یارانه نقدی کمک معیشتی مرحله ۱۳۸ مربوط به مردادماه ۱۴۰۱ امشب به حساب سرپرستان خانوار مشمول دریافت یارانه واریز و از ساعت ۲۴ روز پنج‌شنبه ۲۰ مردادماه قابل برداشت است.

واریز یارانه نقدی میلیونی از امشب به حساب مردم | یارانه نقدی 800 هزار تومانی برای چه کسانی واریز می شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جزئیات یارانه نقدی اعلام خواهد شد. یارانه معیشتی به همه ایرانی ها برای تامین کالاهای اساسی خود تعلق می گیرید. یارانه نقدی در سال جدید افزایش می یابد. یارانه نقدی بیش از بیست میلیون نفر فروردین ماه آخرین یارانه نقدی خود را دریافت کردند. کالابرگ جایگزین یارانه نقدی خواهد شد. 

یارانه

یارانه نقدی کمک معیشتی مرحله ۱۳۸ مربوط به مردادماه ۱۴۰۱ امشب به حساب سرپرستان خانوار مشمول دریافت یارانه واریز و از ساعت ۲۴ روز پنج‌شنبه ۲۰ مردادماه قابل برداشت است.

یارانه نقدی کمک معیشتی مرحله ۱۳۸ بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مطابق معمول، امشب به حساب سرپرستان خانوار واریز و از ساعت ۲۴ روز پنج‌شنبه ۲۰ مردادماه قابل برداشت است.

بر همین اساس، در صورتیکه سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتیکه جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد.

گفتنی است در صورتیکه این سرپرستان خانوار پیش از این نسبت به دریافت تسهیلات قرض الحسنه ۱۰ میلیون ریالی کرونا اقدام نموده‌اند، اقساط این تسهیلات از مبلغ واریزی به حساب آنان کسر خواهد شد.

 در این مرحله، سرپرستان خانواری که یارانه نقدی آنها در اردیبهشت ماه قطع شده بود و درخواست بازبینی خود را در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت کرده بودند، چنانچه در بازبینی انجام شده توسط وزارت رفاه جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه مردادماه را مطابق دهک‌بندی اعلام شده دریافت خواهند کرد.

علاوه بر این، افرادی که تا ابتدای مرداد ماه نسبت به ثبت‌نام جهت دریافت یارانه اقدام نموده‌اند نیز در صورتی که جزو دهک‌های اول تا نهم شناخته شده‌اند، در این مرحله یارانه نقدی خود را دریافت می‌کنند.

همچنین خاطر نشان می‌گردد، سرپرستان خانواری که در مرحله ۱۳۷ (تیرماه) در زمره یارانه بگیران قرارگرفته اند (ثبت نامی های جدید و یا بازبینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) معوقات اردیبهشت و خرداد را نیز همراه یارانه مرداد ماه دریافت خواهند کرد.

 متقاضیان بازبینی دهک‌بندی اعلام شده یا افرادی که یارانه آنان از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ قطع شده است، می‌توانند جهت ثبت یا پیگیری درخواست خود به سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه نموده یا با تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس حاصل نمایند.

ثبت‌نام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا مانده‌اند یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند نیز همچنان ادامه دارد. این افراد می‌توانند با مراجعه به تارنمای پنجره ملی خدمات هوشمند به آدرس https://my.gov.ir نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام نمایند. جهت ثبت‌نام در این سامانه، در اختیار داشتن شماره تلفن همراه به‌ نام سرپرست خانوار، کد ملی، کد پستی، تاریخ تولد و شماره شبای بانکی مربوط به سرپرست خانوار متقاضی جدید یا جامانده از یارانه، ضروری است. تمامی اشخاص می‌توانند جهت کسب اطلاع از آخرین وضعیت یارانه خانوار، کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* (ستاره ۴ ستاره ۴۳۸۵۷ ستاره کد ملی مربع) را با شماره تلفن همراه به‌نام خود شماره‌گیری نمایند.

هنوز زیرساخت‌های کالابرگ آماده نیست. یارانه‌ها همچنان نقدی پرداخت می‌شود. برخی از مردم نسبت به این جایگزینی انتقاد دارند اما آنطور که قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت بعد از اینکه امکانات زیرساختی فراهم شد، به افراد اختیار داده می‌شود که هم بتوانند به صورت ریال و هم به صورت کالا این یارانه را دریافت کنند.

صحبت از زیرساخت‌هایی است که برای اجرای طرح کالابرگ آماده نیست. همین که آماده شود یارانه نقدی را حذف می‌کنند.

قرار بود تا شهریور طرح کالابرگ اجرا شود. یعنی چند هفته دیگر. روز گذشته نیز احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفت: «پس از تصمیم نهایی ستاد اقتصادی دولت، شیوه پرداخت کالابرگ و نحوه دریافت آن را اعلام خواهیم کرد.»

خاندوزی گفت: « این گزارش قرار است تا آخر مرداد توسط دوستان ارائه شود. امیدواریم اوایل شهریور ماه بعد از ارائه گزارش، تصمیم نهایی در خصوص جزئیات تغییر شیوه پرداخت یارانه‌ها صورت گیرد.»

برخی از مردم اما نسبت به جایگزینی کالابرگ انتقاد دارند. این انتقادات از همان ابتدا که صحبت از کالابرگ به جای یارانه نقدی بود، مطرح شد. آنها می‌گوید یارانه نقدی را به انتخاب خودشان صرف هزینه‌های جاری زندگی می‌کنند و مجبور نیستند صرف خرید چند قلم کالای خاص کنند.

هم کالا هم ریال، انتخاب با مردم است

پیش از این محمدصادق مفتح، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در یک برنامه رادیویی گفت: «یکی از طرح‌های دولت این است که به جای پول نقد، یارانه را در قالب کالای ارزان عرضه کند تا مطمئن شویم میزان گوشت، شیر و غیره که بر اساس استانداردهای بهداشتی، یک خانواده باید دریافت کند، دریافت کرده‌اند. این یک حلقه تکمیلی پرداخت یارانه‌ها است. اما بعد از اینکه امکانات زیرساختی فراهم شد، به افراد اختیار داده می‌شود که هم بتوانند به صورت ریال و هم به صورت کالا این یارانه را دریافت کنند.»

آنطور که قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت سخت‌افزار جدیدی به نام کالابرگ ایجاد نمی‌شود. بلکه از زیرساخت‌های موجود مانند کارت‌های بانکی استفاده می‌شود. در مرحله‌ای که سامانه تکمیل و اعلام شود، افراد مایل به دریافت کالای ارزان، می‌توانند به مکان‌های مشخص مراجعه کنند. (ایسنا)

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت:امکانات زیرساختی کالابرگ که فراهم شد، افراد می‌توانند هم به صورت ریال و هم به صورت کالا این یارانه را دریافت کنند.

قیمت‌ها را به زمان قبل برگردانید!

