در ماده ۱۵ میزان افزایش حقوق ناشی از رتبه‌بندی در فیش حقوقی مشمولان اعلام شده است.

سورپرایز رئیسی برای معلمان | افزایش حقوق  میلیونی با اجرای رتبه بندی معلمان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
طرح رتبه‌بندی معلمان دارای ابعاد و زوایای مختلفی است که فرهنگیان باید نسبت به آن آشنایی داشته باشند. رتبه‌بندی معلمان بر اساس اعلام مسوولان وزارت آموزش و پرورش فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش می‌شود و هدف مستقیم رتبه بندی معلمان افزایش حقوق نیست اما منجر به افزایش حقوق هم می‌شود. مرحله اول طرح رتبه ‌بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد. در ادامه آخرین خبر از رتبه بندی معلمان را می خوانیم. رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با پایان زمان قانونی دولت برای ابلاغ آئین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان از شهریور ۱۴۰۰ اجرایی می شود.

در ماده ۱۵ میزان افزایش حقوق ناشی از رتبه‌بندی در فیش حقوقی مشمولان اعلام شده است.

لایحه رتبه‌بندی معلمان پس از ۱۰ سال کشمکش در روز ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۹ از سوی دولت وقت به مجلس ارسال و کلیات آن هجدهم خردادماه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید، اما به دلیل تغییرات قابل توجه لایحه از سوی نمایندگان مجلس و عدم تامین بار مالی آن، ماه‌ها در مجلس معطل ماند و یک مرتبه نیز از سوی شورای نگهبان رد و دوباره به مجلس بازگشت. با انجام اصلاحات واراده از سوی مجلس در ابتدای اسفندماه، رتبه‌بندی از سوی شورای نگهبان مورد موافقت قرار گرفت و در ۱۶ اسفندماه سال ۱۴۰۰ از سوی رئیس مجلس جهت اجرا به دولت و ۲۳ اسفندماه از سوی رئیس جمهور به وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شد.

دولت مکلف شده بود ظرف مدت یک ماه از ابلاغ قانون، آیین‌نامه اجرایی را تدوین و به تصویب هیئت وزیران برساند که به علت آنچه حسین عرب اسدی، معاون سرمایه انسانی سازمان امور اداری و استخدامی آن را دغدغه برای حفظ کیفیت آیین نامه اجرایی خوانده بود، تا ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۱ به طول انجامید و در نهایت از سوی محمد خبر، معاون اول رئیس‌جمهور جهت اجرا، ابلاغ شد.  

طبق اعلام وزیر آموزش و پرورش، آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان یک شیوه نامه اجرایی نیز دارد که تا کنون منتشر نشده است؛ وی در این باره گفته است: «در حال پیگیری این قانون و آماده سازی برای اجرا هستیم و امیدواریم تا ابتدای سال تحصیلی همه معلمان رتبه بندی شوند و با انرژی مضاعف در کلاس های درس حضور یابند.»وی همچنین چندی پیش اعلام کرد: «کمیته‌های لازم یا هیئت‌های ممیزی براساس قانون شکل گرفته و ان‌شاءالله رتبه بندی وارد مرحله اجرای اصلی در درون آموزش و پرورش شود. شروع آن هم از ۳۱ شهریور ماه سال جاری است.»درحالی آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان ابلاغ و وزارت آموزش‌وپرورش در حال آماده‌سازی مقدمات اجرایی لازم است که طی دو سه هفته اخیر انتقادات و اشکالاتی بر آیین نامه مذکور از سوی فرهنگیان و نمایندگان مجلس وارد شده است تا جایی که رئیس مجلس شورای اسلامی ۲۶ تیرماه در صحن علنی مجلس و در پاسخ به تذکر یک نماینده مجلس در این باره گفت: «در هیئت تطبیق وظیفه داریم که حتماً مصوبات هیئت دولت را با قانون مطابقت دهیم.

مصوبه دولت در خصوص قانون رتبه‌بندی معلمان به تازگی به هیئت تطبیق رسیده است. این مصوبه در مهلت قانونی هیئت تطبیق رسیدگی می‌شود و اگر مغایرت وجود داشته باشد، حتماً اعلام خواهیم کرد.»از جمله انتقاداتی که تا کنون در این باره مطرح شده می‌توان به عدم شمولیت معلمانی که کد تخصیصی ندارند، ابهام در تشکیل کانون‌های ارزیاب که قرار است صلاحیت عمومی و تخصصی معلمان را ارزیابی کنند، شرط تداوم خدمت دوساله برای معلمانی که سال گذشته و یا امسال بازنشسته شده اند، عدم شمولیت معلمان با دوسال خدمت، الزام به کسب امتیاز کف ۴۵۰ تا ۵۰۰ برای احراز رتبه آموزشیار معلمی و احتمال بروز مشکل در اعمال مدرک تحصیلی دوم فرهنگیان اشاره کرد که هنوز به همه آنها پاسخ داده نشده است و به نظر می‌رسد باید منتظر شیوه نامه اجرایی و آرای هیئت تطبیق ماند.در ادامه مروری بر برخی جزئیات مهم طرح رتبه‌بندی معلمان که در آیین‌نامه اجرایی آمده خواهیم داشت: 

 ماه ۳ آیین‌نامه به مشمولان رتبه‌بندی پرداخته است که مطابق آن، مشمولان این آیین‌نامه عبارت‌اند از مشمولین طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان و نیروهای توان‌بخشی مدارس استثنایی که در حال حاضر صرفاً در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال به خدمت تمام‌وقت دارند.

افراد موضوع لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزش‌وپرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده‌اند از طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان - مصوب ۱۳۵۸ - شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی آن، مشمول این آیین‌نامه هستند.

آن  دسته از نیروهای اداری شاغل در پست‌های کارشناسی و بالاتر که بر اساس ضوابط و شرایط مربوط در یکی از عناوین موضوع طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان اشتغال یابند، از زمان تغییر سمت و شروع به خدمت معلمی مشمول نظام رتبه‌بندی می‌شوند. در صورت بازگشت مجدد به کار در سمت‌های اداری حسب شرایط ذی‌ربط از فوق‌العاده رتبه‌بندی برخوردار نخواهند بود.

