به بهانه آغاز فصل ۲۳-۲۰۲۲ در انگلستان،و نگاه اجمالی دیگری به ارلینگ هالند و داروین نونیز و نکاتی در این بین.

امسال کدام تیم قهرمان لیگ برتر می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پرده اول فصل ٢٢-٢٠٢١ فوتبال انگلیس با دیدار قهرمان لیگ در مقابل فاتح جام حذفی کنار رفت؛

بار دیگر مظنونین همیشگی، انگار آب از آب تکان نخورده است. منچستر سیتی و لیورپول!

اولین برد: لیورپول ١ سیتی صفر

اولین جام: کلوپ ١ گواردیولا صفر

اولین گل: نونز ١ هالند صفر

نتیجه دیدار: لیورپول ٣ سیتی ١

به گزارش ورزش سه، ١٢٣ فصل در تاریخ لیگ فوتبال پشت سر گذاشته شده است. آغاز آن به سال ١٨٨٨ بازمی گردد. هیچ یک از این فصول تا امروز جام جهانی را در میانه راه خود نداشتند.

با کمال تعجب، پس از اینکه فیفا ناگهان متوجه شد دمای هوا در تابستان دوحه حداقل ٤٠ درجه خواهد بود. اعلام جابجایی اولین جام جهانی زمستانی در تاریخ فوتبال اجتناب ناپذیر بود.

هیچکس از این تصمیم هیجان‌زده نشد. ما دوستداران فوتبال جام جهانی را در تابستان امسال از دست دادیم، روزهای هفته ژوئن کاملاً بی‌ثمر و خالی گذشت، بدون کنترل دائمی ساعت بازی ها در تلفن ها و در کیث من و طبق معمول، پوستر دیواری بزرگی که در آن بازی به بازی تا فینال پیش می رود، جایی‌که بعد از مرحله اول، نام تیم ها را با دستان خود بر روی آن می نویسید!

گذشت و ما مجبور به پذیرش بودیم. شوک دوران کووید و فوتبال و وقایع سوپر لیگ به ما تلنگر محکمی زد تا دیگر از هیچ چیز در فوتبال شگفت زده نشویم.

اما چه کسی می دانست در فصل جاری چه ها خواهیم داشت؟ اجازه دهید نگاهی به آن بیاندازیم:

نسخه زمستانی جام جهانی در راه است. این نه تنها به همه ما چیزی می دهد تا بی اختیار، خیلی مشتاقانه در انتظار آن باشیم، بلکه یک لذت جدید و واقعی را با تداخل آن در میانه فصل ایجاد می کند.

چه کسی بیشتر از همه از تعطیلی لیگ برتر در ١٣ نوامبر، تنها هشت روز قبل از افتتاحیه جام جهانی قطر سود خواهد برد؟ 

در حالی که بسیاری در مهمترین تورنمنت زندگی خود به اب و آتش می زنند، امثالی مانند مو صلاح، ارلینگ هالند و سایر غایبان جام جهانی در حال استراحت خواهند بود و آماده هستند تا با از سرگیری مسابقات دقیقا  هشت روز پس از فینال در قطر در روز باکسینگ دی Boxing Day. دوباره وحشت ایجاد کنند و دمار همه را در بیاورند؟، آیا باشگاه‌هایی که بازیکنان کمتری درگیر و مشغول در جام جهانی دارند، عاید سود بیشتری خواهند شد؟

و تمامی این ها قبل از آن است که تیم های لیگ برتر تا سوم نوامبر ٦ بازی گروه مقدماتی اروپایی را انجام داده اند. دو فصل پیش، مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا به همین ترتیب فشرده شده بود، و این در لیگ برتر تأثیر بسزایی داشت، زمانی که در ماه دسامبر "من سیتی" در رده هفتم بود..

با همه این اوصاف، برای نخستین بار، هواداران می توانند چهار بازی تلویزیونی جام جهانی را در روز تماشا کنند و همچنان در روز شنبه به تماشای تیم محلی خود بنشینند. و از روی گوشی و در سکوها، زیر چشمی دیدار لهستان و عربستان را دنبال کنند.

تا فینال لیگ قهرمانان در ١٠ ژوئن، هزاران، هزاران ساعت فوتبال در پیش است. تنها دلخوشی ما از نبود جام جهانی در تابستان امسال همین خواهد بود، از آن نهایت استفاده را ببرید، فصل دیگری مانند این وجود نخواهد داشت.