خبرهای مرتبط با اجرای طرح کالابرگ با واکنش‌های زیادی از سوی مخاطبان تجارت‌نیوز مواجه شد. در ادامه نظر برخی از مخاطبان را در این مورد می‌خوانید. آنها می‌گویند یارانه حذف شود اما به جای آن قیمت‌ها به قبل برگردد.

«کالابرگ نمیخوایم. یارانه نمیخوام. قیمتها برگرده مثل سالهای پیش. آرزوی همه چیرو داریم به گورمیبریم. توان خرید گوشت و مرغ نداریم.»

«هم کوپن بدید واسه خرید روغن و گوشت و غیره هم یارانه نقدی بدید واسه قسط وام و بدهی ها و اجاره خونه.»

«بهتر است قیمت‌ها رو برگردانید چون به جای چهار قلم اکثر اقلام گرون شده.»

«اعتباری باشه برای مردم تا از بانکها وام بگیرند گره کاری باز کنند. خودشان شاید پس انداز کنند. شاید توی غذا نمی‌خوان روغن بریزند. با همین پول اعتبار بدست میاورند.»

«با کالابرگ نمی‌توان دکتر رفت»

برخی هم می‌گویند یارانه نقدی را برای هزینه‌های مختلف صرف می‌کنند؛ از قسط بانک تا اجاره خانه. در ادامه نظر برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز را می‌خوانید.

«یارانه نقدی بهتره من کرایه خونه مو از یارانه ام میدم.

«ما بهزیستی هستیم ۴۰۰ تومن شما بدین ۴۰۰ تومن هم بهزیستی شما هم نصف به نصف هر کدوم کالا رو از اون ۴۰۰ تومن بهزیستی بردارین چی میمونه واسه زندگی کردن؟ به منی که معلولم کسی کار نمیده. همون یارانه نقدی رو بدین خودمون میدونیم چیکار کنیم.»

احتمالا یارانه مرداد ماه ۱۴۰۱ از روز پنجشنبه ۲۰ مرداد به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود.

 در مورد زمان یارانه مرداد ۱۴۰۱ هنوز سازمان هدفمندی یارانه‌ها جزئیاتی مشخص نکرده است، اما همچون تیر ماه باید انتظار داشته باشیم که آغاز واریز یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوار از روز پنجشنبه ۲۰ مرداد ماه باشد. پایان واریزها نیز هنوز به شکل کامل مشخص نشده، اما احتمالا بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت زمان خواهد برد.

در این میان برخی از رسانه‌ها نیز مدعی اند که در مرحله ۱۳۸، زمان واریز یارانه‌ها طولانی نخواهد شد و در یک روز خاص یارانه یارانه این مرحله را دریافت می‌کنند.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است که مبالغ کسر شده به دلیل بازپرداخت وام کرونای سال ۱۳۹۹ بوده است.

یارانه جدید برای همه واریز نشد طبق دهک بندی که از سوی دولت صورت گرفت یارانه جدید برای همه واریز نشد که کسانی که یارانه جدید برایشان واریز نشده بود در سامانه ای که از سوی دولت اعلام شده بود اعتراض خود را ثبت کردند پس از ثبت اعتراض مردم برای یارانه جدید دولت اعتراض ها را بررسی کرد و یارانه جدید برای مردم واریز د ولی غیر قابل بداشت است تا نتیجه قطعی دولت برای برداشت یارانه جدید اعلام شود.

واریز یارانه مرحله ۱۳۷ از غروب روز دوشنبه بیستم تیرماه آغاز شد و طبق اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار است تا روز جمعه ۲۴ تیر ماه ادامه پیدا کند. در این مرحله برای افراد حاضر در دهک اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و برای افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان واریز شد. برای مرحله ۱۳۸ یا مرداد ماه ۱۴۰۱ نیز احتمالا میزان واریزی‌ها تغییری خاصی نخواهد داشت. اما در این میان برخی از یارانه بگیران گفته اند که مرحله ۱۳۷ مبالغی کمتر از ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر دریافت کرده اند.

در پاسخ نیز سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است که مبالغ کسر شده به دلیل بازپرداخت وام کرونای سال ۱۳۹۹ بوده است. در واقع مبلغ اقساط ماهانه وام کرونا ۳۵ هزار تومان است که از دو سال قبل تاکنون از حساب یارانه بگیران کسر می‌شود.

یارانه مرداد ۱۴۰۱ کی واریز می‌شود؟

در مورد زمان یارانه مرداد ۱۴۰۱ هنوز سازمان هدفمندی یارانه‌ها جزئیاتی مشخص نکرده است، اما همچون تیر ماه باید انتظار داشته باشیم که آغاز واریز یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوار از روز پنجشنبه ۲۰ مرداد ماه باشد. پایان واریزها نیز هنوز به شکل کامل مشخص نشده، اما احتمالا بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت زمان خواهد برد.

در این میان بعضی از رسانه‌ها نیز مدعی اند که در مرحله ۱۳۸، زمان واریز یارانه‌ها طولانی نخواهد شد و در یک روز خاص سرپرستان خانوار یارانه این مرحله را دریافت می‌کنند./

یارانه معوقه ممکن است هر لحظه از سوی سازمان هدفمدی یارانه‌ها واریز شود. این معوقات مربوط به جاماندگان و معترضانی است که صلاحیتشان برای دریافت یارانه جدید تایید شده بود.

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد که پرداخت مطالبات این شهروندان در مرحله هماهنگی بانکی است و احتمال واریز آن در هر لحظه وجود دارد.

به صورت مشخص بعد از اجرای برنامه اصلاح ارزترجیحی، دولت مبلغ جدیدی به شهروندان دهک‌های اول تا نهم درآمدی پرداخت کرد. مبلغ آن برای سه دهک اول درآمدی ماهانه ۴۰۰ هزار تومان و برای شش دهک درآمدی دیگر ماهانه ۳۰۰ هزار تومان است.

به دنبال اجرای این برنامه، نام نویسی از دو گروه شهروندان آغاز شد. گروه اول شهروندانی بودند که در لیست داده‌های آماری وزارت رفاه وجود داشتند، اما از جمع یارانه‌بگیران کنار گذاشته شده بودند.

دسته دوم، اما کسانی بودند که وزارت رفاه هیچ اطلاعاتی از وضعیت درآمدی آن‌ها نداشت و در نتیجه مبلغی هم به آن‌ها پرداخت نمی‌شد.

گروه اول معترضان و گروه دوم جاماندگان بودند، دولت در همان روزهای نخست بعد از اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی برای شهروندان گروه نخست یا به اصطلاح معترضان، یارانه جدید اردیبهشت را به صورت علی‌الحساب واریز کرد. این مبلغ تا زمان بررسی صلاحیت آن‌ها غیر قابل برداشت بود.

همزمان با موعد واریز یارانه تیر، قرار شد مبلغ بلوکه شده اردیبهشت به همراه مبلغ پرداخت نشده مربوط به ماه خرداد نیز به حساب این گروه از شهروندان واریز شود.

