وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در سخنرانی در کنفرانس ان‌پی‌تی گفت که بازگشت به توافق هسته‌ای همچنان بهترین گزینه آمریکا، ایران و جهان است.

اعتراف جدید آمریکا درباره برجام
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه مدعی شد که ایران تمایلی برای بازگشت به توافق هسته‌ای ندارد.

وی که این سخنان را در کنفرانس ان‌پی‌پی مطرح می‌کرد، گفت: «جهان باید سلاح هسته‌ای را رد کرده و باید نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تقویت شده تا از اشاعه هسته‌ای جلوگیری شود».

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: «در تلاش برای طرحی در راستای کاهش خطر تسلیحات هسته‌ای بوده و آماده همکاری با روسیه و چین و دیگر شرکا برای محدود کردن سلاح هسته‌ای هستیم».

بلینکن اضافه کرد: «بازگشت به توافق هسته‌ای همچنان بهترین گزینه آمریکا، ایران و جهان باقی مانده است».

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

گفتنی است که نشست بازنگری ان پی تی در حالی برگزار می‌شود که آمریکا تنها کشوری است که تاکنون از بمب اتمی در جنگ استفاده کرده است.