امیرحسین صدر

یکم اگوست ۲۰۲۲

*فینال لیگ قهرمانان

به فینال جام قهرمانان اشاره کردم. در طی ٣ سال گذشته، فینال بزرگترین شو فوتبال اروپا در جایی که در وهله اول توسط یوفا انتخاب شده بود، برگزار نشد. ورزشگاه آتاتورک استانبول قرار بود در سال ٢٠٢٠ میزبان فینال باشد. اما با وجود توسعه کووید، تورنمنت آخرالزمانی آن سال در لیسبون برگزار شد. متعاقب آن، یوفا فینال ٢٠٢١ را به استانبول واگذار کرد. با حضور دو باشگاه انگلیسی، لیورپول و تاتنهام هاتسپر، و حضور ترکیه در لیست قرمز کووید انگلستان، باردیگر فینال در پرتغال برگزار شد. 

و بالاخره پاریس برای سال ٢٠٢٢، پس از تهاجم روسیه به اوکراین، جایگزین سن پترزبورگ شد.اکنون، برای فینال ٢٠٢٣، یوفا به هر قیمتی شده، بار دیگر استانبول را برای دیدار فینال قهرمانان انتخاب کرده است. یوفا قصد دارد وفای عهد خود را به ترک ها نشان دهد و تنها دلیل عدم انجام فینال در استانبول، احتمالا برخورد شهاب و سنگ های آسمانی و نابودی کره زمین در ماه می خواهد بود!

*ارلینگ هالند

پیش از این مفصل در باب این دو مطلبی نوشتم. با نگاه به دیدار چریتی شیلدز/سوپر کاپ انگلستان روشن است بیش از هر دو بازیکن خواهیم شنید. سریع قضاوت نکنید،  هالند هم گل هایش را خواهد زد.

ارلینگ هالند به کشور محل تولد خود بازگشته است. بعد از دو سال و اندی موفق در دورتموند او در صدد حفظ رکورد ویرانگر خود است. قهرمان فصل گذشته با یکی از مستعد ترین و محبوبترین قاتل دروازه های فوتبال جهان قرارداد بسته است. آیا باید همین الان جام لیگ برتر را به من سیتی بدهیم؟

خب، احتمالا هنوز نه، لیورپول بطور حتم در این مورد چیزی های زیادی برای گفتن دارد،  اما یورگن کلوپ به خوبی می داند و کاملا واقف است، ملحق شدن هالند به سیتی، رقبای او را قدرتمندتر از پیش کرده است.

پس از ناکامی در خرید هری کین در تابستان گذشته، و پس از آن کریستیانو رونالدو، پپ گواردیولا بدون یک مهاجم وسط شناخته شده و کلاسیک قهرمانی لیگ را به دست آورد،  در حالیکه جک گریلیش، گابریل ژسوس، فیل فودن، برناردو سیلوا، رحیم استرلینگ و کوین دی بروین همگی در بعضی از دیدارها به نوعی به عنوان نوک حمله انجام وظیفه کردند. چهارمین عنوان در پنج سال نشان داد، آنها به شماره 9 نیازی ندارند.

با این حال، فرصت های بسیاری وجود داشت و یک گلزن تثبیت شده در مرکز محوطه جریمه از آن موقعیت ها بدون شک گل می ساخت. اگر سیتی روباهی در محوطه جریمه داشت که در محوطه حریف می چرخید و مدافعین را مشغول می کرد، ممکن بود از تساوی بدون گل با ساوتهمپتون و کریستال پالاس جلوگیری کند. و در این بین تیم گواردیولا به جای اینکه تنها با یک امتیاز از لیورپول قهرمانی را از آن خود کند، شاید راحت‌تر عنوان قهرمانی را کسب می کرد. و شاید حتی در اروپا به فینال می رسیدند و جام را تصاحب می کردند.

و حالا هالند وارد شده است. تقریباً تمام باشگاه های بزرگ اروپا خواهان عقد قرارداد با این بازیکن ٢٢ ساله بودند، این نشان پیشرفت و جایگاه سیتی طی پنج سال گذشته در اروپا است. هالند آنها را انتخاب کرد. این بزرگترین خرید فوق ستاره ای سیتی  است و دلایل خوبی وجود دارد تا فکر کنیم می تواند یکی از بهترین خریدهای آن ها باشد. ملاک خود را چریتی شیلدز و فرصت از دست رفته و ناباورانه وقت اضافی قرار ندهید.