در خصوص شهروندان دسته دوم یا به اصطلاح جاماندگان نیز هرچند یارانه اردیبهشت به صورت مشروط پرداخت نشد، اما طبق وعده دولت در صورت مستحق شناخته شدن شهروندان متقاضی، این یارانه از ماه اردیبهشت به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

از قرار معلوم واریز یارانه تیر به حساب شهروندان معترض و جامانده انجام شده است و بابت معوقات دو ماه گذشته نیز پرداخت این مطالبات هر لحظه صورت می‌گیرد.

هدفمندی یارانه‌ها پیش از این اعلام کرده بود که از نظر تامین اعتبار مشکلی نیست و مساله فقط انجام برخی هماهنگی‌های بانکی است.

فرصت اعتراض به دهک‌بندی برای افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی که در دهک دهم قرار گرفته باشند، فراهم شد.

براساس آنچه سازمان هدفمندی یارانه‌ها درباره نحوه اقدام جاماندگان از دریافت یارانه نقدی اعلام کرده است، افرادی که تا ابتدای سال ۱۴۰۱ یارانه دریافت نکردند یا در سال‌های قبل یارانه‌شان قطع شده بوده یا انصراف داده بودند یا به هر دلیلی ثبت‌نام نکرده بودند می‌توانند با مراجعه به سامانه my.gov.ir اقدام به ثبت نام کنند. 

این سامانه در بستر درگاه ملی خدمات دولت است و با ثبت شماره تلفن همراه و ثبت کد ملی‌ و شماره شبا، ثبت نام شما کامل خواهد شد. همچنین افرادی که از ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۱ یارانه‌شان قطع شده است هم می‌توانند با مراجعه به سامانه hemayatmcls.gov.ir درخواست بازبینی خود را ثبت و منتظر بررسی وزارت رفاه باشند. 

اگر فردی به این سامانه مراجعه کرده و درخواست بازبینی ارائه داده است اما همچنان جزو دهک ۱۰ است، می‌تواند تا ۱۰ روز آینده که این سامانه مجددا باز خواهد شد، اطلاعات لازم را برای بررسی مجدد و دریافت یارانه وارد کنند.  در حالی که از سال آینده سیاست جدیدی برای یارانه بگیران تعیین خواهد شد؛ اما در حال حاضر به دلیل تغییراتی که در شرایط خانوارها ایجاد می‌شود همیشه امکان تکمیل اطلاعات افراد یارانه بگیر وجود دارد.

در مرحله نخست برای افرادی که درخواست بازبینی داشتند، بخشی از اطلاعات تکمیل شده و پرداخت یارانه نقدی  صورت می‌گیرد؛ اما همیشه این امکان وجود دارد که افراد در سایت حمایت ثبت نام کنند چرا که ممکن است برخی تشکیل خانواده بدهند و برخی هم جدا شوند.

در کدام دهک درآمدی قرار دارید؟

اگر جزو خانوارهایی هستید که به دهک‌بندی درآمدی خود اعتراض دارید و نمی‌دانید در کدام دهک قرار دارید، یکی از راه‌های استعلام دهک خانوار، استعلام با کد ملی است.

برای این کار ابتدا باید با شماره تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرید که در این مرحله با وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار می‌توانید دهک درآمدی خانوار خود را ببینید و بدانید که در کدام یک از دهک‌های اول تا دهم درآمدی قرار دارید.

با این شماره همه افراد می‌توانند دهک خانوار خود را با کمک کد ملی سرپرست استعلام کنند؛ جز افرادی که سپرست یا یکی از اعضای خانواده آنها جزو نیروهای مسلح باشد. این گروه برای اطلاع از دهک درآمدی خانواده خود باید با ستاد نیروهای مسلح تماس بگیرند. علاوه بر این، شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که برای پاسخگویی به سوالات در اختیار مردم است.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: مرداد ماه از سامانه‌ای رونمایی می‌شود که افرادی که امکان ثبت نام برای دریافت یارانه نداشتند، بتوانند در سامانه جدید ثبت نام کنند.

سومین مرحله یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومانی رییسی، چند روز پیش واریز شد؛ واریز این یارانه در حالی بود که هنوز یکی از بزرگترین باگ‌های این سیستم بر سر جای خود باقی بود؛ اما این باگ چه بود؟

سال ۹۳، برخی از افراد تصمیم گرفتند از دریافت یارانه انصراف دهند؛ در این بین برخی از فرزندان خانواده‌ها از دریافت یارانه انصراف دادند؛ یعنی پدر و مادر و سایر فرزندان یارانه می‌گرفتند؛ اما برای مثال یکی از فرزندان از دریافت یارانه انصراف داد؛ حال این فرد امسال می‌خواهد یارانه ۳۰۰ و۴۰۰هزار تومانی بگیرد. اگر دهک یک تا ۹ باشد که مشکلی وجود ندارد و مانند سایرین برای دریافت یارانه ثبت نام می‌کند؛ اما اگر فرد یک دهک دهمی باشد، دیگر داستان متفاوت است. اما چرا؟

یارانه

این فرد نمی‌تواند در سامانه ثبت نام، ثبت نام کند؛ زیرا دهک دهمی است؛ بنابراین یا واقعا دهک دهمی است و از دریافت یارانه منصرف می‌شود و یا فکر می‌کند اینطور نیست و باید یارانه بگیرد؛ بنابراین اعتراض می‌زند؛ اما امکان اعتراض هم برای این فرد وجود ندارد؛ چرا که برای اعتراض زدن نیازمند شماره حسابی است که یارانه می‌گرفته؛ اما این فرد به طور مستقل یارانه‌ای دریافت نمی‌کرده که شماره حساب داشته باشد؛ بنابراین امکان دریافت یارانه برای این افراد و یا سایر افرادی که شرایط مشابه دارند وجود ندارد؛ حال چاره چیست؟ سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به این سوال پاسخ می‌دهد.

طبیه حسینی، در مورد این افراد به اقتصاد آنلاین، گفت: این افراد باید منتظر بمانند تا مرداد ماه از سامانه جدید رونمایی شود و بتوانند در آن سامانه ثبت نام و یا ثبت اعتراض کنند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که یارانه‌های قبلی این افراد چه می‌شود اظهار داشت: اگر آن زمان هنوز بنا برآن بود که معوقات پرداخت شود، یارانه ماه‌های گذشته این افراد نیز پرداخت خواهد شد.

اگرچه قرار بود یارانه جاماندگان تا عید غدیر واریز شود اما برخی از این افراد می‌گویند همزمان با واریز یارانه ۹ دهک اول درآمدی جامعه، یارانه آنها هم واریز شده است. اما قابل برداشت نیست.

سومین مرحله یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در تاریخ ۲۱ تیر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. در اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام شده است که تنها کمک معیشتی دهک اول تا نهم واریز شده و قابل برداشت است و یارانه جاماندگان در تاریخ دیگری واریز می‌شود.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از جاماندگان همزمان با واریز یارانه مرحله سوم، این پول را دریافت کرده‌اند. اما هچمنان قابل برداشت نیست.

