لهستان دیشب در یک جدال نزدیک کار را به ایران واگذار کرد.

ایران بزرگ ترین دشمن والیبال لهستان است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، نیکولا گربیچ شب گذشته یک دژاوو را در گدانسک تجربه کرد. بعد از باخت به ایتالیا این اولین مسابقه ای بود که لهستان در آن دردسر زیادی را تجربه کرد و نهایتا شکست خورد. البته در لحظاتی از بازی لهستان با سرویس ها و اسپک های خود فرصت عرض اندام به ایران نداد اما آن ها در شروع ست هایی که شکست خوردند مرتکب اشتباهات زیادی شدند؛ موضوعی که باعث‌ شد لهستان دومین شکست خود در VNL را با نتیجه ۳-۲ تجربه کند.

اگرچه لهستان در این مسابقه همه بازیکنان کلیدی خود را در اختیار داشت اما آن ها نتوانستند نتیجه دلخواه را کسب کنند. و ایران، حریفی که دست به جوانگرایی زده و قرار نبود لهستان کار سختی برابرش پیش رو داشته باشد، عبور از آن غیر ممکن شد.

عشق لهستانی ها به والیبال دیوانه کننده، اما زیباست. 

پیش از این بازی با ایران عمدتاً با احساسات بالا و تنش بین بازیکنان دو تیم همراه بود. طی این سال‌ها، ایران به یکی از بزرگترین دشمنان والیبال تیم لهستان تبدیل شده است، اما این بار بدون میشل کوبیاک در تیم لهستان و سعید معروف در تیم ایران پیش‌بینی می‌شد که شاهد آرام‌ترین تقابل دو تیم باشیم.

با توجه به لیست ۱۴ نفره لهستان بسیار دشوار بود که پیش‌بینی کنیم گربیچ از کدام ۶ بازیکن در ترکیب شش نفره اولیه خود استفاده خواهد کرد. با این وجود سرمربی صرب نهایتا با ترکیب مارچین یانوش، متئوش بینیک، یاکوب کوخانوفسکی، بارتوش بدنورژ، الکساندر شیفکا، بارتوژ کورک تیمش را روانه میدان کرد تا لهستان غیبت کمیل سمنیوک را تجربه کند. همچنین تستی برای بارتوژ بدنورژ که اولین بازی خود در ترکیب شروع کننده VNL امسال و‌ اولین بازی مقابل تماشاگران لهستانی از می ۲۰۱۸ را تجربه کرد.

تماشاگران خیلی زود وظیفه خود را به دوش گرفتند و بعد از ورود ستاره های تیم به زمین، سالن با غرش آن‌ها لرزید. نکته جالب این که بزرگ‌ترین تشویق هنگام خواندن اسامی اعضای لهستان به سرمربی صرب این تیم یعنی نیکولا گربیچ اختصاص داشت که حتی باعث‌ شد او لحظاتی به سکوها خیره شود.

در ست ا‌ول اوضاع کاملا امیدوارکننده پیش رفت و لهستان به لطف عملکرد عالی مارسین یانوش توانست به پیروزی دست پیدا کند. از سمت دیگر بدنورژ چندان مطمئن و قابل اعتماد نبود و اشتباهات زیادی را در طول مسابقه مرتکب شد. یکی از بخش هایی که او به وضوح عملکرد خوبی نداشت سرویس بود که بارها سرویس های او به تور برخورد کرد. در حمله اوضاع متفاوت بود و در بعضی مواقع حتی شاهد تقابل بدنورژ و ایران بودیم. در ست چهارم و پنجم او بدتر از همه بازی کرد اما قطعا گربیچ تصویر متفاوتی از او در ذهن دارد؛ در حقیقت مصدومیت و عدم ارتباط مناسب با تیم دلایلی بود که عملکرد پر فراز و نشیب او را توجیه می کند.

متئوش بینیک، دومین قهرمان بازی با ایران شد. پس از یک ست اول عالی، در گیم دوم، لهستانی ها با مشکل مواجه شدند که عمدتاً با امتیازگیری ایران از سرویس همراه بود. در سمت دیگر شاگردان نیکولا گربیچ نیز قطعا اشتباهات زیادی در این بخش مرتکب شدند. ست دوم می توانست به راحتی به سود ایران تمام شود. با این حال متئوش بینیک در  امتیاز ۲۱-۱۷ پشت خط سرویس رفت و‌ کار را به تساوی ۲۱-۲۱ کشاند. البته در نهایت این ست را به حریف واگذار کرد.

ست بعدی با تک دفاع فوق العاده بینیک آغاز شد اما او در ادامه از بهترین فرم خود خارج شد و لهستان نیز به وضوح از این مسئله آسیب دید. در حقیقت مشخص شد که فرم بینیک تا چه حد در عملکرد تیمی لهستان تاثیرگذار است.

از ست دوم پیشرفت قابل ملاحظه ایران استارت خورد بنابراین لهستان باید تلاش زیادی برای مقابله با آن‌ها انجام می‌داد. قبل از بازی کم تر کسی انتظار داشت تیمی که در حال یک تغییر نسل بزرگ است، چنین دردسری برای لهستان ایجاد کند.

قرار نیست تغییر گسترده ای در لهستان ایجاد شود اما این شکست یک زنگ خطر بزرگ است. لهستانی ها نتوانستند از شرایط بحرانی خارج شوند. این اولین باری نبود که چنین اتفاقی برای آن‌ها رخ داد. تغییرات گربیچ شاید از نظر فردی موثر اما به لحاظ تیمی کاملا موقتی بود.

شاید اوضاع نگران کننده باشد اما وضعیت والیبالیست‌های لهستان همچنان بسیار خوب است. اگرچه آنها هنوز صعود خود را به فینال لیگ ملت ها قطعی نکرده‌اند و ممکن است همچنان از نظر ریاضی به رتبه نهم سقوط کنند، اما این واقعیت را تغییر نمی دهد که هنوز هم شانس بسیار بالایی دارند. اولین نتیجه در گدانسک دردناک است، اما احتمالا همه می دانند که نتایج مهم ترین چیز در این مسابقات نخواهد بود.