تیم ملی والیبال با 5 بازیکن تازه‌وارد و کاپیتان جدید خود به استقبال هفته اول لیگ ملت‌های 2022 خواهد رفت.

نفر به نفر با نسل جدید و جذاب والیبال ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، شاید همان کسانی که در سال‌های قبلی بازی‌های تیم ملی والیبال را به‌صورت جدی دنبال می‌کردند، اگر امسال هم از اولین بازی لیگ ملت‌ها پای تلویزیون بنشینند، حداقل چند بازیکن تیم ملی را نتوانند شناسایی کنند. 

خداحافظی سعید معروف، دعوت نشدن سیدمحمد موسوی و امیر غفور و مصدومیت چند بازیکن از جمله مجرد، صالحی، کریمی و میرزاجان‌پور همه و همه باعث شد تا نسل والیبال ایران به یک‌باره دچار پوست اندازی جدی شود. 

لیست 14 نفره‌ای که بهروز عطایی برای هفته نخست لیگ ملت‌ها و سفر به برزیل و بازی برابر تیم‌های هلند، چین، استرالیا و ژاپن اعلام کرده، نسبت به سال‌های گذشته کاملا تغییر کرده که مهم‌ترین آن‌ها هم تغییر کاپیتان تیم است. میلاد عبادی‌پور به‌عنوان باتجربه‌ترین بازیکن از این پس کاپیتان تیم ملی به‌حساب می‌آید. 

بد نیست در ادامه مطلب نگاهی به سن و سال و سوابق بازیکنان حاضر در تیم ملی بیاندازیم.

1- محمدطاهر وادی

وادی با اینکه تعداد بازی‌های ملی زیادی را به نام خود ثبت نکرده، اما مسن‌ترین بازیکن حاضر در لیست تیم ملی و گزینه اول جانشینی معروف به حساب می‌آید. این پاسور 32 ساله سابقه حضور در تیم ملی جوانان ایران را دارد و در مسابقات انتخابی والیبال قهرمانی جهان و لیگ جهانی ۲۰۱۴ و انتخابی المپیک ۲۰۱۲ عضو تیم ملی والیبال ایران بود. او فصل نسبتا موفقی را در پیکان سپری کرد که پایان آن همبازی شدن با سعید معروف در جام باشگاه‌های آسیا را به‌همراه داشت.

2- علی رمضانی

دومین پاسور تیم ملی علی رمضانی است که در سال‌های اخیر چند باری به تیم ملی دعوت شده، اما سابقه بازی در لیگ ملت‌ها را ندارد. این بازیکن که در مسابقات قهرمانی آسیا 2021 هم به میدان رفت، اهل رشت است و 24 سال سن دارد. او قطعا رقابت جذابی با وادی برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی خواهد داشت. علی رمضانی فصل اخیر را در باشگاه هراز به سرمربیگری بهروز عطایی سپری کرد که حالا در تیم ملی نیز به او اعتماد کرده است. 

3- میلاد عبادی‌پور

کاپیتان جدید تیم ملی اتفاقا مثل سعید معروف متولد شهر ارومیه و البته 28 ساله است. میلاد که چند روز قبل بعد از 5 سال بازی در تیم اسکرا بلخاتوف لهستان از این تیم جدا شد، آخرین بازیکنی بود که به اردوی تیم ملی پیوست، اما احتمالا پای ثابت تمام بازی‌های تیم ملی در لیگ ملت‌ها خواهد بود. عطایی به عبادی‌پور اعتماد بالایی دارد و معتقد است این بازیکن به‌عنوان یکی از دریافت کننده‌های قدرتی می‌تواند نقش کلیدی در زمین ایفا کند. عبادی پور یکی از بازیکنانی است که در کنار معروف و موسوی بیشترین بازی‌های ملی را در سال‌های اخیر انجام داده است.

4- مرتضی شریفی

یک بازیکن دیگر ارومیه‌ای که با وجود سن کم برای بازی در تیم ملی کم تجربه محسوب نمی‌شود، مرتضی شریفی است. او که سابقه بازی در سری آ ایتالیا و سوپرلیگ ترکیه را دارد، در رده جوانان هم شاگرد بهروز عطایی بوده و حالا این شانس را دارد که در ترکیب ثابت تیم ملی هم قرار بگیرد. شریفی که فصل نسبتا خوبی را در ترکیه سپری کرد، چند روز دیگر 23 ساله خواهد شد و انگیزه‌های زیادی برای درخشش در تیم ملی دارد.

5- امیرحسین اسفندیار

یکی دیگر از دریافت کننده‌های تیم ملی که شاگرد بهروز عطایی در تیم ملی جوانان و تیم هراز آمل هم بوده، امیرحسین اسفندیار است. این بازیکن که کاپیتان تیم ملی در رده‌های نوجوانان و جوانان بوده و سابقه کسب عنوان ارزشمندترین بازیکن جهان را در هر دو رده سنی دارد، در سال‌های اخیر نیز در بازی‌های بین المللی برای تیم ملی بزرگسالان به میدان رفته و احتمالا عطایی روی تجربه او برای لیگ ملت‌های 2022 نیز حساب باز کرده است. اسفندیار نیز 23 ساله و دارای انگیزه بالایی برای قرار گرفتن در ترکیب ثابت تیم ملی است. 

