تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: علاوه بر اختلافات سیاسی احزاب دموکرات و جمهوری خواه، در داخل آمریکا فشارهای لابی صهیونیست برای جلوگیری از احیای برجام به اوج رسیده است.

پشت‌پرده تأخیر آمریکا در اعلام پاسخ
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آمریکا هر چند در روند مذاکرات خود را بی نیاز از احیای برجام نشان می داد و سعی می کرد ایران را تنها طرفی معرفی کند که باید برای این موضوع هزینه بپردازد اما با گذشت زمان به ویژه بعد از جنگ روسیه و اوکراین، به شدت پیگیر حصول توافق بود و بر لزوم تحقق این مسئله اصرار می ورزید. با وجود اشتیاق واشنگتن برای احیای برجام، دولت بایدن بعد از آخرین دور مذاکرات وین رویکردی متناقض را پیش گرفت. ابتدا بی درنگ با پیشنهاد اروپا موافقت کرد اما پس از دریافت پاسخ ایران -که طرف اروپایی آن را معقول خواند-، دولت بایدن در یک سکوت عجیب به سر می برد، حال آنکه انتظار می رفت سریع نظر خودش را اعلام کند.

حسین سبحانی نیا در گفتگو با خبرنگار فردا درباره چرایی تأخیر آمریکا در اعلام پاسخ رسمی به پیشنهاد اروپا برای احیای برجام گفت: اروپایی ها پاسخ ایران را منطقی خواندند اما دولت بایدن هنوز نظر رسمی خود را اعلام نکرده است و این نشان می دهد که این موضوع متأثر از رقابت های حزبی داخل نظام سیاسی آمریکا شده است.

وی با بیان اینکه موضوع توافق با ایران در داخل آمریکا مخالفان جدی دارد، افزود: اعلام موافقت بدون مقدمه چینی با پیشنهاد اروپا برای بایدن هزینه دارد بنابراین او می خواهد با تأمل و تأنی موضوع توافق با ایران را اعلام کند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به اهمیت احیای برجام برای دولت واشنگتن اظهار کرد: هم اکنون آمریکا از 3 جهت به احیای برجام نیاز ضروری دارد. نخست آنکه انتخابات کنگره نزدیک است و دموکرات ها برای آنکه اکثریت را در کنگره حفظ کنند نیازمند چنین دستاوردی هستند، ثانیا جنگ اوکراین شرایط جدیدی را برای غرب به ویژه در موضوع تأمین انرژی به وجود آورده است. ثالثا احیای برجام موضوع گریز هسته ای ایران را نیز حل می کند.

این نماینده ادوار مجلس ادامه داد: علاوه بر اختلافات سیاسی احزاب دموکرات و جمهوری خواه، در داخل آمریکا فشارهای لابی صهیونیسم برای جلوگیری از احیای برجام به اوج رسیده است. در خارج آمریکا نیز رژیم صهیونیستی و عربستان صعودی فشارهایی را بر دولت بایدن می آورند تا توافقی حاصل نشود. هرچند آمریکا اعلام کرده که منافع رژیم صهیونیستی و عربستان را درنظر می گیرد اما با این وجود آنها از احیای برجام خشنود نیستند. | منبع: فردا