وبسایت یوتارنیه لیست کرواسی در بخش ورزشی خودش مدعی شده که کلاف سردرگم ادامه کار اسکوچیچ در ایران در شهریور باز خواهد شد.

برانکو خجالت می‌کشد جانشین اسکوچیچ شود!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه" اخبار مربوط به دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی کروات تیم ملی ایران همواره در رسانه‌های کرواسی هم پوشش داده ‌می‌شود. با توجه به بالارفتن تب برکناری این مربی در آستانه جام جهانی، "یوتارنیه لیست" کرواسی به روایت فعل و انفعالات اخیر فوتبال ایران در خصوص این سرمربی پرداخته و ابعاد این اتفاق را روشن کرده است. در ادامه این مطلب، گزارش این سایت از ماجرای دراگان اسکوچیچ با فدراسیون فوتبال ایران را که حاوی تیترهای جالبی است، می‌خوانید:

* تصمیم‌گیری در مورد اسکوچیچ به آینده موکول شد

ایرانی ها تصمیم گیری درباره سرنوشت دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی را به تعویق انداخته اند اما خیلی زود تصمیم نهایی را خواهند گرفت. پس از اینکه ایرنا، خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، اعلام کرد که این مربی کروات به احتمال زیاد برکنار می شود و از قبل نامزدهای جانشینی خود از جمله برانکو ایوانکوویچ را که آثار عمیقی در آن کشور از خود بر جای گذاشته است، معرفی کرده بود؛ سایت رسمی فدراسیون ایران خبری را منتشر کرد مبنی بر آنکه هیئت رئیسه جلسه‌ای با اسکوچیچ برگزار کرده اما اعلام رای خود را به جلسه بعدی موکول کرده است.

* نداشتن منابع مالی دلیل انتخاب قطر برای اردوی ژوئن بود

در خبری با عنوان «جلسه سرمربی تیم ملی و اعضای هیئت رئیسه برگزار شد» آمده است افرادی از هیئت رئیسه به همراه دبیر کل فدراسیون با توجه به شرایطی که تیم ملی در آن قرار دارد به بیان نظرات و شبهات خود پرداختند و سرمربی تیم ملی در خصوص اتفاقات و مشکلات توضیحاتی ارائه کرد و به سوالات پاسخ داد.

به تقسیم‌بندی قدرت در تصمیم‌گیری در خصوص جایگاه سرمربی تیم ملی ایران هم می‌توان اشاره کرد. میرشاد ماجدی، سرپرست فدراسیون فوتبال، که برخلاف ادعای اولیه‌اش در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال هم ثبت نام کرده است، گفته است که در 48 ساعت گذشته اخبار جعلی فراوانی شنیدیم که آرامش تیم ملی را برهم زده است. او در مورد دو دستگی بازیکنان تیم ملی هم گفته آنها سربازان وطن هستند و نباید بر له یا علیه کسی موضع بگیرند. ماجدی، در خصوص منابع مالی برای اردوی شهریور هم صحبت کرده و با اعلام تامین این منابع، مدعی شده یکی از دلایل برگزاری اردوی ژوئن تیم ملی به آن شکل، نبود همین منابع مالی بوده است.

* چه کسی ایران را برابر حریفان حیثیتی‌اش هدایت می‌کند

نمی توان دقیقا گفت که چه اتفاقی می افتد، بدیهی است که تلاش‌هایی برای به دست‌گرفتن قدرت در فدراسیون و تیم ملی وجود دارد که ربطی به بازی ها و نتایج تیم ملی ندارد. آیا دراگان اسکوچیچ هنوز این فرصت را خواهد داشت تا ایران را در جام جهانی هدایت کند؟ جایی که آنها یک گروه چالش برانگیز با رقبای قدیمی خود یعنی آمریکا، انگلیس و ولز دارند. آیا او در جلسه با هیئت رئیسه به اندازه کافی پاسخ‌های قانع کننده‌ای داده و آیا حامیانش در فدراسیون قدرت لازم را برای حفظ او را دارند؟ آیا این جلسه فقط برای جلب رضایت حامیانش تشکیل شده و قبلا در مورد او تصمیم‌گیری انجام شده؟ اینها سوالاتی است که در روزهای آینده به جواب آن خواهیم رسید.

