امین اسماعیل نژاد ستاره این روزهای والیبال ایران گفت‌وگویی مفصل و خواندنی با ورزش سه انجام داده است.

اختصاصی؛ راز بزرگی که امین اسماعیل نژاد فاش کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ورزش سه، به طور قطع یکی از شیرین‌ترین خاطرات والیبال ایران از رقابت‌های لیگ ملت‌های سال 2022 ظهور ستاره‌ای به نام امین اسماعیل‌نژاد بود؛ بازیکنی که از هفته دوم جای صابر کاظمی را در ترکیب تیم گرفت و توانست به بهترین شکل ممکن پاسخ اعتماد بهروز عطایی را بدهد و پدیده بی چون و چرای ایران و حتی VNL لقب بگیرد. تا جایی که در روزهای اخیر تعریف و تمجیدها از او به سطح بین‌المللی هم رسیده است.

به بهانه این عملکرد فوق‌العاده اسماعیل‌نژاد در مسابقات لیگ ملت‌ها گفت‌وگویی مفصل را با این پشت خط زن تیم ملی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:

* امین اسماعیل‌نژاد چرا انقدر دیر به والیبال ایران معرفی شد؟ بسیاری حسرت می‌خورند که چرا زودتر معرفی نشدی.

من از همان تیم های پایه ملی بازی کردم و بالا آمدم اما چند سالی که قرار بود بعد از تیم ملی امید در بزرگسالان بازی کنم، مشکلاتی مثل مصدومیت زانو و سربازی برایم پیش آمد که چند سالی نتوانستم برای تیم ملی بزرگسالان بازی کنم و اولین سالی بود که توانستم این افتخار را به دست بیاورم اما از تیم های پایه بودم و شاید همه ندیده باشند.

* پس دلیل دیر اضافه شدنت به تیم ملی بزرگسالان مصدومیت بود؟

حدود یک سال زانویم مصدوم بود و پس از آن هم چند سال مشکل سربازی داشتم و نمی‌توانستم خروج از کشور بگیرم، در اردو ها حاضر می‌شدم اما لحظه آخر می‌گفتند کارت اوکی نشد.

* یعنی انتخاب هم می‌شدی؟

بله؛ من در اردو ها بودم و تمرین می‌کردیم اما لحظه آخر می‌گفتند کارت اوکی نشد و نمی‌توانیم تو را ببریم و من هم با ناامیدی برمی‌گشتم و برای لیگ آماده می‌شدم.

* وقتی قبل از اعزام به لیگ ملت ها، تمرینات را می‌دیدیم تو در ارنج آقای عطایی در تیم دوم بودی. فکرش را می‌کردی که لیگ ملت ها برایت به این شکل رقم بخورد؟

هر کسی که به خودش ایمان داشته باشد، مطمئن است که یک اتفاقی برایش رخ می‌دهد. واقعا از همان ابتدا که والیبال را شروع کردم، هدفی داشتم و هدفم هم این بود که برای تیم ملی بزرگسالان کشورم انتخاب شوم و بتوانم برای کشورم افتخارآفرینی کنم. هر کس تلاشش را بکند مطمئنا دیر یا زود نتیجه اش را می‌گیرد. البته تیم ذخیره وجود ندارد و همه بازیکن تیم ملی کشورمان هستیم اما من در تیمی که قرار بود فیکس باشد نبودم ولی دست از تلاش برنمی‌داشتم و صد خودم را در هر تمرینی می‌گذاشتم که هر زمانی که برای ایران به زمین می‌آیم بتوانم بهترین عملکرد را داشته باشم.

* از این جهت می‌پرسم که صابر کاظمی یک سال فوق‌العاده بود؛ به المپیک رفت و در مسابقات آسیایی یک تنه تیم را قهرمان کرد و بسیاری قبل از لیگ ملت‌ها می‌گفتند اگر بتوانیم کاری کنیم روی حساب صابر کاظمی است اما تو از چنین رقیب سرسختی عبور کردی.

