دنبال او.

کنعانی: اجازه بده من جواب این سوال را بدهم.

* معتقدی که نمی‌تواند امباپه را بگیرد؟

شجاع: چرا. چیزی که من از حسین دیدم می‌تواند بگیرد.

کنعانی: من می‌دانم پشتم قوی است. خلیل‌زاده پشتم است.

* انگلیس هم الان چنین مهاجمانی دارد.

کنعانی: انگلیس هم بازیکنان زیادی دارد و تیمش هم خیلی قوی شده است. از طرفی شرایط تیم ملی واقعا با شرایط باشگاهی متفاوت است. امسال واقعا سال خیلی سختی را هم داخل لیگ و هم در‌ جام جهانی داریم. هماهنگی باعث می‌شود من و شجاع برای تیم ملی بهتر و مفیدتر باشیم و سال خوبی در کنار هم داشته باشیم.

شجاع: شما را با حسین تنها می‌گذارم و امیدوارم صحبت های خوبی داشته باشید.

* تو یک روز با تیم ملی تمرین کردی و سپس از تیم جدا شدی. پیشنهاد خودت بود یا کسی گفته بود؟

کنعانی: بهتر بود که من در اردو نباشم. مسائل انضباطی بود و من به این مسائل احترام می‌گذارم. من محروم شده بودم اما دعوتم کردند و احترام گذاشتم و آمدم و تمرین کردم ولی فشار هایی از بیرون گذاشتند و گفتند یک جلسه محروم هستی. من هم احترام گذاشتم و با آقای اسکوچیچ و آقای استیلی صحبت کردم.

* چطور فشار گذاشتند؟

کنعانی: از رسانه ها گرفته تا جاهای دیگر فشار زیادی وارد کردند که ایشان محروم است. من هم برای اینکه در آینده مشکلی پیش نیاید گفتم به نظرات شما احترام می‌گذارم تا محرومیتم به پایان برسد و این اردو را نمی‌آیم و از اردوی بعد پرقدرت در کنار بچه ها هستم. همه سعی و تلاشم را می‌کنم که بهترین عملکردم را ارائه بدهم، خوب تمرین کنم و زندگی حرفه‌ای داشته باشم. امیدوارم در اردو های بعدی بازی های دوستانه خوبی برای تیم ملی بگذارند تا بتوانیم به آمادگی خیلی خوبی برسیم چون با تیم های سختی بازی داریم. انشاالله بتوانیم نتیجه خیلی خوبی بگیریم و دل مردم را شاد کنیم.

* در مدتی که محروم شدی در این مورد سکوت کردی؛ عده ای معتقدند این محرومیت حقت بوده و عده‌‌ای هم مخالف این مسئله هستند. خودت چه نظری داری؟

کنعانی: من نمی‌خواهم این قضیه را کش بدهم. این مسئله و فشار ها برای قبل بوده و فشارهایی گذاشتند اما به همه ثابت شد که واقعا چنین چیزی نبوده و من حتی از طریق قانونی شکایت کردم و حکم گرفتم. افراد زیادی را گرفتم و ثابت کردم که چنین چیزی وجود نداشته است. نمی‌خواهم خیلی به گذشته فکر کنم و به آینده خیلی خوبی که من و تیم ملی در پیش داریم نگاه می‌کنم تا بتوانم مثمرثمر باشم.

* پنج ماه تا جام جهانی باقی مانده است؛ تو که یک روز در اردو بودی شرایط تیم ملی را چطور می‌بینی؟

کنعانی: در ابتدا شرایط خوب بود و بازی با کانادا در حال مهیا شدن بود که حتی بعضی از بچه ها به استانبول و آنکارا می‌رفتند تا کار های ویزای کانادا را انجام بدهند. متاسفانه در دقیقه ۹۰ که من با ۳-۴ نفر از بچه ها که قصد داشتیم سوار هواپیما بشویم، فدراسیون فوتبال کانادا اعلام کرد که بازی کنسل شده است. به اردو برگشتیم و شرایطی پیش آمد که بازی تدارکاتی خیلی سخت شد. مهیا کردن بازی تدارکاتی تبدیل به یک مشکل برای فدراسیون و تیم ملی شده است؛ می‌دانم که فدراسیون زحمت زیادی می‌کشد تا بازی تدارکاتی خیلی خوبی بگذارد ولی با شرایطی که وجود دارد نشده است. بهتر است که بازی های خیلی خوبی پشت سر بگذاریم تا بتوانیم برای جام جهانی آماده بشویم.

