این فهرست تیمی است که با حضور بازیکنان جوان و کمتر شناخته شده و البته حضور پرتعداد ستاره‌های فوتبال ایران، برای قهرمانی پای به لیگ برتر خواهد گذاشت.

آخرین آپدیت - نگاه نزدیک به پرسپولیسی که سه گل خورد!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، سرخپوشان پایتخت در حالی مقابل نساجی به نتیجه تساوی 3-3 رسیدند که یحیی گل‌محمدی در این بازی تقریبا به تمام بازیکنان اصلی و ذخیره خود میدان داد و آنها را تست کرد.

نکته مهم اینکه کمال کامیابی‌نیا، مهدی ترابی، حامد پاکدل و وحید امیری به دلیل مصدومیت در این بازی حضور نداشتند تا یحیی ملزم به استفاده از بازیکنان جوان خود شود و تقریبا نیمی از ترکیب خود در 50 دقیقه پایانی بازی را به بازیکنانی که نامشان هرگز در مسابقات رسمی مطرح نشده، اختصاص داد.

از میان بازیکنان مصدوم پرسپولیس، وحید امیری تنها کسی است که به شروع لیگ برتر نخواهد رسید تا یحیی گل‌محمدی از همین حالا به فکر استفاده از یک مدافع چپ دیگر تا زمان بازگشت او باشد. به نظر محمدمهدی احمدی، بازیکن کوتاه قامت اما تلاشگر، بازیکنی است که برای این پست در نظر گرفته شده و علی جودکی جوان، تنها رقیب اوست.

این در حالی است که پرسپولیس برای فصل جدید با سیستم 4-4-2 یا 4-2-3-1 بازی خواهد کرد که برای هر دو حالت، یحیی گزینه‌هایی مطلوب در اختیار خواهد داشت.

این ترکیب اولیه پرسپولیس در دیدار با نساجی بود: علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی، گئورگی گولسیانی، دانیال اسماعیلی‌فر، محمد مهدی احمدی، میلاد سرلک، سروش رفیعی، سعید صادقی، محمد عمری، مهدی عبدی و شرزود تمیروف.

نکته ترکیب این است که برخلاف معمول، یک هافبک دفاعی در مقابل مدافعان حضور دارد و در غیاب کمال، این سروش رفیعی است که با سرلک زوج تشکیل داده و به عنوان مهره هجومی و بازیساز، در ترکیب نقش آفرینی می‌کند. این نقشی است که پیش‌تر بشار رسن عراقی برعهده داشت.

همچین باتوجه به حضور گستره‌ بزرگی از عناصر هجومی به عنوان هافبک کناری، محمد عمری در ترکیب اصلی باقی نخواهد ماند و جای خود را به سیامک نعمتی، مهدی ترابی، امید عالیشاه یا حتی وحید امیری خواهد داد. به نظر می‌رسد ترابی اولویت اول یحیی باشد.

این در حالی است که خط حمله پرسپولیس معادلات جالبی دارد؛ روز گذشته زوج عبدی - تمیروف در خط حمله حضور داشت اما امکان دارد یحیی در بازیهای رسمی یکی از هافبک‌های خود (احتمال بیشتر ترابی) را به عنوان مهاجم سایه کنار یکی از مهاجمان هدف خود قرار دهد که در این صورت یک مهاجم بیشتر روی نیمکت خواهد داشت.

حال در صورتی که ترابی جایگزین محمد عمری شود و دو مصدوم دیگر آماده بازی افتتاحیه باشند، پرسپولیس نیمکتی نسبتا پرستاره را در اختیار خواهد داشت:

* احمد گوهری دروازه‌بان ذخیره سرخپوشان است که به نظر روی ادامه حضورش در پرسپولیس به جمع بندی رسیده و جانشین بیرانوند در زمان لازم خواهد بود.

* علی نعمتی و فرشاد فرجی دو مدافع ذخیره هستند که البته هیچ بعید نیست در ترکیب اصلی هم قرار بگیرند.

* سیامک نعمتی آلترناتیو دانیال در جناح راست دفاعی و علی جودکی مدافع چپ ذخیره سرخپوشان هستند. البته عمری هم چند باری دفاع راست بازی کرده است.

* وحدت حنانوف به همراه کمال (در صورتی که مثل دیروز سروش بازی کند) هافبک تدافعی ذخیره پرسپولیس خواهند بود. ابوالفضل سلیمانی جوان هم این توانایی را دارد.

* در پست هافبک کناری امید عالیشاه، سیامک نعمتی و پس از بازگشت از مصدومیت، وحید امیری گزینه‌های یحیی خواهند بود. پرسپولیس سه بازیکن جوان هم در این پست خواهد داشت.

* در خط حمله اگر یحیی از شرزود و عبدی بهره ببرد، پاکدل تنها بازیکن ذخیره خواهد بود و محمد عمری و علیرضا خدادادی دیگر گزینه‌ها هستند. یحیی درخواست خرید دو مهاجم خارجی را داده است.

به عبارتی این لیست اولویت یحیی گل‌محمدی برای نیمکت ذخیره است: احمد گوهری، علی نعمتی، فرشاد فرجی، سیامک نعمتی، وحدت حنانوف، کمال کامیابی‌نیا (یا سروش رفیعی)، محمد عمری، امید عالیشاه، حامد پاکدل (وحید امیری).

در مجموع می‌توان گفت پرسپولیس نیمکتی نسبتا خوب را در اختیار دارد که البته نیاز مبرم به خرید یک یا دو مهاجم خارجی برای پرستاره شدن آن احساس می‌شود و همچنین ضعف جدی در پست دفاع کناری و هافبک تدافعی وجود دارد.

نکته جالب اینکه فهرست بزرگسالان پرسپولیس چهار جای خالی دارد که شاید دو سهمیه آن برای پنجره زمستانی باقی بماند و دو سهمیه در این تابستان استفاده شود.

لیست بزرگسالان پرسپولیس (16/20): علیرضا بیرانوند، احمد گوهری/ مرتضی پورعلی‌گنجی، گئورگی گولسیانی، فرشاد فرجی، علی نعمتی/ دانیال اسماعیلی‌فر، سیامک نعمتی، وحید امیری/ کمال کامیابی‌نیا، میلاد سرلک/ امید عالیشاه، سروش رفیعی، سعید صادقی، مهدی ترابی/ حامد پاکدل

* پرسپولیس از لیست بزرگسالان خود نسبت به فصل گذشته 10 تغییر داشته و شش بازیکن جدید را اضافه کرده است.

لیست سهمیه زیر 25 سال (2/4): مهدی عبدی و شرزود تمیروف

لیست سهمیه زیر 23 سال (8/9): محمد مهدی احمدی، وحدت حنانوف، محمد عمری، علی جودکی، ابوالفضل سلیمانی، علی خدایی، امید فهیمی و علیرضا خدادادی

* از بین این نفرات نام حنانوف، عمری و جودکی برای هواداران پرسپولیس آشناست.

* ابوالفضل سلیمانی بازیکن امید پرسپولیس که سابقه عضویت در استقلال و پیکان را هم دارد، او به تازگی 21 ساله شد.

* علی خدایی مهاجم 21 ساله‌ای است که فصل گذشته در سایپا حضور داشت.

* امید فهیمی از تیم امید به تیم بزرگسالان آمده است.

* علی خدادادی احتمالا در لیست جوانان پرسپولیس خواهد بود؛ او نیز مهاجم است.

لیست سهمیه خارجی (3/4): گئورگی گولسیانی، وحدت حنانوف و شرزود تمیروف