در بهترین بازدهی فصل هالند در دورتموند، او ٢٧ گل در ٢٨ بازی به ثمر رساند، با ٠.٩٦ درصد گل در هر بازی. اگر او در هر دیدار فصل حضور داشت و با همین رویه ادامه می داد، هالند به ٣٦ گل می رسید. این به راحتی می تواند رکورد جدیدی در لیگ برتر باشد. رکورد گل‌های اندی کول ٩٤-١٩٩٣ و آلن شیرر ٩٥-١٩٩٤ در ٤٢ بازی، ٣٤ گل بود. نگویید غیر ممکن است، در تیمی که در هر ٤ دقیقه موقعیتی های مناسب و فراوانی برای ضربه کاری به حریف ایجاد می کند.

با این وصف، مصدومیت یکی از موانع بالقوه تاریخ سازی هالند است. فصل گذشته به دلیل ناراحتی لگن و مشکلات عضلانی مختلف فقط ٢١ حضور در بوندسلیگا داشت. هالند هرگز بیش از ٢٧ بازی در یک فصل لیگ انجام نداده است.

"بدترین چیز که ممکن این است که نتوانی بازی کنی، بزرگترین آرزوی من برای بقیه دوران حرفه ای در فوتبال عدم مصدومیت است."

هالند به شرطی که بتواند فرم اندام خود را حفظ کند، و مصون از مصدومیت بماند به تضمین اهداف خود و سیتی بسیار نزدیک است. این پسر قدرتمند ٢٢ ساله به سادگی می‌تواند خط دفاعی هر حریفی را دور بزند.

*آلوارز

در ضمن نام این آرژانتینی را زمزمه کنید، روی کاغذ یکی از آن بازیکنان پپ گواردیولای است در مقایسه با پسر عزیز اسکاندیناوی سیتی. بازیگری که شاید در سیتی به رهایی دست یابد.

نمی دانم آلوارز را دیده اید یا خیر. نگاه شما را جذب کرده است یا نه؟سبک و سبکبال، قدرت تعادل بالا، مرکز ثقل قوی و مستحکم و با شتاب تسلا Tesla وار .در فواصل کوتاه. براحتی در جناحین و مرکز زمین کار می کند آنچه همبازی جدید او که پیش از این در باره اش صحبت کردیم قادر به انجام آن نیست.

معروف است و بارها اشاره شده، پپ گواردیولا هرگز نتوانسته جای سرجیو آگوئرو را پر کند، اما اینبار با خرید هالند نه تنها کار را انجام داده است، بلکه با به خدمت گرفتن آلوارز کوچک یک پلان B برای ارلینگ غول پیکر در سر دارد. بزرگمرد کوچک آرژانتینی ممکن است قلب ها را به گونه ای بدزدد که غول سرد نروژی از انجام آن عاجز باشد.

*داروین نونیز

بکش یا بمیر. شادی بی حد و حصر نونیز بعد از گل خود برابر سیتی و سپس جشن پیروزی لیورپول در پایان چریتی شیلدز نه تنها نشانی از مردن ندارد بلکه فقط قطره ای از قتل عام در پیش رو است.  

شش ماه  عقب بازگردید. هیچکس انتظار نداشت مرحله تکامل لیورپول و قدم بعدی شامل خرید یک مهاجم خارجی دیگر است. اما یورگن کلوپ با خروج سادیو مانه و ورود هالند به سیتی، خوب می‌دانست برای حفظ زنجیره غذایی و معاش تیم و رقابت دراماتیک دیگری با سیتی در ٢٣-٢٠٢٢ به یک شکارچی جوان و گرسنه، یک یوز پلنگ تر و فرز در راس هرم خود نیازمند است.

کلوپ از ایستادن و خیره شدن خودداری کرد، او استعداد و ویژگی های نونیز را از نزدیک با چشمان خود در دو دیدار در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا برابر بنفیکا دیده بود. اروگوئه‌ای ٢٣ ساله در هر دو بازی برای بنفیکا گل زد. ضربات مهلک و  بی‌رحمانه‌اش با پای راست از جناح چپ به قدری خوب بود که کلوپ شکی در تایید خرید رکورد ٨٧ میلیونی باشگاه نداشت. اگرچه این قیمت در زمانی کامل خواهد شد تا موفقیت بطور کامل در این فصل شکل بگیرد و پاداش ها از سوی لیورپول واریز شود. مرد شماره ۲۷ لیورپول با ۳۴ گل در ۴۱ بازی در فصل گذشته دقیقا مانند هالند، شاه کلید دروازه ها را در دست دارد، اگرچه این دو موجودات متفاوتی در فرم و استایل هستند.

