سخنگوی هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال به صحبت های شهاب‌الدین عزیزی خادم واکنش نشان داد.

اصولی: عزیزی خادم در چه فضایی سیر می‌کند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، یک روز پس از حضور شهاب‌الدین عزیزی خادم در شبکه خبر و متهم کردن اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال به خیانت، شب گذشته احسان اصولی در همان برنامه به گفت‌وگو نشست تا پاسخ ادعاهای رئیس سابق فدراسیون را بدهد.

او اعلام کرد تمام ادعاها و صحبت های عزیزی خادم کذب است و هیچکس اعضا را برای عزل رئیس فدراسیون تحت فشار قرار نداده است.

اصولی صحبت های خود را اینگونه آغاز کرد: در ابتدا من برای خودم و همه دعا می‌کنم که از چارچوب ادب و نزاکت و انصاف خارج نشویم و مباحثی که مطرح می‌شود در چارچوب اخلاق و نزاکت و ادب و عرف پذیرفته شده ای که در فضای رسانه دیده می‌شود رفتار کنیم و تحت تاثیر احساسات و عواطف حرف هایی نزنیم که هم برای خودمان و هم برای مجموعه اطرافیان اینها مسئله ساز شود. ما با شخصیت حقیقی آقای عزیزی خادم مسئله ای نداریم و برای ایشان آرزوی موفقیت و سلامت و بهروزی داشتیم و داریم؛ در دورانی هم که ایشان مسئولیت داشتند اقدامات مثبتی را از او دیدیم و بار ها گفتیم و تشکر کردیم اما معدل، برآیند و مسیری که فدراسیون تحت مدیریت ایشان حرکت می‌کرد مسیری بود که به تشخیص اعضای هیئت رئیسه در وهله اول مسیر درستی نبود و مسیری بود که فدراسیون و فوتبال را به بیراهه می‌برد. مجموعه موضوعات مختلفی بود که در جاهای مختلف در مورد آن صحبت زیادی شده است و من آنها را مصداقی باز نمی‌کنم ولی در وهله اول این اتفاق افتاد.

* با توجه به اینکه بخش خبری است مصاحبه را پینگ پنگی کنیم. می‌گویید اشکالاتی بوده که آقای عزیزی خادم بر مبنای همان عزل شده است. در طول یازده ماهی که ایشان رئیس فدراسیون بود، آیا تذکری از طرف هیئت رئیسه به صورت مکتوب به ایشان داده شد؟ چون ایشان معتقد است تا شب قبل به به و چه چه بود.

اصولی: ایشان از لحاظ شخصیتی طوری برخورد می‌کنند که موضوع فوتبال ملی که میراث سال ها و دهه ها تلاش بسیار زیادی است و الان هم چیزی که می‌بینیم متعلق به همه جامعه فوتبال و زحمت‌کشان است در شخص خودشان می‌بینند. این موضوع که ما از تیم ملی به به و چه چه کنیم مایه افتخارمان است و همه این کار را می‌کنند. تیم ملی فوتبال ما بر پایه یک شخص شکل نگرفته و مجموعه عوامل موثر بوده است. ما فوتبال اول آسیا هستیم و حرف برای گفتن داریم.

* یعنی شما از تیم ملی و عملکرد آن به به و چه چه می‌کردید نه عملکرد آقای خادم؟

بله. کاملا به نسبت به این موضوع منتقد بودیم و در جلسه هیئت رئیسه می‌گفتیم و به صورت مکتوب به خودشان نامه زدیم. مباحث متعددی بود که با ایشان در میان می‌گذاشتیم و ایشان گوش شنوا نداشت. بار ها هم در این مورد صحبت کردیم. خواهش من این است که به سمتی برویم که من فرآیند را توضیح بدهم و نمی‌خواهم مصداقی و موردی صحبت کنم.

* چند مسئله هست که...

