طرح بنزین برای همه از کیش به پاستور رسیده و منتظر جلسه بررسی در حضور رئیس جمهور است. همزمان با جدی شدن طرح بنزین برای همه، زمزمه‌هایی در خصوص تغییر قیمت بنزین هم شنیده می‌شود. چه تغییراتی در انتظار بنزین است؟

تغییر قیمت بنزین تصویب شد؟ | گرانی قیمت بنزین در راه است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

افزایش قیمت بنزین، موضوعی است که بارها مطرح شده است. بنزین یک کالای استراتژیک و مهم برای جامعه است، هر بار عده‌ای با هدف تشویش اذهان و روحیه جامعه، اخبار کذبی در مورد افزایش قیمت بنزین مطرح می‌کنند؛ که نه در دولت و نه در مجلس شورای اسلامی هیچ مصوبه ای در خصوص افزایش قیمت بنزین در دست بررسی نیست. حتی بارها مقامات کشور اعلام کرده‌اند که قیمت بنزین در سال‌جاری یعنی سال ۱۴۰۱ تغییری نخواهد داشت. در ادامه آخرین خبر از افزایش قیمت بنزین را بخوانید. 

قیمت بنزین

طرح بنزین برای همه از کیش به پاستور رسیده و منتظر جلسه بررسی در حضور رئیس جمهور است. همزمان با جدی شدن طرح بنزین برای همه، زمزمه‌هایی در خصوص تغییر قیمت بنزین هم شنیده می‌شود. چه تغییراتی در انتظار بنزین است؟

با وجود افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، ایرانیان به بنزین ارزان قیمت دسترسی دارند. این ادعا، دست‌مایه مطلبی است که روز گذشته به استناد گزارش اخیر مرکز آمار ایران منتشر شد.

خبرفوری در مطلبی بازنشری روایتی از آخرین داده‌های آماری، مرکز آمار ایران داشت. براساس این روایت، بنزین تنها کالایی است که با وجود همه اتفاقاتی که در فاصله آبان ۹۸ تا مرداد ۱۴۰۱ افتاد و منجر به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شد، قیمتش برای مصرف‌کنندگان داخل کشور همچنان ثابت باقی مانده است.

قیمت‌گذاری دستوری بنزین باعث شده است تا این سرمایه ملی در بازار داخلی کشور به قیمت لیتری ۱۰۰۰ تومان سابق خود بازگردد و در نتیجه امکان اتلاف انرژی یا قاچاق آن فراهم شود. در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که آیا قرار است قیمت بنزین و یا شیوه سهمیه‌بندی آن تغییر کند؟

چند روز قبل بود که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی حرف‌های جدیدی در مورد احتمال تغییر شیوه عرضه بنزین در بازار داخل کشور زده بود.

هفته گذشته وی در مقام سخنگوی اقتصادی دولت سیزدهم در مورد سهمیه‌بندی بنزین از احتمال اجرای طرحی به نام «بنزین برای همه» خبر داد و افزود: طرح بنزین برای همه بعد از گذشت ۵ ماه قرار است در جلسه‌ای با رئیس جمهور بررسی شود.

هرچند خاندوزی تاکید کرد که قیمت بنزین امسال افزایش نخواهد یافت اما در عین حال اعلام کرد که تصمیم‌گیری درباره این طرح برعهده شخص رئیس جهمور است، هرچند اجرای آن به معنای افزایش قیمت بنزین نیست.

در جریان اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی، بنزین در کنار قیمت گذاری نان و دارو یکی از استثنائات سه گانه محسوب می‌شد، شخص رئیس جمهور به صورت علنی اعلام کرد که تا اطلاع ثانونی قیمت و عرضه یارانه این کالاها تغییری نخواهد کرد.

طرح بنزین برای همه چیست؟

طرح بنزین برای همه، اسفند ماه سال گذشته به صورت آزمایشی در جزایر کیش و قشم اجرا شد. بر اساس این طرح، سهمیه بنزین همه خودروها حذف می‌شود و بنزین به جای خودرو، به کد ملی تعلق می‌گیرد.

