همزمان با افزایش امیدواری‌ها به از سرگیری و موثر بودن مذاکرات شاهدیم که طرفین طی اقداماتی برای هم خط و نشان می‌کشند. یکی تحریم می‌کند و دیگری توانایی ساخت بمب اتم را به رخ می‌کشد.

یکی به نعل مذاکرات و یکی به میخ تحریم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

همزمان با ارائه طرح جدید اروپایی‌ها که خودشان آن را فرصت آخر برای مصالحه می‌دانند و همزمان با طرح موضوع از سرگیری گفت‌وگوها بین باقری و مورا، که جملگی امیدواری‌ها به احیای برجام را افزایش داده است، شاهدیم که طرفین سیاست یکی به نعل و یکی به میخی را پیش گرفته‌اند. 

یعنی همچنان که ایران هم می‌گوید درحال بررسی طرح بورل است ، بر توان ساخت بمب هسته‌ای خود تاکید می‌کند. طرف آمریکایی نیز همچنان که مشغول بررسی پیش‌نویس جدید است، دست به تحریم می‌زند!

دیروز بود که خبر تحریم شش شرکت خارجی و یک نفتکش از سوی دفتر اموال خارجی وزارت دارایی امریکا به اتهام ارتباط با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ایران، رسید.  وزارت دارایی امریکا، شرکت «فرول کانیون» در هنگ‌کنگ، شرکت کشتیرانی «گلدن واریور» در چین، شرکت «بلو کاکتوس» مستقر در امارات، نفتکش «گلوری هاروست» با پرچم پاناما، شرکت کشتیرانی «پایونیر» در سنگاپور، شرکت تجاری بین‌المللی «شکوفی» در چین، شرکت تجارت «زنفر»، مستقر در مالزی و شرکت تجاری «PZNFR» فعال در آسیای شرقی را تحریم کرده است.

در همین راستا، معاون وزیر خزانه‌داری امریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی روز دوشنبه با اشاره به تحریم‌های جدید این کشور علیه ایران در بیانیه‌ای نوشت: ایالات متحده به دنبال کردن مسیر دیپلماسی جهت رسیدن به بازگشت متقابل به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه خواهد داد.

این اقدام البته همزمان شد با اینکه سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که روز گذشته دستور راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ جدید صادر شد. به گفته کمالوندی، این کار در راستای قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها، صیانت از منافع ایران  و رسیدن به حداقل میزان غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو است و با این کار راه‌اندازی ۱۰۰۰ ماشین IR6 هم به مرحله پایانی می‌رسد. کمالوندی همچنین افزود: این سانتریفیوژها از انواع ماشین‌های پیشرفته هستند و قبلاً هم این موضوع به اطلاع آژانس رسیده است.

واکنش تهران به تحریم‌های مورد اشاره را به همین جا اما نباید محدود کرد. سخنگوی وزارت امورخارجه کشومان نیز در واکنش به اعلام برخی تحریم‌های یکجانبه جدید آمریکا علیه تجارت با کشورمان اظهار کرد: اعتیاد کاخ سفید به تحریم‌ها و استفاده ابزاری از آنها، شاخصی از نظام سلطه آمریکا است و تغییر دولت‌ها در این کشور، در رویکرد آن فرقی ایجاد نمی‌کند‌.

گفتنی است این رویکرد طرف غربی در فضای مجازی و بین اهالی رسانه نیز واکنش‌هایی داشت. مثلا عبدالله گنجی، توییت کرد: «همزمان با اعلام آمادگی ایران برای ادامه مذاکرات برجامی، آمریکا در راستای سیاست چماق و هویج 6 شرکت و کشتی ایران را تحریم کرد. ایران نیز بلافاصله پس از آن اقدام راه اندازی صدها سانتریفیوژ جدید و پیشرفته را آغاز کرد. «بزن و در رو تمام شد» فقط منحصر به حوزه نظامی نیست». | منبع: فردا