وزیر امور خارجه گفت: ما یک ایده به آمریکایی‌ها پیشنهاد کردیم، به تعویق انداختن موضوعات مرتبط با لیست سیاه، ما باید مطمئن شویم که شرکت‌های ایرانی از مزایای اقتصادی و سهم خود در برجام برخوردار می‌شوند.

ایده پیشنهادی ایران به آمریکا برای توافق هسته‌ای
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به رم سفر کرد، با روزنامه ایتالیایی لارپوبلیکا گفت‌وگو کرد. مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.

* ما با حمله نظامی روسیه به اوکراین مخالفیم

وی در پاسخ به این سؤال که ایران این درگیری در اوکراین را محکوم کرد، اما چرا مشخصا تجاوز روسیه را محکوم نکرد؟ گفت: ماز ابتدا مواضع خود را علیه جنگ در اوکراین خیلی واضح اعلام کرده‌ایم. منظورم این است که ما با حمله نظامی روسیه به اوکراین مخالفیم. ما از همان ابتدا سعی کردیم جنگ را متوقف کنیم و مذاکرات سیاسی بین طرفین را آغاز کنیم.

وزیر خارجه ادامه داد: من خودم سه بار با وزیر خارجه اوکراین و بارها با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تماس داشتم.اعتقاد ما همچنان بر این است که راه حل اوکراین جنگ نیست و هر چقدر هم این درگیری طولانی شود، راهی جز مذاکره برای حل آن وجود نخواهد داشت.

خبرنگار با بیان اینکه کرملین به تازگی از سفر پوتین به تهران برای گفتگو در مورد سوریه در هفته آینده خبر داده است، از امیرعبداللهیان پرسید در این سفر در مورد اوکراین هم صحبت می‌کنید؟ که وی اظهار داشت: این نشستی سه جانبه در قالب روند آستانه خواهد بود که برای اولین بار طی سه سال گذشته به صورت حضوری برگزار می‌شود. موضوعات مهمی مانند بازگشت آوارگان سوری به کشورشان، تحریم‌ها علیه سوریه و عملیات نظامی احتمالی ترکیه در منطقه مرزی برای مبارزه با تروریسم مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. 

وی ادامه داد: رئیس جمهور رئیسی دو هفته پیش در ملاقات با رئیس جمهور پوتین در ترکمنستان مواضع ایران در خصوص جنگ اوکراین را مطرح و اعلام کردند در حالی که ریشه‌های جنگ را درک می‌کنیم، اما ایران همچنان مخالف درگیری است. وزیر خارجه خاطرنشان کرد: ما مطمئناً تلاش‌های خود را برای دستیابی به آتش بس در اوکراین با حضور رئیس جمهور روسیه در تهران ادامه خواهیم داد. 

وی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر اینکه روسیه در شرف دستیابی به پهپادهایی با قابلیت حمل موشک از ایران است و پاسخ دولت شما چیست؟ اظهار داشت: ما همکاری‌های مختلفی با روسیه از جمله در بخش دفاعی داریم، اما به هیچ یک از طرف‌های درگیر در این جنگ کمک نمی‌کنیم، زیرا معتقدیم که جنگ باید متوقف شود. من فکر می‌کنم مشکل فعلی درگیری این است که تولیدکنندگان تسلیحات در برخی از کشورهای غربی، از جمله ایالات متحده، در تلاش هستند تا محصولات خود را بفروشند. ما از هر اقدامی که منجر به تشدید تنش شود اجتناب و برای توقف جنگ تلاش خواهیم کرد.

خبرنگار با بیان اینکه مذاکرات برای ازسرگیری برجام در چه مقطعی است؟ عنوان کرد که هر چند دیدار اخیر در دوحه به خوبی پیش نرفت و امیرعبداللهیان در این خصوص گفت: دولت جدید ایران مذاکرات جدی با همتایان خود در مورد موضوع هسته‌ای انجام داده است. ما به پیش‌نویسی رسیدیم که ۹۰ درصد آن با موافقت ۱+۴ و همچنین آمریکایی ها همراه است. ما برای لغو تحریم‌ها با آمریکایی‌ها در تماس هستیم. آنها از طریق اتحادیه اروپا و وزرای خارجه برخی کشورها در حال رایزنی هستند. هم در پیش نویس و هم در ایده‌هایی که مطرح شده، پیشرفت زیادی حاصل شده است. فکر نمی‌کنم این مطلب درست باشد که بگوییم در دوحه شکستی رخ داد.

وی افزود: پیشرفت وجود دارد، اما مسائل دیگری نیز وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود. خبرنگار با اشاره به سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه و اینکه ایران در مرکزیت مذاکرات قرار خواهد گرفت، از وزیر خارجه سؤال کرد شما چه انتظاری دارید و به چه چیزی امیدوار هستید؟ و امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در ماه‌های اخیر ما مذاکرات مثبتی با عربستان سعودی داشته‌ایم. توجه به همسایگان یکی از اولویت‌های سیاست خارجی ماست. به ما گفته شده موضوع اصلی این سفر امنیت غذایی و انرژی خواهد بود. رژیم صهیونیستی مایل است این سفر را فرصتی برای تشدید مسائل امنیتی و استفاده از آن علیه ایران تبدیل کند. امیدواریم طرف آمریکایی متوجه باشد که این سفر به فرصتی غیرسازنده و برخلاف تمایل اعلام شده برای رسیدن به نتیجه مذاکرات هسته‌ای تبدیل نشود.

خبرنگار در ادامه با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از خاموش شدن برخی دوربین‌هایی که برای نظارت بر برنامه هسته‌ای شما استفاده می‌شوند، شکایت دارد. آیا حاضرید دوربین‌ها را برای از سرگیری گفت وگو با غرب فعال کنید؟ و وزیر خارجه اظهار داشت: ما دوربین‌ها را خاموش نکردیم. آنها را از مدار خارج کردیم. اینها دوربین‌هایی هستند که ایران داوطلبانه برای نظارت نصب کرده و آنها را در پاسخ به قطعنامه ناعادلانه آمریکا و سه کشور اروپایی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تحت فشار قرار دادن ایران در جریان مذاکرات، از مدار خارج کردیم. هر زمان که مذاکرات به نتیجه‌ای برسد، دوربین‌ها را دوباره وارد مدار می‌کنیم.

وی افزود: ایران در تلاش برای دستیابی به یک توافق جدی و پایدار بوده و در مورد احیای برجام مصمم است.