در این طرح به جای سهیمه بنزین ماهانه هر خودرو، برای هر کد ملی ماهانه بین ۱۵ تا ۲۰ لیتر ماهانه سهمیه بنزین درنظر گرفته می‌شود، صاحبان خودرو می‌توانند این سهمیه را مصرف کنند و در صورت مصرف بیشتر از این سهمیه، باید آن را با قیمت آزاد خریداری کنند. افراد فاقد خودرو نیز می‌توانند سهمیه بنزین خود را بفروشند.

هیچ چیزی هنوز از جزئیات طرح بنزین برای همه مشخص نیست. حتی وزیر اقتصاد گفته بود این طرح از اولویت اجرا خارج شده است. اما حالا گفته می‌شود این طرح منتظر بررسی و تصمیم‌گیری در هیات دولت است.

ستاد هماهنگی طرح بازتوزیع یارانه بنزین، طی اطلاعیه‌ای از اتمام دوره اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین در جزیره کیش خبر داد.

ستاد هماهنگی طرح بازتوزیع یارانه بنزین با اعلام اتمام اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین در جزیره کیش اعلام کرد: اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین در جزیره کیش ۴ ماهه بوده و قرار است نتایج اجرای طرح مذکور در کمیته‌های تخصصی بررسی شده و مراتب جهت تصمیم گیری به دولت تقدیم شود.

براساس این طرح، همه شهروندان دارای کارت کیشوندی اعم از مالکان خودرو و افراد بدون خودرو، امکان دریافت سهمیه بنزین ۲۰ لیتری را دارا خواهند بود.

همانطور که پیش از این هم مسئولان منطقه آزاد کیش اعلام کرده بودند در این طرح، قیمت بنزین تغییری نکرده است و بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد ۳۰۰۰  تومان است و افراد فاقد خودرو که مصرف بنزین ندارند می‌توانند سهیمه بنزین یارانه ای خود را به دیگران انتقال داده یا به فروش برسانند.

بر این اساس سهمیه خودروهای عمومی کماکان مانند قبل به کارت سوخت آنها تعلق می‌گیرد.

وزیر اقتصاد و امور دارایی اعلام کرد: طرح «واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی» از اولویت خارج شده است.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی در رابطه با آخرین وضعیت اجرای طرح واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی، گفت: به جهت اینکه در دولت چند موضوعِ تصمیم گیری اقتصادی دیگر مدنظر بود این طرح فعلاً از اولویت خارج شده است تا دولت در مورد سیاست‌های اولویت دار تصمیم گیری کند و بعد پرونده جدید باز شود؛ بنابراین فعلاً اولویت تصمیم گیری و سیاست گذاری برای این طرح وجود ندارد.

وی با اشاره به اجرای طرح یارانه بنزین به صورت پایلوت در کیش و قشم، تصریح کرد: طرح پرداخت یارانه بنزین به صورت پایلوت در کیش و قشم انجام شده و اجرای این طرح در آن مناطق متوقف نمی‌شود.

وزیر اقتصاد و امور دارایی با بیان اینکه اجرای پایلوت طرح یارانه بنزین در کیش و قشم از آن جهت بود که مشکلات فنی این طرح احصاء شوند، گفت: در حال حاضر مشکلات فنی این طرح کاملاً شناسایی و مرتفع شدند.

خاندوزی در پایان گفت: باز پرداخت یارانه بنزین به بخش‌های فاقد خودرو در جزیره کیش هم انجام شده است اما به دلیل اینکه این طرح فعلاً در دستور کار توسعه نیست اجازه دهید هر زمانی که در مورد این موضوع تصمیم گیری شد جزئیات آن مطرح شود.

معضل تشکیل صف‌های طولانی سوخت در جایگاه‌های عرضه و انتظار بعضاً ساعتی مردم در این صفوف این روزها به اوج رسیده و مردم را با مشکل جدی مواجه کرده است.