* تو در دوره سه مربی اخیر تیم ملی یکی از مهره های ثابت تیم بوده‌ای. اگر بخواهی سه مربی را مقایسه کنی، شرایط را چطور می‌بینی؟

کنعانی: من بازیکن هستم و نمی‌توانم در مورد سرمربی اظهار نظر کنم. هر کدام شخصیت، کار و سبک متفاوت خودشان را دارند. من به همه این مربی ها و حتی مربی های لیگ احترام می‌گذارم چون هر مربی از بازیکن یک چیزی می‌خواهد و من سعی می‌کنم تاکتیک پذیر باشم و چیزی که مربی از من می‌خواهد را به نحو احسن انجام بدهم. در حال حاضر آقای اسکوچیچ حضور دارند که از لحاظ فنی واقعا قوی هستند و مدیریت خوبی دارند. من که با ایشان کار می‌کنم واقعا لذت می‌برم و می‌بینم که چقدر دلسوزانه برای تیم ملی زحمت می‌کشند. وقتی می‌خواهد هر بازی را آنالیز کند، ده بار می‌بیند تا نکات مثبتی را درییاورد و به بچه ها انتقال بدهد. هر مربی سبک خودش را دارد و همه مربی ها قابل احترام هستند. آقای اسکوچیچ، آقای ویلموتس و آقای کی‌روش تفاوتی ندارد و من فقط سعی می‌کنم چیزی که از من خواسته می‌شود به نحو احسن انجام بدهم. خیلی خوشحالم که الان آقای اسکوچیچ در تیم ملی هستند؛ ایشان آمار فوق‌العاده ای را پشت سر گذاشت و در سخت ترین شرایط توانست تیم را بالا بیاورد و ما نباید این را فراموش کنیم. در آن چهار بازی ممکن بود تیم با یک مساوی هم به جام جهانی نرود.

* بعد از بازی با الجزایر که باختیم و اشتباهات خط دفاعی هم تاثیرگذار بود، اسکوچیچ به غیب تو اشاره کرد. فکر می‌کنی اگر در بازی بودی شرایط می‌توانست متفاوت باشد؟

کنعانی: آقای اسکوچیچ و همه به من لطف دارند. حقیقتا من نمی‌توانم درباره نکات فنی اظهار نظر کنم و خود آقای اسکوچیچ بهتر می‌تواند صحبت کند چون دید مربی با بازیکن زمین تا آسمان تفاوت دارد. بچه ها در بازی با الجزایر خیلی خوب کار کردند؛ اگر هماهنگی لازم در بین بچه ها نبود، بخاطر کمبود بازی های دوستانه است. اگر بچه ها بازی های دوستانه بیشتری داشتند و کنار هم بازی می‌کردند، خیلی بهتر و موثرتر عمل می‌کردند. به نظر من بازی بدی ارائه ندادند و بازی خیلی خوبی بود. انشاالله در ادامه بتوانیم بازی های دوستانه خیلی خوبی داشته باشیم تا بهتر و هماهنگ‌تر شویم و بتوانیم به تیم ملی کشورمان کمک کنیم.

* تو امسال هم فوتبالت را در لیگ قطر ادامه خواهی داد؛ این مسئله به خاطر این بود که پیشنهادی از اروپا نداشتی یا خودت ترجیح دادی در قطر بمانی؟

کنعانی: اتفاقا پیشنهادات خوبی داشتم اما چون قراردادم با الاهلی دو ساله بود و با توجه به اینکه بند جدایی ام ۱ تا ۱/۵ میلیون دلار بود، خیلی سخت بود که تیم های اروپایی این پول را بدهند و بتوانند پول زیادی هم به خودم بدهند. شرایط سخت بود و من هم با توجه به اینکه سال جام جهانی است، تصمیم گرفتم در قطر باشم؛ چون بازی های جام جهانی هم در قطر است می‌توانم با شرایط جوی و زمین هماهنگ تر بشوم. خیلی خوشحالم که شجاع آمد؛ ما این زوج را در پرسپولیس و تیم ملی داشته‌ایم و خیلی دوست داشتم که این تجربه را خارج از کشور هم داشته باشیم و بتوانیم به تیم ملی کمک کنیم. به نظر من امسال چالش خیلی خوبی است که دو دفاع وسط تیم ملی در یک باشگاه خارجی کنار هم باشند؛ فکر می‌کنم تا به حال چنین اتفاقی رخ نداده است.

* اگر بخواهید یک بازیکن دیگر را از نسل طلایی پرسپولیس برای تیم‌تان انتخاب کنید، چه کسی است؟

کنعانی: صد در صد سید جلال را انتخاب می‌کنم.

* تیم‌تان سه دفاعه بازی کند؟

کنعانی: آقا سید وسط می‌ایستد و من و شجاع هم کنارش می‌ایستم.

* ترکیب را ایتالیایی کردی؛ ۲-۵-۳.

کنعانی: (با خنده) بله.

