رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: سال گذشته قریب به دو سوم جمعیت استان مرکزی به دستگاه عدلیه مراجعه کردند.

مراجعه قریب به دو سوم جمعیت استان مرکزی به دستگاه عدلیه در سال گذشته
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: سال گذشته قریب به دو سوم جمعیت استان مرکزی به دستگاه عدلیه مراجعه کردند.

حجت‌الاسلام سید عبدالمهدی موسوی یکشنبه دوم مرداد ماه ۱۴۰۱ در آیین تکریم و معارفه رئیس دادگستری و دادستان ساوه که در سالن جلسات فرمانداری ویژه شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: فلسفه ارسال پیامبران و نزول کتب آسمانی اجرای عدالت است و خدا امر به اقدام عادلانه کرده است.

وی با تاکید بر اینکه همه مکلف به اجرای عدالت هستند، اظهار کرد: رسیدن حق به حق‌دار صرفاً وظیفه قاضی نیست و همه در اجرای عدالت مسئول هستند اما وظیفه اصلی عدلیه اجرای دقیق و صحیح عدالت است.

وی با تاکید بر اینکه اجرای دقیق عدالت بسیار دشوار و حساس است، افزود: برخورداری از قدرت فرقان و تشخیص دقیق حق از باطل عامل مهمی در صدور آرای متقن و عادلانه است و خوشبختانه استان مرکزی برخوردار از قضات پاکدست، با ایمان و دانش بالای قضایی و شجاع است و عملکرد آنان همواره مورد تجلیل مقامات قوه قضاییه در کشور قرار گرفته و بی طرفی و استقلال در تصمیم گیری از مهمترین ویژگی‌های آنهاست.

 وی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته دو سوم جمعیت استان مرکزی به دستگاه عدلیه مراجعه داشته‌اند، اظهار کرد: بالغ بر ۴۰۰ هزار پرونده وارده و مختومه در سال گذشته در این استان مورد بررسی قرار گرفته است و با در نظر گرفتن حداقل دو نفر در هر پرونده قضائی می توان گفت که سال گذشته افزون بر ۸۰۰ هزار نفر به دستگاه عدلیه استان مراجعه کرده اند که رسیدگی به این حجم پرونده توسط ۲۳۰ همکار قضائی در استان کار دشواری است اما با مناعت طبع و صبوری خدمات لازم ارائه و حرمت مردم را حفظ می‌کنند.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی تکریم مردم را اولویت دستگاه قضائی در استان برشمرد و بر حمایت جدی از فعالیت‌های مشروع اقتصادی در سال تولید دانش بنیان تاکید کرد و افزود: افزایش بهره‌وری با حمایت از تولیدات دانش بنیان صورت می گیرد و دستگاه قضائی حامی تولید و اشتغال در کشور است.

وی خطاب به قضات و کارکنان قضائی گفت: رسیدگی به امور زندانیان و صدور احکام جایگزین حبس، استفاده از ظرفیت خیرین برای آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد، بهره گیری از ظرفیت مردمی برای ارتقای فرهنگ صلح و سازش و رفع اختلاف از موضوعاتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

حجت‌الاسلام موسوی به هوشمندسازی خدمات قضایی اشاره کرد و افزود: ۹۵ درصد ابلاغ‌های دستگاه قضائی استان از طریق الکترونیکی انجام می‌شود که یکی از اقدامات ارزشمند قوه قضائیه است.

وی در ادامه گفت: باید برای جلوگیری از وقوع جرایم مهم اقدامات پیشگیرانه در نظر گرفته شود تا بخشی از بار تراکم و سیر فزآینده ورودی پرونده‌ها کاهش یابد تا قضات با فرصت بیشتری به پرونده‌های مهم رسیدگی کنند.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه سختگیرانه با فساد در صدر فعالیت‌های دستگاه قضائی است، افزود: دستگاه قضائی از منابع انسانی پاکدستی برخوردار است اما نباید عینک خوش بینی بزنیم و در عمل به منویات رهبری مبارزه با فساد را از درون قوه آغاز کرده و در همه سطوح پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، معاون استاندار و فرماندار ساوه نیز گفت: مسئولیت در نظام اسلامی یک امانت الهی است و باید از این امانت و مسئولیت به خوبی حراست کرد.