مطمئنا بازیکنانی که در ایران برای اردوی تیم ملی انتخاب می‌شوند بهترین های دنیا هستند چون ایران جزو بهترین‌های دنیا است. من هم در پست خودم رفیق هایی دارم که رقابت با آنها انگیزه‌ام را ده برابر می‌کند چون می‌دانم وقتی بتوانم با آنها رقابت کنم، جزو بهترین‌های دنیا هستم.

* مصاحبه صابر کاظمی بعد از خط خوردن از تیم ملی را خواندی؟

من نخواندم اما دوستان گفتند.

* گفته بود من در ایران رقیب ندارم. واکنش تو به این قضیه چه بود؟

بالاخره هر آدمی شرایط خاصی دارد.

* انگیزه ات را بیشتر نکرد؟

چه بگویم... این حرف را سر این می‌گذاریم که صابر هم بخاطر مصدومیتی که خودش می‌گفت یا هر چیز دیگری از مسابقات برگشته بود و به دلیل شرایطش من حرفش را قبول می‌کنم و چیزی نمی‌گویم.

* حرفش را قبول داری؟

نه اما بخاطر شرایطش پاسخ ندادم. اینکه وقتی همه از یک کشور و رفیق هستیم، چنین حرفی بزند ولی آن هم به خاطر شرایطش بوده است. تفاوتی ندارد و همه این مسائل برای ایران است؛ هر کسی هم که بیشتر تلاش کند می‌تواند برای کشورش به میدان برود.

* در تورنمنت تو از بازی دوم هفته اول کاملا به تیم تزریق شدی و در اکثر بازی‌ها هم امتیازآورترین بازیکن تیم شدی. جدا از بحث فنی، بسیاری می‌گفتند شاید امین اسماعیل‌نژاد به دلیل کم تجربگی نتواند کار را دربیاورد ولی تو خیلی خوب عمل کردی.

بحث همین است که کم تجربگی من را در تیم ملی بزرگسالان می‌بینند و می‌گویند من تا با حال کجا بودم و چرا بازی نکردم اما بحث این است که من قبلا بازی کردم و در تیم های پایه و تیم ملی ب بودم و سال قبل در مسابقات قهرمانی آسیا بودم و چندین سال است در لیگ بازی می‌کنم. من الان ۲۶ ساله هستم و سن کمی هم ندارم اما چون بحث سربازی بوده نتوانستم در تیم ملی ملی بزرگسالان بازی کنم ولی از گذشته تجربه کافی برای این بازی ها را به دست آوردم.

 * تو قبل از شروع لیگ ملت ها ۱۱ هزار فالوور داشتی اما الان ۱۰۰ هزار را رد کرده‌ای.

درست است. همه اینها لطف مردم است که به والیبال اهمیت می‌دهند و بازی ها را با دقت نگاه می‌کنند و می‌بینند چه بازیکنی خوب بازی می‌کند و چه بازیکنی بد. این جدی خوشحالی دارد که مردم تا این حد والیبال را پیگیری می‌کنند‌؛ این مسئله انگیزه ما را بیشتر می‌کند که در هر تورنمنتی بهترین خودمان باشیم و صد خودمان را بگذاریم تا بتوانیم برای افتخارآفرینی کنیم.

* به یک چهره جذاب هم تبدیل شدی که مردم دوستت دارند.

مردم واقعا لطف دارند و امیدوارم بتوانیم این لطف و توجه را با بازی ها جبران کنم؛ مردم مطمئن باشند هر چه در توان‌مان باشد در هر بازی اجرا می‌کنیم.

* در تورنمنت‌ها واکنش‌ها نسبت به تو چطور بود؟ ویتال هینن گفته بود نمی‌دانیم این بازیکن تا الان کجا بوده و چند بازیکن و مربی حریف هم از تو تمجید کردند و حتی معتبرترین خبرنگار لهستانی هم از تو تعریف کرد. 

