احمد کریمی اصفهانی گفت: اگر توافقی حاصل شود، بیشتر نفعش برای اروپایی‌هاست.

اروپایی‌ها در قبال ایران عقب‌نشینی کردند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: روز گذشته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به ایران آمد و با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان، دیدار و گفت‌وگو کرد. او در کنفرانس خبری مشترک با امیرعبداللهیان گفت که در چندروز آینده مذاکرات از سر گرفته می‌شود.

احمد کریمی‌اصفهانی، فعال و تحلیلگر سیاسی، در تحلیل این دیدار به «مثلث‌آنلاین» گفت: «اروپایی‌ها به طور کلی فرقی با آمریکا ندارند و دستشان در یک کاسه است اما وقتی می‌بینند منافعشان در خطر است، محاسباتی پیش خود می‌کنند و قدری عقب می‌نشینند.  اکنون هم فهمیده‌اند که ما سر موضع خود ایستاده‌ایم، سیاستشان را تغییر داده‌اند و نماینده آنها به ایران آمده است. اروپایی‌ها دیگر می‌دانند با ایران نمی‌توانند با زبان زور سخن بگویند و تا منافع ما تأمین نشود، قراردادی را امضا نمی‌کنیم».

او ادامه داد: «اروپا در وضعیت سختی قرار دارد؛ از یک طرف درگیر جنگ روسیه و اوکریان است و از طرفی با گرانی‌های بی‌سابقه‌ای مواجه ده است؛ به همین دلیل به بازارهای نفت و گاز ایران احتیاج دارد. واقعیت این است که اگر توافقی حاصل شود، بیشتر نفعش برای اروپایی‌هاست و ما نفع کمتری نسبت به آنها در پی به نتیجه‌رسیدن مذاکرات می‌بریم زیرا شرایط آنها خیلی سخت‌تر از ماست. به همه این دلایل من سفر آقای بورل به ایران را نوعی عقب‌نشینی غربی‌ها می‌دانم».

این فعال سیاسی همچنین درباره روابط روسیه با رژیم صهیونستی بیان کرد: «رژیم صهیونیستی مهم‌ترین دشمن ایران است و از هیچ تحرکی علیه ایران دست نمی‌کشد. امروز روس‌ها هم فهمیده‌اند این رژیم برای ادامه همکاری‌ها طرف مناسبی نیست و می‌بینیم بعد از آغاز جنگ اوکراین روسیه هم روابطش را با رژیم صهیونسیتی کاهش داده است».

کریمی اصفهانی در پایان گفت: «هر حرکتی در آمریکا و اروپا می‌شود، ریشه‌اش در لابی‌های صهیونیست‌هاست. واقعیت این است که هر کشتاری هم در جهان می‌شود، دست این رژیم در آن جنایت دیده می‌شود. ما با چنین رژیمی از اساس مخالفیم و آن را به رسمیت نمی‌شناسیم و این موضع تغییرناپذیر ماست و این موضع را هم همواره به صراحت گفته‌ایم؛ بنابراین صهیونیست‌ها به عنوان مهم‌ترین دشمن ما هر اقدامی که از دستشان برآید انجام می‌دهند و اکنون هم برای آنکه مذاکرات به نتیجه نرسد لابی‌های سنگینی با اروپایی‌ها و آمریکا انجام می‌دهند اما مسئله این است که اروپایی‌ها هم منافع خود را لحاظ می‌کنند و منافع آنها در گرو به نتیجه‌رسیدن مذاکرات است».