برخی دیگر اما همچنان منتظر واریز یارانه جدیدند و نمی‌دانند آیا جزو ۹ دهک درآمدی دسته‌بندی شده‌اند یا جزو دهک دهم. به نظر می‌رسد دولت در واریز این یارانه خطا کرده و یارانه برای برخی از جاماندگان واریز شده و برای برخی دیگر نه.

یارانه تیر قابل برداشت است!

در ادامه پیام‌ برخی از مخاطبان را می‌خوانید. افرادی که در لیست جاماندگان بوده‌اند و علاوه بر دریافت یارانه اردیبهشت، یارانه خرداد و یا خرداد و تیر برای آنها واریز شده است.

«من باز نشسته بیمه اجتماعی هستم یارانه منو قطع کردن اعتراض کردم یک میلیون و ۱۰۰ برام ریختن که تا الان نتونستم بر داشت کنم.»

« برای ما هم دو ماه واریز شد (خرداد و تیر ) اما هنوز قابل برداشت نیست؟؟!!»

«ما یارانه اومده برامون ولی نمی‌تونیم برداشت کنیم این چه وضعشه آخه؟»

« تا الان دو تا یارانه برای ما ریختن. یکی اردیبهشت و یکی هم این ماه داده شده. دومی را برداشت کردیم. اما اولی هنوز قابل برداشت نیست.»

یارانه خرداد هنوز قابل برداشت نیست؟

«ما از جاماندگان یارانه هستیم. این ماه ۸۰۰ ریختن ولی قابل برداشت نیست. چرا؟»

«برای من یارانه تیر ماه واریز شده و قابل برداشت هم شد.اما پولی که اردیبهشت واریز شده هنوز هم مسدود هست. چرا دومی قابل برداشته اولی نه؟»

«یارانه ما از اردیبهشت قطع شد ماه قبل نفری ۳۰۰ تومن ریختن که مسدود بود دیشب هم نفری ۳۰۰ ریختن که باز هم مسدود است با توجه به اعتراضی که کرده بودیم اگر قرار است یارانه نگیریم چرا به عنوان یارانه مبلغی رو میریزن ولی قابل برداشت نیست لطفا جواب بدید»

«برای ما دونوبت یارانه ریختن ولی قابل برداشت نیست چرا؟»

«برای من علاوه بر اولی گویا دومی همواریز شده. کارت که میزنم موجودی رو نشون نمیده اما رفتم بانک گفتن مبلغ جدید به حسابم اومده. »

«من تونستم یارانه تیر رو برداشت کنم. اما اون یارانه‌ای که خرداد واریز کردن توی حسابم هست اما قابل برداشت نیست.»

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با بیان اینکه نتیجه بررسی گروه اول ثبت‌نام کنندگان یارانه‌ها مشخص شده است، گفت: این گروه شامل دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بودند که از این تعداد حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مشمول دریافت یارانه شناخته شدند.

براساس رویه ماه‌های اخیر ۲۰ تیر ماه یارانه ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی مربوط به دهک‌ها اول تا ۹ درآمدی به حساب سرپرستان خانوارهای مشمول واریز خواهد شد. در این بین برخی افراد که تا پیش از اردیبهشت ماه یارانه دریافت می‌کردند اما پس از اصلاح شیوه پرداخت، تجمیع یارانه‌ها و اضافه شدن یارانه حذف ارز ترجیحی یارانه آنها حذف شد، نسبت به این موضوع اعتراض داشتند و اعتراضات خود را در سایت وزارت رفاه ثبت کردند.

با توجه به این اظهار نظر رییس جمهور انتظار می‌رود تا پیش از تاریخ واریز سومین مرحله یارانه‌های ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی نتیجه اعتراضات ثبت شده مشخص شود. همچنین برخی افراد نیز که تا پیش از اردیبهشت ماه یارانه دریافت نمی‌کردند نیز در سایت www.gov.ir ثبت‌نام کردند تا در جمع مشمولان یارانه قرار بگیرند.

حسینی سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه پیش از این و در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت اعلام نتایج مربوط به اعتراضات حذف یارانه‌ها گفته بود: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی که مسئول بررسی اعتراضات است، نتیجه‌ای در این خصوص اعلام نکرده است. به این دلیل که متولی بررسی اعتراضات وزارت کار است، در این باره نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم.

وی افزود: ممکن است طی روزهای آینده نتیجه اعتراضات را اعلام کنند و به این ترتیب بتوانیم مسدودی یارانه افرادی که اعتراض آنها مورد قبول واقع شده را رفع، و پرداختی مربوط به ماه‌های خرداد و تیر را نیز انجام دهیم. ضمن اینکه این احتمال نیز وجود دارد که تا ۲۰ تیرماه نتیجه اعتراضات به ما ابلاغ نشود.

حسینی با بیان اینکه نتیجه بررسی اولین گروه ثبت‌نامی‌های یارانه‌های که تا پیش از اردیبهشت ماه یارانه دریافت نمی‌کردند، مشخص شده است، گفت: وزارت رفاه آزمون وسع را در خصوص این افراد انجام داده و دهک‌بندی شده‌اند. براین اساس افرادی که در دهک‌های اول تا ۹ قرار داشته‌اند، تعیین شده‌ و اطلاعات آنها جهت پرداخت یارانه به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام شده است.

یارانه تیر ماه به همراه یارانه معوق خرداد و تیر برای این افراد واریز خواهد شد. در صورتی که افراد ثبت‌نام کرده‌اند اما یارانه‌ای به آنها پرداخت نشده باید به سامانه حمایت وزارت رفاه مراجعه کنند و درخواست بازبینی خود را ثبت کنند چرا که در دهک دهم قرار گرفته‌اند.

اولین گروه ثبت‌نامی‌ها شامل حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر می‌شده که از این تعداد نزدیک به ۳۰۹ هزار نفر در دهک دهم قرار گرفته و مشمول دریافت مالیات نشده‌اند. براساس لیست افرادی که مشمول شناخته شده‌اند، در تاریخ ۲۰ تیر ماه یارانه به همراه معوقات دو ماه گذشته واریز خواهد شد.

وی در مورد کلاهبرداری‌هایی که در حال حاضر از طریق پیامک انجام می‌شود، گفت: سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها هیچ پیامکی برای هم‌وطنان ارسال نمی‌کند. در نتیجه هر پیامکی که به اسم سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای افراد ارسال شود قطعا کلاهبرداری است. افراد به هیچ عنوان نباید وارد لینک‌های ارسال شده شوند. متاسفانه در حال حاضر تعداد قابل توجهی از افراد با این مشکل مواجه شدند.

چندی پیش خبرهایی مبنی بر تغییرنرخ یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا تیرماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی تیرماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا تیرماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی تیرماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا تیرماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی تیرماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا تیرماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی تیرماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

در این راستا نیز در صورت وجود سوالات، مشکلات و ابهامات برای همکاران و متقاضیان تحت پوشش، افراد می‌توانند به سامانه تیکتینگ https://ticketing.behzisti.gov.ir مراجعه کنند.