صف های کیلومتری در جایگاه های سوخت سیستان و بلوچستان

 معضل تشکیل صف‌های طولانی سوخت در جایگاه‌های عرضه و انتظار بعضاً ساعتی مردم در این صفوف برای مردم سیستان و بلوچستان موضوع جدیدی نیست؛ چرا که هر از گاهی با افزایش اختلاف قیمت سوخت میان ایران و پاکستان، با توجه به هم‌مرزی سیستان و بلوچستان با این کشور و حجم قابل توجه قاچاق سوخت از مرزهای منطقه بلوچستان واقع در جنوب استان به پاکستان، این معضل تشدید شده و البته پس از مدتی با کاهش اختلاف قیمت، صف‌ها فروکش می‌کند.

حالا اما با افزایش چشمگیر اختلاف قیمت سوخت میان دو کشور، معضل سوخت بیش از پیش عیان شده و مردم تقریباً در همه شهرستان‌ها حتی در زاهدان به عنوان مرکز استان، با صف‌های بسیار طولانی برای دریافت سوخت مواجه هستند؛ شرایطی که گاهی مردم را چند ساعت در صف دریافت سوخت معطل می‌کند.

استاندار سیستان و بلوچستان پیش‌تر در دی‌ماه ۱۴۰۰ با اشاره به صف‌های طولانی بنزین در شهرهای استان به ویژه شهر زاهدان، گفته بود: احداث ۳۰ جایگاه سوخت درون شهری و برون شهری در سیستان و بلوچستان مصوبه سفر رئیس جمهور بوده که این مصوبه باید با جدیت پیگیری شود چرا که وضعیت موجود جایگاه‌های سوخت جوابگوی نیاز و در شأن مردم نیست.

حسین مدرس خیابانی با اشاره به صف‌های طولانی بنزین در شهرهای استان به ویژه شهر زاهدان، اظهار داشت: احداث ۳۰ جایگاه سوخت درون شهری و برون شهری در سیستان و بلوچستان مصوبه سفر رئیس جمهور بوده که این مصوبه باید با جدیت پیگیری شود؛ چرا که وضعیت موجود جایگاه‌های سوخت جوابگوی نیاز و در شأن مردم نیست.

وی با بیان اینکه در هیچ یک از نقاط کشور از نظر تعداد جایگاه‌های سوخت چنین شرایطی وجود ندارد که مردم ساعت‌ها در صف معطل بمانند، تصریح کرد: مجوز ساخت چهار جایگاه سوخت در شهر زاهدان اخذ شده که لازم است فرمانداری و شهرداری به فوریت جانمایی این جایگاه‌ها را انجام دهند. جایگاه‌های موجود در چابهار نیز با توجه به ورود مسافران و گردشگران و جمعیت کنونی این شهر غیرمنطقی است. برای جلوگیری از قاچاق سوخت مطالبه ما گازسوز کردن خودروها و در وهله اول گازسوز کردن خودروهای ناوگان عمومی و دولتی است.

سود بی‌دردسر عامل اصلی تشکیل صف‌های طولانی

بخش قابل توجهی از خودروهایی که در صف دریافت بنزین حضور دارند، بلافاصله پس از خروج از جایگاه نسبت به فروش سوخت اقدام می‌کنند و بسته به اینکه شهر محل فروش چقدر تا مرز فاصله دارد، قیمت فروش متفاوت است. به طور مثال هر لیتر بنزین در زاهدان توسط دلالان به مبلغ ۵۰۰۰ تومان خریداری می‌شود و این عدد در بلوچستان به ۹۰۰۰ تومان می‌رسد و در مرز بعضاً بین ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان معامله می‌شود.

یکی از شهروندان زاهدانی  می‌گوید: صف‌ها آنقدر طولانی است که تا زمانی که چراغ بنزین روشن نشود و باک خودرو به آخر نرسد و مجبور نشوم، فکر رفتن سمت پمپ بنزین را هم نمی‌کنم؛ چرا که واقعاً معطلی در پی دارد.