6- اسماعیل مسافر

چهارمین دریافت کننده قدرتی تیم ملی هم یک بازیکن جوان دیگر اهل گنبدکاووس است. اسماعیل مسافر با 24 سال سن فصل موفقی را در تیم پاس گرگان سپری کرد و حالا صاحب پیراهن تیم ملی شد. او که اولین تجربه خود را در لیگ ملت‌ها سپری می‌کند، بدون‌شک رقابت سختی با سه دریافت کننده دیگر برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی خواهد داشت. البته که مسافر سال قبل با تیم ملی به‌عنوان قهرمانی در آسیا رسید. 

7- رضا عابدینی

یکی از ملی پوشان در پست سرعتی رضا عابدینی با 31 سال سن و تجربه بازی در تیم ملی است. عابدینی با چند باری سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی را در رقابت‌های بین المللی داشته و در تیم فعلی جزو بازیکنان باتجربه به حساب می‌آید. عابدینی که فصل موفقی را در ترکیب تیم شهداب یزد سپری کرد، یکی از گزینه‌های اصلی برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی خواهد بود.

8- امیرحسین توخته

یکی از سرعتی‌زن‌های تیم ملی و یکی از جوان‌ترین بازیکنان تیم ملی را می‌توان امیرحسین توخته دانست. توخته که در تیم ملی جوانان با عطایی کار کرده، در فصل اخیر در لیگ اسلوونی به میدان می‌رفت و حالا آماده درخشش در تیم ملی بزرگسالان است. البته این بازیکن در دوران سرمربیگری کولاکوویچ سابقه بازی برای تیم ملی بزرگسالان را هم دارد، اما با 21 سال سن همچنان نمی‌تواند در زمره بازیکنان باتجربه تیم ملی قرار بگیرد. 

9- مهدی جلوه

یکی دیگر از سرعتی‌زن‌ها و جوان‌ترین‌های تیم ملی مهدی جلوه با سابقه بازی برای تیم ملی بزرگسالان در مسابقات قهرمانی آسیا است. او که با تیم نوجوانان و جوانان قهرمان جهان شده، جزو بازیکنان مورد اعتماد عطایی به‌شمار می‌رود و با 21 سال سن در لیست نهایی جای گرفته است. جلوه که فصل گذشته را در ترکیب تیم فولاد سیرجان سپری کرد، با همین سرعت پیشرفت بعید نیست مدعی حضور در ترکیب اصلی هم باشد. 

10- محراب ملکی‌سرخی

محراب ملک سرخی که چند سال قبل در ترکیب تیم ملی جوانان حاضر بود، این فصل را در ترکیب تیم پاس گرگان سپری کرد و با وجود عدم موفقیت تیمش، از سوی عطایی به تیم ملی دعوت شد. این بازیکن که حتی پیش از این سابقه حضور در اردوی تیم ملی والیبال بزرگسالان را هم نداشت، یکی از تازه واردهای تیم ملی به شمار می‌رود.

11- صابر کاظمی

اما در پست پشت خط زن که انتخاب برای بهروز عطایی نسبت به پست‌های دیگر سخت‌تر بود، صابر کاظمی، پدیده والیبال ایران در سال 2021 در لیست نهایی قرار گرفت. صابر که با شهرداری ارومیه فصل خوبی را سپری نکرد و با مصدومیت و حذف در یک‌چهارم، لیگ را به پایان رساند، در یکی، دو ماه گذشته به لیگ قطر رفت و با العربی بازی کرد. کاظمی با 23 سال سن تجربه حضور در سطح اول والیبال جهان را داشته و یکی از امیدهای اصلی ایران برای کسب امتیاز در برابر قدرت‌های برتر دنیاست. 

12- امین اسماعیل‌نژاد

بهروز عطایی با انتخاب امین اسماعیل‌نژاد به‌عنوان یکی از دو پشت خط زن تیم ملی برای هفته اول لیگ ملت‌ها، نشان داد که به لیگ برتر داخلی اهمیت بالایی می‌دهد. اسماعیل نژاد که از نظر خیلی از کارشناسان ارزشمندترین بازیکن لیگ والیبال در سال 1400 بود و با شهداب جشن قهرمانی گرفت، با کنار زدن پوریا یلی و بردیا سعادت در لیست نهایی قرار گرفته است. این بازیکن 25 ساله اما تجربه حضور در ترکیب تیم ملی بزرگسالان را نداشته و باید دید در برابر قدرت‌های برتر جهان چه نمایشی خواهد داشت. 

13- محمدرضا حضرت‌پور

با اینکه با نظر ولادیمیر آلکنو، محمدرضا حضرت‌پور با تیم ملی به المپیک نرفت، اما در سال‌های اخیر همواره یکی از لیبروهای اصلی تیم ملی بوده و تجربه قرار گرفتن روبه‌روی بهترین بازیکنان دنیا را هم دارد. این بازیکن ارومیه‌ای با 23 سال سن، در لیگ برتر و جام باشگاه‌های آسیا هم نمایش خوبی در ترکیب پیکان داشت و می‌تواند نقطه قوت تیم بهروز عطایی در لیگ ملت‌ها باشد. 

14- محمدرضا موذن

و اما آخرین بازیکن و دومین لیبروی تیم ملی محمدرضا موذن است که فصل خوبی را در ترکیب شهداب یزد پشت سر گذاشت و بهترین لیبروی جام باشگاه‌های آسیا هم شد. این بازیکن 30 ساله از نظر سنی یکی از باتجربه‌های تیم ملی است، اما فقط در چند مقطع به تیم ملی دعوت شده و سابقه بازی در مسابقات بین المللی را دارد. حالا بعد از چند سال بار دیگر موذن فرصت پیدا کرده تا توانایی‌های خودش را نشان دهد.