ولی براساس راهنمای سامانه پیشخوان مجازی سازمان بهزیستی، برای ثبت‌نام و ورود به سامانه که از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشــمند انجام می‌شود، مددجویان می‌توانند با وارد کردن مشخصات موردنیاز و ورود در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، به سامانه اطلاعات مددجویان سازمان بهزیستی منتقل شوند. این سامانه شامل ثبت اطلاعات محل سکونت، اطلاعات خانوار و ثبت درخواست‌های افراد است.

گام سوم ثبت درخواســت بوده که شــامل بهره‌مندی از تخفیف قبض آب، برق و گاز، تغییر آدرس/تمدید اجاره و تغییر بعد خانواده است که بعد از وارد کردن اطلاعات هویتی و محل ســکونت، کاربر می‌تواند نســبت به ثبت درخواســت بهره‌مندی از تخفیف قبوض یا تغییر آدرس و بعد خانوار اقدام کند

یارانه بگیران دهک اول تا سوم در مرحله ۱۳۵ و ۱۳۶ مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر عضو خانواده دریافت کردند. برای افراد حاضر در دهک چهار تا نهم نیز مبلغ ۳۰۰ هزار تومان واریز شد. به عبارت دیگر یک خانواده ۲ نفره حاضر در دهک اول تا سوم مبلغ ۸۰۰ هزار تومان یارانه گرفتند.

برای یک خانواده دو نفره حاضر در دهک چهارم تا نهم هم مبلغ ۶۰۰ هزار تومان یارانه واریز شد. اما حالا برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی شایعه افزایش یارانه نقدی را به ۶۰۰ و ۸۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر را مطرح کرده اند

اما بررسی آخرین مواضع دولت سیزدهم نشان می‌دهد که چنین ادعایی صحت ندارد و دولت برای مرحله ۱۳۷ نیز به ازای هر نفر ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان براساس دهک بندی پرداخت می‌کند.

یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به چه کسانی می‌رسد؟

اگر در مرحله ۱۳۵ و ۱۳۶ یعنی اردیبهشت و خرداد یارانه نقدی دریافت کرده اید، در تیرماه نیز باید منتظر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی باشید. اما اگر جز حذف شدگان یا جاماندگان هستید و در سامانه وزارت کار اعتراض تان را به ثبت رسانده اید. باید منتظر پایش و نتیجه نهایی باشید.

 در نهایت اگر سازمان هدفمندی یارانه‌ها شما را در دهک اول تا نهم قرار دهد، شما نیز در این مرحله یارانه مذکور را دریافت می‌کنید.

اما چنانچه میزان گردش حساب یک سال اخیرتان بیش از ۳۰۰ میلیون تومان است، سفر خارجی رفته اید، یا خودرویی با قیمت بالاتر از ۳۰۰ میلیون تومان در طول یک سال اخیر خریده باشید، احتمالا در پایش وزارت کار و کارشناسان سازمان هدفمندی یارانه‌ها در دهک دهم قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی از گرفتن یارانه ۳۰۰ هزار تومانی محروم می‌شوید.

دولت هنوز زمان دقیق واریز یارانه نقدی تیرماه ۱۴۰۱ را اعلام نکرده است، اما بررسی ما نشان می‌دهد که دولت در ماه‌های اخیر، بیستم هر ماه یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است.

یارانه نقدی برای حمایت از خانوار‌ها پرداخت می‌شود. یارانه نقدی بیستم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار‌ها واریز می‌شود. مبلغ یارانه نقدی برای هر نفر ۴۴هزار و۵۰۰ تومان است که طبق گفته مقام‌های دولتی یارانه نقدی امسال تغییراتی خواهد داشت. در ادامه به آخرین خبر از یارانه نقدی می‌پردازیم.

دولت هنوز زمان دقیق واریز یارانه نقدی تیرماه ۱۴۰۱ را اعلام نکرده است، اما بررسی ما نشان می‌دهد که دولت در ماه‌های اخیر، بیستم هر ماه یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که حدود سه هفته دیگر دولت برای واریز یارانه مرحله ۱۳۷ دست به کار خواهد شد.

به زبان ساده تر، اگر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستید و در اردیبهشت و خرداد ۴۰۰ هزار تومان دریافت کرده اید، در تیرماه نیز به همین میزان دریافت خواهید کرد.

در واقع افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در دهک اول تا سوم قرار دارند و یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند؛ بنابراین اگر به فرض مثال خانواده شما ۵ نفره باشد و در این دهک قرار بگیرید، مبلغ ۲ میلیون تومان در این ماه به حساب سرپرست خانوارتان واریز می‌شود.

برای دهک چهارم تا نهم نیز مطابق معمول، یارانه ۳۰۰ هزار تومانی واریز می‌شود. یعنی اگر خانواده‌ای ۵ نفره در این دهک‌ها قرار بگیرند، مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به حساب سرپرست خانوارشان واریز خواهد شد.

یارانه تیرماه ۱۴۰۱ چندم واریز می‌شود؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: یارانه‌ها تا تعیین تکلیف کالابرگ الکترونیک مرتب واریز می‌شود.

میرکاظمی گفت: با توجه به افزایش قیمت نفت، میزان تولید و صادرات الان وضعیت نسبت به قبل بسیار بهتر شده است. وزارت تعاون رفاه و کار اجتماعی در حال رسیدگی به معترضان در زمینه یارانه‌هاست و درصورت تکمیل اطلاعات، ماب التفاوت یارانه‌ها به مشمولان پرداخت خواهد شد.

وحیدی، وزیر کشور گفت: تا وقتی کالابرگ‌ها آماده توزیع شوند واریز یارانه به شکل نقدی ادامه خواهد داشت.

قرار بود وضعیت جاماندگان یارانه تا پایان خرداد ماه مشخص شود و یارانه واریزی این گروه تا پایان این ماه قابل برداشت شود.

حالا به نظر می‌رسد تعیین تکلیف یارانه این گروه با مشکل جدیدی مواجه شده و آن مشکل استعفای وزیر کار است که کار بررسی یارانه‌ها را با وقفه مواجه کرده است.

قرار بود برای این هفته اخبار مهمی در خصوص یارانه معترضان و جاماندگان منتشر شود. به نظر می‌رسد به دنبال استعفای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتشار این اخبار مهم فعلا به تعویق افتاده باشد.

خروج حجت الله عبدالملکی از کابینه سیزدهم هرچند دور انتظار نبود، اما به نظر می‌رسد انتشار ناگهانی خبر آن، تاثیرش را بر اطلاع رسانی در خصوص آخرین وضعیت جاماندگان و معترضان یارانه جدید گذاشته باشد و باعث ایجاد وقفه شده باشد.

یارانه نقدی

هفته گذشته سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در خصوص آخرین وضعیت جاماندگان و معترضان یارانه جدید گفت: در هفته پیش رو اخبار جدیدی در این باره منتشر می‌شود.