* خودت چه ترکیبی دوست داری و اگر سرمربی باشی چه ترکیبی را انتخاب می‌کنی؟

کنعانی: من ۱-۲-۳-۴ می‌چینم.

* برای سید جا نداری.

کنعانی: چرا. شجاع را راست می‌بریم و من و سید وسط.

* شجاع تجربه بازی در پست های مختلف را هم دارد.

کنعانی: بله. شجاع به قدری پتانسیل بالایی دارد که اگر او را فوروارد هم بگذاری بازی می‌کند.

* بازی کردن این نگرانی را ایجاد نمی‌کند که اگر اشتباه کنید بیشتر دیده شود و بازتاب بیشتری در شبکه های اجتماعی داشته باشد؟

کنعانی: شرایط لیگ قطر واقعا خیلی سخت است چون تیم ها نمی‌توانند بیشتر از پنج بازیکن خارجی بگیرند و از این پنج بازیکن، همیشه تیم ها سه بازیکن در خط جلو می‌گیرند که قرارداد آنها بیشتر از ۲-۳ میلیون دلار است؛ حتی بازیکنی داریم که با ۸ میلیون دلار در لیگ قطر بازی می‌کند. در واقع هر تیمی سه فوروارد خارجی خیلی خوب دارد و صد در صد زمانی که آنها روبروی ما بازی می‌کنند چالش خوبی برای ما است که بتوانیم روبروی همه فوروارد هایی که در لیگ های خودشان خیلی خوب بوده‌اند اما با هزینه های خیلی خوب به قطر می‌آیند، بازی کنیم. در قطر اگر فوروارد ها در ۲-۳ بازی اول گل نزنند، در بازی چهارم و پنجم اخراج می‌شوند و با کسی شوخی ندارند. این کار ما را سخت می‌کند اما انشاالله این اتفاق برای من و شجاع نیفتد و اشتباه نکنیم و بهترین عملکرد را داشته باشیم. اما به هر حال مدافعان بزرگ دنیا مثل راموس، فن‌دایک و ... هم اشتباه می‌کنند و گل به خودی می‌زنند؛ اگر اشتباه پیش نیاید گلی زده نمی‌شود. ما سعی می‌کنیم کمترین اشتباه و بهترین عملکرد را داشته باشیم تا بتوانیم هم به تیم الاهلی کمک کنیم و هم آمادگی‌مان را برای تیم ملی حفظ کنیم.

* مهم‌ ترین اتفاق زندگی تو تا به حال چه بوده است؟

کنعانی: رفتن به فینال آسیا با پرسپولیس.

* بهترین توصیه و نصیحتی که در زندگی شنیده‌ای؟

کنعانی: زمانی بود که من در پرسپولیس بودم و سنم خیلی پایین بود و بازی هم به من کم می‌رسید؛ آقای علی دایی که پس از ایشان آقای یحیی گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس شدند، پیشنهاد دادند که به ملوان بروم و من هم رفتم و زندگی فوتبالی ام تغییر کرد.

* اگر فوتبالیست نمی‌شدی چه کاره می‌شدی؟

کنعانی: من کار زیاد کرده‌ام. من از سن کم علاقه زیادی به فوتبال داشتم؛ جلوی در خانه‌مان می‌نشستم و توپ پلاستیکی می‌گرفتم و پوسته می‌کردم و حدود ۲۰ توپ را جلوی در خانه می‌گذاشتم و می‌فروختم. خیلی به فوتبال علاقه داشتم.

* به عنوان سوال آخر اگر می‌توانستی ذهن یک نفر را بخوانی، کدام بازیکن یا مربی سابقت را انتخاب می‌کردی؟

کنعانی: (با مکث) نمی‌توانم بگویم.

* شجاع گفت علیرضا بیرانوند.

کنعانی: الان حضور ذهن ندارم.

* خود شجاع؟

کنعانی: (با خنده) شجاع را هم دوست دارم بدانم.

* این فصل کنار هم هستید؛ جایت را که نمی‌گیرد؟

کنعانی: موفقیت شجاع، موفقیت من است و من واقعا هیچوقت بدی هم‌پستی‌ام را در فوتبال نخواستم. دوست دارم همه هم‌پستی های من موفق باشند و بهتر از من باشند. این را از صمیم قلب می‌گیرم.

* حس رقابت را دوست داری؟

کنعانی: رقابت قشنگ است. اگر رقابت یا کری ها نباشد فوتبال جذاب نیست؛ البته با احترام و مودبانه. من همیشه رقابت را دوست داشتم و همیشه دوست داشتم هم‌پستی هایم موفق باشند. حتی در گذشته حواشی پیش آمده بود و درباره سیاوش یزدانی گفته بودند؛ انشاالله او هم در زندگی اش موفق باشد و به بهترین مراحل و چیزی که حقش هست برسد.