سفر اردوغان به تهران فرصتی مناسب برای ارتقای سطح روابط ایران و ترکیه به ویژه پس از عداوت‌های رژیم صهیونیستی فراهم کرد.

دلایل پراهمیت‌بودن سفر اردوغان به تهران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: ایران و ترکیه دو بازیگر مهم منطقه ای، با نقش‌ها و درجه تأثیرگذاری متفاوت، اما مکمل یکدیگر در منطقه خاورمیانه محسوب می‌‌ شوند. روابط ایران و ترکیه همواره آمیزه‌ای از رقابت و همکاری بوده است. علی رغم چالش های مقطعی که در برخی برهه‌ها وجود داشته، اما دو کشور توانسته‌اند در راستای منافع مشترک، سطح مناسبی از همکاری را حفظ کنند. هرچند ترکیه عضو ناتو است و با اسرائیل و غرب رابطه نزدیکی دارد اما توانسته توازنی را در روابطش با دیگر کشورها، از جمله با ایران و روسیه حفظ کند.

منافع ترکیه به ویژه از منظر تلاش این کشور برای تبدیل شدن به مرکز ترانزیت انرژی در منطقه، ایجاب می‌کند ترکیه در روابطش با کشورهای مختلف توازن را رعایت کند. سابقه فرهنگی و تاریخی و نگرانی‎ مشترک امنیتی باعث شده دو کشور در بزنگاه‎ های حساس تاریخی، علی رغم فشارهای مختلف داخلی و خارجی بتوانند سطح بالایی از همکاری را به نمایش بگذارند.

ایران و ترکیه در سوریه، عراق، اقلیم کردستان و منطقه قفقاز و آسیای میانه رقابت‎هایی را باهم دارند. از جمله مهم‎ترین موضوعاتی که در حال حاضر در روابط دو کشور مطرح است می ‌توان به قصد ترکیه برای لشگرکشی به شمال سوریه، تلاش رژیم صهیونیستی برای بحران‌آفرینی در روابط ترکیه با ایران، مشکل ورود گسترده پناهندگان افغانی از مسیر ایران به ترکیه و نیز پروژه های سدسازی ترکیه و مشکلات زیست‎محیطی این برنامه ها برای سوریه، عراق و ایران اشاره کرد.

سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، به ایران در مقطع کنونی رخدادی مهم در روابط دو کشور و سیاست منطقه ‌ای کشورمان محسوب می‌شود. این سفر در شرایطی صورت ‎گرفت که منطقه خاورمیانه در عرصه نظم منطقه ‌ای شاهد تحولات مهمی است. در سفر اردوغان سازوکارهای مشترکی بین دو کشور همسایه برای توسعه همکاری های بلندمدت در زمینه های مختلف در دستور کار قرار گرفت که امضای یادداشت تفاهم برای بهر‌ ‎برداری از کریدور تجاری بین ترکیه، ایران و امارات متحده عربی از این جمله بود.

این سفر، فرصتی مناسب برای ارتقای سطح روابط ایران و ترکیه به ویژه پس از عداوت‌های رژیم صهیونیستی فراهم کرد. باید توجه داشت با وجود تن‌ ‎ها و رقابت‌ های موجود مطرح میان ترکیه و ایران، همکاری دو کشور همچنان ادامه دارد و حتی در برخی زمینه‌ها رو به بهبود است. نفس این واقعیت که ایران و ترکیه دو کشور همسایه بوده و با مشکلات مشترکی روبه رو هستند، آنها را به همکاری وا می دارد. ایران و ترکیه به عنوان دو قدرت منطقه ای قطعاً با همکاری و تعامل متقابل می ‎توانند بر قدرت منطقه ای خود افزوده و نقشی پررنگ‎تر در تحولات منطقه و جهان اسلام ایفا کنند. این بدان معناست که با درک بهتر تصمیم‎گیران و دولتمردان ایران و ترکیه، همکاری ایران و ترکیه به نوعی بازی برد-برد برای هر دو کشور منجر خواهد شد.