پیرلوئیجی کولینا، رئیس کمیته داوران فیفا، از داوران حاضر در جام جهانی خواست که به سیستم کمک داور ویدیویی به عنوان آخرین گزینه نگاه کنند.

کولینا: داوران جام جهانی از VAR استفاده نکنند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، جام جهانی 2022 قطر دومین جام جهانی‌ای پس از روسیه 2018 است که قرار است به صورت رسمی از سیستم کمک داور ویدیویی استفاده کند.

این رقابت‌ها یکی از پیشرفته‌ترین مسابقات تاریخ جام جهانی از نظر تکنولوژی است، چرا که علاوه بر سیستم کمک داور ویدیویی قرار است از تکنولوژی نیمه اتوماتیک آفساید نیز برای تعیین دقیق موقعیت گلزن در صحنه‌هایی که مشکوک به خطای آفساید است استفاده شود. 

با این حال، کولینا که ریاست کمیته داوران فیفا را برعهده دارد از داوران حاضر در جام جهانی 2022 قطر خواسته است که تا جایی که می‌توانند از این تکنولوژی بهره نگیرند. 

او در این باره به خبرنگاران گفت:« هدف ما این است که داوران را به بهترین شکل ممکن آماده کنیم تا نیازی به استفاده از این تکنولوژی نداشته باشند اما در هر حال این تکنولوژی در زمین وجود دارد تا هر اشتباه انسانی را به کمترین شکل ممکن کاهش دهد و اجازه ندهد که چنین اشتباهاتی تاثیری روی نتیجه یک بازی داشته باشد. حتی بهترین داوران هم ممکن است در زمین بازی اشتباه کنند. هر داوری انسان است و ما به خوبی این را درک می‌کنیم.»

استفاده از سیستم کمک داور ویدیویی در چند سال اخیر انتقادها و تحسین‌هایی را به همراه داشته است اما ایجاد وقفه طولانی در بعضی از موارد باعث شده است که شرایط بازی از حالت عادی خارج شود، هرچند گفته می‌شود که سیستم نیمه اتوماتیک آفساید قرار است این وقفه را در زمینه تعیین خطا تا کمترین حد ممکن کاهش دهد.