هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا گفت که این کشور پاسخ خود را به نظرات ایران درباره پیشنهاد اتحادیه اروپا ارائه داده و امیدوار است که نتیجه مثبتی حاصل شود.

واکنش دوباره واشنگتن به نامه ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جان کربی هماهنگ‌ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا گفت امروز ما به توافق با ایران نسبت به دو هفته پیش نزدیک‌تر هستیم.

وی در ادامه گفت: «ما پاسخ خود را ارائه داده و امیدواریم که نتیجه مثبتی حاصل شود چون در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای حل مشکلات در منطقه سخت خواهد شد».

کربی اضافه کرد: «بایدن همچنان معتقد است که دیپلماسی و بازگشت به توافق هسته‌ای، بهترین راه بوده و در راستای آن تلاش خواهیم کرد».

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا به تنش‌ها با چین اشاره کرد و گفت: «عبور دو کشتی آمریکایی از تنگه تایوان پیام واضحی دارد که ارتش آمریکا به دریانوردی و پرواز بر اساس قوانین بین‌المللی ادامه خواهد داد».

وی اضافه کرد: «عبور دو کشتی از تنگه تایوان از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود و با سیاست چین یکپارچه تضادی ندارد».

کربی به جنگ روسیه و اوکراین نیز اشاره کرد و گفت: «هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که پوتین آماده بازگشت به میز مذاکرات درباره اوکراین است».

اظهارات کربی درباره پاسخ به نظرات ایران در حالی مطرح می‌شود که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه هفته گذشته (دوم شهریور) از دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد : بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه، ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات دوشنبه ۱۷ مرداد با پرواز هیئت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روزشده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

بعد از اتمام دور جدید مذاکرات، مقام‌های آمریکا و اتحادیه اروپا مدعی شدند که یک «متن نهایی» به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود. این ادعا از سوی یک مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد: «با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم».

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد. /// منبع: فارس