۸ گروهی که از دایره مشمولان رتبه‌بندی خارج می‌شوند؟

ـ نیروهای اداری

ـ نیروهای فاقد کد شناسه استخدام مورد تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور

ـ کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاه‌های اجرایی (با حفظ پست سازمانی با بدون آن)

ـ کارکنان مأمور به مدارس غیردولتی (به‌استثنای مدیران و معاونین که از آموزش‌وپرورش حقوق دریافت می‌کنند)

ـ نیروهای مازاد یا در اختیار مدرسه

ـ کلیه افرادی که از بیش از یک صندوق حقوق دریافت می‌کنند

ـ افرادی که در مرخصی بدون حقوق به سر می‌برند، افراد انتقالی به دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی

ـ و افراد مأمور به تحصیل مشمول این آیین‌نامه نیستند.

در  ماده ۴ آیین‌نامه، امتیازات لازم برای کسب رتبه‌های پنج‌گانه قید شده است و مشمولین در مرحله استقرار، با در نظر گرفتن امتیازات مندرج در جداول زیر سنجش و ارزیابی‌شده و بر اساس امتیازات کسب‌شده در یکی از رتبه‌های پنج‌گانه قرار خواهند گرفت.

در تبصره ۱ این ماده تصریح شده است که بسته‌های ارزیابی با سنجه‌های کیفی متفاوت که متناسب با هر رتبه از عمق و اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود، برای هریک از رتبه‌ها به‌صورت مجزا و بر اساس سهم از سقف امتیاز بر اساس توزیع جدول شماره ۱ توسط مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت با همکاری مراجع ارزیابی‌کننده مندرج در جدول شماره ۲ به اجرا گذاشته می‌شود:

بر اساس تبصره ۲، حداقل امتیاز مورد نیاز برای احراز هریک از رتبه‌های مشمولان بر اساس سهم امتیازات تعیین‌شده جدول شماره ۱ برای هریک از شایستگی‌های موضوع این آیین‌نامه به شرح جدول شماره ۳ است.

در  تبصره ۳ نیز قید شده است که مصادیق و شاخص‌های رفتاری و عملکردی جهت ارزیابی برای احراز رتبه‌ها ازجمله مدرک تحصیلی، سنوات خدمت، گواهینامه‌ها، تألیفات، پروژه‌ها و همچنین میزان و ضریب تأثیر هرکدام از آنها به‌موجب شیوه‌نامه‌ای خواهد بود که با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت تهیه و به تأیید وزیر آموزش‌وپرورش خواهد رسید.

 طبق تبصره ۴ ماده ۴، در ارزیابی شایستگی‌های عمومی مطابق بند (۳-۱) ماده ۲ قانون، مجموعه‌ای از صفات و ویژگی‌های شخصیتی فرد شامل باورها، نگرش‌ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش‌وپرورش کشور که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده می‌کند و پایبندی فرد را به ارزش‌های اسلامی و انقلاب اسلامی، قوانین و مقررات آشکار می‌سازد، معیار بررسی خواهد بود.

هیئت‌های ممیزه جهت احراز این دسته از شایستگی‌ها در طول خدمت مشمولین مکلف به استعلام از مراجع ذیصلاح قانونی هستند.

 همچنین در تبصره ۵ گفته شده است در مواردی که بر اساس قوانین مربوطه، بازنشستگی افراد شاغل مشمول در اختیار وزارت است، اجرای رتبه‌بندی منوط به حداقل دو سال خدمت در آموزش‌وپرورش از تاریخ اجرای این آیین‌نامه است.

 اعلام میزان افزایش حقوق ناشی از رتبه‌بندی

اما در ماده ۱۵ میزان افزایش حقوق ناشی از رتبه‌بندی در فیش حقوقی مشمولان اعلام شده است. با تعیین رتبه مشمول توسط هیئت ممیزه ذی‌ربط، فوق‌العاده رتبه‌بندی مطابق ماده ۶ قانون به ترتیب برای رتبه‌های پنج‌گانه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب ۴۵ درصد، ۵۵ درصد، ۶۵ درصد، ۷۵ درصد و۹۰ درصد مجموع امتیازات حق شغل، حق شاغل و فوق‌العاده شغل در حکم کارگزینی مشمولین، به‌صورت جداگانه درج و ماهیانه پرداخت می‌شود.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، زمان نهایی شدن آیین نامه رتبه بندی معلمان را اعلام شد.

وزیر آموزش و پرورش که در سفر استانی رئیس جمهور به همدان در نهاوند حاضر شده از نهایی شدن آیین نامه رتبه بندی معلمان در یکشنبه هفته آینده خبر داد.  

یوسف نوری صبح پنج شنبه در جمع خبرنگاران در نهاوند اعلام کرد: آیین نامه طرح رتبه بندی معلمان ۱۲ خرداد ماه به دولت ابلاغ شد اما ایراداتی بر آیین نامه وارد بود که هفته گذشته کمیسیون تلفیق مجلس آن را به دولت ارسال کرد و ۱۰ ایراد مطرح بود.

دیروز در جلسه هیئت دولت ایرادات مطرح و به توافق رسیدند و یکی از ایرادات که بحث کارشناسی داشت در جلسه یکشنبه هیئت دولت بررسی و آیین نامه رتبه بندی نهایی می شود.

نماینده مردم یزد در مجلس یازدهم گفت: پس از گذشت ۴ ماه از ابتدای سال هنوز اقدامی برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان انجام نشده است و بودجه لازم در نظر گرفته نشده است، بنابراین لازم است بدون فوت وقت ضمن اصلاح و ابلاغ آیین نامه مربوطه بودجه لازم برای این موضوع پیش بینی شود.

محمدصالح جوکار در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: سازمان برنامه و بودجه علی رغم سرمازدگی محصولات کشاورزی، از ابتدای سال تاکنون خسارتی به کشاورزان پرداخت نکرده است. کشاورزان در این شرایط چگونه باید معشیت خود را اداره کنند؟

نماینده مردم یزد، اشکذر،بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس یازدهم با اشاره به طوفان و سیل و خسارت 2 هزار میلیاردی به زیرساخت های استانش گفت: سازمان برنامه و بودجه تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده است، این موضوع باید در هیات دولت تصویب و این وجوه پرداخت شود.

