محمدکاظم انبارلویی گفت: توافق اِعمالی گام‌به‌گام است و اگر برای مثال آمریکایی‌ها گام اول را برندارند، ایران هم گام اولش را برنمی‌دارد.

ایران در پی توافق اِعمالی است، نه اعلامی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: وضعیت مذاکرات همچنان مبهم است و از مذاکرات دوحه هم نتیجه خاصی به دست نیامد. حالا در این بین پرسش آن است که سرنوشت ماراتون مذاکرات رفع تحریمی به کجا می‌رسد؟

محمدکاظم انبارلویی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «مذاکرات دوحه اگر در محدوده برجام بود، باید در وین و با حضور همه طرف‌های برجام برگزار می‌شد که چنین نشد. به هر حال ما نمی‌دانیم جزئیات گفت‌وگوها چه بوده است اما مذاکرات دوحه حکایت از نوعی عقب‌نشینی‌ از سوی آمریکایی‌ها داشت و ما هم باور داریم باب مذاکره هنوز با است».

او ادامه داد: «ایران از اصول خود دست نمی‌کشد. ایران با آمریکا به طور مستقیم گفت‌وگویی ندارد که انجام دهد زیرا این آمریکایی‌ها بودند که از برجام خارج شدند و اکنون هم عضو برجام نیستند که بخواهند به طور مستقیم درباره برجام با ایران گفت‌وگو کنند».

این فعال سیاسی همچنین درباره تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر روند مذاکرات ایران با طرفین برجام بیان کرد: «به هر حال جنگ اوکراین آثار وجودی خودش را دارد. اکنون بحران انرژی در اروپا به وجود آمده است اما اینکه این مسائل چه‌قدر به طور مستقیم بر روند مذاکرات تأثیر می‌گذارد بحث دیگری است و به نظر من خیلی تأثیرگذار نیست زیرا تصمیمات ایران تابع شرایط تازه اروپایی‌ها نیست. مواضع ما از ابتدا روشن بوده و گفته‌ایم که باید تمام تحریم‌ها رفع شود».

انبارلویی در پایان گفت: «تجربه برجام به ما می‌گوید که توافق اعلامی کارساز نیست ما یک توافق اعلامی داریم و یک توافق اِعمالی. توافق اِعمالی است که می‌تواند پایدار و واقعی باشد. ممکن است 10کشور برجسته جهان بیایند و توافقی را امضا کنند اما ناگهان یکی از کشورها خارج شود. این توافق اعلامی است؛ یعنی صرفا کشورها اعلام می‌کنند که ما این توافق را قبول داریم اما توافق اِعمالی گام به گام است و اگر برای مثال آمریکایی‌ها گام اول را برندارند، ایران هم گام اولش را برنمی‌دارد. ایران در مقطع کنونی دنبال توافق اِعمالی است، نه اعلامی».