* برانکو ایوانکوویچ خجالت می‌کشد جایگزین اسکوچیچ شود

حتی دیروز، برانکو ایوانکوویچ که در ایران از او به عنوان یکی از گزینه‌های جانشینی اسکوچیچ برای پذیرش مسئولیتش در سال‌های 2002 تا 2006 یاد می شود، در گفتگو با SN عنوان کرد:" خیلی خجالت می کشم. روزنامه‌نگاران ایرانی تمام روز با من تماس می‌گیرند. خیلی ناجور است که من را در این موقعیت قرار می‌دهند، چون انگار دارم اسکوچیچ را خراب می‌کنم. می دانید که در ایران چه وضعیتی دارم، هر وقت خبری از سرمربی جدید به میان می آید از من و کارلوس کی روش یاد می کنند. اما هیچکس از فدراسیون ایران با من صحبت نکرده و از طرفی قرارداد من با عمان تا سال 2024 تمدید شده است. برای پذیرفتن چنین شغلی باید خیلی چیزها حل شود، این‌ها تصمیمات آسانی نیستند و به خصوص برای من ناخوشایند است که مجبور شوم جای اسکوچیچ را بگیرم. کاری به اخراج نهایی او ندارم اما من به جای او کار نخواهم کرد!"

* زگانیر: قبلا هم می‌خواستند برکنارمان کنند!

همچنین با ملادن زگانیر، دروازه‌بان ممتاز سابق ریه‌کا و دستیار امروز اسکوچیچ در ایران، به صورت تلفنی صحبت کردیم. او به ما گفت که نباید از همه اتفاقات اینقدر تعجب کنیم:" پیش از این هم صحبت‌هایی می شد که می‌خواهند ما را بردارند. درگیری ها بیشتر طول می کشید اما این اتفاق نیفتاد و الان تا جایی که من از رسانه های ایران می بینم ممکن است اینطور باشد. یک توده بحرانی ایجاد شده است".

* می‌خواهند یک نفر از خودشان سرمربی شود

زگانیر در پاسخ به این سوال که چرا می‌خواهند از مربی‌ای که برایشان حضور در جام جهانی را به ارمغان آورد عبور کنند، گفت:" به نظر می رسد که می خواهند شخصی از کشور خودشان را منصوب کنند. یک وضعیت خاص است. از ابتدا مشکلات زیادی وجود داشت، بی اعتمادی زیاد. اسکوچیچ فقط با نتایجش این انتقادات را متوقف کرد زیرا او همه را پشت سر هم برد. همه جور اتفاقات در حال رخ دادن بود، اگرچه در ابتدای کارش هم خیلی‌ها از او عبور کردند، اما همه چیز را برگرداند."

* پیروزی‌های متوالی اسکوچیچ برای عده‌ای کافی نبود

یادآور می شویم، ایران با هدایت مارک ویلموتس بلژیکی در افتتاحیه رقابت های مقدماتی جام جهانی مقابل بحرین و عراق شکست خورد و بلافاصله وحشت در فوتبال این کشور ایجاد شد. به عنوان کمک اضطراری، آنها اسکوچیچ را استخدام کردند که یک سری از پیروزی ها را به دست آورد و آنها را به مسیر درست بازگرداند. او روند خود را حفظ کرد، ده بازی پیاپی را با پیروزی پشت سر گذاشت و بعد از تساوی یک بر یک مقابل کره جنوبی، به روش قبلی خود بازگشت. او چهار بار متوالی پیروزی را جشن گرفت. بنابراین، 14 پیروزی و یک تساوی، حاصل کار اسکوچیچ در پانزده بازی نخست بود. موضوعی که گویا برای بعضی ها کافی نبود!

* انتخابات فدراسیون تکلیف اسکوچیچ را مشخص می‌کند

آنها سپس دو بر صفر مقابل کره جنوبی شکست خوردند و دو بر صفر لبنان را شکست دادند. این پایان کار آنها در انتخابی بود. آنها در دیداری دوستانه با نتیجه 2 بر 1 مغلوب الجزایر شدند. در همان زمان، دیگر اتحاد موجود بین دو گروه تقسیم شد. کسانی که از اسکوچیچ حمایت می‌کردند و دیگرانی که او را نابود می‌کردند. در طول زمستان رئیس فدراسیون عوض شد و رئیس جدید باید در ماه سپتامبر انتخاب شود تا پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اسکوچیچ در نهایت مسئولیتش را حفظ می‌کند یا خیر مشخص شود.