مهدی الیاسی افزود: ساوه دومین شهرستان استان مرکزی با رشد شتابان صنعتی و اقتصادی و برخوردار از مزیت صنعتی و کشاورزی است و تنوع قومیتی و اختلاف طبقاتی متاثر از مهاجرپذیری در این شهرستان وجود دارد.

وی بیان کرد: زیرساخت‌های شهرستان متناسب با ظرفیت‌های آن نیست و مسئولیت در این منطقه به دلایل گوناگون، سخت و دشوار است.

فرماندار ساوه گفت: قوه قضاییه دستگاهی مستقل و پشتیبان حقوق مردم است و ملجاء و پناهگاه مردم بشمار می‌رود و خوشبختانه در شهرستان ساوه عملکرد قابل قبولی دارد. حفظ و حراست از حقوق عامه و صیانت از بیت‌المال و اراضی ملی خط قرمز شورای تامین شهرستان است.

وی گفت: دستگاه قضایی ساوه نشان داده است که مطالبات مردمی را در ریل قانون و چارچوب نظام راهبری می‌کند و شاخص‌های امنیتی را ارتقا بخشیده و ساوه به یک نقطه امن جهت سرمایه گذاری تبدیل شده است.

امام جمعه ساوه نیز گفت: مسئولان باید عبد مخلص خدای تعالی باشند و با رعایت تقوا و دینداری به مردم خدمت صادقانه کنند.

حجت‌الاسلام جعفر رحیمی افزود: اگر انسان برای رضای خدا کار کند نزد مردم و خدا سرافراز خواهد بود.

وی بیان کرد: مدیران باید با اخلاق مداری تکریم ارباب رجوع را در اولویت قرار داده و در خدمت رسانی به مردم خدا را حاضر و ناظر بر اعمال خود بدانند.

دادستان سابق ساوه نیز گفت: برخورد با اراذل و اوباش و نیز مفسدین اقتصادی و ویژه خواران، مهمترین اولویت دستگاه قضایی در این شهرستان بوده است.

مجید علیپور افزود: برگزاری مستمر جلسات کمیته حمایت قضایی و ستاد تسهیل رفع موانع تولید از دیگر رویکردهای دستگاه قضایی در حمایت از تولید و افسران جنگ اقتصادی در سنگر تولید بوده است.

رییس جدید دادگستری شهرستان ساوه نیز اجرایی شدن بیانیه گام دوم انقلاب را مورد تاکید قرار داد و افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب به مواردی همچون فرهنگ ما می‌توانیم، تمدن سازی جهان اسلام و در نهایت، تحقق عدالت برگرفته از مشارکت عمومی و دستگاه قضایی اشاره شده است.

ابوالحسن شریفی افزود: افزایش سطح رضایتمندی مردم، کرامت مراجعین و تعامل منطقی و سازنده با ادارات و دستگاههای اجرایی، حفظ استقلال قضایی، گسترش عدل و مبارزه با فساد و خشکاندن ریشه‌های فسادزا، احیای حقوق عامه، کاهش آسیب‌های اجتماعی، تلاش بی وقفه برای رفع موانع تولید، جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی، جایگزینی مجازات حبس و کاهش مجازات حبس تعزیری و کوتاه کردن زمان دادرسی از مهمترین برنامه های دستگاه قضائی است که در این شهرستان با کمک مردم و مسئولان عملیاتی خواهیم کرد.

وی بیان کرد: افزایش امید در جامعه، ارتقای رضایتمندی مردم که سرمایه اجتماعی نظام اسلامی هستند از وظایف مسئولان است و باید همه در خدمت به مردم که همانا رضایت الهی را در پی دارد اهتمام جدی داشته باشند.

دادستان جدید عمومی و انقلاب ساوه نیز گفت: امنیت و اجرای عدالت دو ماموریت مهم دستگاه قضایی است و برای اجرای عدالت باید امنیت پایدار ایجاد شود.

محمودرضا سازنده افزود: عدم ارائه خدمات از سوی دستگاه‌های اجرایی یکی از موارد ناامنی در جامعه است و مسئولان نباید به واسطه کوتاهی در عمل به وظایف خود در جامعه ناامنی ایجاد کنند.

گفتنی است در این جلسه از خدمات "هادی ملکی" رییس پیشین دادگستری و "مجید علیپور" دادستان سابق ساوه تقدیر و "ابوالحسن شریفی" به عنوان رئیس جدید دادگستری و  "محمودرضا سازنده" به عنوان دادستان جدید شهرستان معرفی شدند.