وی افزود: قبلاً شرایط به نحوی بود که جایگاه‌ها فقط در طول روز شلوغ بود و نیمه شب یا سر صبح صفی تشکیل نمی‌شد؛ اما امروز ساعت ۵ صبح که برای دریافت سوخت به جایگاه خیابان اصلی شهر مراجعه کردم، در کمال ناباوری باز هم با صف مواجه شدم. این معضل آنقدر تشدید شده که حتی جایگاه‌های خارج از محدوده شهر نیز صف دارند.

معضل صف‌های سوخت در شهر بندری چابهار اما بیش از دیگر شهرهای استان به چشم می‌خورد و مردم این شهر از شرایط موجود گلایه جدی دارند. یکی از شهروندان چابهاری در این زمینهمی‌گوید: چابهار در شرایط عادی و زمانی که مردم دیگر شهرهای استان با معضل دریافت سوخت مواجه نیستند، شاهد صف‌های دریافت سوخت است و حالا باید شما "حدیث مفصل بخوانید از این مجمل".

وی افزود: معضل صف‌های چند کیلومتری بنزین در کنار کمبود در تعداد جایگاه‌های عرضه سوخت موجود، شرایط را به نحوی رقم زده که اساساً پیدا کردن تاکسی یا خودروهای شخصی اصطلاحاً مسافرکش در سطح شهر چابهار به نوعی غیرممکن شده؛ چرا که عمده این خودروها با هدف کسب سود بی زحمت سوخت خود را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.

معضل صف‌های سوخت در بلوچستان جدی است

جواد سپاهی فرماندار ویژه چابهار در چابهار اظهار کرد: سیستان و بلوچستان استانی مرزی است و اختلاف قیمت سوخت بین ایران و پاکستان بسیار زیاد است و از طرفی پاکستان تولید کننده سوخت محسوب نمی‌شود. عامل اصلی تشکیل صف‌های طولانی سوخت در منطقه معضل قاچاق سوخت و اختلاف قیمت زیاد با کشور پاکستان است که این اختلاف قیمت بعضاً در مرز به ۱۰ برابر می‌رسد؛ یعنی سوخت ۳۰۰۰ تومانی لیتری ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

فرماندار ویژه چابهار اضافه کرد: شرایط به نحوی است که به دلیل جاذبه کم‌دردسر فروش سوخت اخیراً شهروندان چابهاری از کمبود تاکسی و ناوگان شهری گلایه دارند و علت این موضوع هم این است که بسیاری از خودروها سوخت را پس از خروج از جایگاه عرضه چند متر آن‌طرف‌تر می‌فرشند؛ این موضوع در خصوص بسیاری از کامیون‌داران نیز صادق است چرا که فروش سوخت بدون استهلاک برای آنها به صرفه‌تر و بوده و همین امر موجب افزایش قیمت چشمگیر حمل و نقل کالا شده چرا که حاضر نیستند کالای اساسی را با قیمت معمول  از بندر چابهار جا به جا کنند.

وی افزود: از طرفی تنها در سطح شهرستان چابهار ۹۰ هزار لیتر سوخت در قالب کارت آزاد در اختیار صاحبان جایگاه‌های سوخت‌رسانی قرار داشته تا نیاز مسافران و خودروهای بدون کارت را حل کنند اما بررسی‌ها از عدم تخصیص این سوخت به مردم و فروش این سوخت با قیمت‌های بالا حکایت دارد که این امر نیز به عنوان عاملی دیگر معضل صف‌های سوخت را تشدید کرد. البته در این راستا بازرسی‌ها در حال انجام است و کارت سوخت متخلفان باطل می‌شود.

سپاهی خاطرنشان کرد: موضوع سوم که موجب شده صف‌های بسیار طولانی دریافت سوخت در چابهار تشکیل شود، کمبود جایگاه‌های عرضه سوخت است که در سال‌های اخیر پیگیری‌های زیادی برای راه‌اندازی جایگاه جدید صورت گرفته و در تلاش هستیم تا جایگاه "میدان مادر" شهر چابهار طی دو ماه آینده افتتاح شود تا با راه‌اندازی آن بخش قابل توجهی از معضل مرتفع شود.

