وزارت آب و انرژی طالبان اعلام کرد با توجه به موافقت کابل و تهران بر لزوم اجرای معاهده حقآبه میان دو کشور تاسیسات مشترک ایجاد خواهد شد.

جزئیات توافق جدید ایران و طالبان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزارت آب و انرژی طالبان از توافق با طرف ایرانی در خصوص حقابه هیرمند خبر داد. 

رسانه‌های افغانستان به نقل از مقامات این وزارتخانه گزارش دادند که در سفر اخیر هیات طالبان به ایران مقرر شده که حقابه براساس معاهده میان دو کشور انجام شود و همچنین موافقت شده که به دلیل غیرنرمال بودن سال جاری بر این اساس حقآبه پرداخت گردد. 

رئیس آب‌های فرامرزی طالبان در این خصوص گفت: با هدف پرداخت حق آبه قرار است تاسیسات مشترک و ابزار سنجش آب ساخته می‌شود.

وی افزود: «طرفین در نشست اخیر در تهران بر ضرورت اجرای کامل معاهده تاکید کردند و در حال حاضر مشکل در سه نقطه است که از این نقاط آب به طرف ایرانی تحویل داده می شود.»

وزارت انرژی طالبان همچنین گفته است که به زودی سد کمال خان نیز افتتاح می شود و برای مدیریت آب بروی رودخانه هلمند تاسیس می شود. 

به گزارش فارس، پیش از این وزارت آب و انرژی دولت موقت طالبان در خصوص سفر اخیر هیاتی از این وزارتخانه به ایران گفته بود که هیأت این وزارتخانه در بیست‌وپنجمین نشست کمیساریای آب رودخانه‌ هلمند در تهران از تاریخ ۲۵ تا ۲۷ خرداد و با ریاست «مجیب‌الرحمن عمر آخوندزاده» معاون این وزارتخانه حضور یافته است. 

وزارت انرژی دولت موقت طالبان گفته است که در این نشست با طرف ایرانی در خصوص مشکلات اجرای حقابه ایران رایزنی کرده است. 

کمیسیون آب هیرمند سالانه دو بار جلسه برگزار کرده و آخرین نشست آن با حضور مقامات دو کشور ایران و افغانستان در ولایت نیمروز برگزار شده بود. 

پیش از این مقامات طالبان بر اجرای کامل حق‌آبه ایران و افغانستان تاکید کرده بودند.

در این راستا، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان موضوع حقابه بین افغانستان و ایران را حل شده دانست و گفت در صورتی که طرف افغانستان به اندازه کافی آب داشته باشد جمهوری اسلامی ایران نیز از آب مستفید خواهد شد. | منبع: همشهری آنلاین