با وجود سپری شدن نزدیک به یک هفته از این صحبت‌ها هنوز هیچ خبر جدیدی در رابطه با این موضوع از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا سازمان هدفمندی یارنه‌ها منتشر نشده است.

قابل انتظار است که این اخبار به نتایج رسیدگی درخواست شهروندانی اختصاص داشت که یا به دهک بندی صورت گرفته اعتراض داشتند و یا خواستار قرار گرفتن در لیست یارانه بگیران بودند.

از آنجا که رسیدگی به این درخواست معترضان و جاماندگان برعهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود، دور از انتظار نیست که در نتیجه جابجایی اخیر وزارت کار این موضوع نیز شامل تاخیر شده باشد.

در این باره پیگیری تجارت نیوز از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد که این سازمان منتظر اعلام رسمی نتایج بررسی‌های صورت گرفته از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

به صورت مشخص قرار بود در نتیجه این بررسی‌ها مشخص شود که دهک درآمدی چه تعداد از شهروندان در نتیجه اعتراض ثبت شده تغییر خواهد کرد و از سوی دیگر با درخواست کدام شهروندان برای قرار گرفتن در لیست یارانه جدید موافقت خواهد کرد.

با این اوصاف به نظر می‌رسد هر دوگروه معترضان و جاماندگان یارانه جدید باید دست کم برای مدت دیگری منتظر بمانند تا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نتیجه بررسی‌های خود را به صورت مستقل یا از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کند.

یادآوری می‌شود موعد بعدی پرداخت یارانه جدید بیستم تا بیست و یکم تیرماه خواهد بود و براساس مواضع کنونی دولت این یارانه همچنان به صورت نقدی به مشمولان پرداخت خواهد شد.

یارانه جدید با هدف تامین اقلام ضروری به استثنای نان، بنزین و دارو از اردیبهشت ماه سال جاری پرداخت می‌شود. سرانه این یارانه جدید برای سه دهک اول درآمدی هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های درآمدی چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان است.

وزیر کشور گفت: سیاست پرداخت یارانه‌ها تا زمان آماده شدن کالابرگ‌های الکترونیک ادامه خواهد داشت.

وحیدی با تأکید بر اینکه این مصوبه از زمان ابلاغ، لازم‌الاجرا خواهد بود افزود: سؤالاتی در این جلسه مطرح و پاسخ‌ها داده شد، با نظارت عمومی مردمی و زمینه‌های موجود در سامانه‌ها به سمت کنترل دقیق‌تر بازار و تنظیم بازار حرکت کنیم.

احمد وحیدی در حاشیه جلسه بررسی مشکلات مربوط به تنظیم بازار گفت: جلسه مفصلی با حضور وزرای کشاورزی، صمت، راه و دادگستری، معاونین آن‌ها و استاندار‌ها داشتیم و در مورد تنظیم بازار، قیمت‌گذاری و لزوم کنترل قیمت‌گذاری‌ها براساس سامانه تعریف شده در وزارت صمت بحث شد.

به گفته او، بنا شد قیمت‌ها در این سامانه کنترل شود و کسانی که خلاف مصوبات عمل کنند بنا بر اختیار سازمان تعزیرات با آن‌ها برخورد خواهد شد و مشمول جرائم سنگین و بسته شدن مغازه‌هایشان خواهند شد.

وزیر کشور گفت: افزایش حداکثری اجاره‌بهای مسکن در شهر‌ها ۲۰ درصد و کلانشهر‌ها ۲۵ درصد مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و بر این اساس، تمام دفاتر معاملات ملکی موظف به پیروی از این چارچوب هستد و اگر خلاف آن عمل شود با آن‌ها برخورد خواهد شد.

وحیدی با تأکید بر اینکه این مصوبه از زمان ابلاغ، لازم‌الاجرا خواهد بود افزود: سؤالاتی در این جلسه مطرح و پاسخ‌ها داده شد، با نظارت عمومی مردمی و زمینه‌های موجود در سامانه‌ها به سمت کنترل دقیق‌تر بازار و تنظیم بازار حرکت کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: یارانه‌ها تعیین تکلیف کالابرگ الکترونیک مرتب واریز می‌شود.

آقای میرکاظمی گفت: با توجه به افزایش قیمت نفت، میزان تولید و صادرات الان وضعیت نسبت به قبل بسیار بهتر شده است. وزارت تعاون رفاه و کار اجتماعی در حال رسیدگی به معترضان در زمینه یارانه‌هاست و درصورت تکمیل اطلاعات، ماب التفاوت یارانه‌ها به مشمولان پرداخت خواهد شد.

آقای وحیدی، وزیر کشور گفت: تا وقتی کالابرگ‌ها آماده توزیع شوند واریز یارانه به شکل نقدی ادامه خواهد داشت.

با نزدیک شدن به پایان خرداد ماه و ورود به ماه اول تابستان، برای بسیاری از شهروندان که معیشتشان به شدت به یارانه های نقدی وابسته است، این پرسش ایجاد شده است که یارانه تیرماه به چه صورت پرداخت خواهد شد؟

بر اساس اظهار نظر مقامات مسئول یارانه ها براساس دهک های درآمدی توزیع می شود و هر چقدر خانواده ای درآمد کمتری داشته باشد یارانه بیشتری می گیرد و در واقع تاثیر مثبتی بر سبد معیشت آنها دارد.

پیشتر و در همین رابطه روح الله صلبی- مدیر کل اقتصاد و دارایی استان گلستان به رسانه ها گفت: یارانه ها براساس دهک های درآمدی توزیع می شود و هر چقدر خانواده ای درآمد کمتری داشته باشد یارانه بیشتری می گیرد و در واقع تاثیر مثبتی بر سبد معیشت آنها دارد.

وی افزود: قبل از اصلاح نرخ جدید یارانه‌ها، خانوارهای تک نفره ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه و ۵۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت می کردند که مجموع یارانه پرداختی در این خانوار به ۱۰۰ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسید اما پس از اصلاح نظام پرداخت یارانه ها این میزان تغییر کرد و دریافتی خانواده های تک نفره تا پنج نفره از ۴۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان افزایش یافت.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گلستان در پاسخ به گلایه برخی افراد مبنی بر اینکه چرا گرانی به بیشتر از چهار قلم کالای اساسی رسید، پاسخ داد: از ابتدای امر قرار نبود که همه افزایش قیمت ها از محل یارانه ها تامین شود و یارانه تنها مربوط به چهار قلم کالای اساسی است، در سال ۹۷ هم ۲۵ قلم کالا مشمول یارانه بود که این مهم در سال جاری و با اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها به چهار قلم کالا کاهش یافت.

 صلبی با بیان اینکه بخش زیادی از افزایش قیمت کالاها مربوط به تورم سالانه است، بیان کرد: تورم حتی در فقدان یارانه‌ها هم اتفاق می‌افتد و علت آن ساختارهای موجود در کشور است، به طور قطع اصلاح این ساختار ها نیاز به زمان دارد و همراهی مردم و مسئولان را می‌طلبد و جراحی اقتصادی می‌تواند سرعت این اصلاحات را بهبود ببخشد.