وی ادامه داد: با وجود گذشت ۴ ماه از ابتدای سال هنوز اقدامی برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان انجام نشده است و بودجه لازم در نظر گرفته نشده است، بنابراین لازم است بدون فوت وقت ضمن اصلاح و ابلاغ آیین نامه مربوطه بودجه لازم برای این موضوع پیش بینی شود.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز در تذکرات شفاهی خود به موضوع اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان و افزایش حقوق بازنشتگان پرداختند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز در تذکرات شفاهی خود به موضوعاتی همچون لزوم تغییر مدیران دولت سابق در دستگاه‌ها، گرانی کالا‌ها و تورم، اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان و افزایش حقوق بازنشستگان پرداختند که در این گزارش می‌خوانید:

 عدم تغییر مدیران سابق مانع جدی اجرای سیاست های دولت سیزدهم است

حسن همتی نماینده شاهین‌دژ در تذکر شفاهی خود، گفت: عدم تغییر مدیران مسبب وضع فعلی یکی از موانع جدی اجرای سیاست های دولت انقلابی و مردمی است، آقای رئیسی؛ علیرغم گذشت حدود یک سال از عمر دولت شما تغییرات قابل قبولی در سطح مدیریت کشوری و حتی شهرستان ها انجام نشده است.

وی افزود: انتظار تغییرات اتوبوسی نداریم اما تعدادی از مدیران سابق با لابی شدید در حال تلاش برای ماندن هستند. از کسانی که هیچ اعتقادی به دولت و برنامه های شما ندارند چه انتظاری دارید؟ ادامه حضور این مدیران در سیاست برنامه های شما را در حد اعلامی باقی گذاشته و اجازه اعمال آن ها را نمی دهد.

نماینده مردم شاهین دژ و تکاب در مجلس، اضافه کرد: متاسفانه نظارت کافی و قابل قبولی بر روند تولید و عرضه کالاها و خدمات وجود ندارد، قیمت ها به دلخواه و گاها در سایت های مجازی و جلسات شبانه افرادی که اعتقادی به دولت سیزدهم ندارند انجام می شود.

وی در بخش دیگری از تذکر شفاهی خود اظهار کرد:قیمت اجناس و خدمات لحظه ای و افزایش حقوق ها سالانه و آن هم کم تر از نرخ تورم تعیین می شود. از هیات رئیسه و نمایندگان مجلس تقاضا دارم اولویت طرح ها را به سمت بهبود وضعیت معیشتی مردم ببرند، مردم از ما انتظار بهبود وضعیت اقتصادی و مبارزه جدی با فساد و رانت را دارند.

همتی تاکید کرد: وزیر آموزش و پرورش نسبت به اجرای رتبه بندی معلمان تسریع کند و همچنین دولت نسبت به اجرای قانون مجلس در خصوص افزایش حقوق کارکنان تامین اجتماعی و همسان سازی حقوق بازنشستگان جدی تر عمل کند.

 وضعیت حقوق کارمندان و بازنشستگان خوب نیست

در ادامه جلسه امروز رحمت اله نوروزی نماینده علی‌آباد در تذکر شفاهی خود، گفت: وضعیت حقوق کارمندان و بازنشستگان خوب نیست، تورم 50 درصد اما افزایش حقوق ها تنها 10 درصد است.

وی در بخش دیگری از تذکر خود به وزیر جهاد کشاورزی، در خصوص کمبود نهاده های دامی افزود: جوجه ریزی کاهش پیدا کرده است، به این موضوع توجه کنید.

نماینده علی‌آباد همچنین در تذکری به وزیر آموزش و پرورش، تصریح کرد: وضعیت مربیان پیش دبستانی، نهضت سوادآموزی، معلمان خرید خدمت و غیرانتفاعی را یک بار برای همیشه حل کنید. مراجعه به نمایندگان بسیار زیاد است، آقای وزیر؛ بارها به این موضوع تاکید کرده ایم رتبه بندی باید اجرایی شود و شما باید صدای معلمان و فرهنگیان در دولت باشید چرا به اراده به این موضوع ورود نکرده و اجرای این قانون را به امروز و فردا موکول می کنید.

بر اساس این گزارش، سیدغنی نظری نماینده خلخال و کوثر در تذکر شفاهی با انتقاد از وزیر آموزش و پرورش به دلیل عدم اجرای رتبه بندی معلمان گفت: در صورت تعلل بیش از حد در اجرای رتبه بندی معلمان و تضییع حقوق فرهنگیان، بنده پرچمدار استیضاح شما خواهم بود و این کار را به سرانجام می رسانم تا افکار عمومی بداند ما محکم پشت قانون ایستاده ایم.

وی تصریح کرد: آیین نامه رتبه بندی معلمان به گونه ای تدوین شده که حقوق این قشر زحمتکش تضییع شده، اگر معلمان نبودند، بنده و شما محلی از اعراب نداشتیم.

** رئیس جمهور دستور لازم برای افزایش حقوق متناسب بازنشستگان را بدهد

همچنین محمد سبزی نماینده ساوه در مجلس نیز در تذکر شفاهی خود خواستار رسیدگی به وضعیت بازار شد و گفت: امروز مردم از آن گلایه دارند و در حوزه تأمین غذا و دارو و پرداخت کرایه خانه با مشکل مواجه شده‌اند.

وی در ادامه ضمن تشکر از رئیس مجلس برای رسیدگی به وضعیت حقوق بازنشستگان عنوان کرد: از رئیس جمهور می‌خواهم در این خصوص دستور لازم برای افزایش حقوق متناسب بازنشستگان را بدهد.

نماینده ساوه خطاب به وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: در حال حاضر دو هزار و  800 نفر معلم خارج از کشور داریم که برای پرداخت حق‌الزحمه آنها دستور قضایی و کتبی سازمان برنامه وجود دارد اما تنها دستمزد برخی از آنها پرداخت شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پایان در تذکری خطاب به وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: دامداران را دریابید که حال و روز خوبی ندارند و به دلیل سختی تأمین نهاده‌ها به مرز ورشکستگی رسیده‌اند.

زمان اجرا شدن رتبه بندی فرهنگیان از زبان وزیر آموزش و پرورش

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش نیز اخیرا گفته است: طرح رتبه بندی معلمان بیشتر از همیشه به مرجله اجرا نزدیک شده است و از ابتدای این هفته اجرایی می شود.

از جمله مسائل بحث برانگیز و حیاتی در حوزه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت کشور مسئله رتبه بندی معلمان است که موافقان و بعضا مخالفان خاص خود را دارد. رتبه‌بندی بر اساس اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش می‌شود و هدف مستقیم آن افزایش حقوق نیست؛ اما منجر به افزایش حقوق هم خواهد شد.

اکنون پس از گذشت ۱۰ سال از ارائه این طرح و حضور ۶ وزیر در مسند ریاست وزارت آموزش و پرورش، بالاخره اجرایی شدن قانون رتبه بندی معلمان به انتهای خود رسیده است.