فرماندار ویژه چابهار با اشاره به اینکه در برخی از مراکز جمعیتی مانند بخش "پیرسهراب" شهرستان چابهار حتی یک جایگاه سوخت وجود ندارد، افزود: موضوع کمبود جایگاه سوخت در سطح استان فراگیر است به نحوی که شاهدیم در استان همجوار با جمعیت همتراز سیستان و بلوچستان ۲۸۶ جایگاه سوخت وجود دارد ولی در این استان تنها ۱۲۱ جایگاه سوخت فعال است.

این روزها دوباره شاهد زمزمه ها و شایعات و خبرهایی درباره افزایش قیمت بنزین هستیم. موضوعی که می تواند روند تورمی را تشدید کند. آیا قیمت بنزین افزایش خواهد یافت؟ دولت قصد افزایش قیمت بنزین را دارد؟

در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ بود که برای اولین بار موضوع افزایش قیمت بنزین بعد از سال‌ها مطرح شد و همین مسئله موجب شد تا در ۱۱ اردیبهشت ماه همان سال شاهد ایجاد صف‌های طولانی در جایگاه‌های بنزین باشیم. 

بعد از درز خبر افزایش قیمت بنزین و به نوعی هرج و مرج و تقاضای شدید برای زدن آخرین بنزین هزار تومانی، وزیر نفت وقت اعلام کرد که دولت قصدی برای افزایش قیمت بنزین در حال حاضر ندارد. اما این وعده وزیر نفت چند ماه بیشتر طول نکشید و در آبان ماه ۱۳۹۸ قیمت بنزین سهمیه‌ای از هزار به ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد نیز به ۳۰۰۰ هزار تومان افزایش یافت. 

گفته می‌شد که هدف از این کار جلوگیری از قاچاق بنزین بود و به خواست سه قوه این کار انجام شده بود.

این روز‌ها دوباره زمزمه‌ها و شایعات و خبر‌هایی درباره افزایش قیمت بنزین شنیده می‌شود. شایعه‌ای که با کاهش تعداد کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌ها شکل گرفته است. این روز‌ها به وضوح در برخی جایگاه‌های بنزین کمبود کارت سوخت‌های آزاد مشهود است.

همچنین روزنامه اطلاعات طی گزارشی اعلام کرد که در برخی جایگاه‌ها کمبود گازوئیل نیز مشهود است و دلیل خاصی برای آن اعلام نشده است.

از سوی دیگر دولت طرح‌های خاص برای تخصیص بنزین به اشخاص به جای خودرو‌ها با قابلیت فروش به نرخ آزاد به غیر را در کیش و قشم اجرا کرده وحال گمان می‌رود شاید درصدد اجرای آن در کل کشور باشد.

تمام این موارد موجب شده است تا گمانه زنی‌ها برای افزایش قیمت بنزین تقویت شود. اما آیا افزایش قیمت بنزین صحت دارد؟

قیمت بنزین افزایش خواهد یافت؟

برای پاسخ به این پرسش در ابتدا گذری به بودجه ۱۴۰۱ خواهیم داشت. در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به هیچ عنوان به دولت اجازه داده نشده است که قیمت بنزین و یا دیگر حامل‌های انرژی را حداقل برای سال جاری افزایش دهد. 

همچنین دولت و مسئولین و وزارتخانه مربوطه به جد مسئله افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرده اند. 

جلیل سالاری در آیین رونمایی از اجرای آزمایشگاهی طرح بهنگام‌سازی فروش (بهنوش) در هوشمندسازی عرضه سی‌ان‌جی که در مرکز آموزش اندیشه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برگزار شد، افزود: جمع‌آوری کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌های عرضه صحت ندارد و دولت نیز هیچ برنامه‌ای مبنی بر افزایش قیمت سوخت ندارد.

سالاری با بیان اینکه ذخیره‌سازی سوخت در شرایط مطلوبی قرار دارد، گفت: چالش و مشکلی در زمینه تأمین سوخت در کشور وجود ندارد.

بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت نیز گفت: برای چندمین بار شایعه افزایش قیمت بنزین را تکذیب می‌کنم.

جواد اوجی وزیر نفت نیز حدود یک ماه پیش گفت: دولت هیچگونه برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد و همچنین تا پایان امسال برنامه داریم بیش از ۲۰۰ هزار خودرو عمومی و وانت‌بار را دوگانه‌سوز کنیم.

افزایش قیمت بنزین به کجا رسید؟ 

آخرین باری که این شایعه مطرح شد، اواخر هفته گذشته بود. اما علی‌اکبر نژادعلی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز روز گذشته در این باره توضیح داد: جمع‌آوری کارت سوخت جایگاهداران صحت ندارد و هم‌اکنون کارت سوخت آزاد جایگاهداران به میزان کافی در جایگاه‌های سراسر کشور وجود دارد. همچنین شایعات منتشرشده در روزهای اخیر مبنی بر افزایش قیمت بنزین تکذیب می‌شود.

«علی‌اکبر نژادعلی» در پاسخ به شایعات منتشرشده یک هفته اخیر در فضای مجازی و رسانه‌ای مبنی بر حذف و جمع‌آوری کارت سوخت آزاد جایگاه‌داران افزود: سامانه هوشمند سوخت بر اساس معماری آفلاین بنا شده است و از ویژگی‌های معماری آفلاین تحویل سوخت به مشتریان در لحظه است، بنابراین در صورتی که کارت آزاد جایگاه‌دار موجود نباشد، اگر شخصی بدون کارت سوخت وارد جایگاه شود، نمی‌تواند سوخت دریافت کند، بنابراین کارت سوخت جایگاه‌دار لازمه جایگاه عرضه سوخت و سیستم آفلاین سامانه هوشمند سوخت است.

وی تأکید کرد: کارت‌های هوشمند سوخت مجاری عرضه که فرآورده را با قیمت دوم غیریارانه‌ای عرضه می‌کنند، به اندازه کافی در اختیار مالکان مجاری عرضه قرار گرفته است و با همین کارت‌ها فرآورده بنزین به‌صورت آزاد عرضه می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: هم‌اکنون عرضه بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت با نرخ سهمیه‌بندی ۱۵۰۰ تومانی با کارت‌های سوخت شخصی و با قیمت دوم یا غیریارانه‌ای از طریق کارت‌های سوخت شخصی و کارت‌های هوشمند ویژه مجاری عرضه فراهم است.

نژادعلی همچنین درباره نحوه عرضه نفت‌گاز در جایگاه‌های عرضه سوخت گفت: برای موارد اضطرار در جایگاه‌های عرضه گازوئیل، نرخ دومی تعیین شده که ۶۰۰ تومان است و ناوگان حمل‌ونقل مسافر و بار می‌توانند در موارد اضطراری از طریق کارت آزاد نفت‌گاز که در جایگاه‌های منتخب وجود دارد، سوخت موردنیاز خود را دریافت کنند.

وی همچنین شایعات منتشرشده در روزهای اخیر مبنی بر افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرد و گفت: تغییر قیمت فرآورده‌های نفتی از طریق دولت ابلاغ می‌شود و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مجری آن است. تاکنون هیچ‌گونه ابلاغیه‌ای از طرف دولت اعلام نشده و در قانون بودجه نیز پیش‌بینی افزایش نرخ بنزین و نفت‌گاز و دیگر فرآورده‌های نفتی مرتبط با این حوزه، انجام نشده است.

قیمت بنزین تا این تاریخ گران نمی شود

رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امسال بنزین گران نمی‌شود از نظارت دقیق بر اخذ مالیات بر ۲ میلیون خانه خالی متعلق به افراد ثروتمند در کشور خبر داد. ابراهیم رضایی در حاشیه نشست با اصحاب رسانه به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون وضعیت معیشتی مردم خوب نیست و گرانی‌ها باعث نگرانی مردم شده است. 

