ریکاردو ساپینتو نامی است که از امروز بیشتر در موردش خواهیم شنید. فردی با مدارک عالی دانشگاهی و یکی از دوستان نزدیک ژوزه مورینیو قرار است سرمربی استقلال شود.

ساپینتو گزینه جذاب نیمکت استقلال؛ شما هم نظر بدهید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، ریکاردو ساپینتو را باید سرمربی بعدی استقلال دانست. مرد پرتغالی پس از کش و قوس فراوان قرار است به جای فرهاد مجیدی روی نیمکت آبی ها بنشیند. کسی که در کشورهای مختلفی از یونان، لهستان، بلژیک، پرتغال گرفته تا برزیل و عربستان سرمربیگری کرده که این مسئله حاوی نکات جالبی است که مرور آن خالی از لطف نیست.

ریکاردو ساپینتو را می توان یکی از چهره های مطرح باشگاه اسپورتینگ لیسبون یکی از غول های کشور پرتغال نامید. بازیکنی که با لباس این تیم مطرح شد و به تیم ملی پرتغال نیز رسید و حتی کار مربیگری را از رده های پایه اسپورتینگ آغاز کرد. اما استارت و جرقه مربی شد سرمربی جدید استقلال در همان دوران ورزشی زده شد.

در آن سالها که ساپینتو هنوز یک فوتبالیست جویای نام بود، او نیز قصد داشت به مانند سایر لژیونرهای کشورش مانند پائولتا، نونو گومش، فیگو، روی کاستا و... در خارج از پرتغال تجربه جدیدی داشته باشد و در نهایت راهی رئال سوسیه‌داد شد که بدترین اتفاق دوران ورزشی این بازیکن رخ داد و او در 27 سالگی دچار مصدومیت وحشتناکی شد و بیش از یک سال از میادین دور بود.

چهر خندان ساپینتو در نشست معرفی بعنوان سرمربی جدید لژیا ورشو؛ جایی که ایده‌های او را پس زدند.

ساپینتو سپس در 31 سالگی مجددا دچار مصدومیت شد و به این فکر افتاد که دوره های مربیگری را در یوفا بگذراند. پس از اتمام دوران ورزشی، او تقریبا تمام دوره های مربیگری را پاس کرده بود. ساپینتو سپس به سمت رشته ارتباطات تجاری (Business Communication) رفت و در حین دریافت مدارک آن، توانست کارشناسی ارشد خود در مارکتینگ و مدیریت ورزشی از دانشگاه لیسبون را نیز دریافت کرد. مسئله ای که نشان دهنده این است، سرمربی جدید آبی ها فرد تحصیل کرده ای به شمار می رود.

پس از اینکه ساپینتو قصد داشت تا وارد دنیای مربیگری شود، از طرف اسپورتینگ پیشنهاد همکاری دریافت کرد. باشگاهی که در 2 مقطع برای آن توپ زده بود. او ابتدا جزو اعضای هیئت مدیره اسپورتینگ بود و سپس به عنوان سفیر باشگاه در اروپا معرفی شد. پس از آن ساپینتو اعلام کرد که اینگونه پست های مدیریتی باب میل او نیست و قصد دارد کنار زمین به فعالیتش ادامه دهد و وارد عرصه مربیگری شود.

آخرین تلاشهای ساپینتو برای حفظ تیم آخرش مورینسه در پرتغال به نتیجه نرسید

یکی از افراد مورد علاقه ساپینتو، آقای خاص دنیای فوتبال است. او اعتراف کرده که بابت عدم حضور در تیم های ژوزه مورینیو، تا همیشه حسرت می خورد. در بازه ای که آقای خاص هدایت اینتر را برعهده داشت و با کسب سه گانه دوران طلایی را برای نراتزوری رقم زد، ساپینتو به دعوت مورینیو به مدت یک هفته راهی میلان شد و از تمرینات اینتر میلان نت برداری می کرد.