در هفته اول که برای تورنمنت رفتیم چون خیلی از بچه‌ها هم مثل من برای اولین بار اعزام شده بودند، کسی ما را نمی‌شناخت اما رفته رفته با عملکردمان به دنیا ثابت کردیم که ایران و ما هم جزو بهترین ها هستیم. پس از اینکه جلو رفتیم احترام ها نسبت به ما بیشتر شد و هر کسی به ما می‌رسید بالاخره نگاه می‌کرد و می‌شناخت. در‌ مجموع چون تجربه اول‌مان بود، اوایل سخت گذشت و فشار زیادی رویمان بود اما توانستیم تحمل کنیم و خدا را شکر که این نتایج را گرفتیم. البته این نتیجه‌ای که می‌خواستیم نبود و وقتی مردم از بیرون نگاه می‌کنند می‌گویند خوب بازی کردیم و باخت به لهستان هم اشکالی ندارد اما خودمان می‌دانیم که می‌توانستیم بازی را ببریم اما به خاطر برخی اشتباهات فردی این اتفاق رخ نداد.

* در شایستگی‌های محمد طاهر وادی هیچ شکی نیست و هر چه جلو رفت هم بهتر شد اما می‌گویند اگر سعید معروف به بازیکنی مثل امین اسماعیل‌نژاد پاس می‌داد بازدهی دو برابر می‌شد. نظر خودت چیست؟

مطمئنا بازیکنانی که الان در تیم ملی نیستند و قبلا بازی می‌کردند جزو بهترین های دنیا بودند و هیچ شکی در این موضوع نیست که همه ستاره بودند اما با تغییر نسلی که در تیم ملی ایجاد شده است، بازیکنان بهترین خودشان را ارائه می‌دهند که توانستند به چشم کادر فنی بیایند؛ مثل من و آقای وادی که رفته رفته توانست خودش را در تیم ملی جا بدهد و جزو بهترین های دنیاست. بحث حضور آقای معروف در تیم ملی هم بستگی به شرایط دارد؛ زمانی ایشان پاس می‌داده و الان شرایط تغییر کرده است.

* خودت دوست نداشتی این اتفاق رخ بدهد؟

من دو سال با آقای معروف در لیگ برتر هم‌تیمی بودم.

* منظور من در‌ تورنمنت‌های ملی بزرگ است.

واقعا بازی کردن کنار ستاره های نسل قبلی برای همه ما افتخار است اما الان باید به بازیکنان فعلی احترام گذاشته و به نحو احسن از آنها حمایت شود تا ما هم‌ بتوانیم خودمان را ثابت کنیم.

* در دو تقابل با کورک، تو عملکرد بهتر و درخشان‌تری داشتی.

واقعا بازی مقابل بازیکنان بزرگ دنیا مثل آقای کورک برای من که اولین تجربه‌ام بود، افتخار بزرگی است. من هر شب که به بازی قبل یا بعدی فکر می‌کردم، بازی مقابل آنها برای من افتخار بود و هست اما اگر آدم به اعتماد به نفس و خودباوری برسد، هیچ چیز کمتر از این بازیکنان نداریم و می‌توانیم بهتر هم باشیم.

* پیشنهاد لوبه درست است؟

من اسمی از باشگاه‌ها نمی‌آورم اما همین الان هم از بهترین باشگاه‌های اروپا پیشنهاد دارم ولی بزرگترین مشکلم سربازی است و نمی‌توانم فکر کنم.

* مشکل سربازی حل خواهد شد؟

امیدوارم درست شود و مسئولان به قول هایشان عمل کنند. من مدام پیگیری می‌کنم اما تا الان هیچ خبری نشده است. قول ها تا الان در حد حرف بوده است؛ امیدوارم در مدتی که در ایران هستیم و قرار است تمرینات آغاز شود، مشکلات حل شود تا من حداقل برای اردوها فکر و دغدغه نداشته باشم. یک ورزشکار حرفه‌ای علاوه بر تمرین باید فکر آسوده‌ای هم داشته باشد اما من فکرم آسوده نیست و نگران هستم که در اوج والیبالم مجبور شوم جایی بازی کنم که دیده نشوم و پولی هم نگیرم. امیدوارم مسئولین سر حرف‌شان بمانند و مشکل من را حل کنند.

* سقف آرزوی والیبالی امین اسماعیل‌نژاد چیست؟

مطمئنا آوردن مقام در المپیک. هر ورزشکاری هدفی دارد و هدف من از ابتدا دیدن تیم ملی کشورم روی سکوی المپیک بوده است. امیدوارم روزی این اتفاق بیفتد و من هم به هدفم برسم.