وی افزود: در طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها، قرار بود فقط چهار قلم کالا گران شود ولی اکنون خیلی از کالاها را شامل شده و نمایندگان پیگیر موضوع هستند. نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: وزرای مرتبط با بحث گرانی را به مجلس فرا خوانده‌ایم و انتظار داریم تصمیماتی گرفته شود که مردم راضی باشند.

رضایی در ارتباط با مالیات بر خانه‌های خالی نیز گفت: دو میلیون خانه خالی متعلق به افراد ثروتمند در کشور داریم که باید نظارت بیشتری صورت گیرد تا سوء استفاده نشود.

وی در ارتباط با افزایش قیمت بنزین نیز یادآور شد: امسال هیچ افزایش قیمت بنزینی نداریم و تاکنون اصلا در مجلس و دولت مطرح نشده است.

نماینده دشتستان خواستار تسریع در طرح‌های حوزه آب در دشتستان شد و افزود: با توجه به گرمای طاقت‌فرسای تابستان امسال، مردم نباید کمبود آب را احساس کنند و همه مسئولان موظف هستند پای کار باشند.

قیمت بنزین افزایش می یابد؟

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: در عین حال که معتقدیم باید در حوزه مصرف بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده های آن مدیریت دقیق تری اعمال شود اما هیچ گونه برنامه ای برای افزایش قیمت آن ها در دستور کار مجلس و دولت نیست.

پرویز محمدنژاد یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، ضمن تکذیب شایعات مطرح شده در خصوص تغییر در نحوه سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن، بیان کرد: هیچ برنامه ای در خصوص افزایش قیمت بنزین و سایر حامل های انرژی در دستور کار نیست. تنها طرحی که اکنون در خصوص تغییر در نحوه سهمیه بندی بنزین مطرح است، همان طرحی است که به صورت پایلوت بدون تغییر قیمت در جزیره کیش در حال اجرا است. این طرح نیز در راستای کسب اطلاعات مدیریتی در حال اجرا است.

وی در ادامه اظهار کرد: هیچ بحثی در خصوص افزایش قیمت بنزین در کمیسیون انرژی که مرجع اصلی صدور مجوز در این حوزه است، مطرح نشده و این مطالب صرفا شایعاتی در فضای مجازی است. البته ما معتقدیم که در حوزه مصرف حامل های انرژی نظیر بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده های نفتی باید مدیریت دقیق تری اعمال شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در موضوع برق، کمیسیون انرژی طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق را با کار کارشناسی دنبال کرد، تصریح کرد: در زمینه سایر حامل های انرژی نیز لازم است که کار کارشناسی انجام شود. دولت بحث مدیریت یارانه ها را دنبال می کند و اگر قرار باشد در حوزه یارانه بنزین یا گازوئیل تغییر ایجاد شود به مصرف کننده آسیبی وارد نخواهد شد. مانند یارانه نان که دولت قصد دارد مستقیم آن را به نانواها پرداخت کند.

محمدنژاد تاکید کرد: ما اجازه افزایش قیمت بنزین یا سایر فراورده ها را نخواهیم داد چراکه نباید فشار مضاعفی به مردم تحمیل شود. در زمینه تولید بنزین و گازوئیل هزینه زیادی می شود، باید ساماندهی در این حوزه صورت گیرد اما نباید قیمت ها افزایشی داشته باشد.

وزیر اقتصاد و امور دارایی با اشاره به اینکه دولت هیچ موافقتی در خصوص افزایش نرخ بنزین ندارد، گفت: در بسیاری موارد نیازمندی‌ها و محرومیت‌های شهرستان‌های استان تهران مورد غفلت واقع شده است.

 سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی صبح امروز در جلسه شورای اداری شهرقدس اظهار کرد: در کنار تلاش‌های صورت گرفته، بار و هزینه‌هایی بر دوش مردم شهرقدس قرار گرفته و بیش از این باید پاسداشت و حمایت‌هایی از آنها صورت می‌گرفت و سرانه‌های پایین زیرساختی در بخش‌های مختلف، اساسا زیبنده و مورد تایید دولت نیست.