من مصداق ها را هم می‌گویم اما اجازه بدهید کلام منعقد شود. بعد از اینکه بر اساسنامه ای که ایشان و ما انتخاب شده‌ایم و مورد تایید مجمع است، هیئت رئیسه به تشخیصی رسید و بر اساس بند مستند اساسنامه و استدلال هایی که ارائه شده و ایشان می‌گوید نشده اما کاملا در فدراسیون فوتبال ثبت و ضبط شده است به تصمیمی رسید و عزل موقت اتفاق افتاد بلافاصله موضوع انعکاس پیدا کرد و بازتاب آن را دیدیم. حدود فروردین ماه بود که نامه ای از فیفا و AFC با امضای شخص آقای اینفانتیو و شخص شیخ سلمان که...

* آقای عزیزی خادم می‌گفت چنین نامه ای وجود ندارد.

چنین نامه ای آمد. ایشان الان منکر خیلی چیز ها می‌شوند و می‌گویند که اصلا صحت ندارد. اینها موجود است و خودتان دیده‌اید. نامه ای آمد که این فرآیند را تایید کرد. پس از آن پرونده ای در کمیته اخلاق شکل گرفت؛ کمیته اخلاق رکن قضایی فدراسیون است که به شکل مستقل کار می‌کند. همان رکن و کمیته ای است که در زمان ایشان فعال بوده و کار می‌کرده و رای صادر می‌کرده و خود ایشان به آنجا شکایت می‌برده و احکام آنجا را ابلاغ می‌کرده است. همان کمیته بر اساس مستندات و ادله ای که ارائه شده بود، جلسات بسیار زیاد و متعددی را تشکیل داد و در حوزه های مختلف از ابعاد مختلف و به استناد بند های اساسنامه، آیین نامه، آیین نامه های اخلاق فیفا و تمام مستندات پرونده ایشان مورد بررسی قرار گرفت و یک رای ۱۳ صفحه ای صادر شد. ایشان می‌گوید رای یک صفحه ای در صورتی که ۱۳ صفحه رای برای ایشان صادر شده است. ایشان می‌گوید نمی‌دانم کمیته اخلاق... آقا شما و وکیل‌تان آمدید و فردای آن روز دفاع کردید.

* گفتند در عزل موقت در یک برگه A4 به من گفتند عزل شدی و هنوز هم نمی‌دانم چرا.

در یک برگه A4 که نگفتیم عزل شدید. به استناد بند اساسنامه در کارتابل فدراسیون درخواستی ثبت شد، مستندات پاکت شد و به فدراسیون تحویل داده شد. در جلسه ای که تقریبا ۹ ساعت زمان برد موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت و موضوع در چند صفحه صورتجلسه شد و عزل موقت ایشان در آن صورتجلسه اتفاق افتاد. بعد از آن کمیته اخلاق با حضور ۷ حقوقدان برجسته کشور موضوع را مورد بررسی قرار دادند و رای صادر شد. اولا ایشان در دفاع حضور پیدا کردند؛ اگر معتقد بودند که تحت فشار و غیرقانونی است وقتی شما دفاع می‌کنی یعنی پذیرفتی و چارچوبی است که اتفاقا در زمان خود شما هم بوده و کار می‌کردی. در همان چارچوب خودشان و وکیل‌شان دفاع می‌کنند‌. پس از آن به این رای در کمیته استیناف اعتراض می‌کنند و در کمیته استیناف هم همین موضوع به شکل مفصل در جلسات متعدد و با حضور ۷ حقوقدان برجسته مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت هم در خود رای استیناف استنادات و بند ها گفته شده است. اینکه ما رای را منتشر نمی‌کنیم عرف و قواعد و ضوابطی دارد و در جهت حق ایشان ما رعایت می‌کنیم و منتشر نمی‌کنیم.

* ایشان معتقد است که نمی‌داند رای چیست.