وی به جزئیات پرداخت یارانه تیرماه اشاره کرد و گفت: مقرر شد تا زمان آزادسازی زیرساخت های توزیع کالابرگ، یارانه به صورت نقدی پرداخت شود لذا شیوه پرداخت یارانه در تیر ماه سال جاری نیز به صورت نقدی خواهد بود، تمام دغدغه دولت این است که به اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه فشار وارد نشود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گلستان با بیان اینکه اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها از بروز فساد و رانت گسترده جلوگیری می کند، تاکید کرد: عدم تحقق سیاست‌ها و اهداف تخصیص ارز ترجیحی، روند افزایشی واردات، کاهش انگیزه برای تولید کالاهای اساسی و غیره از جمله علل اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و جراحی اقتصادی دولت بوده است.

صلبی با اشاره به اینکه دولت با حذف ارز ترجیحی مبارزه با فساد و رانت خواری را در دستور کار خود قرار داده است، خاطرنشان کرد: با اجرای جراحی اقتصادی، دولت یارانه را به طور مستقیم بین مردم توزیع کرد در واقع با اجرای این طرح یارانه حذف نمی شود.

وی با اشاره به اینکه به دلیل سوء استفاده و رانت زیاد ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی یارانه به جای آنکه در ابتدای زنجیره تولید پرداخت شود در انتهای زنجیره تولید پرداخت شده و به دست مصرف کننده نهایی رسیده است، بیان کرد: با این روش یارانه به طور مستقیم بین دهک های کم درآمد جامعه پرداخت می شود و این مهم به معنای افزایش عدالت در توزیع است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گلستان با بیان اینکه متصدی یارانه‌ها بیشتر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، تصریح کرد: ما در حوزه وزارت اقتصاد بیشتر در حوزه نان نظارت می کنیم.

گفتنی است در همین باره به تازگی احسان خاندوزی- وزیر اقتصاد به رسانه ها گفت: تا زمانی که گزارش نهایی دوره‌های آزمایشی سامانه‌های کالابرگ آماده نشود، دولت تصمیم جدیدی در مورد یارانه‌ها اتخاذ نمی‌کند. امیدواریم گزارش دوره‌های آزمایشی سامانه‌های کالابرگ در تیر به دولت ارسال شود تا ستاد اقتصادی تصمیم بگیرد که برای ماه‌های بعد، به چه شکلی عمل کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اجرای سیاست اصلاح ارز ترجیحی و برکات اجرای این طرح گفت: مردمی‌سازی یارانه‌ها دست سودجویان و رانت‌خواران را از بیت‌المال کوتاه می‌کند.

حجت الاسلام محمد سبزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همه کارشناسان اقتصادی و حتی خود مردم مخالف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند زیرا به اقتصاد کشور ضربه زد و متاسفانه منجر به افزایش کالاهای اساسی و رانت و فساد شد.

وی افزود: متاسفانه با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی آرد و بسیاری از کالاهای اساسی کشورمان نظیر روغن و شکر و ... به کشورهای همسایه قاچاق شد و قاچاق معکوس با پول مردم افزایش یافت.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: با اینکه دولت سابق متوجه سیاست اشتباه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی شده بود اما شجاعت حذف و عقب نشینی از اجرای آنرا نداشت ولی دولت سیزدهم برای نجات اقتصاد ایران دست به اقدام شجاعانه اصلاح ارز ترجیحی و عادلانه سازی یارانه‌ها گرفت تا از استمرار لطمات جبران ناپذیر به اقتصاد و کشور جلوگیری کند.

سبزی گفت: هم اکنون مجلس این اختیار را به دولت داده تا یک زیرساخت مناسب برای رساندن ارز ترجیحی باقی مانده در حوزه نهاده‌های دامی و دارو به دست مردم طراحی و ارائه کند که بزودی این زیر ساخت عملیاتی می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه مردمی‌سازی یارانه‌ها دست سودجویان و رانت‌خواران را از بیت‌المال کوتاه می‌کند، خاطرنشان کرد: اکنون دولت در نظر دارد یارانه‌ها را مستقیم از حلقه اول یعنی وارد کننده به دست مردم یعنی حلقه آخر زنجیره عرضه و تقاضا برساند. این مساله با دو روش یارانه نقدی و کالابرگ مد نظر است اما مجلس کالابرگ را ترجیح می دهد زیرا ما موافق یارانه نقدی نیستیم چون منجر به تورم شده و آثار و برکات آن به جامعه هدف نمی‌رسد.

مطابق آنچه دولت برای پرداخت یارانه نقدی مرحله ۱۳۵ و ۱۳۶ یارانه‌ها در نظر گرفته بود، برای مرحله ۱۳۷ نیز افراد حاضر در دهک اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد. این مبلغ برای افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم نیز به ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد.پس از حذف ارز ترجیحی، دولت میزان پرداخت یارانه‌ها را تغییر داد. اما حالا برخی از رسانه‌ها ادعای تغییر دوباره و افزایش میزان یارانه‌ها را مطرح کرده اند. این خبر در حالی است که هنوز دولت هیچ تغییری در این رابطه نداشته و بعید به نظر می‌رسد که تصمیمی هم برای افزایش یارانه‌های نقدی داشته است.

به گزارش فرارو، تنها موضوعی که در شرایط حاضر در وزارت اقتصاد و دولت مطرح است، شیوه پرداخت یارانه‌ها است. در واقع دولت در تلاش است تا در آینده کالابرگ الکترونیکی را جایگزین پرداخت نقدی کند. اما وزیر اقتصاد گفته که سازوکار کالابرگ نهایی نشده است.

خاندوزی معتقد است که اجرا کردن چنین سامانه‌ای به زمان نیاز دارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که فعلا مرحله ۱۳۷ نیز به شکل نقدی به حساب سرپرست‌های خانوار واریز شود.

میزان یارانه نقدی تیرماه ۱۴۰۱ چقدر است؟

مطابق آنچه دولت برای پرداخت یارانه نقدی مرحله ۱۳۵ و ۱۳۶ یارانه‌ها در نظر گرفته بود، برای مرحله ۱۳۷ نیز افراد حاضر در دهک اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد. این مبلغ برای افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم نیز به ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد.

اما یارانه دهک دهم حذف شده و قرار نیست که به این گروه یارانه تعلق گیرد.

دهک بندی‌ها به چه صورت است؟

براساس اعلام سازمان هدفمندی یارانه ها، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی در دهک اول تا سوم قرار می‌گیرند.

افرادی هم که طی شش ماه اخیر گردش مالی بیشتر از ۳۰۰ میلیون، پرواز خارجی و خرید خودرو بالای ۳۰۰ میلیون داشته باشند در دهک دهم قرار می‌گیرند. سایر افرادی که چنین شرایطی نداشته باشند، براساس گردش مالی سالیانه آن‌ها در دهک چهارم تا نهم قرار می‌گیرد.

