در حالی که از نفوذ سیاسی‌، اقتصادی و امنیتی آمریکا در آمریکای لاتین روز به روز کاسته می‌شود اما اخبار و گزارش‌ها از نفوذ معنوی گسترده ایران از ونزوئلا تا کلمبیا حکایت دارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آمریکای لاتین از ۱۸۲۳ که «جیمز مونورو» پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا دکترین سیاست خارجی خود را اعلام کرد همواره حیاط خلوت واشنگتن بوده و طی ۱۹۹ سال گذشته دولت‌های این کشور از دموکرات گرفته تا  جمهوری‌خواه به این دکترین وفادار بوده‌اند آنها اولاً اجازه نداده‌اند قدرت دیگری در آمریکای لاتین جایی برای خود دست و پا کند و ثانیاً تمام تلاش خود را نیز به کار گرفته‌اند تا از روی کار آمدن دولت‌های غیر هم سو با منافع آمریکا در این منطقه جلوگیری کنند. با این وجود جمهوری اسلامی ایران یکه و تنها طی دو دهه گذشته مقابل یک تازی واشنگتن در آمریکای لاتین ایستاده است. نفوذ فوق‌العاده معنوی ایران از ونزوئلا گرفته تا کلمبیا گویای این مسئله است. چپگراهای آمریکای لاتین نیز همواره به ایران به عنوان یک قدرتی که می‌توانند به آن در مقابل مداخلات امپریالیستی آمریکا تکیه کنند نگاه می‌کنند.

 

در انتخابات ریاست جمهوری روز یک شنبه کلمبیا نیز چپگرای دیگری به قدرت رسیده که از تضعیف سلطه آمریکا در این کشور و تقویت نفوذ معنوی جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت در کلمبیا حکایت دارد. کافی‌ است که توئیت مربوط به «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری منتخب کلمبیا را در زمان شهادت سردار سرافراز سپاه اسلام و سیدالشهدای محور مقاومت را برای فهم عمق نفوذ ایران و محور مقاومت در آمریکای لاتین با هم مرور کنیم. رئیس‌جمهوری منتخب کلمبیا سوم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۳ دی ۹۸) و در واکنش به انتشار خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در صفحه توئیترش نوشته بود: «سلیمانی معمار غلبه بر بنیادگرایان فاشیست داعش در عراق بود، با  کردها و سوری‌های عرب علیه دشمن بزرگ دموکراسی به پیروزی دست یافتند.» رئیس‌جمهوری منتخب کلمبیا در ادامه می‌نویسد:« اما آمریکا مزد او را با ترور داد. آمریکا همیشه بدترین‌ها را در خاورمیانه تقویت می‌کند.»

بسیاری از کارشناسان معتقدند پیروزی «پترو»ی چپگرا در انتخابات روز یک شنبه هفته جاری به منزله یک زلزله اساسی در تاریخ کلمبیا محسوب می‌شود چرا که در این کشور تاکنون قدرت همواره در بین لیبرال‌ها و غربگراها دست به دست می‌شده است.پیروزی چپگراها از آن رو در آمریکای لاتین اهمیت دارد که این کشور جایگاهی مرکزی در سیاست خارجی واشنگتن در آمریکای لاتین دارد. کلمبیا طی سال‌های گذشته اصلی‌ترین اهرم اعمال فشارهای دولت آمریکا علیه دولت نیکولاس مادورو در ونزوئلا بوده است.دفتر جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه ۲۲ می‌(خرداد ۱۴۰۱)در بیانیه‌ای به طور رسمی کلمبیا را متحد اصلی غیرناتو واشنگتن معرفی کرد. 

 

در ونزوئلا نیز نفوذ سیاسی، اقتصادی و معنوی ایران بر کسی پوشیده نیست. دولت جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر و علی رغم تمامی تهدیدها از سوی آمریکا چندین نفتکش حامل بنزین و چندین کشتی و هواپیما حامل مواد غذایی و دارو برای ونزوئلا ارسال و تا جایی که می‌توانست از فروپاشی اقتصادی و اجتماعی این کشور جلوگیری کرد. خدمات فنی و مهندسی ایران هم در زمینه احیای پالایشگاه‌های ونزوئلا توانست در دوران سختی‌های ناشی از تحریم نقتی، چراغ تولید و پالایش محصولات نفتی این کشور را روشن نگه دارد.

همین چند روز پیش هم که «نیکولاس مادورو» به ایران سفر کرده بود در گفت‌وگو با سایت رهبر معظم انقلاب ونزوئلا را بخشی از محور مقاومت خواند و گفت:« محور مقاومت در سراسر جهان به‌ویژه در غرب آسیا، در آفریقا، در آمریکای لاتین و کارائیب هست.. همه ما که با استعمار مبارزه می‌کنیم و برای استعمارزدایی از ذهن و مردم خود می‌جنگیم، بخشی از محور مقاومت در برابر شیوه‌های امپراتوری برای تحمیل هژمونی در جهان هستیم..»

رئیس‌جمهور ونزوئلا درباره نقش شهید سرافراز سپاه اسلام سردار سلیمانی در خنثی ‌سازی توطئه‌های آمریکا علیه ونزوئلا نیز گفت:« من ماه مارس وآوریل ۲۰۱۹(اسفند ۹۷) از نزدیک با ژنرال سلیمانی آشنا شدم. او زمانی به ونزوئلا آمد که ما از حملات سایبری علیه تأسیسات برق رنج می‌بردیم؛ حملاتی که از داخل خاک ایالات متحده آمریکا انجام می‌شد. من واقعا نمی‌دانستم او چقدر عالی است اما صحبتی که با او داشتم بسیار دل‌نشین بود؛ گفت‌وگویی بود که در آن همه موضوعات را مرور کردیم و بلافاصله او پیشنهاد کمک توسط کارشناسان ایرانی را داد. ۲ یا ۳ روز بعد از این پیشنهاد، کارشناسان ایرانی برای تعمیر خدمات و تأسیسات برق به ونزوئلا آمدند.»