به ایشان ابلاغ شده و ایشان نوشته است. لایحه دفاعی ایشان هست. ایشان می‌گوید نمی‌دانم اما ایشان و همکاران‌شان و وکلایی که ایشان ادعا دارند بین‌المللی هم هستند لایحه مفصلی داده‌اند. بند به بند به رای کمیته اخلاق پاسخ داده و در کمیته استیناف بحث شده و رای صادر شده است. اینکه تا زمانی که نفعت باشد تایید کنی و سپس که محکوم می‌شوی رد کنی... در فوتبال و تمام ارکان ما اگر رای دادگاهی صادر می‌شود، رای است. ما باید به قانون و نهاد های قانونی که در این حوزه کار می‌کنند باشیم و در نهایت رئیس کمیته اخلاق ما سه ساعت با نماینده فیفا و AFC در جریان مجمع ۱۰ خرداد جلسه می‌گذارد و نماینده فیفا در خصوص بند بند این موضوع با ایشان گفت‌وگو می‌کند و مستندات، استدلال ها و ادله ای را که در این موضوع به کار برده شده به ایشان بیان می‌کند و ایشان می‌پذیرد و عدم حضور ایشان در مجمع ۱۰ خرداد با تایید نماینده فیفا بوده است.

* ایشان می‌گفت ده گیت گذاشته بودند که من را راه ندهند.

اصلا چنین چیزی نبوده است. نمی‌دانم ایشان در چه فضایی سیر می‌کند که این حرف ها را می‌زند. خیلی از دوستان و اعضای مجمع بودند، درباره ده گیت از اعضای مجمع بپرسید.

* به هر حال قرار بوده از حضور ایشان جلوگیری بشود؟

بله. اینطور نبود که گیت باشد. به ایشان اعلام شد که حضور شما...

* اگر می‌‌آمدند راه نمی‌دادید؟

خیر راه نمی‌دادیم به جهت اینکه محرومیت داشتند و دارند و موضوع ایشان تمام شده است و در‌ چارچوب قانونی خاتمه پیدا کرده است. نکته ای که می‌خواهم عرض کنم این است که در‌ چارچوب قانون و اساسنامه از لحظه اول که بحث ایشان مطرح شده رعایت شده و مر قانون عمل شده و بر اساس آن عمل شده است. من امروز با دوستان در ارکان قضایی صحبت کردم؛ مجموعا ۱۴ حقوقدان برجسته کشور این پرونده را در اخلاق و استیناف بررسی کردند و وقتی با آنها صحبت می‌کردم اتفاقا استقبال می‌کردند که شما و مجامع حقوقی این موضوع را به بحث بگذارید و موضوع از زوایای حقوقی و بند به بند مورد بحث قرار بگیرد. رایی که به ایشان داده شده موادی از اساسنامه و آیین نامه اخلاق بوده و بند به بند برای ایشان تفهیم شده است و به ایشان ابلاغ شده است.

* شما به درستی سخنگوی فدراسیون شده‌اید؛ خیلی خوب صحبت می‌کنید و یک نقطه هم اجازه نمی‌دهید من وسط حرف شما بیایم.

خواهش می‌کنم‌. لذا می‌خواهم این را عرض کنم که در این حوزه کاملا موضوع شفاف و روشن است. ایشان اگر علاقه دارد رای را منتشر کند اشکالی ندارد. ما آماده هستیم و بنده به عنوان سخنگوی فدراسیون فوتبال اینجا هستم و اصلا بحث شخصی و فردی نیست. از طرف همکارانم در فدراسیون ماموریت دارم که این نکات را عرض کنم و اعلام آمادگی می‌کنیم که هر کسی دوست دارد در این خصوص بحث حقوقی بشود یک برنامه مفصل گذاشته شود و تمام مستندات گفته خواهد شد تا ببینیم در این حوزه شرایط به شکل خواهد بود.