وزارت آموزش و پرورش ملزم به اجرای این طرح است و بر اساس قانون، مدیران این وزارتخانه از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ ملزم هستند ضمن تدوین آئین‌نامه اجرایی این قانون، آن را به مرحله اجرا درآورند.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش نیز اخیرا گفته است: فرآیند اجرایی رتبه بندی معلم‌ها از ابتدای این هفته آغاز می‌شود.

او گفت: دولت مردمی با پس نگرفتن لایحه رتبه بندی و موافقت با افزایش سه و نیم برابری بودجه این لایحه، سعی در ترمیم وضعیت معیشتی معلمان دارد.

اما این طرح با وجود حرکت به سمت اجرایی شدن باز هم با ایرادات و حاشیه‌هایی نیز گریبانگیر است؛ در این باره با  کارشناس آموزشی در حوزه آموزش و پرورش به گفت و گو پرداختیم.

شروین مسیح در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران و در ارتباط با طرح رتبه بندی معلمان گفت: طرح رتبه بندی معلمان از جمله مواردی است که باید به آن دقت فراوانی شود. با مثالی آغاز می کنم. در کشور ما پارکی وجود ندارد که تنها درخت داشته باشد؛ چون سودی نخواهد داشت. در بیشتر پارک‌های ما و شهر‌های بازی، کافی شاپ و سیستم‌های دیگری هستند که بتوان از آن ها درآمد کسب کرد و سودی به دست آورد. پارکی که تنها در آن درخت وجود داشته باشد و تنها برایش هزینه بشود، اصلا وجود ندارد و یا بسیار کم است.

او گفت: این مثال برای مقایسه با شرایط و عملکرد دبیران در نظام آموزشی ما بود. متاسفانه دبیران موقع آموزش برای سیستم درآمد کسب نمی‌کنند و بنابراین به نظر می‌رسد که سیستم آموزش و پرورش هزینه دارد. در صورتی که درآمد اصلی و سرمایه گذاری در آموزش و پرورش است؛ یعنی دانش آموزان باید آموزش ببینند و علم آن‌ها افزایش پیدا کند تا کشور به سمت رشد حرکت کند. این یک کار پرهزینه نیست؛ بلکه یک منبع کسب درآمد برای هر کشوری محسوب می‌شود.

به گفته مسیح اگر از کادر‌های داخلی که در آموزش و پرورش حضور دارند کم بشود و بر تعداد معلمان اضافه شود؛ به نفع کل سیستم آموزش خواهد بود. بخش عمده‌ای از سیستم آموزش و پرورش کادر اداری هستند که مشغول گزینش، تعیین حقوق و... هستند که چند صباحی درس داده اند و بعد پشت میزنشین شده‌اند. کل این کار‌ها باید توسط سازمان برنامه و بودجه و اداره کار انجام شوند؛ نه زیر نظر اداره آموزش و پرورش. این وزارتخانه مهم تنها باید به امور علمی و آموزشی بپردازد.

او گفت: ما نیاز به طرح رتبه بندی معلمان پیدا کرده ایم؛ به آن دلیل که همسان سازی حقوق ، دستمزد و مزایا که قاعدتا باید خارج از تمامی صحبت‌ها برای مشاغل مختلف زیر نظر سازمان برنامه و بودجه و اداره کار باشد؛ وجود نداشته است و به همین خاطر فرهنگیان حقوق‌های خود را از اداره آموزش و پرورش دریافت می‌کنند.

او گفت: به عنوان مثال، دبیری که در سیستان و بلوچستان کار می‌کند؛ به اندازه مهندسی که در آن شهر کار می‌کند، حقوق دریافت نمی‌کند و این موضوع برای تمامی دبیران و فرهنگیان در تمامی شهر‌ها وجود دارد.

کارشناس آموزشی در ادامه گفت: طرح همسان سازی حقوق و دستمزد و مزایا متاسفانه عاملی است که باعث شده آموزش و پرورش گروهی را استخدام کند و مجدد به نیرو‌های مدارس و کادر اداری اضافه کند تا بخواهند برای تعیین کردن رتبه بندی دبیران یک سازمان تشکیل دهند و رتبه بندی دبیران را از طریقی و به پرهزینه‌ترین شکل ممکن انجام بدهند.

مسیح گفت: به راحتی می‌شود با همسان سازی حقوق ، دستمزد و مزایا از طریق سازمان برنامه بودجه و اداره کار به رتبه بندی دبیران کاری نداشت و دبیران در هر جایی که کار می‌کنند حقوق آن‌ها به شکل استانداردی افزایش پیدا کند. این موضوع از عواملی است که می‌تواند به دبیران کمک کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار نماینده علی آباد کتول مبنی بر لزوم توجه به قانون رتبه بندی معلمان در هیات تطبیق مصوبات گفت: این مصوبه هیات دولت به تازگی به هیات تطبیق مصوبات رسیده که در مهلت قانون رسیدگی و نتیجه آن اعلام خواهد شد.

رحمت الله نوروزی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۶ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در اخطاری گفت: موضوع قانون رتبه بندی فرهنگیان باید در هیات تطبیع مصوبات مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد، با توجه به تاکیدات مجلس و دولت و مقام معظم رهبری در تمدن نوین، معلمان عزیز طلایه داران هستند، لذا با توجه به حمایت هایی که صورت گرفته، این قانون باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس یازدهم یادآور شد: متاسفانه در حال حاضر تیمی مانع شده اند، از این جهت تقاضا داریم همانطور که تاکنون از این قانون دفاع شده، بعد از این نیز با بررسی در هیات تطبیق مصوبات مورد حمایت قرار گیرد.

دکتر محمدباقر قالیباف در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: موضوع مورد اشاره دیروز و امروز آقای نوروزی پیگیری خواهد شد، وظیفه ما در هیات تطبیق مصوبات بررسی و تطبیق مصوبات هیات دولت با قانون است، این موضوع به تازگی به هیات تطبیق رسیده و در مهلت قانونی رسیدگی و به وقت اعلام می شود. در صورت مغایر بودن نیز موارد اعلام خواهد شد.

نماینده مردم علی آباد در مجلس با بیان اینکه ۱۵ آیتم در آیین‌نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی معلمان خلاف قانون است، گفت: نفوذی‌های سند ۲۰۳۰ مانع از اجرای دقیق قانون رتبه‌بندی معلمان می‌شوند.

