رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نحوه اجرای تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در خصوص تعیین نرخ سود تسهیلات مسکن مهر فروش اقساطی نشده را ابلاغ کرد

خبر بد برای متقاضیان وام | افزایش سود وام مسکن مهر به ۱۸درصد ابلاغ شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نحوه اجرای تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در خصوص تعیین نرخ سود تسهیلات مسکن مهر فروش اقساطی نشده را ابلاغ کرد.

صورتجلسه وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بانک مسکن درخصوص نحوه اجرای جزء ۴ بند الف تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

در راستای اجرای دقیق جزء ۴ بند الف تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مبنی بر «مالکان واحدهای تکمیل شده مسکن مهر که دارای خدمات زیربنایی هستند موظفند تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۱ برای تبدیل تسهیلات دریافتی از بانک مسکن به تسهیلات فروش اقساطی به بانک مسکن مراجعه کنند. بانک مسکن مجاز است در صورت عدم مراجعه مالکان فوق، نسبت به افزایش نرخ سود تسهیلات این واحدها از نرخ مصوب کنونی به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار (۱۸ درصد) اقدام کند.»

عطف به نامه رییس کل بانک مرکزی به شماره ۵۴۷۰۴ / ۰۱ مورخ ۴ خرداد ۱۴۰۱ مبنی بر «به منظور جلوگیری از اعتراضات و نارضایتی متقاضیان تسهیلات مسکن مهر و نیز در راستای اجرای جزء قانونی یاد شده، وزارت راه و شهرسازی می‌تواند راسا نسبت به هماهنگی با بانک مسکن اقدام کند»؛ موارد ذیل در اجرای این بند قانونی به تصویب و امضای وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بانک مسکن رسید:

۱-  نظر به درخواست‌ها و مراجعات مردمی و ضرورت توجه به مطالبات مردم در شرایط اقتصادی حال حاضر، مقرر شد ادارات و شعب تابعه وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن از هرگونه اقدام در خصوص افزایش نرخ سود تسهیلات مسکن مهر به ۱۸ درصد برای عموم متقاضیان مسکن مهر جدا خودداری کنند.

۲- با عنایت به اینکه اطلاعات دقیق واحدهای مسکن مهر تکمیل شده و دارای خدمات زیربنایی در اختیار متولیان مسکن مهر قرار دارد، بنابراین تشخیص تکمیل بودن و دارای خدمات زیربنایی بودن پروژه‌ها و واحدهای مسکونی صرفا با اعلام تاییدیه و معرفی‌نامه کتبی متولیان مسکن مهر (ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها برای سایر شهرها، شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید برای شهرهای جدید و شرکت بازآفرینی شهری ایران برای بافت‌های فرسوده) بوده که به شعب بانک مسکن ارسال می‌شود.

در اجرای دقیق قانون بودجه مقرر شد صرفا واحدهای قابل سکونت و تکمیل شده‌ای توسط متولیان مسکن مهر جهت افزایش نرخ سود به بانک مسکن معرفی شوند که دارای انشعابات و کنتورهای آب، برق، گاز و محل دفع فاضلاب و همچنین محوطه‌سازی و آماده‌سازی کامل (راه آسفالته و پیاده‌رو قابل دسترس به واحدها) باشند. بدیهی است اطلاع‌رسانی به متقاضیانی انجام می‌پذیرد که با دارا بودن کامل امکانات فوق‌الذکر برای انجام فروش اقساطی واحد خود تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۱ به بانک مسکن مراجعه نکرده‌اند.

۲-۱- متولیان مسکن مهر موظفند به محض احراز شرایط تکمیل و قابل سکونت بودن واحدها مطابق بند ۲ و همچنین محرز شدن عدم مراجعه مالکان این واحدها برای دریافت دفترچه قسط، تاییدیه و معرفی‌نامه کتبی را به شعب بانک ارسال کنند.

۲-۲- اطلاعات تاییدیه و معرفی‌نامه کتبی متولیان مسکن مهر به شعب بانک مسکن باید شامل نام و نام خانوادگی متقاضی، کد ملی، شماره تلفن ثابت، شماره تلفن همراه، آدرس محل سکونت، کد پروژه، مشخصات کامل واحد شامل آدرس، بلوک، طبقه و شماره واحد باشد.

۲-۳-متولیان مسکن مهر موظفند رونوشتی از تاییدیه و معرفی‌نامه کتبی ارسالی به شعب بانک را به حوزه وزارتی راه و شهرسازی ارسال کنند.

۳- پس از ارسال تاییدیه و معرفی‌نامه کتبی توسط متولیان مسکن مهر موضوع بند ۲، شعب بانک مسکن موظفند نسبت به ارسال ۳ فقره اخطار کتبی (اخطار اول با فرصت ۳۰ روز کاری، اخطار دوم و سوم هریک با فرصت ۱۵ روز کاری) اقدام و مراتب افزایش نرخ سود به ۱۸ درصد را به این متقاضیان اعلام کنند. بدیهی است اعمال نرخ ۱۸ درصد پس از ارسال ۳ اخطار کتبی خواهد بود و به موازات اخطار کتبی، اخطار پیامکی و تلفنی نیز توسط شعب بانک مسکن به متقاضیان مذکور انجام خواهد شد. همچنین الزامی است شعب بانک مسکن مستندات اخطار خود به این متقاضیان را در پرونده مربوطه نگهداری کنند.

۴- درموارد خاص که انجام تعهدات موضوع این صورتجلسه توسط متقاضی ناشی از عوامل غیرارادی یا اعسار و مانند آن امکانپذیر نباشد، متولیان مسکن مهر می‌توانند مراتب افزایش مهلت به متقاضی را به وزیر راه و شهرسازی گزارش کنند و در صورت موافقت وزیر راه و شهرسازی با افزایش مهلت، تاییدیه و معرفی‌نامه کتبی را پس از اتمام مهلت اعطایی، به شعب بانک مسکن ارسال کنند.

۵- مقرر شد وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بانک مسکن ضمن انجام سایر هماهنگی‌ها و اقدامات لازم برای اجرایی شدن بندهای این صورتجلسه نسبت به ابلاغ مفاد آن به ادارات و شعب تابعه در سراسر کشور اقدام کنند.