گفت‌وگوهای تهران - ریاض باهدف ازسرگیری روابط دیپلماتیک، پس‌از برگزاری ۵ دور مذاکره «نسبتا موفق» و «روبه‌جلو» مدتی است با تأخیر مواجه شده‌است؛ موضوعی که گفته می‌شود دلیل آن، بحران سیاسی حاکم بر میزبان مذاکرات، یعنی عراق است.

خواست مشترک ایران و عربستان در مورد مذاکرات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پنجمین دور از گفت‌وگوهای ایران و عربستان در نخستین روز اردیبهشت‌ماه سال‌جاری در بغداد برگزار شد و اخبار منتشر شده ازسوی منابع مختلف، حکایت از آن داشت که دوطرف ارزیابی مثبتی از روند گفت‌وگو داشته‌اند. برهمین اساس هم بود که وزیر امورخارجه عراق درآن مقطع اعلام کرد بغداد پس‌از پایان دور پنجم، میزبان دور جدیدی از مذاکرات بین تهران و ریاض خواهد بود. این موضع‌گیری درحالی بود که گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن داشت که براساس توافق طرفین، ادامه مذاکرات از مجرای گفت‌وگوهای امنیتی خارج شده و دوطرف گفت‌وگوها را به فاز دیپلماتیک و باحضور مقام‌های سطح‌بالاتر وزارت امورخارجه خود منتقل خواهند کرد.

تعویق در گفت‌وگوها؛ خواست مشترک ایران و عربستان

پایگاه خبری «العربی‌الجدید» به‌نقل از یک منبع مطلع در وزارت امورخارجه عراق گزارش داده‌است که با توجه به شرایط موجود در عراق، تهران و ریاض ترجیح داده‌اند که مذاکرات به تعویق بیفتد. دراین گزارش آمده‌است که قرار بود دور ششم مذاکرات ایران و عربستان در اواخر جولای (اوایل مرداد) برگزار شود و بغداد همه تدارکات و آمادگی‌ها را برای برگزاری این نشست که قرار بود با مشارکت مسئولان عالی‌رتبه دو کشور باشد را انجام داده بود، اما تحولات سیاسی در عراق و هجوم طرفداران جریان صدر به منطقه «خضرا» زمینه‌ساز تعویق این دور از مذاکرات شد. منابع عراقی معتقدند تعویق دور ششم مذاکرات تهران - ریاض ازسوی بغداد نبوده، بلکه به درخواست ایران و عربستان بوده‌است. آن‌گونه که گفته می‌شود، این ۲ کشور تأکید داشته‌اند که اوضاع سیاسی موجود در عراق مناسب برگزاری چنین مذاکراتی، به‌ویژه در سطح وزیران نیست. گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که تحصن طرفداران جریان صدر در منطقه «خضرا» و در نزدیکی مکان‌هایی که معمولا مذاکرات تهران و ریاض در آنجا برگزار می‌شده‌است، دوطرف را مجاب کرده که برگزاری دور ششم گفت‌وگوها را به زمان مناسب‌تری موکول کنند.

جزئیات بیشتر از دور ششم مذاکرات

در روزهای اخیر محمد ایرانی، سفیر ایران در کویت در گفت‌وگو با روزنامه «الرأی» جزئیات بیشتری از این موضوع را رسانه‌ای کرد و گفت که قرار بوده دور ششم مذاکرات میان ایران و عربستان ماه گذشته برگزار شود و به‌محض پایان این گفت‌وگوها، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران و فیصل بن‌فرحان، وزیر امورخارجه عربستان با یکدیگر دیدار کنند. وی براین نکته هم تأکید کرده‌است که با توجه به تحولات اخیر در عراق، طبیعی است که باید منتظر بمانیم تا کشور میزبان آماده میزبانی مذاکرات شود؛ «موضوع ازسرگیری مذاکرات و برگزاری دور ششم مورد اتفاق‌نظر است، اما منتظر فراهم شدن زمینه مناسب برای مذاکرات در عراق هستیم. کمیسیون‌های ایرانی و سعودی آماده ازسرگیری مذاکرات هستند.» ازسوی دیگر سخنگوی وزارت امورخارجه نیز در نشست‌خبری اخیر خود نتیجه ۵ دور گفت‌وگو میان تهران و ریاض را «مثبت» ارزیابی کرده و گفته بود که درک مشترکی که میان ایران و عربستان شکل گرفته، زمینه‌ساز تداوم گفت‌وگوها برای ازسرگیری روابط دوجانبه شده‌است. ناصر کنعانی همچنین با تأکید بر اینکه ایران از ادامه گفت‌وگوها استقبال می‌کند و امیدوار است به نتایج ملموس و عملی منجر شود، درباره زمان دور بعدی این مذاکرات نیز عنوان کرده بود که «در قالب رایزنی‌های مشترکی که از طریق بغداد درحال انجام است، به‌طور عمومی توافق شده در آینده نزدیک دور جدید مذاکرات را برگزار کنیم، اما هنوز به تاریخ دقیقی نرسیده‌ایم.»