پس از جدایی ژوزه از اینتر و سفر او به مقصد اسپانیا، ساپینتو باز هم این فرصت را داشت تا به کمپ تمرینی رئال مادرید رفته و تمرینات هموطنش را از نزدیک ارزیابی کند. ساپینتو رابطه فوق العاده ای با مورینیو داشته و همواره این سرمربی مطرح را تمجید کرده است. او می گوید که آقای خاص دنیای فوتبال استعداد فوق العاده ای در بازی خوانی حریف و آماده سازی تیم هایش برای هر مسابقه را دارد.

ساپینتو می گوید که از پپ گواردیولا و مائوریتسیو ساری نیز بسیار تأثیر گرفته است و به پویائی هجومی تیم های این دو سرمربی علاقه داشته و عطش آنها برای کنترل حریف در تمامی ابعاد بازی را می پسندد. از علایق این سرمربی نیز می توان به بازی مالکیت محور اشاره کرد. ساپینتو دوست دارد بازیکنان در پوزیشن های مختلفی حضور داشته و به صورت مرتب لایه های ساخت بازی را در حین 90 دقیقه ایجاد کنند. او در تمام تیم هایش تلاش کرده که این مسئله را در زمین پیاده کند. خود ساپینتو در این خصوص گفته است که ایده فوتبالی من، دربرگیرنده کنترل بازی خودمان است.

در زمان مربیگری با اف ث براگا؛ تیمی که به لیگ اروپا رفت و نتایج خوبی گرفت.

یکی از مواردی که او به آن افتخار می کند، ساخت تیم های رقابتی در کشورهای مختلف است. چالشی ترین تجربه سرمربی جدید استقلال، کار در لژیا ورشو لهستان بود. او اعتقاد دارد کار کردن به عنوان خارجی در این کشور سخت و دشوار است چرا که لهستانی ها به ایده های خودشان اعتقاد دارند. به گفته ساپینتو تجربه او در عربستان خیلی افتضاح بوده به این دلیل که شرایط در آنجا بسیار بد و غیرحرفه ای بوده است. به گفته این مربی او در عربستان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده و در نهایت خیلی زود این کشور را ترک کرد.

او در بازگشت به پرتغال و تیم سنتی بلننسس توانست آنها را برای اولین بار در تاریخ باشگاه به لیگ اروپا برساند که هم از لحاظ فوتبالی و هم از نظر اقتصادی برای این باشگاه دوران خوبی بود. ساپینتو در ادامه هدایت براگا را برعهده گرفت و در لیگ اروپا و در قیاس با پورتو و اسپورتینگ که آنها نیز در آن مقطع در اروپا حضور داشتند، نتایج بهتری کسب کرد. او با براگا در مرحله گروهی لیگ اروپا شکست ناپذیر بود.

ساپینتو در زمان مربیگری در استاندارد لیژ بلژیک

پس از اینکه ساپینتو جام حذفی بلژیک را با استاندارد لیژ کسب کرد، در میان مربیان برتر این کشور قرار گرفت. او می گوید نکته ای که همیشه برایم جای سوال دارد این است که چرا پس از کسب قهرمانی در بلژیک، پیشنهادات خوبی از تیم های اروپایی دریافت نکردم.

حالا این سرمربی پرتغالی پس از تجربه تلخ فصل گذشته با موریرنسه که با سقوط به دسته پایین تر همراه شد، امیدوار است بتواند خاطرات بد گذشته را در ایران پاک کرده و استقلال را یک بار دیگر به عنوان قهرمانی لیگ برتر برساند. باید دید که در سرنوشت او و استقلال چه چیزی مقدر شده است.

اوسیانو کروز دستیار کی روش یک بار در اسپورتنیگ جانشین سرمربی جدید آبی‌ها شده است.

شما هم نظر خود را درباره سرمربی استقلال کامنت کنید.