برنامه جدید دولت برای یارانه نقدی

سخنگوی دولت با اشاره به بحث عادلانه‌سازی یارانه‌ها، بیان داشت: چندین سال بود که در توزیع یارانه ها بی مدیریتی و بی برنامگی وجود داشت و دولت سعی کرد تا این اصلاحات را انجام دهد تا توزیع یارانه ها به صورت عادلانه پرداخت شود و تاکید می‌کنم ارز دارو و نان حذف نخواهد شد و دولت هیچ قصدی برای افزایش بنزین، نان و دارو ندارد.

بهادری جهرمی گفت: کالا برگ به صورت غیر رسمی در چند استان کشور درحال اجرایی شدن است و تا نهایی نشود یارانه‌ها به همین صورت پرداخت خواهد شد.

کالابرگ جایگزین یارانه نقدی می شود؟

1 ـ اولین مطلبی که در اینجا باید به آن اشاره کرد و می‌توان از مزایای طرح کالابرگ الکترونیکی برشمرد، تأمین حداقل کالری استاندارد خانوار است که با اجرای این طرح می‌توان از وصول آن اطمینان حاصل کرد چرا که خانوار ما در طول یک ماه مواد غذایی مورد نیاز خود را به‌قیمت مصوب می‌تواند تهیه و استفاده کند.

البته یارانه نقدی برتری نسبی که در اینجا نسبت به کالابرگ الکترونیکی دارد، این است که اختیار را به خود خانوار می‌دهد که چگونه یارانه دریافتی را هزینه کند چرا که ممکن است برای خانوار خرج‌های ضروری‌تری وجود داشته باشد و بنا بر صلاحدید این مبلغ صرف هزینه‌های دیگری شود که عملاً این اختیار در طرح کالابرگ الکترونیک از خانوار ما سلب می‌شود.

2 ـ از طرف دیگر دومین نکته‌ای که قابل بحث است این است که دولت با کالابرگ الکترونیکی یارانه کمتری به‌لحاظ ارزش ریالی در اختیار مردم قرار می‌دهد.

اگر مصرف یک خانواده چهارنفره در طول یک ماه را به‌طور متوسط، ماهانه 8 لیتر شیر (هفته‌ای 2 لیتر)، یک شانه تخم‌مرغ، 8 عدد مرغ دوکیلوگرمی (هفته‌ای دو عدد) و 5 لیتر روغن در نظر بگیریم:

مابه‌التفاوت مبلغ پرداختی دولت که به‌واسطه کالابرگ الکترونیکی در طول یک ماه قرار است پرداخت شود، عبارت است از:

480 هزار تومان بابت مرغ با فرض مصرف 16 کیلوگرم در ماه، 50 هزار تومان بابت یک شانه تخم‌مرغ، 300 هزار تومان بابت 5 لیتر روغن و حدود 100 هزار تومان بابت 8 لیتر شیر، مجموعاً حدود 950 هزار تومان میزان یارانه پرداختی دولت توسط کالابرگ الکترونیکی در طول یک ماه به مردم می‌شود،

این در حالی است که یارانه نقدی که بر مبنای 300 هزار تومان به یک خانواده 4نفره پرداخت می‌شود، یک‌میلیون و دویست هزار تومان است یعنی حدود دویست و پنجاه هزار تومان به‌ازای هر خانواده 4نفره در جیب دولت توسط کالابرگ الکترونیکی می‌ماند.

3 ـ نکته منفی که پرداخت یارانه نقدی به مردم را همیشه مورد انتقاد کارشناسان قرار داده، رشد نقدینگی در جامعه و تشدید کسری بودجه است که از این زاویه کالابرگ الکترونیکی نسبت به یارانه نقدی برتری نسبی دارد.

4 ـ اما جدی‌ترین اشکالی که به طرح کالابرگ الکترونیکی وارد است و این طرح را با چالش جدی مواجه کرده است هزینه راه‌اندازی و اجرای این طرح است چرا که طبق گفته مدیر طرح هوشمندسازی، برای پیشبرد اجرای این طرح 900 میلیارد تومان به‌منظور خرید تجهیزات هزینه شده است،

این درحالی است که پرداخت یارانه نقدی هیچ هزینه اولیه‌ای برای تأمین زیرساخت‌های پرداخت برای دولت ندارد و از این منظور پرداخت یارانه نقدی به‌منظور فراهم بودن زیرساخت‌ها، طرحی بسیار به‌صرفه‌تر برای دولت است.

5 ـ آخرین مطلبی که در اینجا باید به آن اشاره کنیم، عدم وجود الزام قانونی برای پرداخت یارانه نقدی در مقابل کالابرگ الکترونیکی است چرا که کالابرگ الکترونیکی الزام قانونی برای اجرا دارد.

از مجموع نکاتی که در بالا ذکر شد، برداشت می‌شود که علاوه بر اینکه استقبال عمومی برای پرداخت یارانه نقدی میان عموم جامعه بیشتر است شواهد و قرائن نشان می‌دهد که کالابرگ الکترونیک طرح پرچالشی برای دولت است و همچنین فراهم کردن زیرساخت‌های آن هم دولت را با هزینه‌هایی قابل توجه روبه‌رو می‌کند، بنابراین می‌توان گفت در این شرایط حساس شاید بهتر باشد رویکرد دولت همان پرداخت یارانه نقدی باشد و اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی به آینده منتقل شود.

موضوع بعدی که تمام کارشناسان در مورد آن اتفاق نظر دارند این است که باید برنامه‌ای علمی، حساب شده و دقیق به جای ارز ترجیحی اجرا شود. دولت برای حل مشکلاتی که بر اثر اجرای ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در کشور به وجود آمده، طرح جدید هدفمندی یارانه‌ها را به تازگی به اجرا گذاشته است که مزیت اصلی آن پرداخت یارانه به شکل نقدی است.

روز گذشته محسن رضایی اعلام کرد مبلغ یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان است. سه دهک اول جامعه یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می‌‌کنند و دهک چهارم و پنجم مشمول یارانه ۳۰۰ هزار تومانی می‌شوند.

البته محسن رضایی گفته بود که عدد نهایی یارانه‌ها هنوز نهایی نشده و منتظر نظرات کارشناسی هستند. گویا ظرف یک روز کارشناسان به نتیحه رسیدند و حالا قرار امشب نتیجه نظرات کارشناسی امشب توسط رئیس جمهور اعلام شود.

اما اگر مبلغ یارانه و دهک‌های مشمول آن بر اساس گفته محسن رضایی باشاد، تنها پنج دهک یارانه می‌‌گیرند و یارانه پنج دهک بالای جامعه قطع می‌شود. بر این اساس یک خانوار چهار نفره دهک اول، دوم و سوم ماهانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و یک خانواده چهار نفره دهک چهارم و پنجم ماهی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یارانه می‌گیرند.

اما سایر یارانه‌ها از جمله یارانه نقدی، معیشتی، یارانه نان و گوشت و …. حذف می‌شود.