اصلاح‌طلبان تصور می‌کنند به پایان عمر سیاسی خود رسیده‌اند و به این دلیل می‌کوشند با هر اقدامی دست‌وپاهای آخرشان را زده باشند.

کاریکاتوری از دولت در سایه!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: جبهه اصلاحات ایران اخیرا برنامه‌ای پیشنهادی که در 30 صفحه تنظیم شده را به خطاب به ابراهیم رئیسی منتشر کرده و مدعی شده که این برنامه برای رفع مشکلات کشور  به رشته تحریر درآمده است. این جبهه در توضیح برنامه مذکور آورده است: «این برنامه‌ها در جهت اهداف راهبردی‌ای است که در پایان متنِ برنامه‌ها ذکر شده است. در صورت تایید صلاحیت‌ نامزدهای مورد اجماع این جبهه، اعلام تعهد به این برنامه‌ها، از شرایط حمایت جبهه اصلاحات ایران از نامزد نهایی و مبنای رصد و پایش عملکرد او در صورت راهیابی به پاستور بود. این برنامه‌ها همچنین مبنای مطالبه‌گری این جبهه از دولت سیزدهم است. محیط زیست، ‌مبارزه ساختاری با فساد، فرهنگ، هنر و رسانه، عدالت آموزشی و توسعه ملی، حمایت موثر از آسیب‌پذیرترین شهروندان، عدالت جنسیتی، عدالت در سلامت، ‌حقوق سیاسی و مدنی، ‌کرونا، ‌فقرزدایی و کاهش نابرابری، احیای توسعه اقتصادی و رفع تحریم‌ها و توسعه محور کردن سیاست خارجی از جمله رئوس برنامه پیشنهادی 30 صفحه‌ای اصلاح‌طلبان به رئیس‌جمهور است».

اصلاح‌طلبان همچنین از رئیسی خواسته‌اند تا برای امضای توافقنامه‌ها و قراردادهای استراتژیک اقتصادی میان ایران و چین، هند، اتحادیه اروپا و روسیه تلاش کند. آنان البته همچون گذشته بر تداوم تلاش دولت برای احیای کامل برجام و مذاکره برای رفع هرچه سریع‌تر انواع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و تصویب لوایح مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی.

اصلاح‌طلبان گویا حیا را خورده‌اند و ابرو را قی کرده‌اند که در شرایطی که مشکلات کنونی امروز ایران ناشی از عملکرد فاجعه‌بار دولت مورد حمایت خود است، برای اداره کشور به ابراهیم رئیسی برنامه پیشنهادی ارائه می‌کنند و حتما انتظار هم دارند دولت از برنامه آنها سر از پا نشناسد و احیانا به سرعت تمام بندهای برنامه 30صفحه‌ای آنها را اجرا کند! شاید آنها می‌خواهند شمایل دولت در سایه را به خود بگیرند اما نه‌تنها قادر به ایفای چنین نقشی نیستند بلکه تصویری کاریکاتوری از دولت سایه را عرضه می‌کنند که صرفا موجب خنده معنادار نخبگان سیاسی است.

آنها در شرایطی برنامه‌هایی برای برقرارسازی عدالت، کاهش نابرابری و رفع مشکلات اقتصادی ارائه داده‌اند که در دولت قبل بیشترین میزان نابرابری اجتماعی وجود داشت و عملا طبقه متوسط نابود شد و بخش اعظم طبقه متوسط به طبقه فرودست سرازیر شد. سخن گفتن از عدالت هم یکی دیگر لطیفه‌های اصلاح‌طلبان است زیرا دست کم اگر به اطرافیان رئیس‌جمهور سابق نگاه می‌کردیم، با آن میزان پرونده‌های قضایی که داشتند، به خوبی در می‌یافتیم که خاصه‌پروری به جای عدالت یکی از مهم‌ترین شیوه‌های دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان بود. از سوی دیگر دقیقا مشخص نیست حالا که موضوع کرونا با مدیریت دولت سامان یافته است، اصلاح‌طلبان چه برنامه‌ای در این باب دارند؛ به‌ویژه آنکه دولت روحانی حتی قادر به واردات تعداد محدودی واکسن هم نبود و البته از تولید داخلی آن هم حمایت نمی‌کرد.

آنها در شرایطی راهکار برای رفع مشکلات محیط زیستی می‌دهند که عملکرد معصومه ابتکار به گفته اکثر قریب به اتفاق کارشناسان یکی از ضعیف‌ترین عملکردهای حوزه محیط زیست در تاریخ بعد از انقلاب بود.

در حوزه سیاست خارجی هم که تکلیف آنها روشن است و همین بس که اکنون کل کشور درگیر احیای برجامی است که نه ضمانت اجرا داشت و فایده‌ای برای کشور جز آنکه در پی اعتماد بی‌حدوحصر اصلاح‌طلبان غرب‌گرا به غرب، روزبه‌روز دامنه فشار کشورهای غربی بر ایران گسترش یافت و زیاده‌خواهی‌شان افزون.

در پایان باید گفت که اصلاح‌طلبان بیش از هر زمانی قصد خودنمایی سیاسی دارند و به نظر می‌رسد که حتی خودشان هم بدانند چنین برنامه‌هایی از سویشان بیشتر شباهت به یک طنز دارد یا یک کنش سیاسی واقعی و تنها دلیلی که برای چنین اقداماتی می‌توان ارائه داد آن است که آنها در شرایطی که احساس تمام‌شدگی می‌کنند، آخرین دست‌وپاهای سیاسی خود را می‌زنند تا شاید از این رهگذر حداقل نامشان بار دیگر به گوش مردم بخورد؛ هرچند مردم بی‌اعتنا از کنارشان رد شوند.