محمدصادق کوشکی گفت: ایران در شرایط کنونی باید حداکثر امتیازات را بگیرد و اگر نگیرد، باخته است.

نتیجه مذاکرات به تصویب کنگره نرسد، انگار توافقی روی هوا بسته‌ایم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: مذاکرات رفع تحریم‌ها بار دیگر آغاز شد؛ این بار در دوحه و با حضور نمایندگان ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا. حالا در این شرایط پرسش مهم آن است که آیا بالاخره نتیجه نهایی به دست می‌آید یا خیر؟

محمدصادق کوشکی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «برای اینکه متوجه شویم چرا مذاکرات به سمت کنونی حرکت کرد، باید وضعیت فعلی جهان را بررسی کنیم. اکنون اروپا با بحران انرژی روبه‌رو است و از حالا که تابستان است با مشکل کمبود سوخت مواجه شده‌اند چه رسد به فصل سرما. اگر وضعیت برای اروپایی‌ها به همین منوال پیش برود، آنها به مشکلات عظیمی برخورد می‌کنند و واقعیت این است که پاشنه آشیل کشورهای اروپایی، مسئله انرژی است».

او ادامه داد: «در این شرایط اروپایی‌ها به خصوص انگلیس و فرانسه به فکر چاره افتاده‌اند و در وضعیتی که می‌بینند عربستان و امارات ظرفیت تولید مضاعف نفت و گاز ندارند، می‌خواهند به بازارهای نفت و گاز ایران و ونزوئلا دست یابند».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «از سوی دیگر دولت بایدن در آمریکا هم به شدت نیاز دارد که مذاکره به نتیجه برسد زیرا او از ابتدای دولتش تا کنون هیچ دستاوردی نداشته است و اگر مذاکرات به نتیجه برسد و ایران هم غنی‌سازی خود را کاهش دهد و نسل جدید بازرسی‌ها را بپذیرد، به نوعی برای دولت او یک بُرد محسوب می‌شود. در این شرایط ایران باید حداکثر امتیاز را بگیرد زیرا این غربی‌ها هستند که به برجام نیاز دارند. ایران باید بر اساس فرموده رهبر انقلاب بر رفع تمام تحریم‌ها تأکید کند و راستی‌آزمایی دقیق هم بخواهد و اصرار کند که تمام موانع بانکی ایران در عرصه بین‌المللی رفع شود. امروز مشتری نفت به میزانی وجود دارد که ما هرچه تولید کنیم، می‌توانیم بفروشیم؛ به این معنی که ایران در فروش نفت مشکلی ندارد و به راحتی می‌تواند نفت بدهد و طلا بگیرد یا هر ارزی به جز دلار و یورو. اگر ایران این حقوق را دریافت نکند، باخته است».

کوشکی در پایان گفت: «علاوه بر همه اینها نتیجه مذاکرات باید به تصویب کنگره آمریکا برسد و اگر نرسد و صرفا دولت کنونی آمریکا یک تعهد روی هوا بدهد، انگار هیچ چیز به دست نیاورده‌ایم و نتیجه مذاکرات روی هوا بسته شده است».