جوزپه ماروتا‌، رئیس باشگاه اینتر میلان، با قطعی کردن انتقال قرضی روملو لوکاکو از چلسی، تنها به مبلغ 8 میلیون یورو، بار دیگر ثابت کرد استاد بی همتای نقل و انتقالات است.

تعظیم به شهریار نقل و انتقالات فوتبال؛ جوزپه ماروتا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، یک سال بعد از آنکه جوزپه ماروتا موفق شد روملو لوکاکو را با یک قرارداد 120 میلیون یورویی به چلسی بفروشد، ستاره بلژیکی را تنها با پرداخت 8 میلیون یورو به اینتر برگرداند. البته لوکاکو این بار به صورت قرضی به نراتزوری برگشته. این درخشش دوباره رئیس اینترمیلان در بازار نقل و انتقالات، بار دیگر نشان داد که او سلطان بی‌بدیل خرید و فروش بازیکن است.

ماروتا که در فوتبال ایتالیا شخصیتی ویژه بوده و از احترام بالایی برخوردار است سوابق درخشان دیگری هم در شکار ستاره‌های بزرگ فوتبال دارد.

جوزپه ماروتا، فعالیت خود در فوتبال ایتالیا را از 19 سالگی و به عنوان رئیس بخش جوانان باشگاه وارسه، باشگاه شهر زادگاهش، آغاز کرد. او سپس در چندین باشگاه متوسط ایتالیایی به عنوان مدیر ورزشی فعلایت کرد و از زمان پیوستن به آتالانتا نام او به عنوان یکی از چهره‌های فوتبال ایتالیا مطرح شد. او بعد از یک دوره موفق در سامپدوریا به یوونتوس پیوست و یووه با او موفق شد 9 بار پیاپی فاتح اسکودتو شود.

ماروتا در سال 2018 به اینترمیلان پیوست و در سال 2021 با نراتزوری فاتح سری آ شد. در ادامه برخی از بزرگترین خریدهای موفق و استثنایی ماروتا را مرور می‌کنیم. این شما و این کارنامه موفق‌ترین خریدهای ماکیاولیِ نقل و انتقالات فوتبال:

آندره‌آ بارزالی – 300هزار یورو

با اینکه خط دفاعی یوونتوس بیشتر با دو ستاره‌اش کیه‌لینی و بونوچی شناخته می‌شد اما آندره‌آ بارزالی در همه سالهای درخشش بی‌رقیب یووه در فوتبال ایتالیا نفر سوم خط دفاعی این تیم بود.

بارزالی یکی از کمتر قدر دیده‌های یوونتوس است که کارشناسان او را به عنوان یکی از بهترین دفاع وسط‌های دنیا می‌شناسند. خرید بارزالی از ولفسبورگ در سال 2011 با قراردادی 300هزار یورویی از شاهکارهای ماروتا است.

آندره‌آ پیرلو – آزاد

آندره‌آ پیرلو در فصل 2010-2011 بازیکن آث میلان بود ولی روسونری با یک ارزیابی به شدت اشتباه تصمیم گرفت قراردادش را تمدید نکند. پیرلو که از این رفتار میلان خشمگین بود تصمیم گرفت راهی رقیب سرسخت میلان، یوونتوس شود و در نهایت به درخواست ماروتا جواب مثبت داد.

بوفون، کاپیتان وقت یوونتوس، از انتقال پیرلو به این تیم به عنوان معامله قرن یاد کرده بود.

آرتورو ویدال – 10.5 میلیون یورو

خرید آرتورو ویدال شیلیایی از بایر لورکوزن یکی دیگر از خریدهای بسیار ارزان ماروتا است. خریدی به مراتب ارزان‌تر از ارزش واقعی ستاره‌ای مثل ویدال.

ماروتا موفق شد تنها با پرداخت 10.5 میلیون یورو ویدال را از لورکوزن به یوونتوس منتقل کند.

استفان لیشت‌اشتاینر – 10 میلیون یورو

لیشت‌اشتاینر سوئیسی در زمان هدایت یووه توسط آنتونیو کونته یکی از اجزای مهم سیستم 3-5-2 او بوده و تکمیل‌کننده پیرلو بود.

ماروتا موفق شد او را تنها با پرداخت 10 میلیون یورو از لاتزیو به خدمت بگیرد. در آن زمان از قرارداد لیشت‌اشتاینر با لاتزیو تنها یک فصل باقی مانده بود.

پل پوگبا – آزاد

زین‌الدین زیدان گفته بود الکس فرگوسن در منچستریونایتد به ندرت اشتباه می‌کرد ولی بدون شک یکی از مهمترین اشتباهات او از دست دادن پل پوگبا بود.