نونیز نقش اساسی در تغییر لیورپول خواهد داشت، ایجاد تحول و گشودن راهی جدید، رو کردن آس در صورت لزوم، شورشی‌ غیرقابل پیش بینی و غیرقابل انتظار. فصل گذشته، قرمزها برای شکستن تیم هایی که در عمق دفاع می کردند دردسر زیادی در مراحل حساس پایانی در لیگ و در اروپا داشت. دو تساوی با اسپرز و شکست در فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل رئال مادرید، در حالیکه توپ و زمین را در اختیار داشتند بدون آنکه قادر باشند شکافی در دیوار دفاعی رقبا وارد کنند. 

بی جهت نبود زمانیکه کارلو آنچلوتی گفت: «این به ما خیلی کمک کرد، هویت لیورپول واضح و روشن بود و رمز گشایی بسیار راحت. ما به خوبی می‌دانستیم باید چه استراتژی را در پیش بگیریم. فضایی در پشت دفاع به ان ها ندهیم تا وارد شوند و از ان استفاده کنند.»

بر خلاف هر نوک‌حمله لیورپول از زمان شاید فرناندو تورس در بهترین دوران بازیگری خود، نونز تنها کسی روی شانه آخرین نفر بازی می کند، به اندازه کافی سریع است که مدافعین  را پشت سر بگذارد و با قد و هیکل تقریبا ١ متر و ٨٦ سانتیمتری می تواند در برابر مدافعان میانی خشن، گلیم خود را از اب بیرون بکشد. در هوا خوب است، معمولا از خارج هجده  قدم و از پشت به سوی توپ هجوم می برد و مطمئناً با سانترهای ترنت الکساندر-آرنولد و اندی رابرتسون مخوب عمل خواهد کرد. حتی ممکن است کلوپ در صورت لزوم از سیستم مورد علاقه ٣-٣-٤ خود دست بر دارد و با قراردادن فرمینو یا جوتا به عنوان مرد شماره ١٠ با سیستم  نزدیک به ١-٣-٢-٤ لیورپول را ارایش کند.

هر فوتبالدوستی تشخیص می دهد داروین نونئز بازیکن فوق العاده ای است. با پتانسیل بسیاری برای بهتر و بهتر شدن. کلوپ با اعتقاد به این مورد روسای لیورپول را قانع به پرداخت مبلغ و خرید او کرده است.

"بسیار هیجان انگیز است: سن او، تمایل و اشتیاق او، گرسنگی و ولع او برای بهتر شدن از آنچه در حال حاضر است."

هواداران لیورپول نباید نگران انطباق نونیز در لیگ برتر باشند. اوروگوئه ای محصول زجر کشیده درجه یک محیطی است که در آن متولد شده است. داستان عمده بازیکنان آمریکای لاتین. 

مادرش بطری های پراکنده در خیابان را برای فروش جمع آوری می کرد تا آنها پولی برای خوردن داشته باشند. از آن زمان داروین تصمیم گرفت هرگز کار برای خانواده خود را متوقف نکند و زمانی که در سال ٢٠١٩ به تیم دسته دومی آلمریا اسپانیا پیوست، زمین کشاورزی را برای مادر و برادرش خرید تا کار و کاشانه ای داشته باشند.

داروین   تا زمانی که آنچه را که باید برای نزدیکان خود فراهم نکند، متوقف نخواهد شد. پس بر علیه او شرط بندی نکنید. او هم زمینه را دارد، هم انگیزه را و هم مایه را.  می توانید  نامش را بگذارید بقای سازوار ها، آنها که سازگاری می کنند و جلو می روند.

به قول زیست شناس مشهور انگلیسی چارلز داروین که بخشی از آن به گفته خود او از هربرت اسپنسر است؛«قوی ترین گونه و موجود نیست که باقی  می ماند، نه حتی باهوش ترین ها آن ها، بلکه موجوداتی هستند که خود را با تغییرات وفق می دهند و سازگاری می کنند»

پانوشت؛

افزایش قابل توجهی در تعداد گل های لیگ برتر در فصل گذشته وجود داشت، دلیل خوبی هم داشت. با بازگشت تماشاگران به استادیوم ها، احساس فوریت بیشتری در تیم ها و بازیکنان فراهم شده بود، ١٠٧١ گل در ٣٨٩ بازی لیگ برتر  به ثمر رسید، به حسابی میانگین ٢.٨٢ گل در هر بازی. در مقایسه با ١٠٢٤ گل در فصل ٢١-٢٠٢٠. تنها یک گل کمتر از رکورد گل های به ثمر رسیده با ٢٩ تیم در فصل ١٩-٢٩١٨. تعجب نکنید اگر با حضور هالند و نونیز، صالح و کین و…این رکورد فرو ریزد.

شما هم پیش‌بینی‌های خود را از لیگ برتر امسال بنویسید. کدام تیم نزدیکترین به قهرمانی است؟