رحمت اله نوروزی در جلسه علنی امروز (شنبه ۲۵ تیرماه) مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده (۱۹۴) آیین‌نامه داخلی مجلس و اصول (۵۷) و (۲۶) قانون اساسی در تذکر و اخطاری درباره رتبه‌بندی معلمان، گفت: اگرچه برای سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۵ میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته‌ایم اما نفوذی‌های سند ۲۰۳۰ مانع اجرای این قانون می‌شوند چرا که ۱۵ آیتم در آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان خلاف قانون ایجاد شده است.

نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه ۴۶۰ هزار معلم کد استخدامی و مستخدمی ندارند، رتبه‌بندی معلمان شامل حال آنها نمی‌شود لذا تقاضا داریم هیأت تطبیق این موضوع را مجددا مورد بحث قرار دهد.

وی افزود: با توجه به تأکیدات رهبر انقلاب و رئیس جمهور باید هر چه سریعتر هیأت تطبیق این موضوع را بررسی کند چرا که  ۱۵ آیتم در آیین‌نامه اجرایی قانون خلاف قانون مصوب شده است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: در کمترین رتبه یعنی در بدترین حالت ۴۵ درصد حقوق و مزایای معلمان افزایش خواهد یافت.

صادق ستاری فرد، در پاسخ به این سوال که حداقل حقوق معلمان با قانون رتبه بندی چقدر خواهد بود، افزود: بسته به اینکه معلمان در کدام رتبه قرار بگیرند، حداقل‌ها متفاوت است. اما در کمترین رتبه یعنی در بدترین حالت ۴۵ درصد حقوق و مزایای معلمان یعنی حق شغل، حق شاغل و حق فوق العاده آنان افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: حقوق معلمان رتبه ۱ ۴۵ درصد، معلمان رتبه ۲ ۵۵ درصد، معلمان رتبه ۳ ۶۵ درصد، معلمان رتبه ۴ ۷۵ درصد و معلمان رتبه ۵ ۹۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. حق شغل حق شاغل و حق فوق العاده سه بخش حقوقی است که برای معلمین در نظر گرفته شده است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: هر کدام از معلمان بسته به اینکه در چه شرایطی فعالیت می‌کنند و در کدام رتبه قرار می‌گیرند حداقل حقوق شان متفاوت است؛ نمی‌توان عددی دقیق را به عنوان حداقل حقوق اعلام کرد. بسته به اینکه در احکام معلمین رقمش به چه نحوه است و در کدام رتبه قرار می‌گیرند؛ حداقل حقوق معلمان متفاوت خواهد بود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: معلمان نوظهور با کمتر از ۲ سال سابقه و همچنین تمامی معلمان فارغ از حیث سنوات خدمتی شامل رتبه بندی می شوند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام اینکه همه معلمان فارغ از سنوات خدمتی‌شان مشمول رتبه بندی می‌شوند، گفت: در رتبه بندی فرایند، رقابتی است و همه معلمان در قالب شایستگی‌های عمومی، حرفه‌ای، تخصصی و تجربه می‌توانند به‌نحوی که در قانون آمده از مزایای رتبه‌بندی استفاده کنند.

صادق ستاری‌فرد با حضور در شبکه افق به سوالاتی درباره رتبه بندی معلمان پاسخ داد و گفت: رتبه بندی از سال ۸۳ در قانون برنامه چهارم توسعه تکلیف شده بود اما عملیاتی نشد. در سال ۹۰ نیز در سند تحول بنیادین تکلیف شد و اجرا نشد همچنین در برنامه ششم توسعه الزام شد اما در نهایت بعد از ۱۰ سال کش و قوس لایحه‌اش در اسفند ۱۳۹۹ به مجلس تقدیم شد.

وی افزود: آن لایحه ایرادات بسیاری داشت و ۲۰ هزار میلیارد تومان برای سه سال پیش‌بینی شده بود.

ستاری فرد اضافه کرد: با روی کار آمدن دولت جدید موضوع رتبه بندی به عنوان مطالبه جدی فرهنگیان که هم رضایتمندی شغلی معلمان و هم ارتقای کیفی نظام تعلیم و تربیت را به دنبال دارد، مطرح شد و در نهایت در شکل فعلی‌اش در مجلس به تصویب رسید و از سوی دولت ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه ۳۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه بندی در بودجه سنواتی پیش بینی شده است، در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت عدم شمولیت نومعلمان با زیر دو سال سابقه استخدامی در رتبه بندی گفت: هم در قانون و هم مفاد آیین‌نامه به نحوی پیش‌بینی شده است که همه معلمان فارغ از اینکه سنوات خدمتی‌شان چقدر است، شامل رتبه بندی می‌شوند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: در هفته گذشته در برخی رسانه‌ها مطرح شده بود که معلمان زیر دوسال خدمت مشمول رتبه بندی نمی‌شوند اما خوشبختانه ما هم مفاد آیین نامه را بررسی کردیم و هم در گفت‌وگویی که با سازمان اداری و استخدامی داشتیم، تلقی و برداشت این شد که با توجه به صراحت متن قانون، همه معلمان فارغ از سنوات خدمتی‌شان مشمول رتبه بندی شوند.

ستاری‌فرد با بیان اینکه البته در متن قانون محدودیت‌هایی برای شمولیت در رتبه بندی ذکر شده که از جمله آن‌ها می‌توان به مامورشدگان به دیگر دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد، گفت: اما خوشبختانه هیچ محدودیتی از حیث سنوات خدمتی مدنظر نیست.

وی همچنین در پاسخ به این موضوع که گفته می‌شود آیین نامه اجرایی به گونه‌ای طراحی شده که معلمان هرچه قدر کار کنند نمی‌توانند به درجه بالا برسند، اظهار کرد: خیر!‍ اینطور نیست. هرچند تمام اساتید دانشگاه هم به درجه استاد تمامی نمی‌رسند و همه نیروهای نظامی  به رتبه سرلشکری نمی‌رسند. در رتبه بندی فرایند، رقابتی است. همه معلمان در قالب شایستگی‌های عمومی، حرفه‌ای، تخصصی و تجربه می‌توانند به نحوی که در قانون آمده از مزایای رتبه بندی استفاده کنند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: صرفاً معلمانی می‌توانند ارتقای رتبه ۴ و ۵ را درخواست کنند که به ترتیب ۱۵ و ۲۱ سال سابقه خدمت به بالا داشته باشند. سقف امتیازات ۱۰۰۰ است. برای رتبه ۵ کسب ۹۰۰ امتیاز و برای رتبه ۴، کسب ۷۵۰ امتیاز لازم است و مولفه‌ها و شاخص‌های مختلفی دارد که در آیین نامه ذکر شده است.

