رئیس جمهور با اشاره به تلاش دولت برای عدالت‌محور کردن بودجه ۱۴۰۱ براساس سند آمایش سرزمینی، اظهار داشت: جهت‌گیری مبنایی دولت در راستای مردمی کردن اقتصاد و عدالت‌محوری در همه عرصه‌هاست.

نگاه دولت تحقق عدالت و مردم‌محوری در همه عرصه‌هاست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش نامه‌نیوز، سیدابراهیم رئیسی در بیست‌وپنجمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور، در تبیین جایگاه و اهمیت والای آئین عبادی سیاسی نماز جمعه در کشور گفت: امروز تریبون نماز جمعه محلی برای تبیین مسائل کشور و کانون ایجاد امید و بیان دغدغه‌های مردم است. ائمه جمعه حلقه واسط میان مردم و مسئولان به شمار می‌آیند و بر همین اساس می‌توان گفت که این علمای بزرگوار نقش بسیار حائز اهمیتی در کارآمدی نظام حکمرانی دارند و در توفیقات دولت سهیم هستند.

رئیس جمهور با تاکید بر نقش مهم ائمه جمعه در شکل‌گیری ارتباط موثر و مفید و میان دولت و ملت، افزود: ائمه محترم جمعه از فرماندهان جهاد تبیین در اقصی‌نقاط کشور هستند و به دلیل ارتباط وثیقی که با بدنه جامعه دارند، زبان گویای مردم به شمار می‌آیند لذا نقش مهمی را انتقال مطالبات مردم به مسئولان ایفا می‌کنند. از این منظر، نقش ائمه جمعه در ساختار نظام حکمرانی کاملا مبنایی و راهبردی است.

 رئیسی در دومین بخش از سخنرانی خود، به تبیین عملکرد دولت در عرصه‌های مختلف در یک سال گذشته پرداخت و با اشاره به توفیقات بدست آمده در حوزه دیپلماسی، اذعان داشت: از ابتدای استقرار دولت اعلام کردیم که تقویت سیاست همسایگی، اصل مبنایی دولت در حوزه دیپلماسی است و در همین راستا گام برداشتیم. خوشبختانه این تغییر ریل راهبردی، سبب شد که تراز تجاری ایران با همسایگان مثبت شود و ارزش مبادلات به چندین برابر گذشته ارتقا یابد.

رئیس جمهور برنامه‌ریزی برای تامین امنیت غذایی و افزایش حجم تولیدات کشاورزی را دیگر توفیق دولت در ماه‌های گذشته خواند و گفت: در بخش کشاورزی در اثر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، شاهد افزایش قابل توجهی در حجم تولیدات بوده‌ایم و تا به امروز قریب هفت میلیون تن محصول از کشاورزان خریداری شده است.

رئیس جمهور در ادامه در تشریح برنامه‌های دولت در حوزه جذب سرمایه‌گذاری، گفت: رونق اقتصاد ملی و ارتقای شاخص‌های اقتصادی در کشور بدون جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی ممکن نیست. دولت برنامه‌های متنوعی در این حوزه دارد و تلاش می‌کند از طریق جذب سرمایه‌گذاری در راستای توسعه اشتغال پایدار، رونق تولید و رشد اقتصادی گام‌های مستحکمی بردارد.

رئیسی همچنین با اشاره به تلاش دولت برای عدالت‌محور کردن بودجه ۱۴۰۱ براساس سند آمایش سرزمینی، اظهار داشت: جهت‌گیری مبنایی دولت، در راستای مردمی کردن اقتصاد و عدالت‌محوری در همه عرصه‌هاست. بر همین اساس چه در قانون بودجه سالیانه و چه در تدوین برنامه هفتم توسعه، تلاش داریم به سمت تحقق عدالت و مردم محوری حرکت کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به برخی مطالب مطرح شده از سوی ائمه جمعه، مبنای انتصابات در دولت را جذب نیروهای کارآمد، پرتلاش و باانگیزه عنوان کرد و گفت: بارها تأکید کرده‌ایم و دولت از نیروهای کارآمد، جوان و انقلابی استفاده شود و نیروهای بی‌انگیزه و ناکارآمد کنار گذاشته شوند.

 رئیسی همچنین با اشاره به بحث عفاف و حجاب گفت: اجرای قانون ملاک است و در این زمینه نباید بر اساس سلایق شخصی عمل کرد.

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود به موضوع مذاکرات برای رفع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگز از میز مذاکره کنار نرفت. این غربی‌ها بودند که در حین انجام مذاکرات با صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انژری اتمی در این مذاکرات بحران ایجاد کردند.

 رئیسی با بیان اینکه به نتیجه رسیدن مذاکرات بیش از همه چیز نیازمند اراده طرف مقابل است، خاطرنشان کرد: موضوع جمهوری اسلامی ایران منطقی و عقلانی است و بدیهی است طرف مقابل هم اگر منطقی و عقلانی رفتار کند، مذاکرات می‌تواند منتج به نتیجه شود.

رئیس جمهور امیدآفرینی در میان مردم را اولویت اصلی کشور خواند و گفت: امروز از هر زمان دیگری نسبت به آینده کشور امیدوارتریم و با اتکا به داشته‌های خود و همچنین به پشتوانه ملت و رهبری معظم انقلاب شرایط را به نفع مردم تغییر خواهیم داد.

پیش از سخنان رئیس جمهور حجت الاسلام و المسلمین موسوی فر، حجت الاسلام و المسلمین محامی و حجت الاسلام و المسلمین شعبانی نمایندگان ولی فقیه در استانهای خوزستان، سیستان و بلوچستان و همدان به نمایندگی از ۹۰۰ امام جمعه کشور به بیان برخی مسائل و موضوعات کشور پرداختند.