سایت خبرسراسری در گزارشی نوشت: اخیرا بار دیگر موضوع محکامه روحانی مطرح شده است اما چه‌قدر این بحث می‌تواند جدی باشد؟

روحانی به دادگاه می‌رود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث‌آنلاین، سایت خبرسراسری نوشت: زمانی که روحانی از سمت ریاست جمهوری کنار رفت، بخش قابل توجهی از اصولگرایان و عده‌ای در مجلس بدنبال طرح شکایت و محاکمه او بودند که تا کنون نیز ادامه دارد. اخیرا محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر و عضو کمیسیون کشاورزی گفته است: «هم کمیسیون اصل نود و هم صحن علنی مصادیق متعددی را از ترک فعل‌ها و سوء مدیریت‌ها و تخلفات آقای روحانی به قوه قضائیه ارسال کرده‌اند و بنده این مطلب را حضوری به آقای اژه‌ای گوشزد کردم و ایشان هم قول مساعد برای پیگیری دادند».

چنین موضوعی برای نخستین بار نیست که مطرح می شود و پیش از آن هم در شهریور ماه سال گذشته 500 نفر در شکایتی به کمیسیون اصل 90مجلس طی نامه ای با 18بند خواستار محاکمه حسن روحانی بودند که دو ماه بعد سخنگو قوه قضاییه نسبت به آن واکنش نشان داد و گفت: «چون رئیس‌جمهور سابق روحانی است، اگر اتهاماتی بر او وارد شود باید در دادگاه ویژه روحانیت مطرح و بررسی شود. »این صحبت نشان داد قوه قضاییه چندان تمایلی برای ورود به تضاد های سیاسی اصولگرایان با روحانی ندارد و روند قضایی و قانونی خود را پیش می برد حالا پس از گذشت چند ماه با مطرح شدن دوباره این بحث بنظر می رسد محسنی اژه ای قول مساعد را برای گذار از این موضوع بیان کرده است.نقدعلی در ادامه صحبت های خود به این موضوع نیز اشاره می کند که قوه قضاییه در محاکمه روحانی تعلل کرده است:« بنده از دلایل اطلاع علت تاخیر قوه‌قضائیه در رسیدگی به پرونده آقای روحانی اطلاع ندارم. اما اینکه هم کمیسیون اصل نود و هم صحن علنی مصادیق متعددی را از ترک فعل‌ها و سوء مدیریت‌ها و تخلفات آقای روحانی را به قوه قضائیه ارسال کرده‌اند، امر بدیهی است.»

یکی دیگر از دلایلی که محاکمه حسن روحانی چندان به صرفه نیست بحث عملکرد دولت فعلی است. حسن روحانی به جرم جاسوسی یا خیانت محاکمه نمی‌شود بلکه به جرم عدم توان اداره امور و انجام ضعیف وظیفه مورد اتهام است،اتهامی که دولت فعلی نیز چندان از آن مبرا نیست و تریبون دادگاه برای روحانی و دولت او می تواند دولت رئیسی را نیز تحت تاثیر قرار دهد بخصوص در حوزه سیاست خارجی که با توجه به انسداد فعلی برجام تیم روحانی می تواند خود را قوی تر از تیم فعلی نشان دهد. به همین خاطر در شرایط فعلی مجموعه قدرت دنبال تنش های سطحی این چنینی در عالم سیاست داخل نیست. روحانی نیز خوب می داند که چنین شکایت هایی او را به دادگاه نمی برد که اگر ببرد احتمالا از آن استقبال کند و شاید به همین دلیل نسبت به شکایت های فوق واکنشی نشان نمی دهد و از میان مدیران و وزرا او نیز کسی تا به امروز از زمان روی کار آمدن دولت رئیسی محاکمه نشده است.اگرچه شکایت هایی از همتی،آذری جهرمی و عباس آخوندی گاها در مجلس مطرح می شود.