ستاری‌فرد در پایان اظهارکرد: از نظر کارشناسی، اشکالاتی به آیین نامه اجرایی مطرح شده که قابل بررسی و تأمل است که در هیئت تطبیق مجلس به آن توجه می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از مهمترین دغدغه های رئیس جمهور در نظام آموزش و پرورش، اجرایی شدن قانون رتبه بندی معلمان است.

یوسف نوری روز جمعه در نشست صمیمی با جمعی از فرهنگیان شهرستان دیواندره اظهار داشت: با تصویب آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان از سوی هیات دولت، شیوه نامه اجرایی آن در حال تدوین است و با راه اندازی سامانه، رتبه بندی در اسرع وقت اجرایی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه رتبه بندی باید به کیفیت نظام تعلیم و تربیت بیانجامد؛ گفت: اگر با اجرایی شدن رتبه بندی معلمان، کیفیت نظام تعلیم و تربیت رشد کند، ما به نتیجه خواهیم رسید.

وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه اجرایی شدن رتبه بندی از منویات رهبر معظم انقلاب و همه مسوولان نظام بوده است؛ گفت: تاریخ اجرای رتبه بندی از ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰ خواهد بود.

افزایش ۲ برابری بودجه آموزش و پرورش استان ها در سفرهای استانی رییس جمهور

وی با اشاره به اختصاص هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به آموزش و پرورش استان کردستان در این سفر افزود: این اعتبار علاوه بر اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی اختصاص داده شده دولت برای نوسازی و تکمیل مدارس به آموزش و پرورش کردستان خواهد بود.

نوری همچنین به اختصاص ۲۵۰ هزار میلیارد ریال به آموزش و پرورش استان ها در بیست و هفت سفر رییس جمهور و اعضای هیات دولت به استان ها، اضافه کرد: این بودجه علاوه بر بودجه سالانه  ۱۳۰ هزار میلیارد ریالی آموزش و پرورش استان ها است.

وی با اشاره به مشکلات معیشتی معلمان، اظهار داشت: دولت بودجه آموزش و پرورش را از ۹.۶ درصد به ۱۳ درصد از بودجه عمومی دولت افزایش داده است و در طول تاریخ آموزش و پرورش چنین اتفاقی نیفتاده است .

وزیر آموزش و پرورش از برگزاری آزمون ویژه طرح مهر آفرین خبر داد و گفت: این نیروها فاقد کد کارمندی و استخدامی هستند، لذا با این آزمون تعیین تکلیف خواهندشد .

عضو کابینه دولت مردمی بیان اینکه دولت به دنبال شفافیت است؛ گفت: فعالیت های تابستانی آموزش و پرورش مخصوصا برای دانش آموزانی که در دوران کرونا نتوانسته بودن آموزش های خود را تکمیل کنند، ادامه دارد .

وی ادامه داد: اگر آموزش و پرورش به حرکت بیفتد اقدامات خوبی انجام خواهد شد و به اهداف بیانیه گام دوم خواهیم رسید و اگر این کار انجام نشود دچار بیکاری، طلاق و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خواهیم شد.

میانگین سرانه فضاهای ورزشی کردستان پایین‌تر از میانگین کشوری است

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نیز در این نشست به خدمات دولت سیزدهم و اقدامات برجسته وزیرآموزش و پرورش اشاره کرد و پیگیری عملیاتی شدن رتبه بندی معلمان، توجه به مسائل آموزشی، تربیتی و ورزشی از جمله توسعه فضاهای ورزشی درون مدرسه ای در قالب طرح شهید سلیمانی را از جمله این اقدامات برشمرد .

هاشم ناظمی جلال بابیان اینکه میانگین سرانه فضاهای ورزشی استان حدود ۲۰سانتی متر مربع و کمتر از میانگین کشوری است، گفت: با احداث ۴۲فضای ورزشی طرح شهید سلیمانی، شامل هفت باب سالن ورزشی و ۳۵ زمین چمن مصنوعی، تحولی عظیم در این حوزه اتفاق خواهد افتاد.

وی اجرای بیمه تکمیلی و اجرای مسابقات ورزشی ویژه فرهنگیان با شرکت هزار نفر از معلمان در مرحله استان را از دیگر اقدامات شاخص آموزش و پرورش اعلام کرد.

در این نشست چند نفر از معلمان دیواندره به نمایندگی از سایر فرهنگیان به طرح نظرات، پیشنهادت، درخواست ها و سوالات خود در حوزه های مختلف پرداختند و وزیر آموزش و پرورش به پرسش های آنان پاسخ داد .   

استان کردستان امروز جمعه میزبان سفر استانی آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور و هیات همراه است.

دیدار عمومی با اقشار مختلف مردم شهرستان سقز، نشست با روحانیون استان، دیدار با مردم سنندج در ورزشگاه ۶ هزار نفری ۲۲ گولان، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری با اصحاب رسانه از برنامه های سفر یک روزه رییس جمهور به کردستان است.

وزیر آموزش و پرورش، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی، وزیر جهاد کشاورزی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس سازمان برنامه و بودجه، معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، رییس دفتر رییس جمهور، مشاور رییس جمهور در امور مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده  و مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی، آیت الله رییسی را در این سفر همراهی می کنند.

اخبار مربوط به بیست و هفتمین سفر رییس جمهور و اعضای هیات دولت به استان کردستان را می توان در پرونده خبری به آدرس این پیوند پیگیری کرد:سفر رییس جمهور به استان کردستان؛ دیار فرهنگ و هنر

استان کردستان با بیش از یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه دارد.

رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت : با بررسی تعدادی از کارشناسان اداره قوانین مجلس و برخی صاحب نظران در حوزه آموزش و پرورش ، مغایرت های متعددی بین قانون مجلس و آئین نامه ابلاغی دولت در خصوص رتبه بندی معلمان ، احصا شده است.

در قانون بودجه ۱۴۰۱، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۳۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای نظام رتبه بندی یک میلیون معلم در نظر گرفتند و دولت ، هیچ محدودیت و مشکلی در تامین منابع مالی اجرای نظام رتبه بندی معلمان ندارد .یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، از احصای مغایرت های قانونی آئین نامه اجرایی نظام رتبه بندی معلمان و اخذ دستور رئیس مجلس برای ارجاع این آئین نامه به “هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین” ، خبر داد .