* این صحبت های آقای عزیزی خادم است؛ ایشان معتقد بود تصمیمی که شما می‌فرمایید کاملا قانونی بوده تحت فشار گرفته شده و بر اساس ترس و... این اتفاق افتاه است. آیا واقعا از جایی غیر از فوتبال به شما فشاری وارد شده است؟

من بارها در این خصوص اظهار نظر کردم و در مجمع و جاهای مختلف به عنوان سخنگو صحبت کردم. وقتی به عنوان سخنگو حرف می‌زنیم یعنی این تصمیم و حرف همه است؛ یعنی من همین الان با هیئت رئیسه و ارکان مختلف صحبت کردم و به عنوان سخنگوی عرض می‌کنم. بسم الله الرحمن الرحیم؛ برای صدمین بار به هیچ عنوان فدراسیون فوتبال، ارکان قضایی و هیئت رئیسه تحت فشار هیچ مجموعه‌ ای چنین تصمیمی را نگرفته و ایشان اگر در این حوزه مستندات و نکاتی دارند بیان کنند.‌ کجا؟ ایشان چون به مذاقش خوش نیامده، موضوعاتی که همه هم کذب است مطرح می‌کند. ایشان می‌گوید یک ریال‌.‌.. ۱۲۸ میلیون تومان به اشتباه به حساب شما واریز شده و به خزانه برنمی‌گردانید؛ این یکی از موضوعاتی است که در پرونده ایشان هم هست.

* هنوز هم دست ایشان است؟

نه بعدا برگرداندند. ۱۲۸ میلیون تومان خزانه‌دار نامه می‌زند به اشتباه به حساب شما واریز شده است؛ ایشان پایین نامه برای دبیرکل می‌نویسد جهت اقدام. آقای دبیرکل چه کار کند؟ از جیب خودش بدهد؟ به حساب شما رفته برگردانید. این چند ماه طول می‌کشد و موضوعات این چنینی. یا دیشب عدد و رقم هایی می‌‌دادند و می‌گفتند ده ها پرواز. شما حساب کنید و ببینید آیا ما در ۱۱ ماه ایشان واقعا ده ها پرواز بین‌المللی داشتیم؟ خیلی راحت اعداد را می‌گویند و در فضای ذهنی خودشان نکاتی مطرح می‌کنند. اینجا جایی است که ما باید دقیق صحبت کنیم و نکاتی که ایشان اشاره می‌کردند کاملا کذب است و در مورد فشار هم کلی‌گویی کرده‌اند و چندین بار چندین جا چنین اظهاری را داشتند و به هیچ وجه چنین فشاری روی فدراسیون نبوده و فدراسیون و هیئت رئیسه کاملا مستقل بودند. در‌ نهایت این نکته را در نظر داشته باشید که ایشان می‌گوید مجمع؛ مجمع هم نهایتا تایید کرد. مجمع وقتی آرا و نظر نماینده فیفا را دید تایید کرد. یعنی مجمع هم تحت فشار بود؟

* در ادامه این جمله گفتند هیئت رئیسه باید محاکمه شوند.

ایشان در این زمینه ها خیلی حرف می‌زند. اتلاق واژه خیانت بار حقوقی روشنی دارد؛ ایشان به اعضای هیئت رئیسه در همین برنامه و در فصای رسانه ای چنین چیزی را گفتند. خیانت کاملا روشن است؛ ایشان باید اثبات کند که این خیانت چیست و مصادیق آن چیست. این حق برای اعضای هیئت رئیسه محفوظ است که در این خصوص پیگیری های قضایی و حقوقی خودشان را داشته باشند. زیر سوال بردن استقلال های کمیته اخلاق و استیناف یکی از مصادیق مجرمانه است که باید ایشان پاسخ بدهد. ایشان ادعاهایی مطرح می‌کند؛ ایشان می‌توانست در این برنامخ به استناد بند ها و موادی از اساسنامه اقدامات ما را زیر سوال ببرد. ایشان هیچ استنادی نداشت و فقط مجموعه ای شعار ها و توهین ها و افترا ها و الفاظ زشت و رکیکی که برازنده رسانه ملی و فوتبال ملی ما نیست به کار بردند و من واقعا متاسفم که ایشان چنین برخوردی داشتند.