فرگوسن بعدها به این اشتباه خود اعتراف کرده و گفت عامل اصلی آن مینو رایولا، ایجنت پوگبا بوده. سر الکس می‌گفت او و مینو رایولا از اولین لحظه‌ای که ملاقات کردند رابطه پرتنشی داشتند.

اما واقعیت این است که یونایتد بازیکنی را به رایگان به ماروتا در یوونتوس واگذار کرد که بعد ها او را با قراردادی 110 میلیون یورویی خریداری کرد.

کارلوس ته‌وز – 9 میلیون یورو

منچسترسیتی در سال 2009 با آغوش باز از کارلوس ته‌وز استقبال کرد اما ستاره بخت او در سیتی به تدریج رو به افول گذاشت.

تا اینکه ماروتا در سال 2013 از راه رسید و موفق شد ستاره بزرگ آرژانتینی را تنها با پرداخت 9 میلیون یورو به یوونتوس منتقل کند.

پاتریس اورا – 1.2 میلیون یورو

پاتریس اورا در موناکو ستاره شده و سپس به منچستریونایتد پیوست. زمانی که ستاره اقبال اورا در یونایتد کم‌فروغ شده بود موراتا از راه رسید و تنها با پرداخت 1.2 میلیون یورو او را به تورین منتقل کرد.

اورا در یوونتوس اما دوباره درخشان ظاهر شده و به یکی از بهترین خریدهای این باشگاه تبدیل شد. شاهکار دیگری از خریدهای ماروتا.

نیکولو بارلا – 37 میلیون یورو

زمانی که نیکولو بارلا در کالیاری چهره شد رسانه‌های ایتالیایی از او به عنوان استیون جرارد ایتالیا یاد می‌کردند. ماروتا که می‌دانست بارلا یک استعداد بی‌نظیر است او را با پرداخت 37 میلیون یورو به اینترمیلان آورد.

بارلا حالا از مهره‌های اصلی اینتر و از ستاره‌های بزرگ تیم ملی ایتالیا است و ارزش او دست کم دو برابر مبلغی برآورده می‌شود که ماروتا برای او پرداخت.

اشرف حکیمی – 40 میلیون یورو

کریستیانو رونالدو زمانی گفته بود از دست دادن اشرف حکیمی یکی از بزرگترین اشتباهات رئال ماردید بود. آن هم تنها در ازای 40 میلیون یورو.

ولی رونالدو فراموش کرد که ماروتا بود که حکیمی را با پرداخت این مبلغ از رئال خریداری کرده و راهی اینتر کرد. ماروتایی که استاد تمام‌عیار بازار نقل و انتقالات اروپایی است. حکیمی بعد از دو سال بازی قرضی در دورتموند به اینتر پیوست و در سیستم 3-5-2 آنتونیو کونته نقش مهمی بازی کرد.

کریستین اریکسن – 27 میلیون یورو

آنتونیو کونته در ژانویه 2020 با خرید کریستین اریکسن موافق نبود و ویدال را ترجیح می‌داد اما ماروتا حاضر نبود از فرصت خرید ارزان‌قیمت یکی از بهترین بازی‌سازهای لیگ برتر انگلیس بگذرد.

با توجه به اینکه از قرارداد اریکسن با تاتنهام تنها 6 ماه باقی مانده بود، ماروتا موفق شد مدیران باشگاه انگلیسی را راضی کند تا او را تنها با دریافت 27 میلیون یورو واگذار کنند.

روملو لوکاکو – 74 میلیون یورو

زمانی که روملو لوکاکو در سال 2019 از یونایتد به اینتر منتقل شد بسیاری از هواداران اینتر به این انتقال با دیده تردید نگاه می‌کردند. ماروتا اما این بار به توصیه مربی‌اش کونته عمل کرده و لوکاکو را به ایتالیا آورد.

لوکاکو در سری آ دوباره زنده شد و برای اینتر در 95 مسابقه 64 گل به ثمر رساند. او نقش مهمی در اولین قهرمانی اینتر در سری آ بعد از 11 سال داشت.

زمانی که لوکاکو در سال 2021 از تمایلش برای پیوستن به چلسی خبر داد ماروتا ترتیبی داد تا او با قراردادی 120 میلیون یورویی به لندن منتقل شود. تنها مدت کوتاهی بعد از این انتقال، لوکاکو که در چلسی به هیچ وجه موفق نبوده حالا با یک قرارداد قرضی یک ساله، تنها به ارزش 8 میلیون یورو، به اینتر برمی‌گردد. این بدون شک، بزرگترین شاهکار ماروتا در بازار نقل و انتقالات است.