نماینده آباده ، بوانات ، خرمبید و سرچهان افزود: با مصوبه هیئت وزیران، پیش بینی مجلس در خصوص رتبه بندی معلمان به طور کامل محقق نمی شود، چرا که با اجرای این آئین نامه فقط ۷۰۰ هزار نفر از فرهنگیان کشور ، از مواهب ، نظام رتبه بندی مصوب مجلس بهره مند می شوند و ۳۰۰ هزار معلم ، محروم می مانند.

زارع تاکید کرد: دغدغه مجلس اجرای قانون نظام رتبه بندی معلمان برای تمام یک میلیون جامعه فرهنگی کشور بود، اما در مصوبه دولت چنین هدفی محقق نشد.

نماینده مجلس با اشاره به تبصره ۲ ، این آئین نامه که دوازدهم تیر ماه از سوی هیات وزیران ابلاغ شده است، گفت؛ تمام افراد جدید الاستخدام و فرهنگیان برای تبدیل وضعیت باید امتیازاتی کسب کنند در حالیکه بسیاری از معلمان ، در حال حاضر مشمول این شرایط نیستند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۱، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۳۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای نظام رتبه بندی یک میلیون معلم در نظر گرفتند ، تصریح کرد: دولت ، هیچ محدودیت و مشکلی در تامین منابع مالی اجرای نظام رتبه بندی معلمان ندارد .

رحیم زارع توضیح داد : پس از احصاء مغایرت های متعدد آئین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان با قانون مجلس ،در جلسات کارشناسی، موارد مغایرت را به استحضار رئیس مجلس رساندم و آقای قالیباف دستور ارجاع و بررسی این آئین نامه را به هیات طبیق مصوبات دولت با قوانین ، صادر کرد .

بر اساس قانون داخلی مجلس ، چنانچه “هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین” ، مصوبه ای را مغایر قوانین مجلس تشخیص دهد ، مغایرت های احصاء شده جهت اصلاح به دولت ابلاغ می شود و چنانچه دولت ظرف ۱۵ نسبت به استرداد یا اصلاح آئین نامه اقدام نکند ، مجلس شورای اسلامی ، ابطال آئین نامه مذکور را ابلاغ می کند .

سخنگوی دولت از امتیاز ویژه دولت برای فرهنگیانی که شامل رتبه بندی معلمان نمی‌شوند، خبر داد.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز هیات دولت گفت: برای اجرایی شدن لایحه رتبه‌ بندی معلمان نیازمند تصویب آیین‌نامه بودیم که چون رتبه‌بندی برای اولین بار انجام می‌شد، حساسیت‌هایی داشت که از جمله دولت تاکید داشت دخالت‌هایی از بیرون آموزش و پرورش در آن انجام نشود و این فرایند رتبه‌بندی معلمان در خود آموزش و پرورش و با مدیریت خود این مجموعه انجام شود.

در زمینه ارزیابی‌های تخصصی دولت بر انجام این امر توسط خود مجموعه آموزش و پرورش و جامعه فرهنگیان اصرار دارد. همچنین دولت در نظر گرفت که اگر برخی از جامعه محترم فرهنگیان امکان کسب امتیازهای لازم برای رتبه‌های قانونی را نداشته باشند، به صورت موقت آن مبلغ فوق‌العاده رتبه‌بندی کمترین سطح، برای یک بازه موقت یکساله به آنان تخصیص یابد تا به نوعی یک سال به این عزیزان فرصت داده شود تا با افزایش توان علمی، دانشی و مهارتی یا سوابق عملکردی خود، مجدداً در معرض ارزیابی قرار گیرند و امکان کسب این امتیازات قانونی برای آنان هم فراهم شود.

اسماعیل جعفری فعال فرهنگی درباره شرط داشتن کد استخدامی برای رتبه بندی معلمان  و فرهنگیانی که کد مستخدمی‌ ندارند، نوشت: با پیگیری هایی که در دو روز گذشته بعد از انتشار آیین نامه و قید شرط داشتن کد استخدامی در تبصره۳ ماده۳ این آیین نامه داشتیم، اعلام شد که تقریبا تمام مستخدمین تا سالهای ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ دارای کد استخدامی هستند.

 همچنین مشخص شد که در سالهای اخیر #چندین_بار کارگزینی ادارات آموزش و پرورش در سراسر کشور مدارک و مستندات لازم برای صدور کد استخدامی از جمله احکام، مدارک شناسایی، تعهد محضری و تمام اطلاعات مورد نیاز را در سامانه مربوطه بارگذاری کرده اند و مراحل مختلف را گذرانده است ولی در مرحله آخر سازمان اداری و استخدامی تایید نهایی را انجام نداده است.

مواردی که توسط این سازمان ایراد گرفته شده تا تایید نهایی را انجام ندهد و کد مستخدمی صادر نشود

 صادر نشدن کد مستخدمی معلمان در سالهای اخیر بدلیل عدم همکاری و سختگیری سازمان اداری استخدامی بوده است و اکنون اعمال شرط داشتن کد مستخدمی برای برخورداری از رتبه بندی که ضرورتی هم ندارد بسیار عجیب است.

طرح رتبه بندی معلمان به کمیسیون‌های تخصصی دولت ارسال شده است و در آینده بسیار نزدیک ابلاغ و اجرایی می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران گفت: قانونی که در مجلس شورای اسلامی درروز‌های پایانی سال ۱۴۰۰ مصوب شد به آموزش وپرورش مهلت دادند تا ۲۳ فروردین آیین نامه اجرایی قانون را تدوین و در اختیار دولت قراردهند.

مسعود بهرامی افزود: وزارت آموزش و پرورش با مشارکت نهاد‌های مختلف از جمله سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و سازمان امور استخدامی آیین نامه رتبه بندی معلمان را تدوین و تحویل دولت داده است.

وی دراین باره گفت: طرح رتبه بندی معلمان توسط دولت به کمیسیون‌های تخصصی ارسال شده و از امروز در کمیسیون‌های تخصصی دولت در حال بررسی و در آینده بسیار نزدیک ابلاغ و اجرایی می‌شود.

نوری: بودجه آموزش و پرورش با توجه به رتبه بندی معلمان ۳ برابر می شود          

یوسف نوری در جلسه شورای اداری شهرستان شاهین شهر و میمه در فرمانداری این شهر افزود: علاوه بر بودجه خود آموزش و پرورش، امسال بیش از هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان(سه برابر سال گذشته) به بودجه امسال افزوده شده است.

وی با اشاره به چالش‌های آموزشی مدارس در دوران کرونا گفت: دانش‌آموزان به مدت ۲ سال بصورت برخط(آنلاین) آموزش دیدند و بعد از آن با بازگشایی مدارس، انتقادات زیادی به این موضوع وارد شد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: قرار است برای جبران کمبودهای آموزشی بویژه در پایه‌های اول، دوره‌هایی در تابستان برگزار شود. وی همچنین به طرح همسان سازی حقوق معلمان و در دستور کار قرار گرفتن آن اشاره کرد و گفت: تغذیه دانش‌آموزان نیز از سال آینده با برنامه‌ریزی جدی شروع می‌شود و امسال نیز بصورت آزمایشی این مورد پیگیری و انجام شد.

نوری همچنین با تاکید بر اهمیت توجه به ورزش در مدارس خاطرنشان کرد: ۲ هزار و ۱۰۰ سالن و زمین چمن در مدارس در حال احداث است.

وی با بیان‌اینکه دولت مصمم است در بین مردم حضور فعال داشته باشد و شفاف‌سازی کند، گفت: نهاد آموزش و پرورش نیازمند همکاری و تعامل با همه اقشار مردم است و به تنهایی نمی‌تواند درصدد جبران مشکلات برآید.

وزیر آموزش و پرورش، مهمترین چالش دولت را بدهی‌های برجا مانده از سال گذشته عنوان کرد و گفت: بعد از جبران این دیون، بدنبال غنیمت شمردن فرصت‌ها هستیم.

جلسه شورای اداری که با حضور فرماندار شاهین شهر، میمه و برخوار، امام جمعه، نماینده مردم شاهین شهر، میمه و بُرخوار در مجلس و جمعی از مدیران شهری برگزار شد، وزیر آموزش و پرورش پس از شنیدن درخواست‌ها و گلایه‌های نمایندگان اقشار مختلف مردم، به قرائت پیام رییس جمهور مبنی بر اینکه "به جای نگاه به گذشته و اقداماتی که انجام نشده است، باید فرصت‌ها را غنیمت شمرد و بدانیم که چقدر می‌توانیم در وضعیت کنونی موثر باشیم" پرداخت.

وی افزود: چالش اول دولت سیزدهم بدهی‌های برجا مانده از گذشته بود؛ کمااینکه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از تنخواه گردان هزینه شده و سررسید اقساط به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود اما دولت با استفاده از راهکارهای مختلف مثل صرفه‌جویی، ارتباطات بیرونی، فروش نفت و … این بدهی‌ها را پرداخت کرد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: چالش دوم دولت همه‌گیری کرونا بود که پس از مدتی واکسن تامین شد و همه‌گیری این ویروس در حال حاضر به حداقل رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش، صبح امروز همراه با رییس جمهور و سایر اعضای هیات دولت و برخی معاونان ریاست جمهوری به استان اصفهان سفر کرد.

 نوری در سفر به شاهین شهر با حضور در جمع خانواده‌های شهدا با آرمان‌های امام و شهدا تجدید میثاق کرد و در افتتاح چند طرح از جمله ۲ مدرسه خیرساز حضور یافت.

شاهین شهردر فاصله ۲۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

نماینده گناباد در مجلس گفت: شاهد آئین نامه ناقص و خلاف قانون رتبه بندی معلمان هستیم لذا هرچه سریع تر این آئین نامه را مطابق قانون اصلاح کنید و همچنین قانون مجلس درباره حقوق بازنشستگان نیز باید اصلاح شود.

نماینده گناباد در مجلس در بخش دیگری از تذکر خود خطاب به رئیس جمهور، بیان کرد: دامداران و مرغداران به فلاکت افتاده اند اما شرکای تجاری وزیر مشغول کاسبی هستند و تولیدکنندگان به حال خود رها شده اند، همچنین بخش بسیاری از تورم و مشکلاتی که مردم را دچار گرفتاری کرده است ناشی از ناکارآمدی برخی اعضای دولت می باشد بنابراین انتظار می‌رود برای التیام آلام جامعه اصلاحات لازم انجام شود.

در ادامه علی علیزاده نماینده مراغه در مجلس نیز در تذکر شفاهی خطاب به رئیس جمهور، عنوان کرد: وعده داده بودید لایحه نظام هماهنگ پرداخت را به مجلس ارائه می کنید یکی از مشکلات موضوع فاصله بین حقوق و مزایای سازمان های مختلف است.

وی افزود: در حال حاضر کارکنان سازمان ثبت و احوال، وزارتخانه های کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی، صمت و شهرداری شهرستان ها از فاصله حقوق خود با دیگر دستگاه‌ها گلایه مند هستند دولت هرچه سریع تر نسبت به تدوین لایحه نظام هماهنگ پرداخت اقدام کند تا به بی عدالتی ها خاتمه داده شود.

نماینده مراغه همچنین در تذکری به وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: تعداد زیادی از جوانان فداکار کشور به عنوان نگهبانان امنیت بانک فعالیت می‌کنند که قرارداد و حقوق مناسبی ندارند، مطالبه اصلی آن ها تبدیل وضعیت است که باید پیگیری شود.

همچنین رسول فرخی نماینده لاهیجان در مجلس  در تذکر شفاهی خود خطاب به رئیس جمهور، گفت: از تلاش صادقانه شما در سفرهای استانی جهت رفع مشکلات مردم تشکر می‌کنم اما مردم از افزایش قیمت کالاهای اساسی به شدت ناراضی هستند لذا ضرورت دارد جهت حل این مشکلات اقدام لازم را انجام دهید.

وی همچنین در تذکری خطاب به رئیس سازمان اداری استخدامی کشور، بر ضرورت تبدیل وضعیت کارکنان دولت تاکید کرده و گفت: وزارت راه و شهرسازی باید در تخصیص اعتبار پروژه میدان گیل شهرستان لاهیجان و جاده سیاه کلا به سیاهکل تسریع کند.

نماینده لاهیجان در تذکری خطاب به وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت اجرای قانون رتبه بندی معلمان تاکید کرده و گفت: لازم است وزارت کشور در خصوص پروژه های عمرانی و تامین ماشین آلات شهرداری های کمتر از ۲۰ هزار نفر جمعیت و تبدیل وضعیت کارکنان شهرداری ها اقدامات لازم را انجام دهد.